Achteruitrijlichten verplicht?

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Jilger » do 28 feb 2019 09:27

Beste mensen,

Wij hebben een caravan van 2016 en een auto van 2010. Nu heeft de caravan standaard een 13-polige stekker en is deze voorzien van een mistachterlicht en twee achteruitrijlichten.
Onze auto heeft echter een 7-polige stekker. Het mistachterlicht werkt naar behoren, maar de achteruitrijlichten (uiteraard) niet bij gebruik van een verloopstekker.

Nu wees onze dealer erop dat het verplicht is om. als je een aanhanger trekt die voorzien is van achteruitrijlichten, deze te kunnen laten werken. Oftewel, volgens de dealer zijn wij verplicht om de kabelset om te laten bouwen van 7- naar 13-polig.

Zelf kan ik hier geen sluitend antwoord op vinden. Kan iemand hier mij het verlossende antwoord geven? Ombouwen kost namelijk € 365, een verloopstekker €5.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Jilger Mout.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door wim » do 28 feb 2019 09:38

Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Jilger » do 28 feb 2019 10:09

Onder punt i staat vermeld dat de aanhnagner moet zijn uitgerust met twee achteruitrijlichten. Die zijn inderdaad aanwezig.
Er staat echter niet vermeld of de lichten ook moeten worden aangestuurd door het trekkend voertuig.

Inmiddels heb ik uitgevogeld dat het in Duitsland voor nieuwe aanhangers vanaf 2012 verplicht is dat de achteruitrijlichten ook daadwerkelijk door de auto worden aangestuurd. Hoe dat in Nederland en andere landen geregeld is, is mij nog niet duidelijk.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door JanP » do 28 feb 2019 10:22

wim schreef:
do 28 feb 2019 09:38
Kijk eens hier bij punt i.

https://handboek.rdw.nl/aanhangwagens/l ... eflectoren
Één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Jilger » do 28 feb 2019 10:28

Jawel, maar is het ook verplicht om er een auto voor te zetten die dat achteruitrijlicht aan kan sturen, of niet?
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Mees

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Mees » do 28 feb 2019 11:31

RE.gif
posting vervallen.
Laatst gewijzigd door Mees op do 28 feb 2019 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Jan van Vijven » do 28 feb 2019 11:31

Lijkt me logisch dat het moet werken, bij een auto moet het ook werken daar is het volgens mij zelfs een afkeurpunt bij de apk...

Verplicht aanwezig maar niet werkend is onlogisch toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Gemineye » do 28 feb 2019 11:41

Tja niet echt logisch misschien, maar in de artikelen staat alleen maar dat de verlichting aanwezig moet zijn, en dat de verlichting in overeenstemming moet zijn met trekkend voertuig (ik lees het als; het juiste knipperlicht moet aangesproken worden e.d.)

Persoonlijk is mij geen artikel bekend die jou beperkt in het trekken van een 13 polige aanhanger door een 7 polige auto. Alle basis verlichting moet gewoon werken en dat doet het dan ook wel.

In de praktijk moet je wel een enorme azijnzeiker van een agent tegenkomen die hierover zou vallen als de rest in orde is, maar in theorie stel je best een interessante vraag ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Bartje » do 28 feb 2019 12:02

In België is het naar mijn mening niet verplicht.
Tijdens de periodieke technische keuring wordt daar geen controle op gedaan, niet op personenwagen, en ook niet op caravans.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Jan van Vijven » do 28 feb 2019 12:13

RE.gif. RE.gif

Ik zou me er ook geen zorgen over maken en gewoon “zonder” gaan rijden, maar of je wettelijk in orde ben betwijfel ik.

Ik zou in dit twijfelgeval eerder voor achteruitrijverlichting kiezen dan voor een mistlicht, wellicht even een draadje versteken?
Parkeren doe je vaker dan met een caravan in de mist rijden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Morgoth » do 28 feb 2019 12:14

Is dit voor Belgïe? Dat weet ik niet.
In Duitsland moet de caravan van na 2012 voorzien zijn van werkende achteruitrijverlichting. Dat wordt bij de keuring gecontroleerd. Als de auto deze aansluiting echter niet heeft is dat geen probleem.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door eurotrotter » do 28 feb 2019 12:16

JanP schreef:
do 28 feb 2019 10:22
wim schreef:
do 28 feb 2019 09:38
Kijk eens hier bij punt i.

https://handboek.rdw.nl/aanhangwagens/l ... eflectoren
Één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen.
Als ik deze link open staan deze eisen bij punt "l ( L)".
Bij punt i word gesproken over ambergele reflectoren op de zijkant.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door eurotrotter » do 28 feb 2019 12:19

Jilger schreef:
do 28 feb 2019 09:27
Beste mensen,

Wij hebben een caravan van 2016 en een auto van 2010. Nu heeft de caravan standaard een 13-polige stekker en is deze voorzien van een mistachterlicht en twee achteruitrijlichten.
Onze auto heeft echter een 7-polige stekker. Het mistachterlicht werkt naar behoren, maar de achteruitrijlichten (uiteraard) niet bij gebruik van een verloopstekker.

