fietsen voorop of achterop de caravan

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Morgoth » ma 27 mei 2019 10:45

Over dit onderwerp hoor je een hele hoop bangmakerij. Het gaat erom dat je bewust bezig bent met de belading van de combinatie. Ook de gewichtsverhouding tussen caravan en trekker spelen mee.

Ik heb zelf een fietsenrek voorop èn achterop. Onze 30kg zware elektrische fietsen kunnen niet in de caravan en niet op de auto; Ik zie ze me nog niet eenvoudig op het dak van mijn relatief hoge SUV zetten. Ik zet dus één fiets voorop en eentje achterop. De belading verder zoveel mogelijk op de as van de caravan en een kogeldruk van ongeveer 85kg. De auto is beladen ca 2000kg, de caravan 1000kg.

Met deze combinatie ben ik veilig onderweg. Ik heb er in Frankrijk ruim 120kmh mee gereden om te proberen hoe de combinatie zou reageren op hogere snelheden. De combi spoorde als een trein. Ik denk daarom dat het niet alleen het fietsenrek achterop is wat problemen kan geven. Het is de combinatie van verkeerd beladen, lichte trekker in verhouding met de caravan en kogeldruk. Als dat allemaal goed zit en weet waar je mee bezig bent, kun je m.i. veilig rijden met fietsen achterop.
Tucson met Hobby.jpg
Tucson met Hobby.jpg (161.72 KiB) 2536 keer bekeken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Knaus440 » ma 27 mei 2019 11:19

We zijn op vakantie met meriva en knaus 440. Fietsen op de dissel wegen samen een 60 kg.
Totaal kogeldruk was 75 kg. Dat rijdt met onze combi prima.
Toen we de caravan kochten zat er een fietsendrager achterop. Kogeldruk een 70-75 kg en fietsen achterop reed duidelijk instabieler. Was wel fijn om uit te proberen en te ervaren. Zeker de combi Octavia en de knaus reed met fietsen achterop niet fijn.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Aviva » ma 27 mei 2019 11:31

Afgelopen zaterdag ben ik voor het eerst met ‘vakantie beladen’ combinatie op pad geweest met een fietsenrek voor- en achterop.

Zoals eerder op het form geschreven zat op onze caravan bij aankoop een fietsenrek achterop. We besloten het eerste jaar het te gaan proberen met twee fietsen achter op (2 Gazelle’s 19kg per stuk). Ik moest het gewicht achterin compenseren met, 2 gasflessen in de disselkast, kist met tentharingen, kabelhaspel met 25 meter kabel. Onder het vaste bed voorin stoelen, tafel en 2 aluminium frames, skottelbraai en de voortent (doek Multi Nova op het vaste bed). Ik kwam dan op 75kg kogeldruk. Veel gewicht voor en achterin dus. Het reizen ging vorig jaar goed al vond ik met passeren van vrachtwagens en touringcars dat de caravan altijd lekker lag. Uiteindelijk besloten ook een rek voorop te zetten zodat ze beter konden beladen.

Dit weekend voor het eerst met de nieuwe belading gereden. De afgelopen wel een aantal ritjes gehad met de caravan maar dan of zonder fietsen of met weinig bagage (weekendjes weg). Wat een verademing het anders beladen. Zaterdag stond er ook weinig wind, dat maakt natuurlijk ook wel uit voor het gevoel in het stuur maar ik vond de combinatie veel rustiger.

Ik zet nu dus één fiets voorop en één achterop. De frames van de tent en voortentluifel (aluminium) leg ik samen met het voortentdoek op de as. Voorin onder het bed de stoelen, tafel en skottel. Kleding en boodschappen zoveel mogelijk in de auto. Onze caravan weegt beladen +/- 1.000kg. Onze auto is fors zwaarder (met belading) dus de gewichtsverhouding is (volgens caravantrekker.nl zeer) goed.

