Kogeldruk lege caravan

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 30 dec 2018 06:53

RE.gif

Inderdaad,
Dus eerst aankoppelen en dan de hoogte pas meten, het is de belaste hoogte die telt!
Daarna afkoppelen en op de juiste hoogte het gewicht meten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door PD » zo 30 dec 2018 08:29

arnovariante schreef:
zo 30 dec 2018 06:41
Bij een tandemasser is het heel belangrijk dat gemeten wordt op de hoogte van de trekhaak, dat is dus niet per definitie als de caravan horizontaal staat.
Een paar cm voor - of achterover geeft een flink verschil.
Dat klopt, ik heb verschilmetingen met + en - 5 cm hoogte van de koppeling gedaan en dat resulteerde in verschillen van vele tientallen kilo's. Met de enkelasser kwam ik met dezelfde hoogteverschillen niet verder dan ca. 5 tot 10 kg bij een kogeldruk van 100 kg (minder dan 10 %).

Dit heeft alles te maken met de verdeling van de aslasten van een tandem. Ik heb adhv die resultaten mijn caravanoprit ter plaatse uitgevlakt voor een betrouwbare meting van de kogeldruk. Zodra de ene as slechts al 1 a 2 cm hoger staat dan de andere, heb je zomaar forse verschillen. Tijdens het bepalen van de kogeldruk moeten dus beide assen op een vlakke ondergrond staan en de koppeling op de juiste hoogte (anders til je alsnog een van de assen afwijkend uit de vering doordat de hellingshoek van de caravan verandert). Tijdens het rijden met een tandemasser is de kogeldruk dus een heel dynamisch verhaal wat best wat vergt van de trekker, inclusief negatieve kogeldruk.

Wanneer ik thuis de tandem van de oprit de straat op mover, komt het neuswiel zelfs compleet los van de grond. Gelukkig gaat een tandem dan niet achterover. Als de auto niet op de goede plek staat (einde woonerf) dan krijg ik de caravan niet eens aangekoppeld, omdat de koppeling dan te hoog zweeft, dus negatieve kogeldruk op kogelhoogte.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Chris » zo 30 dec 2018 11:33

Nu verschuift het topic naar tandemassers lijkt wel.
Dat die een totaal ander meetsysteem hebben is iedereen duidelijk.
TS wil vast geen tandemasser kopen, dat gaat zijn Mondeo niet trekken denk ik..

Ondertussen belanden we in een zeer gedetailleerde vorm van kogeldruk meten.
Ook dat is erg ver voor een "Verse" caravanner denk ik.
Zoek op wat het geadviseerde max is, weeg dat met "iets"..
En een kilootje of wat ernaast... geen probleem.
Het fine-tunen van een raceauto gebeurt ook niet met een onervaren chauffeur, maar met een rot achter het stuur.
Dus.. als oneraren caravanner..hoef je niet in de diepste details te gaan denk ik.
Dan kom je nooit van z'n plek, ben je uren bezig met iets wat je nog niet echt zal merken.
Later... later kan je daar best dieper induiken... als het moet..

Op je kentekenbewijs, op de koppeling of op de trekhaak staan kogeldruk gewichten aangegeven.
De laagste is van toepassing voor jou.
En een afwijking van wat kilo's.... no problemo... si??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arnovariante

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door arnovariante » zo 30 dec 2018 12:10

Mijn opmerking ging over het horizontaal staan van de caravan, dat er gelijk meerdere tandemasser opmerkingen komen weet je dan van te voren.
Er zijn echter maar weinig caravans die echt horizontaal staan achter een auto.
Dus....., moraal van het verhaal, niet horizontaal wegen maar op de hoogte van de trekhaak.
En idd maakt die hoogte niet zoveel uit bij een enkelassert.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Erwin1987 » zo 30 dec 2018 12:36

Inderdaad hoogte aanhouden van de trekhaak van de auto, doormidden van een balkje op maat zagen en op de personen weegschaal zetten of een balk of iets onder de kogeldrukmeter zetten. Wel uitkijken als je een kogeldrukmeter gebruikt dat hij niet wegschiet doordat hij iets scheef staat.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Nimma » zo 30 dec 2018 13:07

RE.gif zo gedaan met een verschil 6Kg 40Kg op de personen weegschaal en 46Kg op de Reich TLC. Merk er achter de auto niks van, maar één van de twee neemt het niet zo nauw :cry:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Erwin1987 » zo 30 dec 2018 13:08

Voor de goede orde on huis zou ik zeggen dat de personen weegschaal goed is

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » zo 30 dec 2018 13:21

Ik weet inderdaad voldoende :-) Bedankt voor alle feedback.

Wanneer we de caravan gaan ophalen neem ik wat extra gewicht mee plus een personenweegschaal en een balkje die op maat is. Ik hou uiteraard de laagste max aan van aanhanger, auto, trekhaak. De laagste max van de trekker is 80KG. Als ik in ieder geval boven de 50 KG uitkom zal het wel goedkomen.

PS
Ik heb al vaker gelezen dat mensen waarschuwen voor het balkje wat weg kan schieten. Zelf denk ik dan heel praktisch: Ik kan de caravan toch op de handrem zetten en het neuswiel enkel die ene centimeter intrekken zodat de koppeling op het balkje rust? Niet veel wat er dan nog fout kan gaan naar mijn idee?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Erwin1987 » zo 30 dec 2018 13:23

1cm is denk ik niet genoeg als de druk hoogmis zakt hij best een stukje in de disselweger, met een balk op ren personen weegschaal kan dit wel, ik heb een uitsparen geboord in het balkje waar de dissel weger dan invalt.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » zo 30 dec 2018 13:27

Ik was het eerst van plan met een balkje en personenweegschaal dus dat moet lukken.

Maar zelfs met een disselweger zou dat hetzelfde moeten werken toch? Ik bedoel, je draait het neuswiel in net zolang totdat de koppeling enkel op de disselweger rust?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Erwin1987 » zo 30 dec 2018 13:31

Ja maar de goedkopere kunstof wegers zakken echt ver in en als het gewicht echt hoger is al 100kg die er meestal max op kan, kunnen ze uit elkaar springen. Mijn caravan heeft leeg ook al wel een redelijke kogeldruk dus de eerste keer dat ik alles er in had geladen had ik ook veel te veel kogeldruk.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Chris » zo 30 dec 2018 14:11

Die kunststof wegers moeten verboden wordt.
Gevaarlijke krengen.
Koop voor 10 euro een aluminium ding dan...
Ergens op een vorige pagina al de link voor geplaatst.
en, verbaast u niet verwonderd u slechts...
Die Alu dingen zijn verrassend nauwkeurig... kan je prima van uitgaan.
Getest op onze IJK en calibratie afdeling..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Nimma » zo 30 dec 2018 14:24

Erwin1987 schreef:
zo 30 dec 2018 13:08
Voor de goede orde on huis zou ik zeggen dat de personen weegschaal goed isAfbeelding

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo krijg ik van de een te horen dat de Reich klopt, en van een ander de personen weegschaal thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door PD » zo 30 dec 2018 14:36

arnovariante schreef:
zo 30 dec 2018 12:10
Mijn opmerking ging over het horizontaal staan van de caravan, dat er gelijk meerdere tandemasser opmerkingen komen weet je dan van te voren.
Wat een onzin en stemmingmakerij !

Er volgt slechts één reactie (die van mij) op jouw bericht waarin ik ook nog het vergelijk tussen enkelasser en tandemasser maak en toelicht waar het verschil vandaan komt. Wat achterliggende info kan voor niemand kwaad.
Bij een enkelasser heeft de hoogte van de koppeling niet zoveel invloed; uit eigen metingen minder dan 10 % zoals ik in mijn vergelijkende reactie al heb vermeld.

Het valt dus reuze mee met die "meerdere tandemasser opmerkingen" !

TS moet zijn eerste rit over een flinke afstand doen; ik adviseer dit te doen met een kogeldruk van tenminste 60 kg. De hellingshoek van de enkelasser heeft nauwelijks effect tijdens de bepaling ervan.
Ab heeft eerder in een ander draadje al eens een vergelijkbare ervaring gedeeld met zijn enkelasser.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door WillyL » ma 31 dec 2018 10:08

Ik hoop dat TS nog niet afgehaakt heeft als beginnend caravaner.

Mijn insteek... Een caravan en met een caravan rijden is geen rocket science.
Die paar kilotjes meer of minder nauwkeurig zullen echt niet het verschil maken en het verschil van wegen onder het neuswiel en de terkhaak kan je berekenen. Last*lastarm=Macht*machtarm. Verplaats machtarm naar links als deler en weet het verschil.
Dar arm is telkens de lengte vanaf de as.

Wat wel van belang is is om met een enkelasser voldoende KG op de trekhaak te hebben. Minimum 70 is een richtgetal.
Met minder gaat de caravan onstabiel rijden en moet je je snelheid beperken. Trouwens met de mijne is de max snelheid volgens het gelijkvormigheidsattest 100km/u.

Ooit heb ik met mijn lege caravan gereden met slechts enkele KGs op de trekhaak. De caravan wilde alle richtingen uit... Gelukkig was het naar de caravanboer voor een onderhoud en langs kleine weggetjes. Ik kwam niet boven de 50 km/u...

Ook de gewichtsvedeling kan tijdens vakanties erg verschillen. Zo zit bij mij het toilet achteraan. Bij vertrek is de afvaltank leeg en de spoelwatertank bijna leeg. Tijdens ritten tussen campings kan de afvaltank behoorlijk vol zitten en de spoelwatertank ook behoorlijk vol. Samen kan dat bijna 30kg zijn, die door de balans dan afgetrokken moet worden van het disselgewicht, wel niet gans want de lastarm (afstand as-tank)is korter dan de machtarm (afstand as-trekhaak). De schoonwatertank zit dan weer vooraan, en die probeer ik steeds bijna leeg te hebben tijdens het rijden. Maar toch heeft die ook zijn invloed. In hetzelfde vooronder liggen soms wat flesjes bier of wijn. Naar het eind van de vakantie is de voorraad daarvan ook wat minder... Ook de inhoud van de koelkast kan een invloed hebben. Bij mij staat die op de as en dus heeft die geen invloed op disselgewicht. Is de keuken achteraan dan heeft de inhoud ervan wel een behoorlijke invloed.
Ook gasflessen kunnen leger zijn naar het einde van de vakantie toe. Meestal zitten die vrij ver naar voren, soms boven de as (zoals bij mijn vroegere Beijerland bv).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

workel

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door workel » ma 31 dec 2018 11:30

Blijft lastig een lege caravan en weinig kogeldruk.

Er is al veel gezegd en geschreven hierover op dit forum.

Mijn advies, gasfles of gasflessen meenemen en wellicht zit de watertank en de wc voor de as dan zou ik doe vullen met water, heb je zo wat gewicht erin.

Heel veel succes tijdens de aflevering en geniet van je caravan.

Abve

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Abve » ma 31 dec 2018 12:35

WillyL schreef:
ma 31 dec 2018 10:08
Ik hoop dat TS nog niet afgehaakt heeft als beginnend caravaner.
Iets van de bomen en het bos.....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door PD » ma 31 dec 2018 14:25

Elk draadje is niet uitsluitend een antwoord op de directe vraag van TS maar ook ter lering, vermaak, dscussie en verdieping voor de overige leden...

Anders kun je ieder draadje na ca. 2 tot 5 reacties afsluiten... wie wil dat ? Het wordt dan een telegramstyle forum...

TS is mans genoeg om er zijn relevante info uit te halen, die hoef je niet te onderschatten... en leert mogelijk zelfs ietsje meer voor de toekomst... net als de overige lezers en deelnemers wellicht...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Kogeldruk lege caravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 31 dec 2018 16:00

RE.gif
Hmmm.....ik herinner me iets over bed plint ledlampies....

Het zou tof zijn als iedereen met maar één maat meet, en soms minder snel reageert maar eerst even tot tien telt.

Nog een uurtje en dan is het voor mij 2019, kunnen jullie nog 7 uur nadenken over goede voornemens :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door PD » ma 31 dec 2018 16:28

RE.gif
Off-topic gaan (in dat draadje) is een andere sport... en dan is het aan de TS om in te (laten) grijpen.

Niets nieuws onder de zon.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RuudMu
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 09:16

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door RuudMu » do 3 jan 2019 09:06

Interessante topic thumbup.gif

Ik ben als beginnende caravaneigenaar twee week geleden met 35kg kogeldruk van Zoetermeer naar Beverwijk gereden, dat ging erg goed.
Ben blij dat ik de aluminium variant van de kogeldruk meter gekocht heb, persoonlijk oogde de plastic variant niet betrouwbaar.

Bedankt voor de tip van het Alko neuswiel die onthouden we.
Caravelair Antares 476 Family, VW Golf Sportsvan 1,4tsi 150pk

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door wolf » do 3 jan 2019 19:00

ik dacht altijd dat een tandemasser juist zo weinig mogelijk kogeldruk moest hebben omdat anders de beide assen toch niet gelijkmatig belast worden en je de caravan een beetje ophoog heft van de 2de as. scratch.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » za 5 jan 2019 11:34

Kan ik trouwens gewoon zonder problemen de stabilisator open laten staan? (Zodat ik in het begin beter kan voelen hoe de caravan reageert)
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Nimma » za 5 jan 2019 11:44

Zeker, zo doe ik het bij voorkeur, zeker bij een nieuwe combinatie. Nadat je gemerkt hebt dat het lekker loopt ( na zo'n 45km) kan ie er op.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Fred G » wo 13 mar 2019 10:20

Ik zou mij ook eens wat meer moeten vediepen in hoe hoog de kogeldruk van de Fendt is. Ik probeer altijd de auto zo zwaar mogelijk te maken, en rij meestal met een vrijwel lege caravan. Wel gasflessen in de disselbak etc.

Hoe groot is het verschil in weggedrag met de verhouding van de kogeldruk?
Ik gebruik de stabilisator nooit.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”