BMI te hoog!
BMI te hoog!
Ik heb mijn Hobby vanmorgen laten wegen.
Beladen mag onze hobby maximaal 1000kg wegen. We hebben hem gewogen met de standaard uitrusting, inclusief twee fietsen, maar zonder kleding en proviant. Totaal gewicht 1250kg .
Nu kan daar de disseldruk vanaf worden getrokken maar dan is nog steeds het gewicht fors te hoog.
We hebben vervolgens alles uit de caravan gehaald wat niet echt nodig is en waarvoor we lichtere alternatieven kunnen bedenken. Totaal kunnen we ongeveer 50kg besparen. Vooral de "dakdekkers" gasfles is erg zwaar (20kg).
Met een flinke disseldruk en een vrijwel lege caravan zitten we dus nog zo'n 10% te hoog. Wel raar. De Hobby zou leeg zo'n 760kg moeten wegen. Nou, echt niet!
Vanaf hoeveel overgewicht wordt er bekeurd?
Beladen mag onze hobby maximaal 1000kg wegen. We hebben hem gewogen met de standaard uitrusting, inclusief twee fietsen, maar zonder kleding en proviant. Totaal gewicht 1250kg .
Nu kan daar de disseldruk vanaf worden getrokken maar dan is nog steeds het gewicht fors te hoog.
We hebben vervolgens alles uit de caravan gehaald wat niet echt nodig is en waarvoor we lichtere alternatieven kunnen bedenken. Totaal kunnen we ongeveer 50kg besparen. Vooral de "dakdekkers" gasfles is erg zwaar (20kg).
Met een flinke disseldruk en een vrijwel lege caravan zitten we dus nog zo'n 10% te hoog. Wel raar. De Hobby zou leeg zo'n 760kg moeten wegen. Nou, echt niet!
Vanaf hoeveel overgewicht wordt er bekeurd?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
Die Hobby is toch al redelijk “bejaard”?
Vroeguh waren ze erg makkelijk met leeggewicht bepalen van een caravan, volgens mij werd er een soort schatting gemaakt.
Caravan zal wat overgewicht best overleven maar je was toch met nieuwe banden bezig, heb je voldoende loadindex gekozen voor wat overgewicht?
Fietsen en bagage verplaatsen naar de trekker is wellicht een optie?
Volgens mij wordt er in NL 5 of 10% overgewicht getolereerd maar in het buitenland kan het zijn dat deze regel niet opgaat en dan sta je daar met je ballen in het zand.
Vroeguh waren ze erg makkelijk met leeggewicht bepalen van een caravan, volgens mij werd er een soort schatting gemaakt.
Caravan zal wat overgewicht best overleven maar je was toch met nieuwe banden bezig, heb je voldoende loadindex gekozen voor wat overgewicht?
Fietsen en bagage verplaatsen naar de trekker is wellicht een optie?
Volgens mij wordt er in NL 5 of 10% overgewicht getolereerd maar in het buitenland kan het zijn dat deze regel niet opgaat en dan sta je daar met je ballen in het zand.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: BMI te hoog!
Net zo denkend als Deusjevo..
Een veel voorkomende schrikreactie, vooral met wat oudere caravans.
Ze "deden" toen maar wat lijkt het wel.
Ik denk wel dat de politie echt moeilijk kan doen als je werkelijk alles ver boven de marge hebt beladen.
En, dat zal je zelf ook vinden... terecht.
De fietsen is het eerste waar ik een andere oplossing voor zou gaan zoeken. ( autodak? of ter plekke fietsen huren)
De gasfles zal je wel iets in kunnen winnen, een blauwe Primagaz is ong. 10Kg.
Ik heb ook wel eens begrepen dat ALS er in het buitenland gewogen gaat worden ( ALS... nog nooit gezien of gehoord) dat ze dan een 3 punts meting doen.
Dus de hele hut, afgekoppeld van de auto op een weegbrug. ( die ook een flinke meetfout kunnen hebben)
In Ned. is het alleen onder de as, 2 punts dus, ons voordeel.
Een veel voorkomende schrikreactie, vooral met wat oudere caravans.
Ze "deden" toen maar wat lijkt het wel.
Ik denk wel dat de politie echt moeilijk kan doen als je werkelijk alles ver boven de marge hebt beladen.
En, dat zal je zelf ook vinden... terecht.
De fietsen is het eerste waar ik een andere oplossing voor zou gaan zoeken. ( autodak? of ter plekke fietsen huren)
De gasfles zal je wel iets in kunnen winnen, een blauwe Primagaz is ong. 10Kg.
Ik heb ook wel eens begrepen dat ALS er in het buitenland gewogen gaat worden ( ALS... nog nooit gezien of gehoord) dat ze dan een 3 punts meting doen.
Dus de hele hut, afgekoppeld van de auto op een weegbrug. ( die ook een flinke meetfout kunnen hebben)
In Ned. is het alleen onder de as, 2 punts dus, ons voordeel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: BMI te hoog!
