Dakdragers..

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Dakdragers..

Bericht door Jeffr » za 25 mei 2019 22:47

Voor mijn nieuwe Astra k 5 deurs hatchback ben ik opzoek naar dakdragers.
Tot zover vind ik de zoekopdracht lastig.
Ik vind wel een x aantal dragers maar waar moeten ze aan voldoen? Ik wil graag een grote dakkoffer en een eventuele fiets vervoeren op deze manier.
Kies ik voor staal of aluminium kies ik voor aerodynamische of normale? En merk of redelijk onbekend?

Het moeten ook nog is dragers zijn die dus geschikt zijn voor auto met glad dak en bevestiging punten in de deur posten.

Enig advies?? scratch.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Dakdragers..

Bericht door Trisha » za 25 mei 2019 22:55

Kijk naar het het grootste draaggewicht wat de dragers mogen/kunnen verduren en houd rekening met het draaggewicht van het dak van de auto.
Afhankelijk daarvan kun je beslissen of je aluminium of staal neemt.
Heb zelf door de jaren heen (surfplanken op dak) veel gebruik gemaakt van dakdragers op heel veel auto's en ik kwam/kom toch steeds weer op Thule uit.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Dakdragers..

Bericht door Erwin1987 » za 25 mei 2019 23:29

Ik heb goedkope varianten en duurdere gehad oa thule en nu orginele, de duurdere en orginele( ook vaak in samenwerking met thule) zijn zo wie zo het gebruiksvriendelijkst, daarnaast vond ik bij de goedkope stalen die ik had dat de dakkoffer wat meer leek te deinen op de auto.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakdragers..

Bericht door Micky » za 25 mei 2019 23:30

Jeffr schreef:
za 25 mei 2019 22:47
Voor mijn nieuwe Astra k 5 deurs hatchback ben ik opzoek naar dakdragers.
Tot zover vind ik de zoekopdracht lastig.
Ik vind wel een x aantal dragers maar waar moeten ze aan voldoen? Ik wil graag een grote dakkoffer en een eventuele fiets vervoeren op deze manier.
Kies ik voor staal of aluminium kies ik voor aerodynamische of normale? En merk of redelijk onbekend?

Het moeten ook nog is dragers zijn die dus geschikt zijn voor auto met glad dak en bevestiging punten in de deur posten.

Enig advies?? scratch.gif
ik koop altijd en alleen maar Thule, altijd perfect nooit gezeik, kijk eens op marktplaats voor een gebruikte set thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dakdragers..

Bericht door dieseltijger » zo 26 mei 2019 00:18

Ik kan het advies van Thule onderschrijven: Goede kwaliteit, goede gebruiksaanwijzing, goed doordacht - wat tot uitdrukking komt in constante verbeteringen. Vergeleken met de montblanc "aerodynamische" Aluminium dakdragers die ik eerst had: Wel zwaarder, maar je hebt geen gereedschap nodig om de Thule dakdragers rotsvast te bevestigen: er zijn geintegreerde draaiknoppen, en zelfs de breedteverstelling (moet je maar 1 keer doen voor jouw auto) kan je doen zonder gereedschap (je moet een handle openklikken, op de schaalverdeling de juiste afstand instellen, en de handle dichtklikken).

Aerodynamisch: in mijn ervaring triviaal. wellicht als je de hele tijd zonder dakkoffer maar met de dragers rond gaat rijden dat je wat meer herrie hoort dan met een rechthoekig profiel wat ik heb. Maar eenmaal een dakkoffer of fietsen op het dak valt de stroomlijning in het niet in vergelijking met de turbulentie die door de lading wordt veroorzaakt toch?

Thule dakdragers zijn duur, maar als je op marktplaats zoekt heb je een complete set voor 50,- en dan moet je voor zo'n 20,- euro voertuigafhankelijke rubber steunen kopen die tussen de voeten en het autodak geplaatst moeten worden. Je moet maar zo denken: Buy quality - cry once.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dakdragers..

