BMI te hoog!
Re: BMI te hoog!
Die heb ik vorige week nog in de hand gehad, en weer terug gelegd omdat ik dacht hij was niet zo zwaar nou ben ik wel naar aanleiding van dit topic de hele caravan doorgeweest en er zijn wel een hoop dingen uit gekomen.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: BMI te hoog!
Ik heb hier mijn vorige vito gewogen omdat er een conflict was met de dealer dat hij over beladen zou zijn volgens zijn weging op de remmen test bank.Erwin1987 schreef: ↑ma 8 apr 2019 18:48Duidelijk zit hier een zand en grind bedrijf met weegbrug daar is de Volvo al een keer op geweest die was met mij erin 190kg zwaarder als rijklaar, dat valt mee aangezien ik 110kg weeg. Als ik daar maxi cosi basis enz bij optel klopt die wel aardig, denk dat ik daar er keer met de caravan over heen rijdt.
Erwin
De dealer ging niet akkoord met de weging die ik bij het door jou genoemde bedrijf had gedaan en we zijn toen naar de RDW geweest , resultaat 5 kg verschil .
Het verschil met de weging bij de dealer was 260 kg .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: BMI te hoog!
5 kg verschil putman en rdw?
En 260kg verschil lag je gereedschap erin?
Erwin
En 260kg verschil lag je gereedschap erin?
Erwin
Home-car racer 48
Re: BMI te hoog!
Ja idd putman en de RDW zat 5 kg verschil in .
En de dealer meet op die rollen van de remmen test bank , daar klopte geen hol van .
Maar dat zei die man van de dekra gelijk al , die wou gelijk een echte weegbrug om te wegen.
En ja al me gereedschap en materiaal lag er in
En de dealer meet op die rollen van de remmen test bank , daar klopte geen hol van .
Maar dat zei die man van de dekra gelijk al , die wou gelijk een echte weegbrug om te wegen.
En ja al me gereedschap en materiaal lag er in
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: BMI te hoog!
RE.gif
Zie, dat zei ik al
Zie, dat zei ik al
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Oke dank je wel! Weet ik even genoeg! Sorry morgoth was ff off-topic.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: BMI te hoog!
Geen probleem.
Update.
Gewogen met Reich weger. Eerst mezelf als referentie. Keurig 105kg (helaas ) dat klopt dus.
Vervolgens een 7x een 3-punts meting gedaan door de caravan over de weger te duwen. Best lastig met de hand. Meetresultaten: 830, 804, 802, 849, 802, 808, 801.
Daarna de garagekrik eronder gezet en dezelfde meting gedaan door de caravan op de weger te laten zakken. Meetresultaten: 801, 801, 801, 802, 810, 802, 802.
Er zitten dus hier en daar wel wat uitschieters tussen maar uit deze resultaten mag ik denk ik wel concluderen dat de lege caravan zo ongeveer 800 en een beetje weegt. Ruim 60kg meer als door Hobby opgegeven maar dit komt betrouwbaarder op mij over dan de eerste metingen door de zandboer. Ik heb dus 200kg laadruimte. Fietsen kunnen dus gewoon mee.
Update.
Gewogen met Reich weger. Eerst mezelf als referentie. Keurig 105kg (helaas ) dat klopt dus.
Vervolgens een 7x een 3-punts meting gedaan door de caravan over de weger te duwen. Best lastig met de hand. Meetresultaten: 830, 804, 802, 849, 802, 808, 801.
Daarna de garagekrik eronder gezet en dezelfde meting gedaan door de caravan op de weger te laten zakken. Meetresultaten: 801, 801, 801, 802, 810, 802, 802.
Er zitten dus hier en daar wel wat uitschieters tussen maar uit deze resultaten mag ik denk ik wel concluderen dat de lege caravan zo ongeveer 800 en een beetje weegt. Ruim 60kg meer als door Hobby opgegeven maar dit komt betrouwbaarder op mij over dan de eerste metingen door de zandboer. Ik heb dus 200kg laadruimte. Fietsen kunnen dus gewoon mee.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
Zijn er ook die weegbrug en Reich weger hebben gebruikt en daardoor gemiddelde afwijking van Reich weger weten.
Gezien de Reich weger best veel kost ben ik benieuwd of het echt wat is.
Ik zal niet 10x per jaar de caravan wegen maar een instrument net als de milenco kogeldruk weger is wel fijn.
Gezien de Reich weger best veel kost ben ik benieuwd of het echt wat is.
Ik zal niet 10x per jaar de caravan wegen maar een instrument net als de milenco kogeldruk weger is wel fijn.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: BMI te hoog!
Eigenlijk heb je weinig aan zo'n ding. Een keer wegen en hij kan in de kast.
