DHZ trekhaak onder de dakloze...

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Jan van Vijven » do 20 dec 2018 23:24

RE.gif
De volledige verlichting gaat bij beide auto's automatisch aan dat is geen probleem, maar niet bij mist en dan dus ook geen achterlicht...en dat wordt wel eens vergeten!
Sinds ik de Disco heb waar dit wel standaard op de dagrijverlichting zit vind ik het eigenlijk onlogisch dat andere dat niet hebben.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door deusjevo » do 20 dec 2018 23:31

Is echt wel afhankelijk van het merk, bij mijn vorige Skoda en huidige Qashqai werkt de lichtsensor prima en schakelt door de verminderde lichtintensiteit zelfs bij mist of regen de dagrijverlichting uit en gaat de volledige verlichting aan.

De Qashqai heeft nu een dynamiache grootlicht assistent, het eerste jaar nooit gebruikt tot ik wist hoe het werkte en dat is echt prima.
Schakelt dan vanzelf over tussen dim- en grootlicht, heel makkelijk en betrouwbaar.

Bij de Octavia die ik 10 jaar geleden had werkte lichtautomaat slecht en reed ik meestal met dimlicht aan, dagrijverlichting had deze nog niet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Morgoth » vr 21 dec 2018 15:00

Ik heb ook een Opel. Op het Ampera forum hele discussies geweest over het automatisch voeren van achterlichten bij de DRL. Bij Opel kan dit dus niet en kan ook in de software niet aangezet worden. Wat wel kan is de verlichting gewoon altijd aan laten. Bij Opel gaat dit bij het uitzetten van de auto helemaal uit. Dan heb je dus altijd de achterlichten aan. Daarbij zijn de achterlichten bij slecht zicht een stuk minder belangrijk omdat het snelheidsverschil bij achterop komen een stuk lager ligt.

Mijn mening: Je bent aan het autorijden. Kop erbij dus en doe gewoon je licht aan als het zicht slecht is. Ook mijn mening: Stel een dim-plicht in voor mistachterlichten. Nog beter: verbieden die dingen. Ik reed laatst achter een auto aan op een afstandje van een meter of 40, ontsteekt die knurft ineens zijn beide (!) mistachterlichten bij het eerste kleine mistflardje. Je denkt dat zo'n figuur ineens op de rem gaat staan. Ook de auto dacht dat trouwens want ineens ging de botsbeveiliging in werking. Je schrikt je dood. Waarom doe je in hemelsnaam je mistachterlichten aan als er al kilometers lang iemand vlak achter je zit? Bang om niet gezien te worden? Of stoer om die lichten aan te hebben?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door p_vingerhoets » vr 21 dec 2018 15:10

Tja als je 40 meter achter je voorganger rijdt zouden het zomaar wel zijn remlichten geweest kunnen zijn

Afstand houden is ook een vak.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Jan van Vijven » vr 21 dec 2018 20:53

Morgoth schreef:Waarom doe je in hemelsnaam je mistachterlichten aan als er al kilometers lang iemand vlak achter je zit? Bang om niet gezien te worden? Of stoer om die lichten aan te hebben?
Beetje simpel hoor....heeft weinig met bang of stoer te maken, koplampen van de auto achter je zie je heus wel, of hij of zij jou achterlichten ook ziet is maar de vraag? Bij twijfel zet ik ook een mistachterlicht aan, of jij dat nu leuk vind of niet vind ik helemaal niet spannend, beter te vroeg dan te laat geremd! Kwestie van gezien te worden.
De discussie over één of twee mistachterlichten ga ik hier niet aan, is ook niet aan de orde...vaak zitten er standaard twee op, ook bij caravans en “gewone” aanhangers, de meeste gaan hier niet zelf aan prutsen.

