Lage trekhaak

Plaats reactie
Jordie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 19:48

Lage trekhaak

Bericht door Jordie » za 2 feb 2019 19:51

Hallo allemaal,

Heb onlangs een hobby 400kb gekocht en deze vandaag opgehaald. Tijdens de terugweg moest ik meerdere drempels passeren en hierbij raakte de valbeugel de grond, dit terwijl ik stapvoets reed. Auto was verder niet beladen en kogeldruk van caravan rond de 60kg. Ik ben in het bezit van een megane 3 estate van bouwjaar 2011, met originele vaste trekhaak.

Iemand tips om dit te voorkomen?

Alvast bedankt,

Jordie

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lage trekhaak

Bericht door deusjevo » za 2 feb 2019 19:58

Hulpveren plaatsen, de Megane is berucht om de te lage trekhaak trouwens.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lage trekhaak

Bericht door MarcoC » za 2 feb 2019 20:15

Ik zou inderdaad eerst eens meten hoe hoog de kogel, in onbeladen toestand, van de grond is. Als dit ca 45 cm is of meer dan is het goed. Tussen de 40 en 45 cm kunnen progressieve veren een uitkomst bieden. Lager dan 40 cm zou ik een andere kogel adviseren.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Jordie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 19:48

Re: Lage trekhaak

Bericht door Jordie » za 2 feb 2019 20:28

MarcoC schreef:
za 2 feb 2019 20:15
Ik zou inderdaad eerst eens meten hoe hoog de kogel, in onbeladen toestand, van de grond is. Als dit ca 45 cm is of meer dan is het goed. Tussen de 40 en 45 cm kunnen progressieve veren een uitkomst bieden. Lager dan 40 cm zou ik een andere kogel adviseren.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Oké, dan word het wel prijzig dus

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lage trekhaak

Bericht door MarcoC » za 2 feb 2019 20:51

RE.gif
Bij de meeste vaste trekhaken zit de kogel vast met een paar bouten.... zou niet zo heel duur moeten worden lijkt me! Maar ik heb het persoonlijk nog niet bij de hand gehad om eerlijk te zijn.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Lage trekhaak

Bericht door meeder » za 2 feb 2019 20:57

Megane heeft er echt een probleem mee. Toen ik mijn Megane besteld had in 2010 heb ik ook geëist bij de dealer dat er een Brink trekhaak onder kwam en niet de Siarr die er af fabriek onder zou komen. De Brink zat net een paar cm hoger. In combinatie met Mad progressieve veren ging het veel beter.
Nadeel van de veren was dat de auto leeg wel een stukje stugger was.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Lage trekhaak

Bericht door Conradi » za 2 feb 2019 21:09

MarcoC schreef:
za 2 feb 2019 20:15
Ik zou inderdaad eerst eens meten hoe hoog de kogel, in onbeladen toestand, van de grond is.
Dat zou ik ook doen, maar volgens de regeltjes wordt er juist beladen gemeten: De Hoogte van een trekhaak in maximaal beladen van de auto toestand moet minimaal 350 mm en maximaal 420 mm zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
twijland
Berichten: 94
Lid geworden op: di 3 feb 2015 22:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Lage trekhaak

Bericht door twijland » za 2 feb 2019 21:19

Beste,

Ik heb ook dit probleem gehad met mijn Megane Estate uit 2011. Een andere trekhaak met daarbij verzwaarde veren van Carsupport hebben dit probleem voor ons helemaal opgelost. Jammer dat Renault dit met deze auto niet goed heeft bedacht maar het is niet anders. Ik heb zelf geen negatieve ervaring met de verzwaarde veren (er zijn geen hulpveren voor de Megane zover ik weet) van Carsupport met betrekking tot het stugger worden van het voertuig. Je kan natuurlijk ook overwegen om alleen de kogel te vervangen voor een hoger model maar ik heb geen idee of de type keuring dan nog in orde is. Ik heb zelf gekozen voor een Bosal trekhaak.
Hobby 450 Uf 1997 | Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lage trekhaak

Bericht door Morgoth » za 2 feb 2019 22:02

Als je progressieve veren plaatst (ik weet niet of ze er zijn voor een Megane) dan zul je niet zo heel veel merken dat ze stugger zijn. Het eerste stuk veren ze het zelfde als de originelen, alleen als ze verder inveren worden ze stugger. Ik had ze onder mijn Audi A4. Dat reed eigenlijk gewoon prima.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jordie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 19:48

Re: Lage trekhaak

Bericht door Jordie » za 2 feb 2019 22:04

twijland schreef:
za 2 feb 2019 21:19
Beste,

Ik heb ook dit probleem gehad met mijn Megane Estate uit 2011. Een andere trekhaak met daarbij verzwaarde veren van Carsupport hebben dit probleem voor ons helemaal opgelost. Jammer dat Renault dit met deze auto niet goed heeft bedacht maar het is niet anders. Ik heb zelf geen negatieve ervaring met de verzwaarde veren (er zijn geen hulpveren voor de Megane zover ik weet) van Carsupport met betrekking tot het stugger worden van het voertuig. Je kan natuurlijk ook overwegen om alleen de kogel te vervangen voor een hoger model maar ik heb geen idee of de type keuring dan nog in orde is. Ik heb zelf gekozen voor een Bosal trekhaak.
Dat weet ik ook niet maar een nieuwe trekhaak en veren word wel prijzig..... maar eens gaan informeren

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lage trekhaak

Bericht door Morgoth » za 2 feb 2019 22:09

Met een beetje geluk hoef je alleen een andere kogel. Als ie er gewoon aangebout is, is hij eenvoudig te vervangen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Lage trekhaak

Bericht door Gemineye » zo 3 feb 2019 11:56

Ik heb ook dit type megane uit 2015. het probleem van de drempels komt me bij deze auto bekend voor. Ik heb zelf het gevoel dat het meer te maken heeft met de lage trekhaak dan met de vering achter. De auto hangt namelijk niet echt in de kont met wat kogeldruk, of het moet zo zijn dat de auto hoger wordt van hulpveren? Ik heb een Brink trekhaak.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Lage trekhaak

Bericht door meeder » zo 3 feb 2019 12:01

Ondanks dat fabrikanten als Mad aangeven dat er in lege toestand niets veranderd is dat wel zo.

Bij alle auto's die ik met Mad vervangingsveren heb gehad was het zo dat de auto leeg iets hoger stond en toch wel een stukje stugger was. Het inzakken was echt aanzienlijk minder.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Lage trekhaak

Bericht door Gemineye » zo 3 feb 2019 12:08

Stugger vind ik zelf niet zo’n probleem. Heb meerdere auto’s met hulpveren gehad en dat stugge vond ik zelf eigenlijk nooit storend, integendeel. Maar dat ze ook echt hoger werden is me nooit opgevallen.

Deze megane moet nog maar 1 zomer mee en dan komt er een andere. Ik vermoed weer een megane maar dan nieuwere type. Ik ga niet meer voor 1 seizoen dit aanpassen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Lage trekhaak

Bericht door Franswa » ma 4 feb 2019 13:35

Als het voor nog maar een zomer is zou ik de eerst de valbeugel eens verwijderen en kijken hoe dat gaat. Ik heb bij mij in de buurt een aantal vervelende drempels en raakte met die valbeugel leeg al steeds de grond. Beugel verwijdert en nooit geen last meer gehad. Dit was overigens niet met een Renault.
Zweedse auto, Duitse caravan.

koning

Re: Lage trekhaak

Bericht door koning » di 5 feb 2019 15:27

De Megane's vanaf 2014 zijn stugger geveerd, van doorzakken is geen sprake meer. Inderdaad letten op de hoogte van de trekhaak, hier zitten verschillen in.
Door een aanrijding moest onze Bosal trekhaak worden vervangen, is nu een Brink geworden, deze staat al centimeters hoger.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lage trekhaak

Bericht door VIP » di 5 feb 2019 16:02

Franswa schreef:
ma 4 feb 2019 13:35
Als het voor nog maar een zomer is zou ik de eerst de valbeugel eens verwijderen en kijken hoe dat gaat. Ik heb bij mij in de buurt een aantal vervelende drempels en raakte met die valbeugel leeg al steeds de grond. Beugel verwijdert en nooit geen last meer gehad. Dit was overigens niet met een Renault.

Verwijderen van de valbeugel, betekent EU typegoedkeuring ongeldig.

De valbeugel is onderdeel van de goedkeuring en zorgt er voor dat als de caravan zijn eigen gaat deze door de breekkabel en oplooprem tot stilstand komt,
zonder valbeugel kan de handrem die door de breekkabel wordt geactiveerd niet in werking treden omdat deze door het missen van de valbeugel blokkeert op het wegdek.

Bij controle een probleem. Bij schade en oplettende experts ook een probleem.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Lage trekhaak

Bericht door Jan van Vijven » di 5 feb 2019 16:20

Onze aanhanger’s en caravan hebben geen valbeugel, standaard zonder geleverd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lage trekhaak

Bericht door VIP » di 5 feb 2019 16:52

RE.gif

Dan voldoet ie aan de typegoedkeuring en kan de handrem in werking treden als de caravan zijn eigen weg gaat, anders had ie er ook op gezeten.
Porsche + Tabbert

BasSwift
Berichten: 108
Lid geworden op: do 6 mar 2014 14:27
Locatie: Schiedam

Re: Lage trekhaak

Bericht door BasSwift » di 5 feb 2019 17:49

Ik heb vorig jaar onder mijn Grand Scenic 2 de pro veren van Carsupport gemonteerd mijn wagen is ± 3 cm omhoog gekomen en is zeker niet veel stugger geworden.

http://www.carsupport.nl/

ik wil geen reclame maken alleen behulpzaam zijn. knipoog.gif

Mvgr
Bas
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lage trekhaak

Bericht door Micky » di 5 feb 2019 18:33

VIP Premium schreef:
di 5 feb 2019 16:02
Franswa schreef:
ma 4 feb 2019 13:35
Als het voor nog maar een zomer is zou ik de eerst de valbeugel eens verwijderen en kijken hoe dat gaat. Ik heb bij mij in de buurt een aantal vervelende drempels en raakte met die valbeugel leeg al steeds de grond. Beugel verwijdert en nooit geen last meer gehad. Dit was overigens niet met een Renault.

Verwijderen van de valbeugel, betekent EU typegoedkeuring ongeldig.

De valbeugel is onderdeel van de goedkeuring en zorgt er voor dat als de caravan zijn eigen gaat deze door de breekkabel en oplooprem tot stilstand komt,
zonder valbeugel kan de handrem die door de breekkabel wordt geactiveerd niet in werking treden omdat deze door het missen van de valbeugel blokkeert op het wegdek.

Bij controle een probleem. Bij schade en oplettende experts ook een probleem.
ik snap je verhaal VIP, maar ik heb zonder valbeugel echt geen problemen gehad met de controle in Duitsland, maar goed, hij valt bij mij op het zwenkwiel wat de caravan lichtjes richting de berm stuurt mrgreen.gif

ik citeer uit onderstaande link (BOVAG onderhoudsbeurt caravan):

"Controleer de aanwezigheid van een valbeugel. Indien de valbeugel niet aanwezig is, moet u controleren of zonder valbeugel in alle gevallen (dus ook bij het losraken van de koppeling onder het rijden) de reminrichting blijft functioneren. Daarnaast mag de Valbeugel niet zodanig vervormd zijn dat de remwerking bij losraken van de caravan in gevaar komt. Als een valbeugel ontbreekt, fungeert veelal het neuswiel als zodaning."



http://www.selenet.nl/Expert/werkinstructie_caravan.pdf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lage trekhaak

Bericht door VIP » di 5 feb 2019 18:56

Zoals ik omschreef, de reminrichting moet blijven functioneren thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lage trekhaak

Bericht door VIP » di 5 feb 2019 19:24

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lage trekhaak

Bericht door VIP » di 5 feb 2019 19:25

Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lage trekhaak

Bericht door Ab » di 5 feb 2019 23:28

Waarbij opgemerkt, dat de manier van aanhaken van de breekkabel zoals Alko adviseerd, in NL weer niet toegestaan is...
Maar dit terzijde.
Dat heeft met een lage trekhaak weer niks te maken.
Daar is niets aan te doen, behalve vervangen door een andere die hoger uitkomt.
Of de auto hoger zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”