kogeldruk 80 kilo
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
kogeldruk 80 kilo
Hallo medeforummers
het zal vast ergens staan maar ik kan het niet vinden
morgen gaan we voor het eerst een lange rit maken naar Parijs
Heb net de kogeldruk gemeten en die zit op 80 KG.
Volgens mij mag mijn C-Max 70 of 75 hebben....
jullie als experts weten mij vast te vertellen of ik nu teveel heb en of dat consequenties heeft bij een eventuele aanhouding.... in het verleden vond ik wat extra kogeldruk niet erg (i.v.m. slingeren)
wie weet raad?
groet
René
het zal vast ergens staan maar ik kan het niet vinden
morgen gaan we voor het eerst een lange rit maken naar Parijs
Heb net de kogeldruk gemeten en die zit op 80 KG.
Volgens mij mag mijn C-Max 70 of 75 hebben....
jullie als experts weten mij vast te vertellen of ik nu teveel heb en of dat consequenties heeft bij een eventuele aanhouding.... in het verleden vond ik wat extra kogeldruk niet erg (i.v.m. slingeren)
wie weet raad?
groet
René
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
Dan verplaats je toch iets naar achter in de caravan (of naar de auto) zodat je de juiste druk hebt!? Hoef je ook nergens bang voor te zijn.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
ben niet bang, maar ik kan weinig naar achteren verplaatsen. we hebben achter een rondzit en voor het bed, de watertank (nu gevuld met 10 liter) en het toilet.
Ik vroeg me alleen af of de trekhaak het aankan....
groet
Rene
Ik vroeg me alleen af of de trekhaak het aankan....
groet
Rene
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
In het 1e bericht vroeg je je af of het consequenties zou hebben bij een eventuele aanhouding............
Je trekhaak zal het vast aankunnen, maar dat weet je zeker als je weer terug bent van Paijs
Je trekhaak zal het vast aankunnen, maar dat weet je zeker als je weer terug bent van Paijs
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
Re: kogeldruk 80 kilo
Een overschrijding van de kogeldruk met 10 kg is verwaarloosbaar. Ik schat zo in dat de meesten op dit forum met minstens een dergelijke overschrijding rijden voor een zo stabiel mogelijke combi. Mocht je gecontroleerd worden (héél kleine kans) dan wegen ze eigenlijk altijd de aslast van de caravan terwijl deze aangekoppeld blijft.
Geen zorgen dus
Geen zorgen dus
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
heb je volledig gelijk in …. sorry.... maar goed ben een beetje gespannen om met onze nieuwe hut op pad te gaan.... wil geen problemen....
Ik zie het morgen wel... zal een berichtje hier neerzetten als ik op Maisson Lafitte sta
dank voor het meedenken!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
Prima hoor..
80 Kg of 75 Kg... da's in ieder geval een verschilletje de goede kant op.
Geen gendarme die daar moeilijk over zal doen hoor... geen politie ook trouwens.
Al zou je naar de 100 Kg gaan.... vragen ze hooguit alleen of je iets kan schuiven.
De trekhaak... die kan het 10 voudige makkelijk aan hoor..
Goeie reis..
80 Kg of 75 Kg... da's in ieder geval een verschilletje de goede kant op.
Geen gendarme die daar moeilijk over zal doen hoor... geen politie ook trouwens.
Al zou je naar de 100 Kg gaan.... vragen ze hooguit alleen of je iets kan schuiven.
De trekhaak... die kan het 10 voudige makkelijk aan hoor..
Goeie reis..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
RE.gif
dank je wel Chris...
ik ben maar een simpele docent ICT en niet zo technisch aangelegd.. en wil zaken in orde hebben...
maar komt goed....
Parijs here we come!
groet
Rene
dank je wel Chris...
ik ben maar een simpele docent ICT en niet zo technisch aangelegd.. en wil zaken in orde hebben...
maar komt goed....
Parijs here we come!
groet
Rene
Laatst gewijzigd door Trina op do 2 mei 2019 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
[quote=Chris post_id=682403 time=1556288598 user_id=23281
De trekhaak... die kan het 10 voudige makkelijk aan hoor..[/quote]
Waarom mag de ene auto dan meer op de trekhaak hebben dan de andere? Mijn Outlander mocht 90 kg, dus hield ik 100 kg aan dan lag de caravan lekker stabiel achter de auto. Mijn huidige MB mag 'maar' 80 kg (denk ik) maar bij dat gewicht vind ik de caravan wat 'zwabberig'. Zelfs bij 90 kg vind ik het minder rijden dan met 100 kg. Caravan is op dezelfde manier beladen, zware dingen laag etc.
