fietsen voorop of achterop de caravan
fietsen voorop of achterop de caravan
wij zijn voor het eerst met een caravan op stap .
we mogen en hadden 1300 kg geladen , en 64 kg op de trekhaak .
de fietsen stonden voor op de dissel ( 2 stuks )
het reservewiel lag in de caravan achter op het omgebouwde zithoek
en toch vond i dat er af en toe wat deining in de combinatie zat .
Is het beter om de fietsen achter op de caravan te plaatsen , en het reservewiel gewoon in de kofferbak van de caravan te laten + daar nog bij gasfles
of 2 + meerdere gewichtige dingen , zodat ik toch weer op de 60 kg. kogeldruk kom
Of 2 fietsen voor op de dissel , en een reservewieldrager achter onder de caravan.
ook mede om het gemak van de dag van opbreken .
we mogen en hadden 1300 kg geladen , en 64 kg op de trekhaak .
de fietsen stonden voor op de dissel ( 2 stuks )
het reservewiel lag in de caravan achter op het omgebouwde zithoek
en toch vond i dat er af en toe wat deining in de combinatie zat .
Is het beter om de fietsen achter op de caravan te plaatsen , en het reservewiel gewoon in de kofferbak van de caravan te laten + daar nog bij gasfles
of 2 + meerdere gewichtige dingen , zodat ik toch weer op de 60 kg. kogeldruk kom
Of 2 fietsen voor op de dissel , en een reservewieldrager achter onder de caravan.
ook mede om het gemak van de dag van opbreken .
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Je maakt wat los als je de woordcombinatie "fietsen" "caravan" "achter" gebruikt. Mensen slaan hierover elkaar de hersens in (figuurlijk dan).
Het schijnt dat fietsen achterop de caravan resulteren in een toegenomen slingergevoeligheid (logisch: 35..40 kg ver van de wielen verwijderd).
Voorop: tsja die kogeldruk hè.... en wellicht lastig ook met voorluiken en achterkleppen.
Doe eens wild en koop voor 50 Euro op marktplaats fietsendragers voor op het autodak. Neem een gerenommeerd merk zodat je arriveert met alle fietsen. De stroomlijning met een caravan was toch al beroerd, de fietsen op het dak maken dan niets uit. En je kan je opstapje gebruiken om de fietsen op het dak te tillen, en doe je de autoportier open dan kan je lekker dichtbij de dakrand staan. . Heb je e-bikes, dan heb je geen keus vrees ik: de caravan.
Het schijnt dat fietsen achterop de caravan resulteren in een toegenomen slingergevoeligheid (logisch: 35..40 kg ver van de wielen verwijderd).
Voorop: tsja die kogeldruk hè.... en wellicht lastig ook met voorluiken en achterkleppen.
Doe eens wild en koop voor 50 Euro op marktplaats fietsendragers voor op het autodak. Neem een gerenommeerd merk zodat je arriveert met alle fietsen. De stroomlijning met een caravan was toch al beroerd, de fietsen op het dak maken dan niets uit. En je kan je opstapje gebruiken om de fietsen op het dak te tillen, en doe je de autoportier open dan kan je lekker dichtbij de dakrand staan. . Heb je e-bikes, dan heb je geen keus vrees ik: de caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Is al veel over te lezen en zal veel over gesproken worden :-)
Mijn idee in prioriteit en alleen wanneer het kan natuurlijk.
1) fietsen in auto
2) fietsen op auto
3) fietsen in caravan
4) fietsen op dissel
5) fietsen achterop
1) reservewiel in auto
2) reservewiel laag bij de as
3) reservewiel in dissel
4) reservewiel onder caravan
5) reservewiel achterin caravan ter compensatie kogeldruk.
Mijn idee in prioriteit en alleen wanneer het kan natuurlijk.
1) fietsen in auto
2) fietsen op auto
3) fietsen in caravan
4) fietsen op dissel
5) fietsen achterop
1) reservewiel in auto
2) reservewiel laag bij de as
3) reservewiel in dissel
4) reservewiel onder caravan
5) reservewiel achterin caravan ter compensatie kogeldruk.
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Je kunt het beste de draadjes opzoeken met dit onderwerp, is al diverse malen aan de orde gekomen met diverse voor-en tegenstanders van de diverse oplossingen.
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
En ik vind dit soort filmpjes altijd erg verduidelijken.
Simpel... hoe verder je de grote gewichten van de as gaat plaatsen hoe groter de slinger amplitude kan worden.