Mijn advies zou daarom vanuit mijn ervaring zeker niet zijn twee fietsen achterop te zetten. Is de kogeldruk wel hoog, dan misschien kijken of je met beladen van de caravan nog iets kunt doen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door dieseltijger » di 28 mei 2019 22:47

Toevallig kwam dit onderwerp vanavond ter sprake bij mijn vrijwilligerswerk. Een collega had een caravan gekocht met een fietsendrager achterop. Hij gaf aan dat twee fietsen achterop resulteerden in slingeren. En wel zo stevig, dat hij niet wist wat hij meemaakte. De schrik zat er dermate in dat hij de drager heeft laten verwijderen. Hij vervoert nu 1 fiets op de dissel, en 1 binnen de caravan ("past net"). Geen problemen.

Het type caravan weet ik niet, ik weet alleen dat hij een Dacia Duster rijdt. Ok, weinigzeggend met zo weinig informatie geen type caravan, ik weet niet eens of hij een wrijvingskoppeling heeft - maar hieruit blijkt dat de impact van fietsen achterop fors kan zijn.

Blij dat ik de fietsen op het dak meeneem: zo kan ik ook zonder caravan naar een stad toe rijden en fietsen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Wally » wo 29 mei 2019 00:02

RE.gif

Toevallig rij ik al meer dan 30 jaar met 1 fiets achter en 1 fiets voor, op en neer naar Oostenrijk.
En daarnaast de nodige weekjes en weekenden in en rondom Nederland
Nog nooit enig probleem daarmee ondervonden.
Circa 2 x 10 jaar met een Caravelair en de laatste 10 jaar met een TEC.
Waarvan de laatste 5 jaar zelfs elektrische fietsen.

Frans

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Morgoth » wo 29 mei 2019 16:22

dieseltijger schreef:
di 28 mei 2019 22:47
Blij dat ik de fietsen op het dak meeneem: zo kan ik ook zonder caravan naar een stad toe rijden en fietsen.
Ik gooi een fietsendrager in de auto. Op de camping kan de caravan van de auto af en de fietsendrager erop. Okee, wij zijn samen en hebben ruimte over in de auto.
Als ik de fietsen op het dak van de auto zou moeten zetten zou ik daarvoor zo'n duur ding met een lift moeten hebben. De fietsen zijn te zwaar en de auto te hoog. In de caravan past een fiets ook niet met goed fatsoen. We picknicken onderweg graag en dat zou dan niet meer kunnen. De beschadigingen in het interieur daargelaten.

Ik denk dat de stabiliteit van de combi recht evenredig is met het gezonde verstand van de belader/chauffeur.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door barney » wo 5 jun 2019 11:44

Bij mijn Knaus 420qd altijd 2 fietsen achter op gehad.Tot 80km geen probleem daarboven werdt het onrustiger. Caravan beladen 1300kg. Nu disseldrager voorop geplaatst 1 e-bike voor 1 achter kogeldruk ca 80kg. Rijd super je merkt niet dat er fietsen op zitten dit had ik eerder moeten doen. Heb voorop de thule super b gemonteerd dit is een aanrader.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Ab » wo 5 jun 2019 12:52

Morgoth schreef:
wo 29 mei 2019 16:22
dieseltijger schreef:
di 28 mei 2019 22:47
Blij dat ik de fietsen op het dak meeneem: zo kan ik ook zonder caravan naar een stad toe rijden en fietsen.
Ik gooi een fietsendrager in de auto. Op de camping kan de caravan van de auto af en de fietsendrager erop. Okee, wij zijn samen en hebben ruimte over in de auto.
Als ik de fietsen op het dak van de auto zou moeten zetten zou ik daarvoor zo'n duur ding met een lift moeten hebben. De fietsen zijn te zwaar en de auto te hoog. In de caravan past een fiets ook niet met goed fatsoen. We picknicken onderweg graag en dat zou dan niet meer kunnen. De beschadigingen in het interieur daargelaten.