Bericht door deusjevo » zo 26 mei 2019 00:34

Ik zou in eerste instantie kijken voor originele Opel dragers.
Bij mijn Qashqai was ik pas tevreden met de 3e set die ik kocht, dat waren dus originele Qashqai dragers, lekker aerodynamisch plat en hebben een perfecte passing op de dakrails.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Dakdragers..

Bericht door DanielW » zo 26 mei 2019 00:43

Hier ook +1 voor thule, ook al is fiets en dakkoffer best wat gevraagd van elke drager, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee behalve dat een koffer bij mij tot de nok toe vol gaat.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Dakdragers..

Bericht door Jeffr » zo 26 mei 2019 08:25

Bedankt voor het advies zover.
Moet ik nog specifiek ergens op letten bij Thule dragers op MP?

RE.gif
Het gaat dan om of fietsen of dakkoffer. thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Dakdragers..

Bericht door Niels83 » zo 26 mei 2019 08:38

vroeger waren opel dragers van Thule exact het zelfde maar bij de dealer wat duurder. dat zal nu nog wel zo. op mp maakt dat niets uit.

maar ik doe mee kies thule. aërodynamische of aluminium kan, is wat duurder. zal een paar kilo echt schelen? je doet het liefst geen zware dingen op het dak. mijn dak mag 100 kilo dragen met een grote koffer kwam ik nooit boven de 50 kilo.

aerodynamisch geloof ik niet zo in. met een dakkofer er op pakt het sws veel wind. qua geluid zou het schelen maar mijn ervaring is dat zodra de koffer er op zit dit flink afneemt.

al met al het maakt allemaal weinig uit. ze zijn allemaal goedgekeurt. met thule weet je dat je kwaliteit koopt en het is ook vaak sneller/makkelijker te monteren.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Dakdragers..

Bericht door Jeffr » zo 26 mei 2019 08:50

Voorheen kocht ik inderdaad originele dragers alleen kan ik die voor de Astra k niet vinden scratch.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Dakdragers..

Bericht door Erwin1987 » zo 26 mei 2019 08:54

Home-car racer 48

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dakdragers..

Bericht door deusjevo » zo 26 mei 2019 09:00

Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakdragers..

Bericht door Micky » zo 26 mei 2019 09:33

Mijn ervaring is dat de Thule dragers ook meestal dichter bij het dak zitten, dit is mooier maar ook handiger, veel originele dragers zijn gewoon door Thule geproduceerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dakdragers..

Bericht door dieseltijger » zo 26 mei 2019 09:33

1. Eerst op de Thule site kijken wat de breedte van jouw dakdrager moet zijn, wat de hoogte van de steunen moet zijn (sommige auto's hebben een bolle of sterk aflopende daklijn) en wat voor rubber voet nodig is.
2. Kijk op marktplaats. Vaak staat bij de drager voor welke autoverzekering is gebruikt. Als de breedte groter of gelijk is dan aanbevolen: prima. Als de voeten niet overeenstemmen: laten liggen. Nieuwe voeten zijn duur, en je gaat niet half Nederland afrijden voor losse tweedehands componenten.
3. Heb je een set, koop dan nieuw de rubberen stukkenbdie je onderaan de voet moet plaatsen (geldt voor auto's zonder dakrailbof bevestingingspunten).

Aërodynamische dragers hebben aan de bovenzijde vaak een rubber strip die de sleuf afsluit waar je bevestingingsankertjes in plaatst. Je moet deze strip op de plek van die ankertjes doorknippen. Dat is het minpunt: als je jouw dakrail voor verschillende doeleinden gebruikt, dan is dit omslachtig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dakdragers..

Bericht door deusjevo » zo 26 mei 2019 10:04

Micky schreef:
zo 26 mei 2019 09:33
Mijn ervaring is dat de Thule dragers ook meestal dichter bij het dak zitten, dit is mooier maar ook handiger, veel originele dragers zijn gewoon door Thule geproduceerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Hou even in de gaten, sommige dragers kunnen ook TE dicht bij het dak zitten, was het geval bij de overigens fantastisch mooie Whispbar dragers voor de Qashqai.
Niet alle dakboxen zijn daarbij mogelijk daar de beugels van de dakbox soms het autodak kunnen raken bij beladen box icm slechte weg.

