Stabilisator nodig?

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door Ab » do 9 mei 2019 20:07

Wat ik in dit hele draadje mis, is dat het grootste verschil gemaakt wordt door de combinatie zelf.
Ieder heeft het over ervaringen met zijn eigen combinatie.
Dat is totaal niet te vergelijken.
Het maakt een enorm verschil als bijv. de auto 2 x zo zwaar is als de caravan ( wat voorkomt) of de caravan is zwaarder dan de auto ( komt ook voor)
De eerste combinatie zal weinig tot niks merken van een stabilisator. De tweede veel meer.
Een eenduidig antwoord op de vraag of een stabilisator nuttig is, is dus niet te geven. Iedereen zal het anders ervaren, volledig afhankelijk van de combinatie.

In Canada en Amerika en ook Australië zie je praktisch nooit stabilisatoren.
Een veel hogere kogeldruk door de assen veel verder naar achter te plaatsen maakt de combinatie veel stabieler dan een stabilisator ooit kan doen.
Zware pickuptrucks rijden daar soms met een kogeldruk die gelijk is aan het laadvermogen van de truck.
Boven de 1000 (!!) kg komt regelmatig voor.
Is ook een manier..Echter niet haalbaar in Europa.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door Micky » do 9 mei 2019 20:12

RE.gif

Ab geef nu maar toe, voor de gemiddelde combi heeft het toch meer nut dan verwacht mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7808
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door Nimma » do 9 mei 2019 20:48

Ben ik even op vakantie meteen 3 pagina's of een stabilsator-koppeling nodig is. Ik zeg nee, niet nodig, in mijn geval. Lees de bijdrage van Ab hierboven. Ik heb nooit iets van een verschil gemerkt van rijden met óf zonder die koppeling. Ik heb met dezelfde combi's veel km's gereden met en zonder. Ik vertrok nu weer met de nieuwe combi eerst zonder, dan na de eerste stop verder mèt omdat het geen kwaad kan. Als ie dan wat doet/toevoegt, ik merk er iig niks van. Ik let wel heel erg op zware auto lichte caravan met beladen.
Voel je je prettiger mét, erop zetten en gebruiken ! En dus eerst een flink stuk zonder, als ie dan lekker rustig volgt de stabi erop, anders moet je eerst iets aanpassen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door Micky » do 9 mei 2019 20:48

RE.gif

heb je die test ook gelezen? het lijkt dus meer invloed te hebben dan velen denken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 9 mei 2019 21:47

Volgens mijn rekenmodel merk je het ook niet dat je een stabilisator gebruikt. Zie mijn berekening: een frictiekoppeling -zoals de AL-KO AKS3004 absorbeert met een koppel van 200 Nm nauwelijks energie. Mij lijkt dus dat "een rustiger gedrag" tijdens het rijden vooral tussen de oren zit. Bij 10 graden uitwijk wordt maar 35 Joule energie geabsorbeerd. Kom op mensen: dat is met een caravan van 800 kg of meer gewoon echt onmerkbaar, maar wel van belang om resonantie (slingeren) te voorkomen.

De electronische systemen zijn tijdens het rijden ook inactief - dus ook hier kan je stellen dat "rustiger gedrag" tijdens het rijden echt niet aan de orde is.

Het grote verschil is waarneembaar bij hogere snelheden: het effect van een frictiekoppeling is dat de snelheid waar het slingeren optreedt omhoog gaat, maar boven die snelheid gaat de caravan alsnog zwabberen. De electronische systemen gaan bij slingeren botweg op de rem staan (snelheid omlaag) of remmen een wiel af (snelheid omlaag en caravan komt weer in het spoor). Bij types zoals ik die doorgaans rustig rijden, maar soms te hard (bij afdalingen) zou ik de ectronische systemen aanraden omdat er met een klassieke frictiekoppeling geen houden meer aan is als het slingeren bij een (te) hoge snelheid eenmaal begint - tenzij je snel op de rem staat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door cahummel » do 9 mei 2019 22:12

Ik wist niet, dat ik met deze vraag zo veel los zou maken whistle.gif .

Ik ga waarschijnlijk als de bankrekening het toe laat op termijn wel op zoek naar een stabilisator, maar heeft nu even geen prioriteit. De Combo is zoveel zwaarder dan de caravan, en tot nu toe rijdt het prima.

