Kogeldruk lege caravan

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » ma 24 dec 2018 16:17

Gekke vraag misschien, maar als ik een caravan koop en deze ga ophalen, dan is deze onbeladen. Moet ik er dan vanuit gaan dat er voldoende kogeldruk is? Of kan ik er juist gif op innemen dat deze veel te laag zal zijn?

Uiteraard kan ik mij voorbereiden door van te voren een disselweger te kopen en voor vertrek te meten. Maar sowieso moet ik dan ook iets van wezenlijk gewicht meenemen mocht ik de kogeldruk willen beïnvloeden. Kortom; ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten en wat hier handig c.q. gebruikelijk is?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door PD » ma 24 dec 2018 16:18

De kans is groot dat je (veel) te weinig kogeldruk hebt. Ik heb hiervoor een 5-tal massastukken van elk 10 kg die ik meeneem om de lege caravan weg te brengen of op te halen (in de stalling blijven ze erin).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26557
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Ab » ma 24 dec 2018 17:40

Het ligt helemaal aan de caravan.
Sommigen hebben leeg al een behoorlijke kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door VIP » ma 24 dec 2018 17:54

Voor de rit naar huis zou ik mij geen zorgen maken.

Gewoon met gezond verstand naar huis rijden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door PD » ma 24 dec 2018 17:57

RE.gif
Kogeldruk van onze lege tandemasser was bij aflevering ca. 0 kg !!! en van de laatste enkelasser ook maar ca. 40 kg terwijl we 100 kg willen.
Het ligt er dus wel aan hoe lang die reis naar huis is... Niet onderschatten dus, anders ligt ie zomaar op z'n kant.
Met 90 km/h de Drechttunnel in en rollen maar...

Checken dus voordat je gaat rijden en evt. al je volle gasflessen meenemen als je de hut gaat ophalen; die staan mooi voorin en hebben dus maximaal effect.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door VIP » ma 24 dec 2018 18:44

RE.gif

Daarom schreef ik ook “met gezond verstand” en dan kan er veel.

Hele volkstammen rijden met veel te lage (soms zelfs negatieve) en of teveel kogeldruk naar het zuiden, dan kan een ritje in NL geen kwaad.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Micky » ma 24 dec 2018 20:04

met een lege caravan is 0 kg helemaal geen probleem als je een normale verhouding hebt tussen trekker en caravan, ben je onervaren in het rijden met een caravan zou ik toch wel even wat gewichten zoals PD voorstelt meenemen, gewoon voor de zekerheid 2 jerrycans van 20 liter voldoen ook mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Erwin1987 » ma 24 dec 2018 22:03

Heeft denk ik ook te maken met de te rijden afstand, naar de stalling is mijn caravan ook niet top geladen maar het is 3 km rijden en op de hoogste maximum snelheid is 60. Ik kan me voorstellen als het echt een eind rijden is dat je we even wat dingen wil checken o.a. Kogeldruk.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Henri Berends » di 25 dec 2018 09:23

Onze Eriba mag 100kg kogeldruk hebben. Onze trekker zelfs 130kg.
Heb 'm een aantal keren met minimale lading gereden (dus ook minimale kogeldruk) en dan vind ik 'm zelf lang niet zo strak rijden.
Dus graag liever 'veel' kogeldruk op de haak.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Abve

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Abve » di 25 dec 2018 10:04

RE.gif

Dat klopt helemaal.
Dat zal TS ook ervaren, alleen moet hij hem nu leeg ophalen bij de dealer.

Ik heb dit voorjaar ook een nieuwe caravan gekocht en bij de dealer geïnformeerd wat de kogeldruk was, voordat ik de caravan ophaalde. Zij meten dat uiteraard zo even voor je.
Voor een klein ritje maakt mij dat niet zoveel uit, maar deze dealer woont 150 km bij mij vandaan.

Op basis hiervan kun je bepalen of er wat lading toegevoegd moet worden.
Maar ik zou sowieso rustig naar huis rijden.

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Niko » di 25 dec 2018 18:25

Mijn ouders hun Adria had leeg nog geen 10kg kogeldruk. Ik stop altijd de voortent in de disselbak om nog een beetje gewicht te krijgen en kom niet boven de 80kmh!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Nimma » di 25 dec 2018 19:21

Ligt ws ook aan je combi. Ik reed met de Tourings altijd min of meer leeg van en naar de stalling, 20km waarvan 15km snelweg. Rustig aan zonder enig gevoel van verschil met beladen. Ga binnenkort de nieuwe ophalen en ga het merken. Met beleid kom je altijd thuis.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Chris » di 25 dec 2018 20:09

Mijn Knaus, en meerdere ( Jakkemeiner !!) hebben een vrij lage "lege" kogeldruk.
Heel lange dissel met als idee dat daar mooi 2 fietsen op kunnen..
Maar zo zonder fietsen erop moet je wel wat doen om een redelijke kogeldruk te halen.
Dus.. prop er maar gewicht in... die massastukken zijn zo gek nog niet.
Of, bij de Action hebben ze van die gewichthef dingen..je weet wel, per hand zo'n "Stang met 2 ballen". scratch.gif scratch.gif awhoea.gif awhoea.gif
Kan je ook lekker mee ballasten...en kost niet veel.
Tuurlijk, ook met een negatieve kogeldruk kan je rijden, maar of dat slim is... denk het niet.
En als je de eerste keer met een hutje gaat rijden....
Waarom niet dus... gooi er gewoon gewicht in... ( de disselbak kan wel wat hebben hoor..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Nimma » di 25 dec 2018 20:22

Als het kan beter niet laten, ook ik niet [kerstduim.gif]
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door rverlaek » di 25 dec 2018 20:30

Bij twijfel kun je beter voor zeker gaan. Een dissel weger heb je sowieso nodig, dus die kun je dan ook mooi al meenemen. Daarnaast gewoon een paar jerrycans (gevuld met water natuurlijk), stoeptegels of wat dan ook van redelijk gewicht meenemen. Dan weet je in ieder geval zeker dat je met een redelijke kogeldruk op weg kan. Bij het ophalen zal de auto namelijk ook wel leeg zijn, dus dan wil je je caravan natuurlijk zo stabiel mogelijk hebben. Uiteraard kan er voor korte stukjes rustigere gereden worden, maar ik krijg niet de indruk dat het voor ts om een kort stukje gaat.

Ts, veel plezier met de nieuwe caravan en nog fijne kerstdagen toegewenst allemaal [[kerstzwaai.gif]

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » do 27 dec 2018 09:35

We zullen een flink stuk moeten rijden inderdaad, want we houden momenteel het internet in de gaten in onze zoektocht naar een geschikte caravan. Dat betekend dat we ergens in het land straks een caravan gaan ophalen. De kans is groter dat dit ver weg is i.p.v. ergens binnen het bereik van onze lokale provinciale wegen :-).

Ik denk dat ik het advies opvolg om alvast een disselweger te kopen. Zoals er reeds gezegd is; die heb ik toch wel nodig. Daar ben ik het mee eens, want ik wil toch wel graag meten hoe ik uitkom met de kogeldruk wanneer wij de caravan voor het eerst thuis beladen hebben. De Milenco disselweger wordt op dit forum volgens mij een paar keer aangehaald als advies dacht ik? (Die van Reich voor op de kogel leek mij zelf minder handig, omdat ik dan altijd de auto erbij moet halen)

V.w.b. het ophalen kan ik idd de dealer van te voren vragen de kogeldruk eens te meten (en doe ik het daarna bij het ophalen denk ik zelf nog een keer). Ik heb twee doosjes van elk 15KG die ik zal meenemen. Daarnaast zou ik idd alvast gasflessen kunnen kopen en meenemen. Een volle jerrycan is ook een goed idee. Alleen nog even nadenken hoe ik die doosjes en jerrycan (+ evt ander gewicht) ga vastzetten. Want ik zie het zal zo gebeuren dat bij een keer goed remmen eea door de disselbak heen komt zetten. :shock: Misschien vul ik het wel gewoon even op met dekens zodat het niet zo veel ruimte heeft om te gaan schuiven.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Micky » do 27 dec 2018 09:53

RE.gif

als je die gewoon op de vloer van de dissel tegen de voorkant zet dan blijven die gewoon staan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26557
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Ab » do 27 dec 2018 10:31

Het ligt echt aan het merk en type van de caravan.
Toen we onze Fendt ophaalden bij de dealer had ie helemaal leeg al iets van 45 kg kogeldruk.
Wegen deed ik niet.
Gewoon effe tillen aan de dissel zegt mij genoeg.
Het is een uur rijden van dealer naar huis.
Het reed best goed.
Later heb ik altijd met 100+ kogeldruk gereden.
Dat rijdt nog veel beter.
Disselwegers vind ik ondingen. Niet nauwkeurig en soms zelfs gevaarlijk.
Een personenweegschaal is veel nauwkeuriger, en ook handig om gasflessen te wegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door richards » do 27 dec 2018 12:19

Wellicht een domme vraag maar hoe weeg je met een personen weegschaal? Gewoon het neuswiel erop zetten?
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Micky » do 27 dec 2018 12:31

RE.gif

een stok afzagen op de juiste lengte (kogel tot grond- hoogte weegschaal) en die tussen de koppeling en de weegschaal, dan de koppeling laten zakken totdat deze op de stok rust.
Mij te omslachtig, maar het werkt zeer goed thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Scout15 » do 27 dec 2018 12:32

Vorig jaar caravan opgehaald en de volgende 2 dagen gelijk 900km naar huis gereden. Kogeldruk was goed door de voortent voorin te leggen. Rest van de caravan was leeg. Over het algemeen reed het prima, maar toch was de verhouding auto - caravan niet ideaal.. Ik mist gewicht in de auto daar ik alleen in de auto zat en verder geen gewicht in de auto had. Nu in vakantiemodus rijdt de combi ook met hogere snelheden perfect veel rustiger. [kerstduim.gif]

Kort gezegd... verhouding auto / caravan speelt ook een belangrijke rol.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Sofie64 » do 27 dec 2018 13:09