Ik denk dat de zandboer een hoeveelheid zand op de weegbrug had liggen. Ik heb de combi er meteen op gereden, zonder dat ze een 0-meting hebben gedaan. Dat realiseerde ik me pas later. En het knulletje had er niet veel verstand van.
De remmenbank rondde af op 50 kg. Dat voelde al niet zo goed. Maar inderdaad niet geijkt. Ik ga er van uit dat de Reich wel redelijk in de buurt zit.
Ik denk dat de zandboer een hoeveelheid zand op de weegbrug had liggen. Ik heb de combi er meteen op gereden, zonder dat ze een 0-meting hebben gedaan. Dat realiseerde ik me pas later. En het knulletje had er niet veel verstand van.
De remmenbank rondde af op 50 kg. Dat voelde al niet zo goed. Maar inderdaad niet geijkt. Ik ga er van uit dat de Reich wel redelijk in de buurt zit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
Heb ooit een plankje gemaakt voor de Reich weger. Daar “ligt” de weger in. Opstapje die de band moet maken gebeurd via plankje. De band rijdt er redelijk vlaken gelijkmatig overheen. Soms krijg ik melding dat ik te hard rij (haasje) maar gewichten liggen redelijk dicht bij elkaar. Meestal pakken wij 3 wegingen per band.
Met het gekloot met de T-Roc afgelopen zomer heeft het forum en de weger mij prima geholpen (in die volgorde )
Met het gekloot met de T-Roc afgelopen zomer heeft het forum en de weger mij prima geholpen (in die volgorde )
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: BMI te hoog!
Ik had er 2.
Veel mee getest op een absoluut vlakke betonvloer in een overdekte ruimte.
Vooruit er over heen..meteen weer terug eroverheen.
Na een hele morgen testen met beide wegers had ik wel ongeveer een idee wat de caravan woog.
Maar afwijkingen van ruim honderd kg per wiel ( !) gaven mij niet echt het gevoel dat ik nu echt iets redelijk nauwkeurig vastgesteld had..
Beide Reichs verkocht..voor weinig.
Veel mee getest op een absoluut vlakke betonvloer in een overdekte ruimte.
Vooruit er over heen..meteen weer terug eroverheen.
Na een hele morgen testen met beide wegers had ik wel ongeveer een idee wat de caravan woog.
Maar afwijkingen van ruim honderd kg per wiel ( !) gaven mij niet echt het gevoel dat ik nu echt iets redelijk nauwkeurig vastgesteld had..
Beide Reichs verkocht..voor weinig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: BMI te hoog!
Dan had je een andere dan ik. Ik moet de volgorde aanhouden: neuswiel, linkerkant, rechterkant.
Twee keer overheen geeft inderdaad een fout. Ik heb dat ook geprobeerd maar meette de eerste keer 375kg en de tweede keer 14kg.
Het beste resultaat kreeg ik toen ik de krik eronder zette en de caravan erop liet zakken. Is even werk maar dan heb je wat.
Ik heb nu in ieder geval een redelijk idee van het gewicht en de verdeling er van. 375 rechts en 345 links en 82 op het neuswiel. Ik heb met mijn 1000kg as dus niks te vrezen.
Wel grappig om te zien is het verschil in gewicht tussen neuswiel naar voren of naar achteren. Die enkele decimeter verschil in afstand naar de as scheelt namelijk 8kg. Zo zie je dat je de disseldruk nooit op je wiel kan meten want die zit nog een cm of 30 a 40 van de kogel.
Mijn rode disselweger meette bijna 100kg maar dat klopt dus van geen kant. Is hooguit een kilo of 60 a 70
Twee keer overheen geeft inderdaad een fout. Ik heb dat ook geprobeerd maar meette de eerste keer 375kg en de tweede keer 14kg.
Het beste resultaat kreeg ik toen ik de krik eronder zette en de caravan erop liet zakken. Is even werk maar dan heb je wat.
Ik heb nu in ieder geval een redelijk idee van het gewicht en de verdeling er van. 375 rechts en 345 links en 82 op het neuswiel. Ik heb met mijn 1000kg as dus niks te vrezen.
Wel grappig om te zien is het verschil in gewicht tussen neuswiel naar voren of naar achteren. Die enkele decimeter verschil in afstand naar de as scheelt namelijk 8kg. Zo zie je dat je de disseldruk nooit op je wiel kan meten want die zit nog een cm of 30 a 40 van de kogel.