Nu wees onze dealer erop dat het verplicht is om. als je een aanhanger trekt die voorzien is van achteruitrijlichten, deze te kunnen laten werken. Oftewel, volgens de dealer zijn wij verplicht om de kabelset om te laten bouwen van 7- naar 13-polig.

Zelf kan ik hier geen sluitend antwoord op vinden. Kan iemand hier mij het verlossende antwoord geven? Ombouwen kost namelijk € 365, een verloopstekker €5.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Jilger Mout.
In jouw geval zou ik gewoon een 13 polige contactdoos aan de auto zetten en een draad trekken vanaf een van de achteruitrijlampen op de auto.
Daar heb je geen dealer voor nodig,dat kun je zelf verdienen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volvodriver

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Volvodriver » do 28 feb 2019 12:44

RE.gif
En dan een continue brandend storingslampje op het dashboard hebben.
Renault had in 2010 CAN-bus. Dus of dat werkt? Ben bang van niet.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door thmeyer » do 28 feb 2019 13:39

Jan van Vijven schreef:
do 28 feb 2019 12:13
RE.gif. RE.gif

Ik zou me er ook geen zorgen over maken en gewoon “zonder” gaan rijden, maar of je wettelijk in orde ben betwijfel ik.

Ik zou in dit twijfelgeval eerder voor achteruitrijverlichting kiezen dan voor een mistlicht, wellicht even een draadje versteken?
Parkeren doe je vaker dan met een caravan in de mist rijden.

Beste Jan,

Deze keer ben ik het niet “helemaal” met je eens!!

Zie hier onder:

Opmerking: Bij een controle kan je niet zomaar een paar draadjes even versteken

ACHTERUITRIJLICHT CARAVAN

Sinds 1 januari 2013 geldt dat als een aanhangwagen/caravan na 31 december 2012 in gebruik is genomen alle verlichtingen, dus ook achteruitrijverlichting, moet functioneren. In het onderdeel 'Regeling voertuigen' van de Wegenverkeerswet staat in hoofdstuk 5 Permanente eisen:

- artikel 5.12.51 L: Aanhangwagens moet zijn voorzien van één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen.

- artikel 5.12.55 staat: De in artikel 5.12.51 bedoelde lichten moeten goed werken.

Bij ongeremde aanhangwagens tot 750 kg is achteruitrijverlichting toegestaan, maar niet verplicht volgens de Wegenverkeerswet.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door eurotrotter » do 28 feb 2019 14:36

Volvodriver schreef:
do 28 feb 2019 12:44
RE.gif
En dan een continue brandend storingslampje op het dashboard hebben.
Renault had in 2010 CAN-bus. Dus of dat werkt? Ben bang van niet.
IK heb met dat CAN-bus gebeuren weinig ervaring,maar dat storingslampje brand dan toch alleen maar bij ingeschakeld achteruitrijlicht?
Overigens je weet toch waarom dat lampje brand,daar hoef je je dan geen zorg om te maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Jilger » do 28 feb 2019 14:46

CAN-technologie werkt niet altijd even logisch als je denkt.
Ik weet uit ervaring bijvoorbeeld, dat als bij een Peugeot 307 de koplamphoogteverstelling niet meer werkt, je het lampje van de asbak moet vervangen!
Ja, zo logisch is CAN-technologie!
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Volvodriver

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Volvodriver » do 28 feb 2019 14:52

RE.gif RE.gif
Ik irriteer me mateloos aan onnodig brandende lampjes (en velen met mij weet ik uit ervaring) Ook al weet ik de oorzaak. Dus voor mij geen gepruts met de CAN-bus.
En uit ervaring weet ik ook dat er daarnaast de meest vreemde andere storingen op kunnen treden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Chris » vr 1 mar 2019 11:24