De trekhaak... die kan het 10 voudige makkelijk aan hoor..[/quote]
Waarom mag de ene auto dan meer op de trekhaak hebben dan de andere? Mijn Outlander mocht 90 kg, dus hield ik 100 kg aan dan lag de caravan lekker stabiel achter de auto. Mijn huidige MB mag 'maar' 80 kg (denk ik) maar bij dat gewicht vind ik de caravan wat 'zwabberig'. Zelfs bij 90 kg vind ik het minder rijden dan met 100 kg. Caravan is op dezelfde manier beladen, zware dingen laag etc.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: kogeldruk 80 kilo
Zoals al geschreven, geen probleem, mijn caravan mag 75 ik zit altijd op 87-88 kg dus een dikke 10 kilo erboven.
Ik vind een maximaal stabiele combi belangrijker dan om in dit gebal aan de wet (75) te voldoen.
Wij hebben al eens controle onderweg gehad, dit was in Duitsland, ze wogen alleen de Assen, dus de auto voor en achter en de as van de caravan.
Zorg dus wel dat je niet over het maximale gewicht van de auto heen gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Ik vind een maximaal stabiele combi belangrijker dan om in dit gebal aan de wet (75) te voldoen.
Wij hebben al eens controle onderweg gehad, dit was in Duitsland, ze wogen alleen de Assen, dus de auto voor en achter en de as van de caravan.
Zorg dus wel dat je niet over het maximale gewicht van de auto heen gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: kogeldruk 80 kilo
@freekvo,
volgens caravantrekker mag de Outlander 80 kG op de kogel hebben, de C180 75kG dat is een marginaal verschil. Constructief kan een trekhaak vanzelfsprekend een veelvoud daarvan hebben maar de haak zit aan en auto en a.d.h. daarvan bepaalt de constructeur het max. Dat kan zijn de sterkte van de auto (o.a. vering, schokbrekers, achteras, bevestiging van de haak aan de auto) maar ook de overhang denk daarbij aan b.v. de wegligging. Ter illustratie, in rust bij 90 kG kogeldruk 3m wielbasis en 1m overhang wordt de vooras met 30kG ontlast. De verhouding gewicht op de vooras en achteras is belangrijk voor het gedrag van de auto en combi
Het krachtenspel doet veel met een combi, en dan niet zozeer onder normale omstandigheden maar juist onder extreme omstandigheden als noodstop en uitwijken op nat wegdek. Wat de constructeur toelaat verschilt natuurlijk per merk.
N.B. Kortgeleden zag ik op youtube een fimpje waarbij op een nat dalend wegdek, de auto al remmend door de caravan totaal de verkeerde kant werd opgedrukt en terecht kwam op de kruisende hoofdweg. Geen idee van de gewichten van deze combi, maar wel verrassend en akelig om te zien.
volgens caravantrekker mag de Outlander 80 kG op de kogel hebben, de C180 75kG dat is een marginaal verschil. Constructief kan een trekhaak vanzelfsprekend een veelvoud daarvan hebben maar de haak zit aan en auto en a.d.h. daarvan bepaalt de constructeur het max. Dat kan zijn de sterkte van de auto (o.a. vering, schokbrekers, achteras, bevestiging van de haak aan de auto) maar ook de overhang denk daarbij aan b.v. de wegligging. Ter illustratie, in rust bij 90 kG kogeldruk 3m wielbasis en 1m overhang wordt de vooras met 30kG ontlast. De verhouding gewicht op de vooras en achteras is belangrijk voor het gedrag van de auto en combi
Het krachtenspel doet veel met een combi, en dan niet zozeer onder normale omstandigheden maar juist onder extreme omstandigheden als noodstop en uitwijken op nat wegdek. Wat de constructeur toelaat verschilt natuurlijk per merk.
N.B. Kortgeleden zag ik op youtube een fimpje waarbij op een nat dalend wegdek, de auto al remmend door de caravan totaal de verkeerde kant werd opgedrukt en terecht kwam op de kruisende hoofdweg. Geen idee van de gewichten van deze combi, maar wel verrassend en akelig om te zien.
Re: kogeldruk 80 kilo
Je zou dan bijna denken dat de oplooprem van de caravan niet goed zijn werk deed en dan drukt het gewicht van de caravan behoorlijk tegen de auto aan.
Wij hadden ooit een vouwwagen zonder oplooprem waarbij me dat is overkomen, van kogeldruk had ik toen nog nooit gehoord. In de Elzas, licht bergafwaarts en net een beetje geregend na een lange droge periode, drukte de vouwwagen de kont van mijn auto om. Totaal onbestuurbaar eindigde mijn auto met de rechterkant tegen een muurtje van een 50m diepe "afgrond" en de vouwwagen hing half op het muurtje. Schreeuwende kinderen op de achterbank. Mijn vrouw is met de kinderen de auto uitgegaan en ik heb met voorbijgangers de vouwwagen van het muurtje getild. Met een scheve dissel zijn we langzaam naar een naburig dorpje gereden, waar in een echte ouderwetse Franse garage de vouwwagen van zijn dissel werd ontdaan en anderhalf uur later konden we de vouwwagen gerepareerd weer ophalen om onze weg te vervolgen. 35 Franse Francs lichter(volgens mij omgerekend een tientje toen) en met bedrukte gezichtjes op de achterbank zijn we toen alsnog naar de volgende camping gereden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: kogeldruk 80 kilo
Beste René,
Ik heb zo'n Ventana 510TS gehad en deze loopt het lekkerste met een redelijk hoge kogeldruk.
