kogeldruk 80 kilo
Re: kogeldruk 80 kilo
Ik weeg altijd een paar x met de Reich caravanweger. Maar ook dit blijft een indicatie. Waar ik overigens meer vertrouwen in heb dan de weger in het neuswiel of de losse staaf i.d.
Re: kogeldruk 80 kilo
Het wel of niet doorhangen zegt niet veel.
Als de trekhaak iets hoger of lager geplaatst is krijg je bij dezelfde kogeldruk ook een heel ander beeld.
Maar als het lekker rijdt, zonder onrust, en snelle stuurbewegingen geen oorzaak van repeterende dwarskrachten op de trekhaak zijn, hoef je jezelf over de kogeldruk geen zorgen meer te maken.
Als de trekhaak iets hoger of lager geplaatst is krijg je bij dezelfde kogeldruk ook een heel ander beeld.
Maar als het lekker rijdt, zonder onrust, en snelle stuurbewegingen geen oorzaak van repeterende dwarskrachten op de trekhaak zijn, hoef je jezelf over de kogeldruk geen zorgen meer te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: kogeldruk 80 kilo
Wij hebben ook een C-Max en de kogeldruk zit ook rond de 80kg.
De combinatie is bij ons heel stabiel, op provinciale wegen merk je weinig van tegemoetkomende vrachtwagens.
Bij ons hangt er een Kip Vision achter die maximaal 1300kg mag wegen maar als wij op vakantie gaan blijft het gewicht rond de 1100kg, wij nemen vrij weinig mee en zorgen dat de auto zwaar genoeg is.
De combinatie is bij ons heel stabiel, op provinciale wegen merk je weinig van tegemoetkomende vrachtwagens.
Bij ons hangt er een Kip Vision achter die maximaal 1300kg mag wegen maar als wij op vakantie gaan blijft het gewicht rond de 1100kg, wij nemen vrij weinig mee en zorgen dat de auto zwaar genoeg is.
Re: kogeldruk 80 kilo
Precies. Vandaar ook mijn vraag. Mijne geeft 20kg te veel aan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: kogeldruk 80 kilo
En toch...
Ik heb naast mijn Reich wielweger ook zo'n Campart aluminium kogeldruk meter.
En.. op mijn werk hebben we een ijk en calibratie department, en daar het ding voor de "know" eens laten bekijken.
Echt niet slecht.... op 100 Kg zat hij er maar 2 Kg naast....en dat kan ook nog makkelijk de afleesfout zijn..
2%... en dat voor €9,99
Plaatje bij het praatje...
.
Ik heb naast mijn Reich wielweger ook zo'n Campart aluminium kogeldruk meter.
En.. op mijn werk hebben we een ijk en calibratie department, en daar het ding voor de "know" eens laten bekijken.
Echt niet slecht.... op 100 Kg zat hij er maar 2 Kg naast....en dat kan ook nog makkelijk de afleesfout zijn..
2%... en dat voor €9,99
Plaatje bij het praatje...
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: kogeldruk 80 kilo
Deze alu staaf meter gebruik ik ook. Ik heb ooit een vast bed voor in onze Hobby gehobbied. Die was blijkbaar wel wat zwaarder dan het originele rondzitje
Gevolg is nu dat we eigenlijk alles op de achterzit laden, maar met de fietsen op de dissel kom ik niet onder de 80 à 85 kilo. Zonder fietsen uiteraard wel, maar ik vind hem dan eigenlijk te licht en de caravan begint wat te stoterig te worden. 80/85 kilo is dus voor inze combi (met een IX35) redelijk ideaal.
Gevolg is nu dat we eigenlijk alles op de achterzit laden, maar met de fietsen op de dissel kom ik niet onder de 80 à 85 kilo. Zonder fietsen uiteraard wel, maar ik vind hem dan eigenlijk te licht en de caravan begint wat te stoterig te worden. 80/85 kilo is dus voor inze combi (met een IX35) redelijk ideaal.
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010
- r.obbink
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: kogeldruk 80 kilo
Ab schreef: ↑zo 5 mei 2019 10:24Het wel of niet doorhangen zegt niet veel.
Als de trekhaak iets hoger of lager geplaatst is krijg je bij dezelfde kogeldruk ook een heel ander beeld.
Maar als het lekker rijdt, zonder onrust, en snelle stuurbewegingen geen oorzaak van repeterende dwarskrachten op de trekhaak zijn, hoef je jezelf over de kogeldruk geen zorgen meer te maken.
Het rijdt echt prima en ik ga me er inderdaad niet (meer) zo druk over maken.
Van de zomer naar Italie, en dan neem ik mijn motorboot mee... de boot leg ik in de caravan, iets achter de as, en de motor in de auto... moet goed komen
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: kogeldruk 80 kilo
Je trekhaak kan wel 200 kg aan. Alleen zullen je voorwielen van de grond staan.
Waarde kogeldruk alleen is voor de juiste asdruk.
Te laag heeft invloed op de achteras en te hoog op vooras.
10% te laag of te hoog heeft weinig of geen invloed op het rijgedrag van het samenstel.
Maar dat moet je zelf moeten ervaren.
Iedereen denkt hierover het zijne van.
Frans
Re: kogeldruk 80 kilo
Heb ik wellicht voor niks de fiets van mijn vrouw thuis gelaten afgelopen week.
Heb de drager op de dissel en kwam op ongeveer 87,5kg uit terwijl 75kg de max is.
Fiets eraf gehaald en toen kwam ik ergens rond de 65kg uit.
Volgende keer misschien wat minder moeilijk doen. Maar omdat het allemaal nog nieuw is wilde ik geen risico nemen.
Heb de drager op de dissel en kwam op ongeveer 87,5kg uit terwijl 75kg de max is.
Fiets eraf gehaald en toen kwam ik ergens rond de 65kg uit.
Volgende keer misschien wat minder moeilijk doen. Maar omdat het allemaal nog nieuw is wilde ik geen risico nemen.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: kogeldruk 80 kilo
RE.gif
Ik zou hem gewoon lekker meenemen 88kg is een hele mooie kogeldruk
Ik zou hem gewoon lekker meenemen 88kg is een hele mooie kogeldruk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: kogeldruk 80 kilo
Moet ik alleen van de zomer even kijken.
Dan gaan de fietsen niet mee en heb ik dus relatief weinig kogeldruk. Stukken en stoelen etc maar voorin de caravan leggen dan.
Komt nog wel een volle gaslfles in en een extra fles dus dan scheelt wel weer.
Dan gaan de fietsen niet mee en heb ik dus relatief weinig kogeldruk. Stukken en stoelen etc maar voorin de caravan leggen dan.
Komt nog wel een volle gaslfles in en een extra fles dus dan scheelt wel weer.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: kogeldruk 80 kilo
Dat heeft het wel degelijk.Wally schreef: ↑ma 6 mei 2019 10:09
Je trekhaak kan wel 200 kg aan. Alleen zullen je voorwielen van de grond staan.
Waarde kogeldruk alleen is voor de juiste asdruk.
Te laag heeft invloed op de achteras en te hoog op vooras.
10% te laag of te hoog heeft weinig of geen invloed op het rijgedrag van het samenstel.
Maar dat moet je zelf moeten ervaren.
Iedereen denkt hierover het zijne van.
Frans
10 of 15 kg meer kogeldruk kan een wereld van verschil maken.
En..al leg je 800 kg op de trekhaak, dan nog staan beide voorwielen op de grond hoor.
De trekhaak ook..
Heb ik wel eens gehad..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.