Mijn rode disselweger meette bijna 100kg maar dat klopt dus van geen kant. Is hooguit een kilo of 60 a 70
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
RE.gif
Toch geeft de handleiding aan dat je er niet op stil moet gaan staan en echt doorrijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Toch geeft de handleiding aan dat je er niet op stil moet gaan staan en echt doorrijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
RE.gif
Niet in mijn handleiding. Er staat: hoe langzamer hoe nauwkeuriger. Maar met de hand is dat bijna niet te doen. Met een mover is dat veel gemakkelijker. Toen ik er zelf op ging staan gaf hij redelijk nauwkeurig mijn gewicht aan. Ook heb ik een aantal andere dingen op die manier gewogen. Steeds klopte het bedrag vrij aardig. Ik zou er mijn goudvoorraad niet mee wegen; de kans is groot dat ik de bietenbrug ermee opga. Maar ik denk dat ik nu redelijk inzicht heb in het gewicht van de caravan.
Maar dan alsnog. De hoogste meting was 849 totaalgewicht. Dan heb ik nog steeds geen probleem bij een controle. 160kg bagage erin (incl. fietsen) en ik zit totaal op 1010kg. Trek ik daar de disseldruk nog vanaf, dan blijf ik nog ruim onder de toegestane 1000kg aslast.
Niet in mijn handleiding. Er staat: hoe langzamer hoe nauwkeuriger. Maar met de hand is dat bijna niet te doen. Met een mover is dat veel gemakkelijker. Toen ik er zelf op ging staan gaf hij redelijk nauwkeurig mijn gewicht aan. Ook heb ik een aantal andere dingen op die manier gewogen. Steeds klopte het bedrag vrij aardig. Ik zou er mijn goudvoorraad niet mee wegen; de kans is groot dat ik de bietenbrug ermee opga. Maar ik denk dat ik nu redelijk inzicht heb in het gewicht van de caravan.
Maar dan alsnog. De hoogste meting was 849 totaalgewicht. Dan heb ik nog steeds geen probleem bij een controle. 160kg bagage erin (incl. fietsen) en ik zit totaal op 1010kg. Trek ik daar de disseldruk nog vanaf, dan blijf ik nog ruim onder de toegestane 1000kg aslast.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
Heb je die gebruiksaanwijzing helemaal aangehouden?
Ook met de 2 plankjes naast de weger?
Dat heb ik ooit eens getest.
Het bleek dat de weger ineens veel minder aangaf..
Kwam dat effe goed uit...
Het bleek, dat door invering van de banden, er een gedeelte van het gewicht door de plankjes gedragen werd.
Ook met de 2 plankjes naast de weger?
Dat heb ik ooit eens getest.
Het bleek dat de weger ineens veel minder aangaf..
Kwam dat effe goed uit...
Het bleek, dat door invering van de banden, er een gedeelte van het gewicht door de plankjes gedragen werd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: BMI te hoog!
Ja, met plankjes en overheen rijden. Ik heb er wel op gelet dat de inverende banden niet op het plankje kwamen. De test met de krik is gedaan zonder de plankjes. Zonder de plankjes duw je de caravan er ook niet gemakkelijk overheen. Dan is het best wel een hobbel waar je overheen moet.
Mijn wielen liggen op dit moment bij de bandenboer. Zodra ik ze terug heb zal ik de caravan er eens met de tracktor overheen trekken. In de lage gearing in 1 gaat dat mooi langzaam.
Mijn wielen liggen op dit moment bij de bandenboer. Zodra ik ze terug heb zal ik de caravan er eens met de tracktor overheen trekken. In de lage gearing in 1 gaat dat mooi langzaam.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
BMI te hoog!
Ik deed dat gewoon met de auto toen ik nog geen mover had.
Ik zal nog eens in mijn handleiding kijken, ik meen echt dat er bij mij staat dat je niet stil mag gaan staan, mijn weger is al wel zo’n 10 jaar oud
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Ik zal nog eens in mijn handleiding kijken, ik meen echt dat er bij mij staat dat je niet stil mag gaan staan, mijn weger is al wel zo’n 10 jaar oud
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Micky op wo 10 apr 2019 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Als er 1 artikel is wat zonde van je geld is, dan is dat wel de Reich weger.myalexx schreef: ↑di 9 apr 2019 22:20Zijn er ook die weegbrug en Reich weger hebben gebruikt en daardoor gemiddelde afwijking van Reich weger weten.
Gezien de Reich weger best veel kost ben ik benieuwd of het echt wat is.
Ik zal niet 10x per jaar de caravan wegen maar een instrument net als de milenco kogeldruk weger is wel fijn.
