Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
RE.gif RE.gif
Kennissen van ons hadden ook dat model... zoals gezegd nogal dorstig bij een 1.500 kg hut !
1:5 tot 1:6 met caravan...
Kennissen van ons hadden ook dat model... zoals gezegd nogal dorstig bij een 1.500 kg hut !
1:5 tot 1:6 met caravan...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Marco:
Wellicht is deze link makkelijk, dit zijn praktijkverbruikscijfers uit Duitsland, reken dus maar op 13 tot 16 liter ( 1 op 7,5 tot 1 op 6,0).
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Dat zijn cijfers die met onze combi vergelijkbaar zijn, je kunt het verfijnen door links in het menu het bouwjaar e.d. nog in te vullen.
En dan nog even dit:
Voorbeeld: je bent tevreden als ie 1 op 8 zou rijden, dan een klein rekensommetje:
Stel dat ie als combi 1 op 6 rijdt en je nog maar 10.000 km per jaar rijdt, dan heb je 1.660 liter benzine nodig.
Bij 1 op 8 is dat 1.250 liter, ofwel 410 liter meer. Kost je 410 x euro 1,60 = euro 656 verschil.
Als je dit kunt en wilt uitgeven en je hebt daarvoor je wensauto zou ik zeggen doen, life is short
Wellicht is deze link makkelijk, dit zijn praktijkverbruikscijfers uit Duitsland, reken dus maar op 13 tot 16 liter ( 1 op 7,5 tot 1 op 6,0).
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Dat zijn cijfers die met onze combi vergelijkbaar zijn, je kunt het verfijnen door links in het menu het bouwjaar e.d. nog in te vullen.
En dan nog even dit:
Voorbeeld: je bent tevreden als ie 1 op 8 zou rijden, dan een klein rekensommetje:
Stel dat ie als combi 1 op 6 rijdt en je nog maar 10.000 km per jaar rijdt, dan heb je 1.660 liter benzine nodig.
Bij 1 op 8 is dat 1.250 liter, ofwel 410 liter meer. Kost je 410 x euro 1,60 = euro 656 verschil.
Als je dit kunt en wilt uitgeven en je hebt daarvoor je wensauto zou ik zeggen doen, life is short
Porsche + Tabbert
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Marco ik heb een Hyundai SF uit 2011/2012 gehad met de 4 cylinder benzine en 4WD. Verbruik zonder caravan circa 1:8, toegegeven met veel stadsverkeer. Op de autosnelweg met pijn en moeite 1:10, zuiniger lukte mij niet. Verbruik met caravan weet ik niet meer.
Muv verbruik was het verder wel een heerlijke auto met alles erop en eraan voor een redelijke prijs!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Muv verbruik was het verder wel een heerlijke auto met alles erop en eraan voor een redelijke prijs!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Allemaal hartelijk dank voor de reacties en de info die het mij heeft opgeleverd.
@KarelV, de Hyundai dealer bevestigde inderdaad dat een trekhaak nooit af-fabriek werd gemonteerd maar dat dit door de dealer werd gedaan. Het aanpassen of vergroten van koelvermogen o.i.d. is dus niet van toepassing. Dat was ook het antwoord wat ik zocht.
Dat Hyundai niet bepaald zuinige motoren in haar SUV legt is mij bekend, onze Tucson kon ook aardig zuipen met een 2.0i 2WD. Ik moest er echt moeite voor doen om 1 op 10 te halen, solo!.
Heb inmiddels al een paar proefritten gedaan, en moet zeggen dat de 2.7 V6 een lekkere motor is. Ja hij is traag als je een kalm voetje op het gaspedaal hebt.... maar zodra je het pedaal hard intrapt wil hij er echt wel als een raket vandoor hoor....
Ik vrees overigens dat wij nog gewoon met de sjoemelboemel naar het Forumtreffen zullen komen, ik ga in deze niet over 1 nacht ijs. Bij de laatste testrit en offerte moest ik teveel bijleggen op een Santa Fé uit 2008, daarnaast mankeerde er echt nog wel een paar punten aan de auto en als ik deze opgelost wilde hebben moest ik een afleverpakket erbij nemen! stelletje oplichters in mijn ogen..... als je een auto verkoopt hoort deze gewoon in orde te zijn! En niet eerst via omwegen de prijs opdrukken en vervolgens nog durven te zeggen dat ze een royale inruilprijs bieden! Enfijn...... we zoeken gewoon vrolijk verder
Het kan ook maar zo zijn dat het heel anders uit gaat pakken.... vrouwtje lief ziet namelijk liever een BMW voor de deur staan... een X3 of een 5 serie
Vindt ik ook mooie auto's hoor, zeker wel, maar op dit moment verkies ik toch liever een wat grotere 7 zitter.