RE.gif
In Duitsland zeker niet, daar hebben wij controle gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
In Duitsland zeker niet, daar hebben wij controle gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Gisteren naar de tweejaarlijkse keuring geweest. Ook heb ik de caravan laten wegen omdat ik wel eens nieuwsgierig was hoeveel hij weegt met alles aan boord zoals wij zouden vertrekken. Enkel kledij en beetje proviand ontbraken en ook geen water. Wel stond er nog een vouwfiets op achteraan. Normaal gaat die in de autokoffer, dus ik denk +/- 15 kg min.
Hij woog 980 kg en de kogeldruk was 75 kg. Hij mag max 1000 kg wegen. Er zijn nog wel enkele spullen die er uit mogen.
Ik lees hierboven dat de kogeldruk mag worden afgetrokken van het totale gewicht, waar of niet?
Philmar
Hij woog 980 kg en de kogeldruk was 75 kg. Hij mag max 1000 kg wegen. Er zijn nog wel enkele spullen die er uit mogen.
Ik lees hierboven dat de kogeldruk mag worden afgetrokken van het totale gewicht, waar of niet?
Philmar
BMI te hoog!
Dat is een grijs gebied, als de MTM van je caravan 1000 is, dan is dat incl. De kogeldruk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Ga je naar het buitenland met de caravan. En is die ook maar een kilo te zwaar beladen (bij weging). Dan ben je de Sjaak.
Daar wordt niet gepolderd met 5 of 10% marge.
Blijf je in Nederland dan heb je (geheel afhankelijk van wie je treft) die marge (bij weging). Maar dat is niet officieel. En daar kan je geen rechten aan ontlenen.
Ik heb ook nog nooit een weging meegemaakt, ik weet echter wel dat er wel degelijk controles zijn. Een keer zelfs op onze route, wij werden er echter niet naar toe geleid.
Daar wordt niet gepolderd met 5 of 10% marge.
Blijf je in Nederland dan heb je (geheel afhankelijk van wie je treft) die marge (bij weging). Maar dat is niet officieel. En daar kan je geen rechten aan ontlenen.
Ik heb ook nog nooit een weging meegemaakt, ik weet echter wel dat er wel degelijk controles zijn. Een keer zelfs op onze route, wij werden er echter niet naar toe geleid.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op za 6 apr 2019 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMI te hoog!
Ik heb ook een te hoog bmi. Nooit geweten dat dit met de gassen te maken heeft
Zou inderdaad de fietsen op het dak van de auto leggen. En nog eens een keer door de caravan lopen met spullen die je kunt verwijderen.
Zou inderdaad de fietsen op het dak van de auto leggen. En nog eens een keer door de caravan lopen met spullen die je kunt verwijderen.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: BMI te hoog!
Daar zijn heel duidelijke spelregels voor.
Daarnaast denkt een enkeling nog wel eens dat er marge in de overbelading is maar die is er niet. Wel is er zoals bij elke meting een onzekerheid in de meetafwijking en wordt hiervoor een bandbreedte gehanteerd.Wanneer je echter de onzekerheid in de meting als marge voor bewuste overbelading aanhoudt, kun je dubbel bedrogen uitkomen....
Hoe het wel is mbt de kogeldruk tov de belading, zie afbeelding... voor de leesbaarheid evt. even openen in een nieuw tabblad (windows).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: BMI te hoog!
RE.gif
ook als ik er op klik wordt het niet groter en ik heb geen Wndhoos, maar los daarvan, waarom hebben we het hier over een Duitse link ipv een Nederlandse
Overigens ben ik zoals jij wel weet gecontroleerd in Duitsland en het fenomeen kogeldruk hoort daar niet bij het gewicht van de caravan, deze wordt alleen op de as gemeten en de auto wordt gewogen eerst op de vooras en dan op de achteras, omdat de kogeldruk bij de belading van de auto komt, wordt deze dus niet meegenomen in het gewicht van de caravan, je kunt immers niet een last 2 keer meetellen in een combi
ook als ik er op klik wordt het niet groter en ik heb geen Wndhoos, maar los daarvan, waarom hebben we het hier over een Duitse link ipv een Nederlandse
Overigens ben ik zoals jij wel weet gecontroleerd in Duitsland en het fenomeen kogeldruk hoort daar niet bij het gewicht van de caravan, deze wordt alleen op de as gemeten en de auto wordt gewogen eerst op de vooras en dan op de achteras, omdat de kogeldruk bij de belading van de auto komt, wordt deze dus niet meegenomen in het gewicht van de caravan, je kunt immers niet een last 2 keer meetellen in een combi
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Klopt dit is geen marge maar een bandbreedte voor eventuele weegfouten. De handhaver is onderricht door het NMiVolvodriver schreef: ↑za 6 apr 2019 20:22Blijf je in Nederland dan heb je (geheel afhankelijk van wie je treft) die marge (bij weging). Maar dat is niet officieel. En daar kan je geen rechten aan ontlenen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: BMI te hoog!
Maar je moet je er wel terdege bewust van zijn dat de kogeldruk bij de achterasdruk van d etrekker erbij komt.Micky schreef: ↑za 6 apr 2019 21:28RE.gif
ook als ik er op klik wordt het niet groter en ik heb geen Wndhoos, maar los daarvan, waarom hebben we het hier over een Duitse link ipv een Nederlandse
Overigens ben ik zoals jij wel weet gecontroleerd in Duitsland en het fenomeen kogeldruk hoort daar niet bij het gewicht van de caravan, deze wordt alleen op de as gemeten en de auto wordt gewogen eerst op de vooras en dan op de achteras, omdat de kogeldruk bij de belading van de auto komt, wordt deze dus niet meegenomen in het gewicht van de caravan, je kunt immers niet een last 2 keer meetellen in een combi
Als je n hoop gewicht uit de caravan overlaadt naar de trekker zal deze steeds zwaarder worden,
En vergeet niet bij het gewicht van de trekker ook het gewicht van alle passagiers( en de hond) bij te tellen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: BMI te hoog!
RE.gif
Klopt.. en je moet uiteraard de MTM van de caravan respecteren
Klopt.. en je moet uiteraard de MTM van de caravan respecteren
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: BMI te hoog!
Jawel hoor,in Duitsland mag je tot 5 % boetevrij overladen zijnVolvodriver schreef: ↑za 6 apr 2019 20:22Ga je naar het buitenland met de caravan. En is die ook maar een kilo te zwaar beladen (bij weging). Dan ben je de Sjaak.
Daar wordt niet gepolderd met 5 of 10% marge.
Daarboven ,tot 10 % kost het je € 10,00.
Meer dan 10 en tot 15 % kost je € 30,00.
meer dan 15 en tot 20 % kost je € 35,00
En krijg je geen "Flensburger punten op het rijbewijs.
Pas boven de 20 % krijg je punten op het rijbewijs en kan je de boel afladen
Bron: https://www.bussgeldkatalog.org/ueberladung/
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: BMI te hoog!
Ik heb hem helemaal leeg gehaald. Totaal 151kg. Dat betekend dat de lege caravan 1100 kg weegt ipv de opgegeven 740kg. Dat kan toch niet?!?
Hij is echt helemaal leeg. Ook watertank, toilet (ik heb zelfs het badmeubel er al lang niet meer in) matras en reservewiel. Het frame voor het vaste bed weegt hooguit een kilo of 10. Volgens mij moet die weegbrug veel te veel aangegeven hebben.
Hij is echt helemaal leeg. Ook watertank, toilet (ik heb zelfs het badmeubel er al lang niet meer in) matras en reservewiel. Het frame voor het vaste bed weegt hooguit een kilo of 10. Volgens mij moet die weegbrug veel te veel aangegeven hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
Misschien is je caravan wel lek en zit hij vol met vocht......
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
Re: BMI te hoog!
RE.gif RE.gif
Waar heb je hem laten wegen?
Waar heb je hem laten wegen?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: BMI te hoog!
Als je dan gecontroleerd wordt en boven die 5% uitkomt,krijg je niet alleen een boete. Je moet ook zorgen dat je belading correct is voordat je verder mageurotrotter schreef: ↑za 6 apr 2019 22:14Jawel hoor,in Duitsland mag je tot 5 % boetevrij overladen zijn
Daarboven....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: BMI te hoog!
Klopt inderdaad. Zie ook de tekst die je kunt vinden via bovenstaande link:
Bedenken Sie auch immer: Eine Weiterfahrt ist erst dann erlaubt, wenn die Überladung vor Ort behoben und das zulässige Gesamtgewicht nicht mehr überschritten wird.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: BMI te hoog!
Wat voor model en type Hobby heb je?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: BMI te hoog!
Yeah right. Bijna 400 liter water.
Ik heb een Hobby 420 de luxe van 1988. Gewogen bij een zandhandelaar op de weegbrug.
Ik ga hem nog eens ergens anders wegen. Er klopt gewoon iets niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
RE.gif
zandhandelaar in: "ik verkoop aan u zand per kg/ton en we leveren de weegbon erbij"
zandhandelaar in: "ik verkoop aan u zand per kg/ton en we leveren de weegbon erbij"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: BMI te hoog!
Heb je de auto er ook op gezet? Misschien Kun je aan de hand van dat gewicht bepalen of het klopt?Morgoth schreef:Yeah right. Bijna 400 liter water.
Ik heb een Hobby 420 de luxe van 1988. Gewogen bij een zandhandelaar op de weegbrug.
Ik ga hem nog eens ergens anders wegen. Er klopt gewoon iets niet.
Erwin
Home-car racer 48
Re: BMI te hoog!
Nee. De auto niet. Maar van het ledig gewicht van de auto kun je ook niet zoveel op aan.
Ik ga hem morgen ergens anders wegen. Misschien haal ik zelf wel zo'n Reich weger.
Ik ga hem morgen ergens anders wegen. Misschien haal ik zelf wel zo'n Reich weger.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: BMI te hoog!
Is er geen aanbiedstation voor grof vuil oid in de buurt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…