Ondanks dat de auto 75-80kg mocht hebben zat ik vaak eerder richting de 100kg.
Zolangs de auto niet veel doorzakt gewoon zo gaan rijden.
Ik heb zo'n Ventana 510TS gehad en deze loopt het lekkerste met een redelijk hoge kogeldruk.
Ondanks dat de auto 75-80kg mocht hebben zat ik vaak eerder richting de 100kg.
Zolangs de auto niet veel doorzakt gewoon zo gaan rijden.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
RE.gif
Sta nu in Parijs. Heb me niet meer zo druk gemaakt over de kogeldruk... onderweg een paar keer gekeken op een parkeerplaats op afstand naar de combinatie maar hij helt nauwelijks over/ zakt niet door dus ik denk dat het wel goed is.
Overigens ligt de Ventana als een blok achter de auto! Heerlijk en stukken beter dan mijn vorige caravan die 600 (!!) kilo lichter was.
Kortom ik maak me geen zorgen meer, niet voor de terugreis zaterdag aankomende, en ook niet voor Italie over een week of 9. Alleen als ik naar Italie ga dan belaad ik de auto zowiezo zwaarder omdat ik dan de buitenboordmotor en boot in de auto leg met platte achterbanken. Denk dat dat in de bergen beter is.
Iedereen bedankt voor het meedenken! Wat dat betreft is dit een forum waar we trots op kunnen zijn
Sta nu in Parijs. Heb me niet meer zo druk gemaakt over de kogeldruk... onderweg een paar keer gekeken op een parkeerplaats op afstand naar de combinatie maar hij helt nauwelijks over/ zakt niet door dus ik denk dat het wel goed is.
Overigens ligt de Ventana als een blok achter de auto! Heerlijk en stukken beter dan mijn vorige caravan die 600 (!!) kilo lichter was.
Kortom ik maak me geen zorgen meer, niet voor de terugreis zaterdag aankomende, en ook niet voor Italie over een week of 9. Alleen als ik naar Italie ga dan belaad ik de auto zowiezo zwaarder omdat ik dan de buitenboordmotor en boot in de auto leg met platte achterbanken. Denk dat dat in de bergen beter is.
Iedereen bedankt voor het meedenken! Wat dat betreft is dit een forum waar we trots op kunnen zijn
Laatst gewijzigd door Trina op do 2 mei 2019 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
Fijne vakantie!
Groeten Bauke
Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005
Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
En wat is/was je kogel druk?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
kogeldruk 80 kilo
(Wederom aangepast, lees even de spelregels over onnodig quoten)
RE.gif
gewoon op 80 KG gelaten.
RE.gif
gewoon op 80 KG gelaten.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
als je het zeker wilt weten dump je toch 5 litee water.. zoveel heb je tot de camping ws ook niet nodig
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
Even een foto van de zijkant zoals beloofd, met 80 KG kogeldruk
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
De C-Max mag in Nederland 75kg kogeldruk hebben maar in de Duitse handleiding en specificaties staat 90kg.
Ik zou mij over die 80kg niet druk maken.
Ik zou mij over die 80kg niet druk maken.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
RE.gif
met zo'n mooie kogeldruk staaf veer... werkt prima
met zo'n mooie kogeldruk staaf veer... werkt prima
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
Mm..daar zijn de meningen over verdeeld.
Afwijkingen van het echte gewicht van 10 kg of meer komen wel voor met die dingen.
Afwijkingen van het echte gewicht van 10 kg of meer komen wel voor met die dingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
RE.gif
Dat zal ongetwijfeld Ab, maar mag aannemen dat zo'n ding wel een indicatie geeft die in de richting zit. Hij bleef iets onder de 80 KG staan dus ik denk dat ik in de goede richting zit. Op de foto hangt de auto ook niet extreem door vind ik. Maar misschien zijn daar andere meningen over?
Dat zal ongetwijfeld Ab, maar mag aannemen dat zo'n ding wel een indicatie geeft die in de richting zit. Hij bleef iets onder de 80 KG staan dus ik denk dat ik in de goede richting zit. Op de foto hangt de auto ook niet extreem door vind ik. Maar misschien zijn daar andere meningen over?
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel