Kogeldruk lege caravan

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Erwin1987 » wo 13 mar 2019 14:32

Heel groot. Lage kogeldruk veel neer kans op slingeren, het kan aan de andere kant zo zijn dat jouw bijna lege caravan met gasflessen voorin al een goede kogeldruk geeft.


Erwin
Home-car racer 48

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door DanielW » wo 13 mar 2019 21:48

Ik ben ook ff zoekende naar wat wijsheid is... Ik ga mogelijk dinsdag kijken naar een caravan (knaus 395tk) en gelijk meenemen, tis alleen best een eind naar huis (200+ km). De caravan word compleet leeg verkocht, geen gasflessen niets, maar wel met een fietsendrager. Trekker heeft wel overwicht op de caravan (Golf 7), kan een fiets heen meenemen om op de drager te plaatsen, misschien nog wat zakken zand oid inslaan om gewicht toe te voegen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door rverlaek » wo 13 mar 2019 22:03

RE.gif

Ik zou in ieder geval wat extra gewicht meenemen inderdaad. Dat kan natuurlijk van alles zijn, van stoeptegels (aanrader door veel gewicht met klein volume), jerrycans met water (ook een aanrader doordat het heel doseerbaar is, blijkt het ter plekke te veel te zijn laat je er wat water uit), flessen cola, zakken zand tot fietsen. Het is een kleine moeite om iets te vinden of desnoods te kopen en kan een vervelend ritje voorkomen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Nimma » wo 13 mar 2019 22:21

RE.gif RE.gif ik heb onlangs een lege Knaus 450 opgehaald: geen enkel probleem als je 90 rijdt
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » zo 5 mei 2019 11:32

We hebben inmiddels onze eerste week kamperen er op zitten. Ik heb uiteindelijk toch die disselweger van 10 euro gekocht die door 1 van de forumleden is nagemeten. We hebben op twee verschillende campings gestaan en vond het wel prettig om steeds voor vertrek even na te kunnen meten.

Toen we de caravan gingen ophalen na de aankoop bij de dealer, zei de dealer dat de caravan een kogeldruk had van 70 kg. Dit was met voortent en stokken onder het bed voor in de caravan. Bij het inpakken voor de vakantie had ik daarom in eerste instantie alle stoelen en de tafel helemaal achterin gelegd bij het opgeklapte (onderste) stapelbed. Met twee gasflessen in de disselbak leek mij dat wel een aardig idee. Op die manier bleek ik amper 40 kg kogeldruk te hebben. Dus hop, alle stoelen onder het bed voorin, en alleen nog de tafel achterin. 70 kg kogeldruk thumbup.gif Dat reed heerlijk stabiel. De combinatie geeft geen krimp, ook niet op hoge snelheden.

Ik ben er wel achter dat de lage kogeldruk makkelijk te herkennen is, want dan trek ik de caravan zo omhoog aan de dissel. Maar bij hogere druk vind ik het te lastig om goed in te schatten of de kogeldruk binnen de comfortabele marge valt of dat deze te hoog is.

Bij de laatste rit terug naar huis had ik zo rond de 85 kg gemeten. Mijn auto/trekhaak mag max 80 kg hebben. Ik vond het wel even prima, maar uiteindelijk vond ik de combinatie wat onrustiger rijden. Opzich nog steeds geen probleem om zo af en toe tijdens een inhaalactie de 110 aan te tikken, maar het algehele gevoel was gewoon onrustiger.

Kortom, de disselweger vind ik, zeker voor een beginnend caravanner, toch wel een makkelijke bijkomstigheid. Bij de volgende rit ga ik weer op zo'n 70 kg zitten.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door eurotrotter » zo 5 mei 2019 11:51

bofinn schreef:
zo 5 mei 2019 11:32
We hebben inmiddels onze eerste week kamperen er op zitten. Ik heb uiteindelijk toch die disselweger van 10 euro gekocht die door 1 van de forumleden is nagemeten. We hebben op twee verschillende campings gestaan en vond het wel prettig om steeds voor vertrek even na te kunnen meten.

IK weeg,thuis,voor vertrek de kogeldruk ,middels de personenweegschaal.
Mijn ervaring is dat deze nooit significant veranderd gedurende de reis.
Dus dat onderweg iedere keer wegen vind ik totaal overbodig,maar als t jou een geruststellend gevoel geeft moet je t vooral doen ( baat t niet dan schaad t niet)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door bofinn » zo 5 mei 2019 12:57

eurotrotter schreef:
zo 5 mei 2019 11:51
IK weeg,thuis,voor vertrek de kogeldruk ,middels de personenweegschaal.
Mijn ervaring is dat deze nooit significant veranderd gedurende de reis.
Dus dat onderweg iedere keer wegen vind ik totaal overbodig,maar als t jou een geruststellend gevoel geeft moet je t vooral doen ( baat t niet dan schaad t niet)
Daar kan ik mij iets bij voorstellen ja. Nu alles nog zo nieuw is wilde ik het toch wel graag weten voor vertrek van iedere rit. Meten is weten en aangezien zowel deze caravan als überhaupt het caravannen nieuw voor ons is, had ik er behoefte aan om de kogeldruk te meten. Sommige spullen worden nog verplaatst om ze een beter plekje te geven. Dat heeft meteen weer invloed. Daarnaast wist ik niet wat een gevulde toiletcassette en vers water tank zou doen. Dat soort zaken.

Wanneer dat alles een wat meer constante bereikt, meet ik wellicht ook alleen nog bij vertrek. In ons specifieke geval moet ik er wel bijzeggen dat wij bij voorkeur de caravan bij de stalling laten staan voor vertrek naar vakantie. Dit ivm beperkte ruimte voor de deur bij ons huis. Dit is ons deze vakantie goed bevallen. De stalling is op 5 minuten rijden van huis en heeft alle faciliteiten die je nodig hebt. Ik rij er 1 keer heen met de auto om wat spullen in de caravan te laden, de mover accu nog even bij te laden, toilet vloeistof in de cassette te doen, de gasflessen te plaatsen, en de vers water tank te vullen. En vervolgens rijden we de volgende dag met de caravan weg vanaf de stalling. Dan is het puur gemak (lees: luiigheid) om een disselweger in de caravan te hebben liggen.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Chris » zo 5 mei 2019 13:23

Er op letten is altijd goed.
Afgelopen week hebben wij toch zo'n 5 kg gas verstookt, dat is toch weer wat minder kogeldruk.
En, mijn Knaus is idd lastig om aan een flinke kogeldruk te komen.
Dus... oplettertje... en niet alle zware dingen in de auto alleen, maar ook in de caravan om de kogeldruk goed te houden.
Ik denk nog steeds over een paar massastukken dus....geeft toch wat speelruimte mbt kogeldruk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Ab » zo 5 mei 2019 20:17

Da's lastig Chris.
Heb je geen afvalwatertank?
Daar kan 15 of 20 kg water in.
Groot voordeel..leeg weegt ie zowat niks. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk lege caravan

Bericht door Nimma » zo 5 mei 2019 20:23

Net de voorkant wat vol geladen, van 35kg naar 75kg. Morgen maar de disselweger meenemen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”