Wij wegen altijd met een stok en een personenweegschaal, werkt perfect.
Hadden een disselweger maar die werkte voor geen meter.
Maar TS zegt we houden internet in de gaten dus gaat het nu om een nieuwe of een gebruikte caravan ??
Bij een gebruikte zit er vaak wel het een en ander bij...bv tent, luifel . :roll:
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » do 27 dec 2018 13:38

Sofie64 schreef:
do 27 dec 2018 13:09
Wij wegen altijd met een stok en een personenweegschaal, werkt perfect.
Hadden een disselweger maar die werkte voor geen meter.
Maar TS zegt we houden internet in de gaten dus gaat het nu om een nieuwe of een gebruikte caravan ??
Bij een gebruikte zit er vaak wel het een en ander bij...bv tent, luifel . :roll:
We gaan voor een tweedehands, dus inderdaad, de kans is aanwezig dat er een tent in de caravan ligt. Terechte vraag.

Inmiddels ook van een ander forumlid een privébericht ontvangen die mij min of meer voor gek verklaarde (goed bedoeld hoor!) dat ik een disselweger wil kopen. De truc met de personenweegschaal vind ik ook een goed idee. Je weet dat de meting vrij nauwkeurig is en ik stel mij zo voor dat ik enkel in het begin een paar keer wil meten hoe ik uitkom. Daarna wordt de caravan vast steeds op dezelfde manier beladen. Dus ja, ik kan mij wel wat voorstellen bij het argument dat het kopen van een disselweger wellicht wat zonde van het geld is. Ik zag dat die Milenco toch weer 40 euro is.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Micky » do 27 dec 2018 14:02

RE.gif

Jammer dat er steeds mensen zijn die adviezen alleen maar per privé bericht willen geven, terwijl een forum juist is om kennis en ervaring te delen :(

Ter info, ik kampeer al heel mijn leven en weeg echt elke keer voor vertrek de caravan, dus de dissel en ook de aslast, ook al denk je alles op dezelfde manier te gaan inpakken, zul je merken dat er toch verandering inzit per jaar of land waar je heen gaat (er zijn uitzonderingen hier die aangeven idd echt exact altijd hetzelfde op dezelfde plek te leggen, mij is dat persoonlijk nooit gelukt, ook niet toen we geen kinderen hadden) je vertrekt bijv. met een volle gasfles en komt wellicht met een lege thuis, soms met doorreizen zit er nog water en "afval" in je toilet tanks. op vakantie heb je iets gekocht wat je mee naar huis wilt nemen (wij kochten bijv. een beeld van een kilo of 15) kleding zit op de terugweg niet meer in de kastjes, maar in 1 grote waszak en eten/drinken wat op de heenweg in de kastjes zat, is er niet op de terugweg, of je hebt wellicht 3 dozen wijn gekocht die mee naar huis gaan mrgreen.gif .
deze factoren bij elkaar zorgen ervoor dat je heel makkelijk een hele andere verhouding kunt krijgen tijdens 2 weken vakantie. Ik weeg dus altijd voor vertrek, want 20kg kogeldruk verschil kan genoeg zijn om ineens een onprettig rijdende combi te hebben en 20kg verschil heb je al heel gauw, want dat is 10kg van voor naar achter of andersom.

Misschien vallen jullie straks onder die kleine groep die nooit iets verplaatst in de caravan en altijd hetzelfde meenemen, maar dat kan niemand hier nu al exact weten, zeker niet gezien het feit dat jullie op zoek zijn naar een gezinscaravan mrgreen.gif ik hoop dat je er wat aan hebt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Wim Verso » do 27 dec 2018 14:56

bofinn schreef:
do 27 dec 2018 13:38
Sofie64 schreef:
do 27 dec 2018 13:09
Wij wegen altijd met een stok en een personenweegschaal, werkt perfect.
Hadden een disselweger maar die werkte voor geen meter.
Maar TS zegt we houden internet in de gaten dus gaat het nu om een nieuwe of een gebruikte caravan ??
Bij een gebruikte zit er vaak wel het een en ander bij...bv tent, luifel . :roll:
We gaan voor een tweedehands, dus inderdaad, de kans is aanwezig dat er een tent in de caravan ligt. Terechte vraag.

Inmiddels ook van een ander forumlid een privébericht ontvangen die mij min of meer voor gek verklaarde (goed bedoeld hoor!) dat ik een disselweger wil kopen. De truc met de personenweegschaal vind ik ook een goed idee. Je weet dat de meting vrij nauwkeurig is en ik stel mij zo voor dat ik enkel in het begin een paar keer wil meten hoe ik uitkom. Daarna wordt de caravan vast steeds op dezelfde manier beladen. Dus ja, ik kan mij wel wat voorstellen bij het argument dat het kopen van een disselweger wellicht wat zonde van het geld is. Ik zag dat die Milenco toch weer 40 euro is.
En dan de hele Vakantie je Weegschaal mee op pad nemen?
Dan is een disselweger eenvoudiger om mee te nemen. [kerstduim.gif]
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”