Natuurlijk zijn er bergen factoren die meespelen, grote zware auto, kleine caravan of andersom, bedenk zelf maar.
Echter de basis is heel duidelijk met dit soort filmpjes.
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
of
https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
Helaas zijn er natuurlijk altijd mensen die het al "JAREN" fout doen en tot op heden mazzel gehad hebben dat het niet fout ging.
Simpel... hoe verder je de grote gewichten van de as gaat plaatsen hoe groter de slinger amplitude kan worden.
Natuurlijk zijn er bergen factoren die meespelen, grote zware auto, kleine caravan of andersom, bedenk zelf maar.
Echter de basis is heel duidelijk met dit soort filmpjes.
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
of
https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
Helaas zijn er natuurlijk altijd mensen die het al "JAREN" fout doen en tot op heden mazzel gehad hebben dat het niet fout ging.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Filmpjes geven een goede indicatie/beeld van wat er kan gebeuren.
Maar hoe zit het met de verhoudigen van gewicht, auto en model, lengte voor de as en achter de as etc, ect.
In het 1e filmpje is de dissel lengte wel heel kort.
in het 2e filmpje gaat men van 100% goed naar 100% fout.
Daartussen moet toch nog ergens een verantwoorde middenweg liggen.
Frans
Maar hoe zit het met de verhoudigen van gewicht, auto en model, lengte voor de as en achter de as etc, ect.
In het 1e filmpje is de dissel lengte wel heel kort.
in het 2e filmpje gaat men van 100% goed naar 100% fout.
Daartussen moet toch nog ergens een verantwoorde middenweg liggen.
Frans
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
RE.gif
Ik schreef ook: Er zijn bergen factoren die meespelen, maar in beginsel is dit een aardige indicatie.
Dan weet je waar het over gaat.
Doe er je voordeel mee... of lap het aan je laars, voor elck wat wilsch...
Ik schreef ook: Er zijn bergen factoren die meespelen, maar in beginsel is dit een aardige indicatie.
Dan weet je waar het over gaat.
Doe er je voordeel mee... of lap het aan je laars, voor elck wat wilsch...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Nee, er is geen verantwoorde middenweg. De slingergevoeligheid neemt alleen toe naarmate je meer massa op grotere afstand plaatst van het scharnierpunt. Zekerheden heb je helaas niet, en ook de rekenmodule op caravantrekker maakt de nodige voorbehouden.
De enige zekerheid die je kan krijgen is het bovenstaande. Dus je gewoon een drager plaatsen en je fietsen erop doen. Gaat het goed, prima - gaat het niet goed - helaas. Of geen risico lopen, en de adviezen volgen.
Of vertrouwen op schijnzekerheid. "Bij deze: fietsen achterop de caravan gaat goed, echt waar."
Beetje prikkelend, maar zie het probleem mbt het verlangen naar "zekerheden". Zo heb ik bijvoorbeeld 20kg bankairco onder mijn achterbank (ergens anders was geen plaats, want onder de voorbanken wou ik het niet monteren). Ging goed, merk ook geen slingerneigingen ook met de alko anti-slingerdemper omhoog (dus ongebruikt). Geluk gehad, en 20 kg is minder zwaar dan twee fietsen en een rek, en zo'n 80 cm dichter bij de as.
De enige zekerheid die je kan krijgen is het bovenstaande. Dus je gewoon een drager plaatsen en je fietsen erop doen. Gaat het goed, prima - gaat het niet goed - helaas. Of geen risico lopen, en de adviezen volgen.
Of vertrouwen op schijnzekerheid. "Bij deze: fietsen achterop de caravan gaat goed, echt waar."
Beetje prikkelend, maar zie het probleem mbt het verlangen naar "zekerheden". Zo heb ik bijvoorbeeld 20kg bankairco onder mijn achterbank (ergens anders was geen plaats, want onder de voorbanken wou ik het niet monteren). Ging goed, merk ook geen slingerneigingen ook met de alko anti-slingerdemper omhoog (dus ongebruikt). Geluk gehad, en 20 kg is minder zwaar dan twee fietsen en een rek, en zo'n 80 cm dichter bij de as.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op do 23 mei 2019 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Fietsen niet naar achter verplaatsen, ik vind je kogeldruk nu al laag.
Hoe zwaar is je auto? Ik vermoed dat je die zwaarder moet maken, tent en stokken naar de auto verplaatsen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoe zwaar is je auto? Ik vermoed dat je die zwaarder moet maken, tent en stokken naar de auto verplaatsen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
1e... Welke combi rij je mee..