Bovendien, als ik juist geïnformeerd ben, reageert de door jou genoemde “botsbeveiling” op afstand (radar) en niet op remlichten, dus werd de afstand kleiner zonder dat jij het merkte!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door p_vingerhoets » za 22 dec 2018 07:56

En dergelijke systemen grijpen meestal in als de afstand ineens snel minder wordt.
Ik kan met de focus 10 meter achter de voorganger rijden zonder dat de systemen geactiveerd worden maar als ik rijdt en de auto voor me draait af en staat nog net binnen de detectie dan grijpt die wel in al kan ik er achterlangs
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Morgoth » zo 23 dec 2018 18:37

Jan van Vijven schreef:
vr 21 dec 2018 20:53

Bovendien, als ik juist geïnformeerd ben, reageert de door jou genoemde “botsbeveiling” op afstand (radar) en niet op remlichten, dus werd de afstand kleiner zonder dat jij het merkte!
De Ampera heeft geen radar. Werkt op de Opel Eye camera. Ik weet niet hoe het in jouw Cascada is maar in de Ampera is het een waardeloos systeem

Oja, mistachterlichten mogen pas aan met 50 of.minder zicht. Dat is erg weinig hoor. Heb je vrijwel nooit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Micky » zo 23 dec 2018 19:45

RE.gif

Hangt er vanaf wie "je" is.. ik kan je beelden laten zien, 20km van de kust van Nice op 17 juli, waarbij het zicht minder was dan 50 meter door mist.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Jan van Vijven » zo 23 dec 2018 22:10

Hoe je het ook noemt, het blijft een soort radar!
Het meet afstand. (Via radio golven ofzoiets..)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Ab » zo 23 dec 2018 23:07

Dat denk ik ook..
Maar..een vleermuis doet het met geluid.
Laser afstandsmeting kan ook heel goed.
Maar werkt weer slecht bij mist en regen.
Gps kan je ook wel wat mee in combinatie met een camera..maar als de lens beslaat is het ook al weer niet wat.
Ik zou ook voor radar kiezen. [kerstwhoehoehahaha.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Morgoth » ma 24 dec 2018 18:43

de camera neemt herkenningspunten langs of op de weg en vervolgens de auto voor je. Hij weet de gereden snelheid en wanneer je zelf langs het herkenningspunt rijdt. Daaruit berekent hij de afstand. Hij herkent remlichten en grote snelheidsverschillen. Ook of je nog netjes binnen de lijntjes rijdt. Piece of cake. Daar heb je geen radar voor nodig. Mèt radar werkt het overigens een stuk betrouwbaarder.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Jan van Vijven » di 25 dec 2018 01:34

Tuurlijk joh...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Micky » di 25 dec 2018 01:43

Morgoth schreef:
ma 24 dec 2018 18:43
de camera neemt herkenningspunten langs of op de weg en vervolgens de auto voor je. Hij weet de gereden snelheid en wanneer je zelf langs het herkenningspunt rijdt. Daaruit berekent hij de afstand. Hij herkent remlichten en grote snelheidsverschillen. Ook of je nog netjes binnen de lijntjes rijdt. Piece of cake. Daar heb je geen radar voor nodig. Mèt radar werkt het overigens een stuk betrouwbaarder.
Ik heb je post 2 keer gelezen vanavond, net na het plaatsen en nu weer, wat ik niet helemaal begrijp is het punt wat je wilt maken scratch.gif
camera's leggen alles vast, maar radar doet het beter scratch.gif

volgens mij hebben alle nieuwe auto's radar, mijn auto uit 2016 heeft radar en camera's maar wat is nu precies je punt?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Morgoth » di 25 dec 2018 14:06

Ik maak geen punt. Ik leg gewoon uit hoe de afstandsmeting met een camera werkt.
Vrijwel alle nieuwe auto's hebben radar. Dat werkt dus ook een stuk beter. De Ampera is van 2016 maar het ontwerp van 2012. Toen deed Opel het dus blijkbaar zonder radar met alleen de camera. Kan ook maar werkt minder betrouwbaar.
Dit alles alleen ter lering en vermaak.
Jan van Vijven schreef:
di 25 dec 2018 01:34
Tuurlijk joh...
Sorry, vanwaar deze opmerking?
Laatst gewijzigd door Morgoth op di 25 dec 2018 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: DHZ trekhaak onder de dakloze...

Bericht door Micky » di 25 dec 2018 14:07

RE.gif helder thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”