Enige jaren geleden heb ik hier op het forum een grote slagroomtaart aangeboden aan degene die mee naar een RDW station gaat om te wegen op de weegbrug van de RDW en daarnaast met de Reich weger om zo het enorme verschil in weging aan te geven, niemand die het aandurfde om de taart in ontvangst te nemen (wellicht om het feit dat niemand zeker was van zijn zaak dat de weger zo goed is)
Onder andere de Politie Rotterdam had 10-15 jaar gelden Reich wegers in hun auto's om onderweg aanhangwagens/caravans te controleren/wegen, door de enorme afwijkingen zijn ze er mee gestopt.
Betaal liever 8,00 op een weegbrug en je hebt een beter resultaat en een weegbriefje wat je meekrijgt.
Porsche + Tabbert
Re: BMI te hoog!
RE.gif
Ach dan komt weer mijn standaard reactie ik ben gecontroleerd en nog doorrijden met de weger zit ik altijd op zo’n 600kg per wiel, 1200 is mijn Max aslast, voor mij werkt het al 10 jaar meer dan voldoende, ik weeg voor elk vertrek en ga dan echt niet met de hele familie nog even langs een weegbrug.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Ach dan komt weer mijn standaard reactie ik ben gecontroleerd en nog doorrijden met de weger zit ik altijd op zo’n 600kg per wiel, 1200 is mijn Max aslast, voor mij werkt het al 10 jaar meer dan voldoende, ik weeg voor elk vertrek en ga dan echt niet met de hele familie nog even langs een weegbrug.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Hoe werkt het bij rdw dan? Even bellen denk ik ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: BMI te hoog!
RE.gif
Mijn ervaring bij de RDW is dat je er altijd terecht kunt voor een weging. Soms hebben ze een dagdeel (vrijdagochtend ?) waarbij ze een speciaal weegmoment hebben maar als je een half uurtje kunt wachten, hebben ze altijd wel een gaatje voor je.
Bij RDW-Rijen trof ik een weegmeester die zelf ook wel geïnteresseerd was in de weegtechniek met kantelpuntmethode; de volgende moest dus ff wat langer wachten Links, Rechts, Aan/Afgekoppeld had ik de resultaten die ik wilde binnen 10 kg op 2.130/2.180 kg, beladen op weg naar een weekendcamping
Op deze wijze was zelfs de kogeldruk van 50 kg aantoonbaar en herleidbaar
Dat gaat je met die gele rakker van Reich nooit lukken
Mijn ervaring bij de RDW is dat je er altijd terecht kunt voor een weging. Soms hebben ze een dagdeel (vrijdagochtend ?) waarbij ze een speciaal weegmoment hebben maar als je een half uurtje kunt wachten, hebben ze altijd wel een gaatje voor je.
Bij RDW-Rijen trof ik een weegmeester die zelf ook wel geïnteresseerd was in de weegtechniek met kantelpuntmethode; de volgende moest dus ff wat langer wachten Links, Rechts, Aan/Afgekoppeld had ik de resultaten die ik wilde binnen 10 kg op 2.130/2.180 kg, beladen op weg naar een weekendcamping
Op deze wijze was zelfs de kogeldruk van 50 kg aantoonbaar en herleidbaar
Dat gaat je met die gele rakker van Reich nooit lukken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: BMI te hoog!
RE.gif
Klopt, die komt niet eens in de buurt..
Klopt, die komt niet eens in de buurt..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Vanmorgen even RDW gebeld en die vertelde dat je zonder afspraak gewoon kunt langsgaan, kosten 18€ per keer.
Aangezien we alles thuis met personenweegschaal en keuken weegschaal vrij nauwkeurig hebben gemeten.
Ben ik wel benieuwd wat hij daar weegt.
Dan weten we ook het ledig gewicht en weten we ook een beetje hoe de caravan links en rechts weegt.
Onder de 1400kg blijven lukt wel.
Maar vind het wel belangrijk dat het gewicht L & R geen 600 & 750 is ofzo.
Ene kant toilet andere kant keuken met koelkast etc.
Eerste eigen caravan dus vind wel fijn dat het beetje goed is.
Ik ga ook veel geruster op weg met in het achterhoofd dat de caracan 650 / 700 bijvoorbeeld is dan het voorbeeld hierboven
Aangezien we alles thuis met personenweegschaal en keuken weegschaal vrij nauwkeurig hebben gemeten.
Ben ik wel benieuwd wat hij daar weegt.
Dan weten we ook het ledig gewicht en weten we ook een beetje hoe de caravan links en rechts weegt.
Onder de 1400kg blijven lukt wel.
Maar vind het wel belangrijk dat het gewicht L & R geen 600 & 750 is ofzo.
Ene kant toilet andere kant keuken met koelkast etc.
Eerste eigen caravan dus vind wel fijn dat het beetje goed is.
Ik ga ook veel geruster op weg met in het achterhoofd dat de caracan 650 / 700 bijvoorbeeld is dan het voorbeeld hierboven
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09