En dat ze zuipen...... neem ik op de koop toe
@KarelV, de Hyundai dealer bevestigde inderdaad dat een trekhaak nooit af-fabriek werd gemonteerd maar dat dit door de dealer werd gedaan. Het aanpassen of vergroten van koelvermogen o.i.d. is dus niet van toepassing. Dat was ook het antwoord wat ik zocht.
Het gaat om het model van 2006 t/m 2010, dit is de Santa Fe II. Zie foto welke ik bedoel.
Dank je voor de link, dit is het eerste model van de Santa Fé, die vindt ik zelf dus niet zo mooi. Ik kijk dus naar het 2e model zoals in de foto.deusjevo schreef: ↑za 30 mar 2019 23:32Vanmiddag even nagevraagd, het was een 2,7 liter V6 automaat uit 2005 alweer dus niet echt recent.
Verbruik was inderdaad gecombineerd 1 op 7,5 a 8 met moeite.
Ding was erg dorstig en ondanks de V6 toch ook erg traag volgens hem.
Dit model dus: https://www.autoweek.nl/auto/34065/hyun ... leversion/
Dat Hyundai niet bepaald zuinige motoren in haar SUV legt is mij bekend, onze Tucson kon ook aardig zuipen met een 2.0i 2WD. Ik moest er echt moeite voor doen om 1 op 10 te halen, solo!.
Heb inmiddels al een paar proefritten gedaan, en moet zeggen dat de 2.7 V6 een lekkere motor is. Ja hij is traag als je een kalm voetje op het gaspedaal hebt.... maar zodra je het pedaal hard intrapt wil hij er echt wel als een raket vandoor hoor....
Ik vrees overigens dat wij nog gewoon met de sjoemelboemel naar het Forumtreffen zullen komen, ik ga in deze niet over 1 nacht ijs. Bij de laatste testrit en offerte moest ik teveel bijleggen op een Santa Fé uit 2008, daarnaast mankeerde er echt nog wel een paar punten aan de auto en als ik deze opgelost wilde hebben moest ik een afleverpakket erbij nemen! stelletje oplichters in mijn ogen..... als je een auto verkoopt hoort deze gewoon in orde te zijn! En niet eerst via omwegen de prijs opdrukken en vervolgens nog durven te zeggen dat ze een royale inruilprijs bieden! Enfijn...... we zoeken gewoon vrolijk verder
Het kan ook maar zo zijn dat het heel anders uit gaat pakken.... vrouwtje lief ziet namelijk liever een BMW voor de deur staan... een X3 of een 5 serie
Vindt ik ook mooie auto's hoor, zeker wel, maar op dit moment verkies ik toch liever een wat grotere 7 zitter.
En dat ze zuipen...... neem ik op de koop toe
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Dat van dat afleverpakket heb ik gehad met een x3 bij een zogenaamd outletcenter van den dealer. Wel een mooi model hoor!
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Marco, je kent me, ik adviseer je om dit niet te kopen, elke berekening valt tegen naderhand ik wil het liefst mee doen in de euforie, maar helaas kan ik dat niet omdat mijn gevoel zegt doe dit niet.
ik weet dat je niet veel meer rijdt, maar doorrijden met je huidige diesel is veel goedkoper dan dat dit op benzine gaat zijn..
ik wens je veel wijsheid met je beslissing
ik weet dat je niet veel meer rijdt, maar doorrijden met je huidige diesel is veel goedkoper dan dat dit op benzine gaat zijn..
ik wens je veel wijsheid met je beslissing
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Beste Marco,
Altijd leuk, de oriëntatie naar een andere auto. Complimenten voor de zorg en tijd die je er aan besteed.
Ik ben in 2018 ook met de Hyundai Santa Fe 2.7 v6 vanaf 2006 bezig geweest. Diverse proefritten gemaakt. Top auto, rijdt heerlijk en ja hij verbruikt benzine (1:8,5 gemiddeld).
Overwegingen welke ik meenam. Je hebt dit type in een handgeschakelde en automatische versnellingsbak.
De handgeschakelde heeft 5 versnellingen en is 2 wielaandrijving.
De automatische heeft 4 versnellingen en is 4x4 (elektronisch, zonder Hi/Lo gear)
Ik wilde persé 4x4. Ik heb verschillende 4x4 gereden (deze hadden trouwens wel Hi/Lo gear) voor mijn bedrijf en weet de voordelen bij tractie verlies, zeker met aanhanger of caravan.
Mijn bezwaar bij de Hyundai Santa Fe 2.7 v6 was dan ook de automatische versnellingsbak met maar 4 versnellingen. Niet de automaat (automaat met caravan rijdt erg fijn) , maar enkel 4 versnellingen). Op het andere forum caravantrekker.nl kun je ervaringen lezen van gebruikers. Veel balen van de maximaal 4 versnellingen, gezien de hoge toeren.