Ik denk dat de stabiliteit van de combi recht evenredig is met het gezonde verstand van de belader/chauffeur.
Ga je nu niet teveel uit van jouw eigen situatie?
Met een trekker die 2 maal zo zwaar is dan de caravan is het wat sneller stabiel dan wanneer beide gewichten veel korter bij elkaar liggen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door WillyL » wo 5 jun 2019 13:31

RE.gif RE.gif
Bovendien moet je geen extra fietsdrager in je auto gooien. Het kan ook op de dissel, mits je daar een hulpstuk met een trekhaak op monteert, zoals ik gedaan heb. Dat rijd ook prima. De trekhaakmodelfietsdragers zijn wel relatief zwaar en nemen een flinke hap uit het gewicht dat je nog extra kan meenemen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door dieseltijger » wo 5 jun 2019 20:26

@morgoth: Je hebt daar een punt. Ik weet de 16 kg nog goed te tillen, waarbij het een stuk makkelijker is als je op een opstapje staat. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je bij zwaardere fietsen of een hogere auto (ik heb een relatief lage sedan) gaat piepen, en mijn keuze geen optie is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Morgoth » do 6 jun 2019 15:51

Ab schreef:
wo 5 jun 2019 12:52
Morgoth schreef:
wo 29 mei 2019 16:22
Ik denk dat de stabiliteit van de combi recht evenredig is met het gezonde verstand van de belader/chauffeur.
Ga je nu niet teveel uit van jouw eigen situatie?
Met een trekker die 2 maal zo zwaar is dan de caravan is het wat sneller stabiel dan wanneer beide gewichten veel korter bij elkaar liggen.
Weet ik niet. Als je auto geen overgewicht heeft, je kunt alleen fietsen achterop kwijt en je kogeldruk is slechts minimaal. dan zou je gezond verstand moeten zeggen dat je niet goed bezig bent. Zeker, in mijn situatie (relatief zware auto en relatief lichte caravan zijn de marges wat groter. Dat is zeker waar
WillyL schreef:
wo 5 jun 2019 13:31
RE.gif RE.gif
Bovendien moet je geen extra fietsdrager in je auto gooien. Het kan ook op de dissel, mits je daar een hulpstuk met een trekhaak op monteert, zoals ik gedaan heb. Dat rijd ook prima. De trekhaakmodelfietsdragers zijn wel relatief zwaar en nemen een flinke hap uit het gewicht dat je nog extra kan meenemen.
Ik weet het. Daar heb ik ook naar gekeken. Maar ik heb een disseldrukprobleem. Normaal beladen met een fiets voorop en een fiets achterop is mijn disseldruk tussen de 85 en de 90 kg (volgens de disselweger ruim 100kg [aschrik.gif] ) Mijn (zelf gemaakte) fietsendrager voorop weegt slechts 6kg. Als je een kogelopname voorop maakt weegt deze alleen al meer. Daar komt het fietsenrek dan nog bij. Dat is in mijn geval veel te zwaar. En inderdaad, mijn caravan mag niet zo veel lading hebben dus daar zit ik dan ook mee. Maar ik heb ruimte zàt in de auto. Dus ik gooi er gewoon een fietsenrek in. Net zo gemakkelijk.
dieseltijger schreef:
wo 5 jun 2019 20:26
@morgoth: Je hebt daar een punt. Ik weet de 16 kg nog goed te tillen, waarbij het een stuk makkelijker is als je op een opstapje staat. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je bij zwaardere fietsen of een hogere auto (ik heb een relatief lage sedan) gaat piepen, en mijn keuze geen optie is.
Ik kan het dak van de auto niet wassen zonder opstapje. Ik ben zelf 1,88m lang. Een gewicht van 30kg boven de macht tillen gaat wel lukken maar een fiets is een rotding om op te tillen. Bovendien wil je de auto niet beschadigen. Op het dak van de auto is in mijn geval gewoon te onhandig.

Ik zag vandaag toevallig een auto rijden met twee plat liggende fietsen op zo'n rek. Mooi systeem maar wat een enorme stellage heb je dan op je dak zeg! het bovenste punt van de bovenste fiets lag misschien wel een meter boven de auto en een hele hoop buizen en toestanden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door dieseltijger » do 6 jun 2019 18:02

Ik heb naar de constructie gekeken van de drager die de fietsen liggend vervoert. Teveel onderdelen, en veel gemier om de frames onbeschadigd mee te nemen.