Er zijn zat auto's die veel meer kogeldruk mogen en kunnen hebben.
Ik begrijp dat jij 4 kg boven het advies zat, dat suggereert een niet al te grote auto.
Eigenlijk, hoe gek ook, klinkt dit nog als weinig kogeldruk in mijn oren, ik heb liever 10 kg teveel b.v.
Dat komt de stabiliteit van de combi alleen maar ten goede.
Mits... Mits je auto het aankan, en dat is een hele grote rekenfactor.
Er zijn vele auto's die een wat zachte, comfortabele achtervering hebben, maar dus niet zo goed zijn in belading achterin.
En dan krijg je het deinen wat jij noemde, van die doorgezakte combi's.
Beter is het dan om daar iets aan te doen, hulpveren monteren b.v.
Nogmaals, 64 kg kogeldruk is echt niet veel, maar vermoedelijk jou opgegeven gewicht...
Dus.. welke combi heb je..
Kijk eens naar je belading mogelijkheden in de auto, hoeveel KG mag er nog in als alle passagiers er ook in zitten.
En trek van dat "restgewicht" ook nog de kogeldruk ( 64Kg) af.
Dan weet je wat er nog meer in de auto geladen mag, en beter gezegd MOET worden om een zo stabiel mogelijke combi te krijgen.... EN...
EN.. of dat kan ivm de veerweg die overblijft.
Dan kan je bedenken of een setje hulpveren een goede oplossing zal zijn.
De kosten voor een set hulpveren valt erg mee, en onbeladen merk je er niet veel van, ze werken progressief.
Dus pas als je veel laad gaan ze duidelijk meewerken, comfort boet je weinig in.
Stabiliteit daarintegen win je alles mee.
Want altijd is het zo dat een zware auto en een lichte caravan veel stabieler is dan een lichte auto en een zware caravan.
Dat bereik je door gewicht in de auto te hebben, die daarvoor misschien een setje hulpveren nodig heeft.
Daarnaast... een reservewiel onder de caravan is erg makkelijk, ligt dat ding ook niet altijd in de weg.
Helaas past het onder mijn hutje niet anders had ik er allang weer eentje gemonteerd.... zo'n sta in de weg dat reservewiel he.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
ik rijd met een Citroen C 4 , me TEC caravan
Inderdaad , de auto mag 1500 kg , trekken , en de caravan mag tot 1300 kg. beladen worden .
Dit zijn gegevens uit de boekjes , die bij de auto en caravan horen .
Ik vind ook dat 60 kg. op de trekhaak erg weinig voor zo,n auto.
Maar heeft dat er ook mee te maken dat het een trekhaak is , waar je het achterste stukje af kunt schroeven ?
Inderdaad , de auto mag 1500 kg , trekken , en de caravan mag tot 1300 kg. beladen worden .
Dit zijn gegevens uit de boekjes , die bij de auto en caravan horen .
Ik vind ook dat 60 kg. op de trekhaak erg weinig voor zo,n auto.
Maar heeft dat er ook mee te maken dat het een trekhaak is , waar je het achterste stukje af kunt schroeven ?
- hoboken
- Berichten: 702
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Nee dat heeft niets met een afneembare kogel te maken, maar alles met de constructie van de wagen.
Ik zou in jou geval met een gerust hart naar 75 kg kogeldruk durven gaan dat komt de stabiliteit alleen maar ten goede.
Dat samen met een paar progressieve hulpveren en je hebt een heel andere combi.
En wat hier al gezegd is, fietsen in of op de auto is de beste oplossing voor de fietsen.
Ik zou in jou geval met een gerust hart naar 75 kg kogeldruk durven gaan dat komt de stabiliteit alleen maar ten goede.
Dat samen met een paar progressieve hulpveren en je hebt een heel andere combi.
En wat hier al gezegd is, fietsen in of op de auto is de beste oplossing voor de fietsen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Heeft u dan alles recht boven de as liggen?
Zodra je 1 kilo voor of achter de as legt begint de slingergevoeligheid al toe te nemen.
Frans
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Dat zeg ik toch? Er is geen middenweg, je hebt alleen maar een geleidelijke verslechtering van de slinger-eigenschappen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Reken eens uit wat er nou werkelijk aan personen + bagage + kogeldruk is....bernard schreef: ↑do 23 mei 2019 19:02ik rijd met een Citroen C 4 , me TEC caravan
Inderdaad , de auto mag 1500 kg , trekken , en de caravan mag tot 1300 kg. beladen worden .
