Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door PD » za 30 mar 2019 23:47

RE.gif RE.gif
Kennissen van ons hadden ook dat model... zoals gezegd nogal dorstig bij een 1.500 kg hut !

1:5 tot 1:6 met caravan...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door VIP » zo 31 mar 2019 06:38

Marco:

Wellicht is deze link makkelijk, dit zijn praktijkverbruikscijfers uit Duitsland, reken dus maar op 13 tot 16 liter ( 1 op 7,5 tot 1 op 6,0).

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Dat zijn cijfers die met onze combi vergelijkbaar zijn, je kunt het verfijnen door links in het menu het bouwjaar e.d. nog in te vullen.

En dan nog even dit:

Voorbeeld: je bent tevreden als ie 1 op 8 zou rijden, dan een klein rekensommetje:

Stel dat ie als combi 1 op 6 rijdt en je nog maar 10.000 km per jaar rijdt, dan heb je 1.660 liter benzine nodig.

Bij 1 op 8 is dat 1.250 liter, ofwel 410 liter meer. Kost je 410 x euro 1,60 = euro 656 verschil.

Als je dit kunt en wilt uitgeven en je hebt daarvoor je wensauto zou ik zeggen doen, life is short thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door Carnavalswiertz » zo 31 mar 2019 08:04

Marco ik heb een Hyundai SF uit 2011/2012 gehad met de 4 cylinder benzine en 4WD. Verbruik zonder caravan circa 1:8, toegegeven met veel stadsverkeer. Op de autosnelweg met pijn en moeite 1:10, zuiniger lukte mij niet. Verbruik met caravan weet ik niet meer.
Muv verbruik was het verder wel een heerlijke auto met alles erop en eraan voor een redelijke prijs!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door MarcoC » zo 31 mar 2019 22:14

Allemaal hartelijk dank voor de reacties en de info die het mij heeft opgeleverd.

@KarelV, de Hyundai dealer bevestigde inderdaad dat een trekhaak nooit af-fabriek werd gemonteerd maar dat dit door de dealer werd gedaan. Het aanpassen of vergroten van koelvermogen o.i.d. is dus niet van toepassing. Dat was ook het antwoord wat ik zocht.
Erwin1987 schreef:
za 30 mar 2019 22:55
Je hebt gelijk on topic, ik zag trouwens nergens in de start post om welke bouwjaar het gaat van de santa fe?




Erwin
Het gaat om het model van 2006 t/m 2010, dit is de Santa Fe II. Zie foto welke ik bedoel.
santa fe.jpg

deusjevo schreef:
za 30 mar 2019 23:32
MarcoC schreef:
vr 29 mar 2019 23:33
deusjevo schreef:
vr 29 mar 2019 23:23
Mijn zwager heeft een 2,7 liter Santa Fe gereden en die reed niet zuiniger dan 1 op 8.
Dat is het verbruik solo? Zonder caravan dus?
voornamelijk stadritten of gecombineerd?
Vanmiddag even nagevraagd, het was een 2,7 liter V6 automaat uit 2005 alweer dus niet echt recent.
Verbruik was inderdaad gecombineerd 1 op 7,5 a 8 met moeite.
Ding was erg dorstig en ondanks de V6 toch ook erg traag volgens hem.

Dit model dus: https://www.autoweek.nl/auto/34065/hyun ... leversion/
Dank je voor de link, dit is het eerste model van de Santa Fé, die vindt ik zelf dus niet zo mooi. Ik kijk dus naar het 2e model zoals in de foto.




Dat Hyundai niet bepaald zuinige motoren in haar SUV legt is mij bekend, onze Tucson kon ook aardig zuipen met een 2.0i 2WD. Ik moest er echt moeite voor doen om 1 op 10 te halen, solo!.
Heb inmiddels al een paar proefritten gedaan, en moet zeggen dat de 2.7 V6 een lekkere motor is. Ja hij is traag als je een kalm voetje op het gaspedaal hebt.... maar zodra je het pedaal hard intrapt wil hij er echt wel als een raket vandoor hoor.... mrgreen.gif

Ik vrees overigens dat wij nog gewoon met de sjoemelboemel naar het Forumtreffen zullen komen, ik ga in deze niet over 1 nacht ijs. Bij de laatste testrit en offerte moest ik teveel bijleggen op een Santa Fé uit 2008, daarnaast mankeerde er echt nog wel een paar punten aan de auto en als ik deze opgelost wilde hebben moest ik een afleverpakket erbij nemen! boos.gif stelletje oplichters in mijn ogen..... als je een auto verkoopt hoort deze gewoon in orde te zijn! En niet eerst via omwegen de prijs opdrukken en vervolgens nog durven te zeggen dat ze een royale inruilprijs bieden! boos.gif Enfijn...... we zoeken gewoon vrolijk verder knipoog.gif

Het kan ook maar zo zijn dat het heel anders uit gaat pakken.... vrouwtje lief ziet namelijk liever een BMW voor de deur staan... :shock: een X3 of een 5 serie [aschrik.gif] mrgreen.gif
Vindt ik ook mooie auto's hoor, zeker wel, maar op dit moment verkies ik toch liever een wat grotere 7 zitter.