De originele Qashqai dragers die ik nu heb komen volgens mij trouwens ook bi) Whispbar vandaan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Dakdragers..

Bericht door workel » zo 26 mei 2019 11:47

Als ik advies mag geven koop dan een Thule set Winbar edge. Kwalitatief prima dakdragers set maar wel aan de prijs.

Voordelen: geen uitstekende delen, minder windgeruis en afsluitbaar. Stand is 8 cm dik en valt mooi binnen de montage van een skibox, dus minder windgerui.

Deze bedoel ik https://www.dakdragerexpert.nl/thule-wi ... tagepunten

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Dakdragers..

Bericht door Erwin1987 » zo 26 mei 2019 14:08

De originele van Volvo zijn exact zo, en die zijn inderdaad superstil, tegen over de vierkante.


Erwin
Home-car racer 48

burstnerpremio435ts
Berichten: 62
Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55

Re: Dakdragers..

Bericht door burstnerpremio435ts » zo 26 mei 2019 19:38

Wij hebben zoals op de foto's te zien de thule wingbar pro. oftewel in gewone mensentaal de aerodynamische variant. Na genoeg geen geluiden ervan, ook niet met fietsendragers erop. wel moet je opletten op de bevestiging, alles gaat met vierkante pootjes, deze zijn gelukkig wel makkelijk los verkrijgbaar. het grote voordeel van thule is, dat bij een volgende auto je alleen andere voetjes hoeft te bestellen.

de afbeeldingen zijn wat verkleind anders kon ik ze niet bijvoegen dus ik hoop dat het zichtbaar is.
20181022_153335.jpg
20181022_165944.jpg

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Dakdragers..

Bericht door DanielW » zo 26 mei 2019 19:53


Jeffr schreef:
RE.gif
Het gaat dan om of fietsen of dakkoffer. thumbup.gif
Ah ja, dan maakt het niet uit, geen idee of het überhaupt past.


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Martin79
Berichten: 184
Lid geworden op: di 2 okt 2018 20:23

Re: Dakdragers..

Bericht door Martin79 » zo 26 mei 2019 20:33

Op de site van Thule kan je de gegevens van je auto invoeren en dan krijg je precies te zijn wat er nodig/beschikbaar is voor je auto.

De voeten en kitset zijn altijd gelijk en je kan kiezen welke stangen je wilt.

Kind kan de was doen. Thule is goed en super simpel te monteren.

Wij verhuren dakkoffers en dragers etc van Thule dus weet uit ervaring dat het goed spul is.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Dakdragers..

Bericht door Jeffr » zo 26 mei 2019 22:35

En iemand ervaring met hapro ook best een gerenommeerd merk?
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Dakdragers..

Bericht door nitro68 » zo 26 mei 2019 22:51

Thule, er is geen betere. mrgreen.gif

Wingbar geeft hoorbaar minder windgeruis icm een dakkoffer.
Of je dat voordeel met fietsen ook hebt weet ik niet........
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dakdragers..

Bericht door deusjevo » zo 26 mei 2019 22:58

Jeffr schreef:
zo 26 mei 2019 22:35
En iemand ervaring met hapro ook best een gerenommeerd merk?
Hapro maakt ook dakdragers, ook een gestroomlijnd model, de Hapro Cronos Aero.
76D20F5E-EECC-4939-8A55-EAA7616465A8.jpeg
Geen ervaring mee, wel met de Hapro dakkoffers.
Mijn laatste 2 dakkoffers waren/zijn beide van Hapro, prima spul hoor.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakdragers..

Bericht door Micky » zo 26 mei 2019 23:14

Jeffr schreef:
zo 26 mei 2019 22:35
En iemand ervaring met hapro ook best een gerenommeerd merk?
Of Hapro een gerenommeerd merk is weet ik niet, bij mijn weten is het een budget merk (iig heel veel goedkoper dan Thule), we hebben ooit een box gehad van dat merk, niet te vergelijken met Thule is mijn persoonlijke mening
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dakdragers..

Bericht door deusjevo » zo 26 mei 2019 23:41

Een “budgetmerk”, “ik heb er nooit eentje gehad”, behoorlijk bevoordeeld dus knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”