Hulpveren plaatsen
Re: Hulpveren plaatsen
Mijn laatste reactie is niet doorgekomen. Ik sta nu op een camping met een andere NL-er die exact dezelfde auto heeft. Ook zonder hulpveren dus. Hij heef ee kogeldruk van 75 kg en dat gaat prima (maar dan net als wij langzamer dan stapvoets de drempels nemen). Ik ben er wel uit:we nemen geen hulpveren. Bedankt voor alle reacties.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: Hulpveren plaatsen
Hoe verklaar je dat ? Vlgs mij wordt de druk op de voorwielen geen gram meer of minder. Met of zonder hulpveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hulpveren plaatsen
Helling op, uit stilstand gaan rijden, door de reactie van de combi wordt de voorzijde van de auto nog meer opgetild........
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Hulpveren plaatsen
Er is bijna geen reactie.
De trekhaak zit maar iets hoger dan de as.
Als je dat zo stelt, zou de reactie het grootst zijn als de trekhaak omhoog komt. Met hulpveren dus.
Heuvel op of heuvel af maakt ook niks uit voor de druk op de voorwielen.
De trekhaak zit maar iets hoger dan de as.
Als je dat zo stelt, zou de reactie het grootst zijn als de trekhaak omhoog komt. Met hulpveren dus.
Heuvel op of heuvel af maakt ook niks uit voor de druk op de voorwielen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hulpveren plaatsen
Vindt het allemaal prima, maar het rijden op zich wordt een stuk prettiger met zo een setje hulpveren als je vol beladen en de hut erachter hebt.
En die veren hebben niet of nauwelijks invloed op het comfort als je zonder hut er achter rijdt, dan doen ze niet of nauwelijks mee.
https://www.youtube.com/watch?v=NRTAgDwgi2w
En die veren hebben niet of nauwelijks invloed op het comfort als je zonder hut er achter rijdt, dan doen ze niet of nauwelijks mee.
https://www.youtube.com/watch?v=NRTAgDwgi2w
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Hulpveren plaatsen
RE.gif
Sorry, maar dat laatste is echt onzin, dat jij het niet merkt zou kunnen, maar een paar cm omhoog aan de achterkant maakt wel degelijk uit in de rijeigenschappen zonder caravan, het veergedrag wordt ook anders, dus voor week en achter stug.
met caravan zit het ook hoofdzakelijk tussen de oren (enkele extreme gevallen daar gelaten), kampeer al heel mijn leven dus 45 jaar en nog nooit hebben we hulpveren eronder gezet en ook nog nooit hebben we last gehad van een onprettige combinatie, wel hebben we lekker doorhangende achterkanten gehad, niets mis mee voor die paar 1000 km per jaar
Sorry, maar dat laatste is echt onzin, dat jij het niet merkt zou kunnen, maar een paar cm omhoog aan de achterkant maakt wel degelijk uit in de rijeigenschappen zonder caravan, het veergedrag wordt ook anders, dus voor week en achter stug.
met caravan zit het ook hoofdzakelijk tussen de oren (enkele extreme gevallen daar gelaten), kampeer al heel mijn leven dus 45 jaar en nog nooit hebben we hulpveren eronder gezet en ook nog nooit hebben we last gehad van een onprettige combinatie, wel hebben we lekker doorhangende achterkanten gehad, niets mis mee voor die paar 1000 km per jaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren plaatsen
RE.gif Ook ik kan uit ervaring zeggen dat je de plaatsing van de MAD hulpveren niet of nauwelijks merkt tijdens het rijden zonder caravan. Misschien dat er een klein verschil kan zijn, maar je opmerking "week voor en achter stug" slaat nergens op. Je hebt er, schrijf je zelf ook, in 45 jaar nog nooit mee gereden, dus jouw inschatting is dus ook niet meer dan een vooroordeel.
Met de caravan zit het ook meer tussen de oren! Je schrijft zelf dat je wel lekker doorhangende achterkanten hebt gehad.Dat heeft namelijk wel beslist invloed op het rijgedrag van de combinatie en of dat acceptabel is voor die paar duizend kilometer per jaar dat is nog maar de vraag.
Met de caravan zit het ook meer tussen de oren! Je schrijft zelf dat je wel lekker doorhangende achterkanten hebt gehad.Dat heeft namelijk wel beslist invloed op het rijgedrag van de combinatie en of dat acceptabel is voor die paar duizend kilometer per jaar dat is nog maar de vraag.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Hulpveren plaatsen
We hebben alleen onder de skoda octavia hulpveren laten monteren. Die zakte erg door, raakte drempels.
Solo rijden maakte de auto nauwelijks stugger.
Hulpveren waren onder de octavia echt noodzakelijk.
Solo rijden maakte de auto nauwelijks stugger.