Dit zijn gegevens uit de boekjes , die bij de auto en caravan horen .
Ik vind ook dat 60 kg. op de trekhaak erg weinig voor zo,n auto.
Maar heeft dat er ook mee te maken dat het een trekhaak is , waar je het achterste stukje af kunt schroeven ?
Kijk op het kentekenbewijs hoeveel de auto beladen mag worden.
En gebruik dat ook, hoe zwaarder de auto hoe stabieler... da's een feit.
Alleen... de achtervering zou te slap kunnen zijn, Franse auto's gaan nu eenmaal vaak voor comfort.
Dan zijn progressieve hulpveren werkelijk ideaal.
De kogeldruk is niet afhankelijk van een afneembare trekhaak.
Het is een getal dat door de RWD bij de type goedkeuring is gegeven.
Maar meer gewicht op de kogel is alleen maar ten gunste van de stabiliteit.
Als voorbeeld mijn combi... mag 80 kg kogeldruk hebben maar ik heb hem het liefste op 90-100 Kg.
En ook een afneembare trekhaak... lekker stabiel, de auto kan het prima hebben.
Blijft het advies om de fietsen nooit achterop te vervoeren...
In/Op de auto is het mooist.
Op de dissel is goed.
Achterop is fout.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
@Chris:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
en check ook dit verhaal eens over waar je de fietsen het beste kunt plaatsen;
https://www.caravantrekker.nl/info/fietsen.php
https://www.caravantrekker.nl/info/fietsen.php
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
fietsen voorop of achterop de caravan
Off-topic: Hey das gek de mijne 90kg?Chris schreef:Reken eens uit wat er nou werkelijk aan personen + bagage + kogeldruk is....bernard schreef: ↑do 23 mei 2019 19:02ik rijd met een Citroen C 4 , me TEC caravan
Inderdaad , de auto mag 1500 kg , trekken , en de caravan mag tot 1300 kg. beladen worden .
Dit zijn gegevens uit de boekjes , die bij de auto en caravan horen .
Ik vind ook dat 60 kg. op de trekhaak erg weinig voor zo,n auto.
Maar heeft dat er ook mee te maken dat het een trekhaak is , waar je het achterste stukje af kunt schroeven ?
Kijk op het kentekenbewijs hoeveel de auto beladen mag worden.
En gebruik dat ook, hoe zwaarder de auto hoe stabieler... da's een feit.
Alleen... de achtervering zou te slap kunnen zijn, Franse auto's gaan nu eenmaal vaak voor comfort.
Dan zijn progressieve hulpveren werkelijk ideaal.
De kogeldruk is niet afhankelijk van een afneembare trekhaak.
Het is een getal dat door de RWD bij de type goedkeuring is gegeven.
Maar meer gewicht op de kogel is alleen maar ten gunste van de stabiliteit.
Als voorbeeld mijn combi... mag 80 kg kogeldruk hebben maar ik heb hem het liefste op 90-100 Kg.
En ook een afneembare trekhaak... lekker stabiel, de auto kan het prima hebben.
Blijft het advies om de fietsen nooit achterop te vervoeren...
In/Op de auto is het mooist.
Op de dissel is goed.
Achterop is fout.
Ontopic: als je het achterste stukje moet losschroeven met 2 dikke bouten en moeren is het geen afneembare trekhaak. En ik mijn caravan had een fietsen drager achterop ik heb hier een keer mee geprobeerd fietsen te vervoeren en ik was er snel achter dat dit voor de combinatie van toen niet de goede plek was, ik vind het nu nog steeds niet de beste plek maar wat in de filmpjes word gedaan is al het gewicht naar achter plaatsen en dit met bijv. 1 fiets voor en een achter niet het geval( ook al sluit ik me bij de rest aan dat achterop de minst goede plek is) kogeldruk wil ik alleen over zeggen dat mij vorige auto 50kg mocht hebben en dat reed verschrikkelijk als ik dit op 75kg had reedt perfect, deze Kun je echt wel iets zwaarder maken.