En dat ze zuipen...... neem ik op de koop toe proost.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door Erwin1987 » zo 31 mar 2019 22:17

Dat van dat afleverpakket heb ik gehad met een x3 bij een zogenaamd outletcenter van den dealer. Wel een mooi model hoor!


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door Micky » zo 31 mar 2019 22:56

Marco, je kent me, ik adviseer je om dit niet te kopen, elke berekening valt tegen naderhand :( ik wil het liefst mee doen in de euforie, maar helaas kan ik dat niet omdat mijn gevoel zegt doe dit niet.

ik weet dat je niet veel meer rijdt, maar doorrijden met je huidige diesel is veel goedkoper dan dat dit op benzine gaat zijn..
ik wens je veel wijsheid met je beslissing thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door SaPH » ma 1 apr 2019 09:15

Beste Marco,

Altijd leuk, de oriëntatie naar een andere auto. Complimenten voor de zorg en tijd die je er aan besteed.

Ik ben in 2018 ook met de Hyundai Santa Fe 2.7 v6 vanaf 2006 bezig geweest. Diverse proefritten gemaakt. Top auto, rijdt heerlijk en ja hij verbruikt benzine (1:8,5 gemiddeld).
Overwegingen welke ik meenam. Je hebt dit type in een handgeschakelde en automatische versnellingsbak.
De handgeschakelde heeft 5 versnellingen en is 2 wielaandrijving.
De automatische heeft 4 versnellingen en is 4x4 (elektronisch, zonder Hi/Lo gear)

Ik wilde persé 4x4. Ik heb verschillende 4x4 gereden (deze hadden trouwens wel Hi/Lo gear) voor mijn bedrijf en weet de voordelen bij tractie verlies, zeker met aanhanger of caravan.

Mijn bezwaar bij de Hyundai Santa Fe 2.7 v6 was dan ook de automatische versnellingsbak met maar 4 versnellingen. Niet de automaat (automaat met caravan rijdt erg fijn) , maar enkel 4 versnellingen). Op het andere forum caravantrekker.nl kun je ervaringen lezen van gebruikers. Veel balen van de maximaal 4 versnellingen, gezien de hoge toeren.
Deze hoge toeren zorgen mede voor een relatief hoog verbruik.

Ik ben zelf uitgeweken naar een Chevrolet Captiva 3.2 v6. In deze versie is het een executive uitvoering en nog luxer dan de Santa Fe. Daarnaast een automatische versnellingsbak met 5 versnellingen en meer PK's. Tevens heeft de Captiva een automatische niveauregeling, wat zeer aangenaam is met een aanhanger of caravan. Standaard voorzien van 7 stoelen en 4x4.

Het verbruik is 1:8 gecombineerd en met caravan (1600 kg) in Nederland 1:7 gecombineerd. Zal hoger liggen in de bergen.

Auto rijdt heerlijk trouwens.

Excuses, verhaal is enigszins off topic, maar hopelijk wel informatief.

Met vriendelijke groet,

Peter-Harm

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door MarcoC » ma 1 apr 2019 22:15

Micky schreef:
zo 31 mar 2019 22:56
Marco, je kent me, ik adviseer je om dit niet te kopen, elke berekening valt tegen naderhand :( ik wil het liefst mee doen in de euforie, maar helaas kan ik dat niet omdat mijn gevoel zegt doe dit niet.

ik weet dat je niet veel meer rijdt, maar doorrijden met je huidige diesel is veel goedkoper dan dat dit op benzine gaat zijn..
ik wens je veel wijsheid met je beslissing thumbup.gif
Hey Michiel, ik zat al te wachten op jouw mening, ik wist gewoon dat het ging komen mrgreen.gif
Ik snap je punt hoor, en eerlijk gezegd zal de Golf ook zeker goedkoper rijden per km. Maar dat is ook niet de reden dat ik hem wil inruilen....!
Ik heb sinds de aanschaf van de Golf al de nodige extra onkosten gehad, dat ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee ben! boos.gif Hij begint zo langzamerhand op een "money pit" te lijken..... en daar pas ik liever voor!

Maar zoals ik al zei, ik ga niet over 1 nacht ijs. De aanschaf en/of inruil moet wel op mijn voorwaarden gaan.... en anders gebeurd het gewoon niet!
Dus voor hetzelfde geldt..... rijdt ik eind dit jaar nog steeds met de Golf rond :oops:
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe

Bericht door MarcoC » ma 1 apr 2019 22:18

@SaPH, dank voor je verhaal.
Off topic vindt ik het niet echt, vindt de informatie weldegelijk nuttig ondanks dat het niet is waar ik om vroeg. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”