Hulpveren waren onder de octavia echt noodzakelijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Hulpveren plaatsen
Wacht even, je verdraaid mijn tekst, ik heb ze nooit geplaatst, ik heb er wel mee gereden, onder andere op de volvo 850 van mijn ouders zaten ze toen ze deze gekocht hebben....Jan Br schreef: ↑ma 1 apr 2019 11:56RE.gif Ook ik kan uit ervaring zeggen dat je de plaatsing van de MAD hulpveren niet of nauwelijks merkt tijdens het rijden zonder caravan. Misschien dat er een klein verschil kan zijn, maar je opmerking "week voor en achter stug" slaat nergens op. Je hebt er, schrijf je zelf ook, in 45 jaar nog nooit mee gereden, dus jouw inschatting is dus ook niet meer dan een vooroordeel.
Met de caravan zit het ook meer tussen de oren! Je schrijft zelf dat je wel lekker doorhangende achterkanten hebt gehad.Dat heeft namelijk wel beslist invloed op het rijgedrag van de combinatie en of dat acceptabel is voor die paar duizend kilometer per jaar dat is nog maar de vraag.
Overigens hoef je er niet eens mee gereden te hebben om te weten dat je de vering van de auto in onbalans brengt, daarom ben ik voorstander van een verlagingsset, dit zorgt dat voor en achter in balans blijft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren plaatsen
RE.gif Verlagingsset?? Het moet toch hoger?? 1 april zeker
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Hulpveren plaatsen
RE.gif
Er is hier al vaak over gediscussieerd (hulpveren of juist niet) en ik ben 1 van de mensen (er zijn er meer hier) die juist altijd de auto verlaagd voor beter rijgedrag en minder inveren met de caravan erachter, gebruik de zoekfunctie maar even, is geen 1 april grap
Er is hier al vaak over gediscussieerd (hulpveren of juist niet) en ik ben 1 van de mensen (er zijn er meer hier) die juist altijd de auto verlaagd voor beter rijgedrag en minder inveren met de caravan erachter, gebruik de zoekfunctie maar even, is geen 1 april grap
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren plaatsen
Wat Micky zegt klopt wel, verlagingssets hebben aanzienlijk straffere veren die naarmate ze verder inveren stijver zijn dan de standaard veren.
Heb 1 vakantie met 4 personen in een Passat 3C 4WD met sportonderstel (fabriek af) en de caravan gereden, maar je moet ook met een sportonderstel heel voorzichtig over een drempel gaan.
Ook dan kwam ik regelmatig met de weg in aanraking, of de onderkant van de trekhaak of het neuswiel van de hut of de 1 na de ander.
Nu zijn de wegen hier niet zo een biljartlaken als in NL, zeker als je in het Noorden komt, dan is een beetje meer bodemspeling bijzonder prettig.
Geld voor Frankrijk net zo goed als je hier en daar de camping over rijd.
Als ik de Passat niet weggedaan had had ik daar zeker ook een setje hulpveren ondergezet.
Heb 1 vakantie met 4 personen in een Passat 3C 4WD met sportonderstel (fabriek af) en de caravan gereden, maar je moet ook met een sportonderstel heel voorzichtig over een drempel gaan.
Ook dan kwam ik regelmatig met de weg in aanraking, of de onderkant van de trekhaak of het neuswiel van de hut of de 1 na de ander.
Nu zijn de wegen hier niet zo een biljartlaken als in NL, zeker als je in het Noorden komt, dan is een beetje meer bodemspeling bijzonder prettig.
Geld voor Frankrijk net zo goed als je hier en daar de camping over rijd.
Als ik de Passat niet weggedaan had had ik daar zeker ook een setje hulpveren ondergezet.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Hulpveren plaatsen
RE.gif
ik heb bodemvrijheid genoeg en ook met de Octavia die ik hiervoor had en die was 35mm verlaagd, mijn Passat heeft het originele sportonderstel, dus die is iets hoger en drempels neem ik sowieso stapvoets want je ropt de hele caravan kapot.
ik heb bodemvrijheid genoeg en ook met de Octavia die ik hiervoor had en die was 35mm verlaagd, mijn Passat heeft het originele sportonderstel, dus die is iets hoger en drempels neem ik sowieso stapvoets want je ropt de hele caravan kapot.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren plaatsen
Hier een zeer tevreden gebruiker van MAD hulpveren onder mn Renault Kadjar! Bijna onmerkbaar onbelast, ideaal met de caravan erachter: meer bodemvrijheid en stabiliteit tijdens het rijden.
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
Re: Hulpveren plaatsen
Bij ons worden ze morgen geplaatst.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF
Re: Hulpveren plaatsen
Ook ik zet er weer hulpveren van MAD onder. Scheelt echt wel in doorzakken en dat is goed te merken bij die net even TE hoge verkeersdrempels waar mijn wijk vol mee ligt :-(
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