Erwin
Home-car racer 48
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
wat ik in deze niet begrijp is dat als de maximale kogeldruk 65 kg mag bedragen, dat hier door sommigen zomaar geadviseerd word om dit doodleuk te negeren.
die max. kogeldruk komt niet zomaar uit de lucht vallen.
die max. kogeldruk komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Niet dood leuk negeren, denk voor de meeste hier geldt praktijk ervaring.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
RE.gif
hoe wil je dat dan noemen?
ik vind dat als je de kogeldruk met 20% gaat verhogen dat je de oorspronkelijke wettelijke kogeldruk negeert.
ps:mijn combinatie loopt bij 110km/u ook fijner dan bij 90km/u.
moet ik iedereen dan maar adviseren om 110km/u te gaan rijden en zeggen:dat kan best?
hoe wil je dat dan noemen?
ik vind dat als je de kogeldruk met 20% gaat verhogen dat je de oorspronkelijke wettelijke kogeldruk negeert.
ps:mijn combinatie loopt bij 110km/u ook fijner dan bij 90km/u.
moet ik iedereen dan maar adviseren om 110km/u te gaan rijden en zeggen:dat kan best?
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Re.gif
Als je wbt snelheid dat voor zoete koek slikt zonder een andere factoren te weten moet je dat inderdaad niet doen! Tuurlijk gang is alles, maar wel onder de juiste factoren.
Wbt kogeldruk, ja de wet schrijft iets voor, maar die hebben niet of nooit met de/een combi gereden. Een verhoging van 20% is veel bij een relatief hoog getal, maar bij 60 kilo druk is dat nog steeds meer 12kg. Het is niet zo dat er 100kg kogeldruk is voorgeschreven en er maar naar 120kg word gesprongen.
Wbt fietsendrager; geen praktijkervaring mee, maar je moet misschien zoveel spullen naar de voorkant van je caravan verplaatsen om een beetje kogeldruk te krijgen dat er misschien niets meer op de as hebt liggen. Het alternatief 1 voor en 1 achter is geen gekke als het niet op de auto, in de caravan of op de dissel gaat.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Als je wbt snelheid dat voor zoete koek slikt zonder een andere factoren te weten moet je dat inderdaad niet doen! Tuurlijk gang is alles, maar wel onder de juiste factoren.
Wbt kogeldruk, ja de wet schrijft iets voor, maar die hebben niet of nooit met de/een combi gereden. Een verhoging van 20% is veel bij een relatief hoog getal, maar bij 60 kilo druk is dat nog steeds meer 12kg. Het is niet zo dat er 100kg kogeldruk is voorgeschreven en er maar naar 120kg word gesprongen.
Wbt fietsendrager; geen praktijkervaring mee, maar je moet misschien zoveel spullen naar de voorkant van je caravan verplaatsen om een beetje kogeldruk te krijgen dat er misschien niets meer op de as hebt liggen. Het alternatief 1 voor en 1 achter is geen gekke als het niet op de auto, in de caravan of op de dissel gaat.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Ik noem zoiets een verantwoorde middenweg.DanielW schreef: ↑vr 24 mei 2019 06:02Wbt fietsendrager; geen praktijkervaring mee, maar je moet misschien zoveel spullen naar de voorkant van je caravan verplaatsen om een beetje kogeldruk te krijgen dat er misschien niets meer op de as hebt liggen. Het alternatief 1 voor en 1 achter is geen gekke als het niet op de auto, in de caravan of op de dissel gaat.
Frans
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
Niet helemaal waar.
Alleen alle gewicht achter de as geeft verslechtering.
In het ondenkbare geval dat de as helemaal achteraan zou zitten zou de meest stabiele combinatie opleveren.
In het grootste deel van deze wereld worden om die reden de assen van aanhangers veel verder naar achter geplaatst.
Dat daarbij de kogeldruk soms kan oplopen tot 500 kg of meer is geen bezwaar met de trekauto's die men daarvoor toepast.
Maar daar hebben wij in Europa niet veel aan..
60 kg kogeldruk is eigenlijk veel te weinig om fijn te rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: fietsen voorop of achterop de caravan
RE.gif
Kogeldruk doet nu niet mee?
Gehele belading is een combinatie van alles.
Het kan voor een voertuig samenstel 100% goed en 100% fout zijn.
Daartussen ligt voor mij de grens van het acceptabele.
Er rijden hele volksstammen met allerlei varianten voor het vervoer van de fietsen in of op de caravan.
En het zou me niet verbazen dat het zeker zo vaak fout gaat zonder fietsen achterop als met.
Frans
Kogeldruk doet nu niet mee?
Gehele belading is een combinatie van alles.
Het kan voor een voertuig samenstel 100% goed en 100% fout zijn.
Daartussen ligt voor mij de grens van het acceptabele.
Er rijden hele volksstammen met allerlei varianten voor het vervoer van de fietsen in of op de caravan.
En het zou me niet verbazen dat het zeker zo vaak fout gaat zonder fietsen achterop als met.
Frans