Ik zat erover te denken om de fietsen achterop de kip shuttle mee te nemen, maar de winst (minder hoog tillen) weegt niet op tegen de nadelen. Daarnaast heeft de shuttle geen vlakke achterwand, waardoor ik niet jan volstaan met een standaard fietsendrager die - rekening houdend met de toekomst - zwaardere e-bikes kan dragen. Nu ben ik voor 75,- euri geholpen met een ouderwetse vierkante Thule oplossing via marktplaats (inclusief nieuwe aangepaste voetstukjes). Klaar is maar klaar.

Dit draadje illustreert ook dat er geen standaard oplossing is die het optimum is op alle aspecten zoals gemak, veiligheid, techniek, Etc.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Morgoth » do 6 jun 2019 19:32

RE.gif
Inderdaad. Ik denk dat je gelijk hebt. Soms kunnen fietsen op de dissel, maar soms ook niet. Soms kunnen ze op de auto, maar soms niet. Soms kunnen ze in de caravan, maar niet altijd.
Het enige wat je eigenlijk als standaard antwoord kunt geven bij de vraag over fietsen achterop de caravan is: 'bij voorkeur niet achterop, maar het hoeft niet een probleem te zijn'
Hobby 420 De Luxe uit 1988

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door myalexx » do 6 jun 2019 19:40

Er zijn genoeg oplossingen voor de auto.
Waaronder onderstaande.
Waarom dan nog t risico lopen en je caravan onstabiel maken

https://youtu.be/L0uvc2WBN3c
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Trisha » do 6 jun 2019 20:16

Als je al een dakkoffer op de auto hebt, dan passen er geen fietsen meer bij......
Ik denk trouwens dat Morgoth het heel mooi verwoord heeft: 'bij voorkeur niet achterop, maar het hoeft niet een probleem te zijn'
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door myalexx » do 6 jun 2019 21:12

Dakkoffer ? Je hebt toch een caravan :D
Of neem je je gehele hartman tuinset mee :)
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Trisha » do 6 jun 2019 23:07

Paar visspulletjes om te karperen.....
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door myalexx » vr 7 jun 2019 07:15

Ja dat kan natuurlijk ook. Dat doen er ook genoeg op vakantie. Ik alleen niet dus sta daar niet bij stil :D
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door DanielW » vr 7 jun 2019 15:27

Ik vind de dakkoffer ook handig voor andere zaken dan visspulletjes, gewoon de tent erin bijvoorbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door deusjevo » ma 15 jul 2019 14:55

Lijkt wel een stuiterbal achter de auto [aschrik.gif]


mzyhKd-y2RM
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 15 jul 2019 15:27

Brrr!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Nimma » ma 15 jul 2019 19:06

Hier was de belading kennelijk/ws niet in orde, dan doen die fietsen achterop er nog een schepje bovenop; ik heb met zo'n én nog meer een iets grotere Touring mét en zonder fietsen achterop gereden [20 jaar]. Nooit enig geslinger gehad. Denk dat hierboven ook beter een wat zwaardere auto bijdraagt aan de stabiliteit.
Wat zullen zij geschrokken zijn [aschrik.gif]
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door blefke » ma 15 jul 2019 22:12

RE.gif
Was ook mijn eerste gedachte een te lichte auto voor deze caravan..
En die fietsen achterop, wellicht de druppel...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Micky » wo 17 jul 2019 09:51

En dat met zo'n kleine caravan, lang leve de fietsen [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door DanielW » wo 17 jul 2019 10:20

Misschien ben je sarcastisch Mickey, maar het is naar mijn mening wel te makkelijk om dit enkel aan fietsen achterop te wijden. Ja het is niet adviseerbaar en verre van ideaal maar we zien andere factoren niet (meer) en alleen het gegeven dat de caravan slingert en dat er fietsen achterop staan. Gaan als een spreekwoordelijk stier op de rode lap af. Rest van belading? Kogeldruk? Bandenspanning van trekker en caravan? Ervaring van de bestuurder? Allemaal factoren die mee doen. Als je al fietsen achterop zet dan kan je je afvragen wat je van de rest van beladen af weet, maar past op een dergelijke caravan een voordrager, geen idee. Ik vind ook dat je ze dan beter thuis kan laten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”