Ook heb ik de laatste 6 jaar beroepsmatig gereden met een schamelwagen voor roeiboten van ongeveer 13 meter lang, dus de nodige ervaring met aanhangers. Dat ding had ook geen stabilisator, maar slingerde ook nooit. Kwestie van niet te snel willen, 90 km per uur is hard zat. Daarnaast ben ik op vakantie, en heb geen haast, dus behoefte om hard te rijden heb ik niet, lekker over binnenwegen naar je bestemming toeren.

Ik snap de argumenten voor een stabilisator wel, het zal zeker bij hoge snelheden meer comfort bieden. Echter, als ik soms malloten in Frankrijk me met 130 voorbij zie komen scheuren met een sleurhut achter de auto, vraag ik me wel eens af of die denken dat hun stabilisator ze onoverwinnelijk maakt. Dus misschien levert het ook een soort schijnveiligheid die dit soort gedrag meer uitlokt? (Sorry, kon het niet nalaten om even wat te prikken knipoog.gif )
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18282
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door deusjevo » do 9 mei 2019 22:18

Wie zegt trouwens dat die combi’s die je met 130 voorbijschieten een stabilisator koppeling hebben? whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door Micky » do 9 mei 2019 22:31

cahummel schreef:
do 9 mei 2019 22:12
Ik wist niet, dat ik met deze vraag zo veel los zou maken whistle.gif .

Ik ga waarschijnlijk als de bankrekening het toe laat op termijn wel op zoek naar een stabilisator, maar heeft nu even geen prioriteit. De Combo is zoveel zwaarder dan de caravan, en tot nu toe rijdt het prima.

Ook heb ik de laatste 6 jaar beroepsmatig gereden met een schamelwagen voor roeiboten van ongeveer 13 meter lang, dus de nodige ervaring met aanhangers. Dat ding had ook geen stabilisator, maar slingerde ook nooit. Kwestie van niet te snel willen, 90 km per uur is hard zat. Daarnaast ben ik op vakantie, en heb geen haast, dus behoefte om hard te rijden heb ik niet, lekker over binnenwegen naar je bestemming toeren.

Ik snap de argumenten voor een stabilisator wel, het zal zeker bij hoge snelheden meer comfort bieden. Echter, als ik soms malloten in Frankrijk me met 130 voorbij zie komen scheuren met een sleurhut achter de auto, vraag ik me wel eens af of die denken dat hun stabilisator ze onoverwinnelijk maakt. Dus misschien levert het ook een soort schijnveiligheid die dit soort gedrag meer uitlokt? (Sorry, kon het niet nalaten om even wat te prikken knipoog.gif )
Nee hoor, ik durf je ook zonder de ingeschakelde koppeling gewoon met deze snelheid voorbij te rijden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 9 mei 2019 22:33

Ik stel voor dat we alle stabilisatoren in de prullenbak gooien, en dat caravans een as voor- en een as achter hebben. Zijn we van alle problemen af. Vanaf zo'n 200 km/u treden dan weer andere slingerverschijnselen op - maar dat zien we dan wel weer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door Micky » do 9 mei 2019 22:40

Hahahaha


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door cahummel » do 9 mei 2019 22:46

Ja, maar dan wordt achteruit rijden wel een uitdaging voor meeste mensen whistle.gif
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door dieseltijger » do 9 mei 2019 22:51

Wellicht...maar waarom lossen we een fundamenteel probleem niet fundamenteel op?
- Geen gesodemieter met kogeldruk meer
- (Anderssoortige) Slingering treedt op bij hogere snelheden
- rustiger aan de haak vanwege het ontbreken van de verticale krachtcomponent
- Minder spanning bij de aansluiting chassisbalk-as
- Geen steunen die uitgedraaid moeten worden.

Nadelen:
- Achteruit rijden en bochtenwerk zijn lastiger
- hoe ga je de boel waterpas stellen (Antw: met platen onder de wielen)
- Extra wielkast ruimte voor de sturende wielen benodigd
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stabilisator nodig?

Bericht door Ab » do 9 mei 2019 23:08

Die caravan was er in Nederland.
Een prototype weliswaar...en nooit van de grond gekomen.
In Duitsland zit nog wel een fabrikant.
Bimobil.
Screenshot_20190509-231727.png
Die maken van alles trouwens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”