Deze hoge toeren zorgen mede voor een relatief hoog verbruik.
Ik ben zelf uitgeweken naar een Chevrolet Captiva 3.2 v6. In deze versie is het een executive uitvoering en nog luxer dan de Santa Fe. Daarnaast een automatische versnellingsbak met 5 versnellingen en meer PK's. Tevens heeft de Captiva een automatische niveauregeling, wat zeer aangenaam is met een aanhanger of caravan. Standaard voorzien van 7 stoelen en 4x4.
Het verbruik is 1:8 gecombineerd en met caravan (1600 kg) in Nederland 1:7 gecombineerd. Zal hoger liggen in de bergen.
Auto rijdt heerlijk trouwens.
Excuses, verhaal is enigszins off topic, maar hopelijk wel informatief.
Met vriendelijke groet,
Peter-Harm
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Altijd leuk, de oriëntatie naar een andere auto. Complimenten voor de zorg en tijd die je er aan besteed.
Ik ben in 2018 ook met de Hyundai Santa Fe 2.7 v6 vanaf 2006 bezig geweest. Diverse proefritten gemaakt. Top auto, rijdt heerlijk en ja hij verbruikt benzine (1:8,5 gemiddeld).
Overwegingen welke ik meenam. Je hebt dit type in een handgeschakelde en automatische versnellingsbak.
De handgeschakelde heeft 5 versnellingen en is 2 wielaandrijving.
De automatische heeft 4 versnellingen en is 4x4 (elektronisch, zonder Hi/Lo gear)
Ik wilde persé 4x4. Ik heb verschillende 4x4 gereden (deze hadden trouwens wel Hi/Lo gear) voor mijn bedrijf en weet de voordelen bij tractie verlies, zeker met aanhanger of caravan.
Mijn bezwaar bij de Hyundai Santa Fe 2.7 v6 was dan ook de automatische versnellingsbak met maar 4 versnellingen. Niet de automaat (automaat met caravan rijdt erg fijn) , maar enkel 4 versnellingen). Op het andere forum caravantrekker.nl kun je ervaringen lezen van gebruikers. Veel balen van de maximaal 4 versnellingen, gezien de hoge toeren.
Deze hoge toeren zorgen mede voor een relatief hoog verbruik.
Ik ben zelf uitgeweken naar een Chevrolet Captiva 3.2 v6. In deze versie is het een executive uitvoering en nog luxer dan de Santa Fe. Daarnaast een automatische versnellingsbak met 5 versnellingen en meer PK's. Tevens heeft de Captiva een automatische niveauregeling, wat zeer aangenaam is met een aanhanger of caravan. Standaard voorzien van 7 stoelen en 4x4.
Het verbruik is 1:8 gecombineerd en met caravan (1600 kg) in Nederland 1:7 gecombineerd. Zal hoger liggen in de bergen.
Auto rijdt heerlijk trouwens.
Excuses, verhaal is enigszins off topic, maar hopelijk wel informatief.
Met vriendelijke groet,
Peter-Harm
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
Hey Michiel, ik zat al te wachten op jouw mening, ik wist gewoon dat het ging komenMicky schreef: ↑zo 31 mar 2019 22:56Marco, je kent me, ik adviseer je om dit niet te kopen, elke berekening valt tegen naderhand ik wil het liefst mee doen in de euforie, maar helaas kan ik dat niet omdat mijn gevoel zegt doe dit niet.
ik weet dat je niet veel meer rijdt, maar doorrijden met je huidige diesel is veel goedkoper dan dat dit op benzine gaat zijn..
ik wens je veel wijsheid met je beslissing
Ik snap je punt hoor, en eerlijk gezegd zal de Golf ook zeker goedkoper rijden per km. Maar dat is ook niet de reden dat ik hem wil inruilen....!
Ik heb sinds de aanschaf van de Golf al de nodige extra onkosten gehad, dat ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee ben! Hij begint zo langzamerhand op een "money pit" te lijken..... en daar pas ik liever voor!
Maar zoals ik al zei, ik ga niet over 1 nacht ijs. De aanschaf en/of inruil moet wel op mijn voorwaarden gaan.... en anders gebeurd het gewoon niet!
Dus voor hetzelfde geldt..... rijdt ik eind dit jaar nog steeds met de Golf rond
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Trekhaak en koeling van een Hyundai Santa Fe
@SaPH, dank voor je verhaal.
Off topic vindt ik het niet echt, vindt de informatie weldegelijk nuttig ondanks dat het niet is waar ik om vroeg.
Off topic vindt ik het niet echt, vindt de informatie weldegelijk nuttig ondanks dat het niet is waar ik om vroeg.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro