MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Roussa » za 2 feb 2019 09:19

Jan Br schreef:
vr 1 feb 2019 16:59

De AWD versie van de nieuwe Toyota RAV4 hybrid 2019, komt volgens mij niet als first edition, want die is pas in de showroom naar verwachting in mei.
Wij verwachten onze auto ook pas eind mei. Dus dat klopt. Vandaag gaan de testrit maken.

Ik blijf het lastig vinden wel/niet. Zeker nu Jan Br aangeeft dat het hun goed bevalt. We hebben nog tijd en kunnen natuurlijk ook altijd eerst uitproberen hoe het zonder is. Kogeldruk omhoog boven wat Toyota zegt hadden wij ook al bedacht. En uiteraard meeste bagage in de auto.

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Roussa » za 2 feb 2019 09:23

Micky schreef:
vr 1 feb 2019 09:01
RE.gif

hebben ze je ook geadviseerd je combi mooi te beladen tijdens deze cursus? zo bereik je de realiteit het beste thumbup.gif
De cursus gaan we begin juni doen. De caravan en trekauto zijn dan vakantieklaar en beladen, want we gaan dan gelijk door naar Italie en hebben geen haast.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Jan Br » za 2 feb 2019 10:29

RE.gif RE.gif

Je zult er geen spijt van krijgen. Het is een geweldige auto, rijdt heerlijk, weinig geluid, trekt uitstekend. Het enige waar we aan hebben moeten wennen is bij stevige hellingen het verhoogde toerental vd motor. Moet er dan wel bij aangeven dat in de 35 jaar ervoor ik alleen maar diesel heb gereden.

De nieuwe RAV 4 heeft zelfs nog wat meer vermogen, dus dat gaat goedkomen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door meeder » za 2 feb 2019 11:03

Het verschilt enorm per auto in mijn ogen. De ene auto is er gevoeliger voor dan de andere. Het dagelijks gebruik is ook belangrijk. Als ik naar de auto's kijk die ik ook voor mijn werk gebruik dan zijn daar sneller Mad veren onder gezet omdat ik nagenoeg altijd met een volle kofferbak op weg ben.

Als ik kijk naar de auto's waar ik vouwwagens en/of de caravan mee getrokken heb dan is het als volgt:

1) Skoda Fabia (2005) met +/-60kg kogeldruk met vouwwagen
Hulpveren voor het gevoel nodig omdat de oversteek achter groot was en een slap geveerde achteras. Leeg werd het wel een stuiterbak.

2) Ford Fusion (2007) met +/-60kg kogeldruk met vouwwagen.
Enorm slap geveerde achteras, zelfs met alleen een volle kofferbak was er niet mee te rijden. Nadat er Mad veren geplaatst waren was het goed. Alleen met lege kofferbak wederom een stuiterbak.

3) Renault Megane (2010) +/-80kg kogeldruk met vouwwagen.
Slap geveerde achteras, vrij grote oversteek en een erg laag geplaatste trekhaak. Zorgde er voor dat het steunwiel geregeld de weg raakte bij drempels en andere hobbels. Met Mad veren grotendeels opgelost en leeg viel het gedrag ook mee wel een stuk stugger ondanks dat ze zeggen dat de auto er niet stugger van wordt.

4) Toyota Auris (2010) +/- 75kg kogeldruk met vouwwagen en caravan.
Auto hangt niet extreem door, is van zichzelf al vrij stug geveerd en heeft een korte oversteek. Hulpveren niet nodig maar soms kwam de vering in resonantie op bepaalde wegdekken waardoor je even een paar kilometer harder of zachter moest gaan rijden.

5) Ford C-Max (2016) +/-80kg kogeldruk met caravan.
Geen enkel probleem, doorhangen erg beperkt. Meest stabiele combinatie die we hebben gehad.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”