Hier een idem gevalletje met mijn V70.
De auto bleek (achteraf helaas niet op gelet bij aankoop)) ook een 7 polige stekerdoos te hebben terwijl ik 13 polig moest hebben.
Niks effe snel regelen of draadje bij friemelen..
Een complete nieuwe Trailerunit met kabelboom was nodig om het spul op de GOEDE manier met het CANbus systeem van de auto te laten werken.
Module, kabelboom en software om de auto in te leren... € 250 samen hoor..
En ik, techneut zijnde, heb echt wel gekeken of er niet een simpeler oplossing te vinden was..
Maar nu werkt alles zoals het moet, ook de parkeersensoren worden uitgeschakeld met de hut erachter, en het mistlicht op de auto dooft en schakelt om naar de caravan bij gebruik etc. etc.
Daarnaast ook de signalering op het dashboard als er een lampje van de caravan stuk zou zijn.
Tja, waar kies je voor... goed of gepruts..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door VIP » vr 1 mar 2019 12:47

RE.gif

Als kers op de taart bij sommige merken zelfs een extra lampje dat mee knippert op het dashboard als de richtingaanwijzers op de caravan goed werken.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Micky » vr 1 mar 2019 12:52

Idd en de boordcomputer geeft netjes aan welk licht van de caravan niet werkt


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door rverlaek » za 2 mar 2019 20:01

Jan van Vijven schreef:
do 28 feb 2019 12:13
Ik zou in dit twijfelgeval eerder voor achteruitrijverlichting kiezen dan voor een mistlicht, wellicht even een draadje versteken?
Parkeren doe je vaker dan met een caravan in de mist rijden.
Toch zou ik liever een mist achterlicht hebben, tijdens het achteruit zetten kun je ook even je gevarenlichten aan zetten (zo leren ze het je ook aan bij rijbewijs E trouwens). Sowieso, als je dat versteken kunt doen, kun je er ook een stekker met 13 polen onder hangen. Stekkerdoosjes zelf zijn niet zo duur en voor de verlichting is alleen de achteruitrijverlichting extra, zeer gemakkelijk zelf te doen mits het geen probleem is met CAN-bus zoals hierboven aangehaald.

Volvodriver

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Volvodriver » za 2 mar 2019 20:23

RE.gif
Dat mistlicht schijnt iets zuidelijks te zijn. We hebben in Nederland bijna nooit situaties dat we het legaal mogen gebruiken. Toevallig afgelopen week in de ochtendspits in het noorden van Nederland minder dan 50 meter zicht. Dus dan mag het. En ik heb het in de ruim 30 jaar dat ik nu auto rij maar 2x aan mogen hebben.
Dus voor mij liever achteruitrij lichten. En weg met dat verblindende mistachterlicht.

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door rverlaek » za 2 mar 2019 21:15

RE.gif

Oh daar heb je zeker gelijk in, maar volgens mij trekt half NL ook naar het zuiden met de vakanties. Toch zou ik hem op de auto niet willen veranderen, je zult maar net die dag op pad zijn dat je een mistbank in rijdt. Ik kijk er zo naar, het mistachterlicht is een stukje veiligheid en niet echt vervangbaar door andere verlichting. Een achteruitrijlicht kan anderen waarschuwen dat je achteruit rijdt en is handig om wat te zien achter je in het donker, maar is te vervangen door gevarenlichten en hoe vaak benut je nou zelf die lampjes op de caravan/aanhanger/fietsendrager voor het zicht in het donker (naar mijn ervaring werken de remlichten daar eigenlijk ook beter voor)? Sowieso is het niet handig om op de auto stekker de het mistachterlicht te vervangen voor de achteruitrijlichten, want dan moet je of bij alles wat op/aan de trekhaak gaat de stekker/verlichting aanpassen (nog steeds problemen met huren) of iedere keer dat je terug uit zet gaat het mistachterlicht aan scratch.gif

Over het verblindende mistachterlicht, eigenlijk zouden ze gewoon verplicht een akoestisch signaal moeten hebben wanneer het mistachterlicht aan is. Zoiets als bij de gordel, dan garandeer je tenminste dat het alleen aan is wanneer het echt nodig is. Volgens mij heb ik hem zelf tot nu toe alleen nog gebruikt om anderen een signaal te geven dat hij nog aan staat zucht.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Achteruitrijlichten verplicht?

Bericht door Hobby Linka » za 2 mar 2019 21:22

RE.gif

Even ter aanvulling:

Wanneer mistlicht voeren?

De wet is hier heel duidelijk over: indien het zicht minder dan 50 meter bedraagt mag je mistlampen achter voeren, en anders niet. Aan de voorzijde geldt een zicht van maximaal 200 meter. Overigens is het formeel niet toegestaan je mistlicht aan te zetten als het zicht wordt beperkt door regenval, dus alleen bij mist of sneeuwval.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”