(Te) hoge disseldruk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 25 nov 2018 15:19

@ jekihero..
Een hellingspercentage van 5 % resulteert in een hellingshoek van slechts 2, 6 graden ongeveer.
Zet je neuswiel eens op een personenweegschaal met de caravan horizontaal.
Laat daarna het neuswiel ietsjes zakken, ik heb effe geen zin om mijn calculator met sinus en tangens te pakken, om het exact uit te rekenen, maar je hoeft maar een cm of 4 te zakken schat ik effe.
Lees dan het verschil af.
Je zult zien dat het maar hooguit een paar kg scheelt.
Zeker geen verdubbeling van de kogeldruk zoals jij denkt.
Dat haal je zelfs niet eens als je de koppeling helemaal op de grond laat zakken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jekihero

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jekihero » zo 25 nov 2018 16:40

Mea culpa, mea maxima culpa.

Tjah, haastige spoed is zelden goed. Toch maar weer even een kladblok gepakt en het zelfde sommetje gemaakt met de juiste hoek van 2,6 ◦ [sinttom.gif] en het zwaartepunt nu op 1 m boven de weg.
Het zwaartepunt ligt bij de eerdere aanname van 75 kG kogeldruk 18,5 cm voor de as, en verschuift dan 5 cm naar voren waardoor de kogeldruk met plm. 20 kG toeneemt. De kracht op de kogel evenwijdig aan de helling is dan plm. 75 kG de oplooprem buiten beschouwing gelaten.
Die 20 kG zou je dan op de weegschaal moeten zien als je de koppeling een kleine 20 cm laat zakken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » zo 25 nov 2018 17:33

p_vingerhoets schreef:Mij lijkt het eenvoudig.

Wil je een zware caravan trekken met een auto die een veel hogere kogeldruk mag hebben dan de koppeling van de caravan toestaat moet je de koppeling vervangen door 1 die wel die
hogere gewichten aan kan.
Het is alleen niet de koppeling die het maximale bepaald, maar de fabrikant van de caravan...



Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » zo 25 nov 2018 18:37

Dat klopt. Ik heb vanmiddag eens goed gekeken.
Ik heb een Peitz onderstel met Peitz oplooprem en een Westfalia koppeling. Op de caravan zit een sticker: maximale koppelingsdruk 75kg, Minimaal 4% van het aanhanger gewicht. Meer is niet nodig.
Op het oploopmechanisme zit een typeschild met daarop maximaal 100kg koppelingsdruk... Op de koppeling staat ingestanst 55X.
Lekker duidelijk allemaal. De auto mag 85 kg hebben. Das dan wel weer duidelijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » zo 25 nov 2018 18:50

RE.gif

"Nodig" is maar net de vraag, ik ben van mening dat je hier niet op een forum zo maar even kunt vertellen wat er volgens jou nodig is aan kogeldruk, je merkt het met het rijden en de meesten hier zullen zeggen zo hoog mogelijk (haalbaar, toegelaten en wellicht een beetje plmn.10kg) er overheen.
met 10kg kogeldruk kom ik met mijn combi best wel aan, ook als ik 100 rij, maar ik acht heel veel meer wel nodig voor een heerlijke en stabiele combi/rit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » zo 25 nov 2018 19:58

Nee nee. "Meer is niet nodig" staat op de sticker!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door p_vingerhoets » zo 25 nov 2018 19:59

Micky schreef:
zo 25 nov 2018 17:33
p_vingerhoets schreef:Mij lijkt het eenvoudig.

Wil je een zware caravan trekken met een auto die een veel hogere kogeldruk mag hebben dan de koppeling van de caravan toestaat moet je de koppeling vervangen door 1 die wel die
hogere gewichten aan kan.
Het is alleen niet de koppeling die het maximale bepaald, maar de fabrikant van de caravan...



Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Hetlijkt me dat de fabrikant van de koppeling ook een mening heeft over het gewicht dat de koppeling glijbussen en montage aan kan. Een hoge belasting van de koppeling geeft ook een hoge belasting op de glijbussen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » zo 25 nov 2018 20:15

RE.gif

de koppeling heeft geen glijbussen en is een keiharde verbinding met het schuifstuk (trekstang), een andere koppeling monteren geeft nooit een andere kogeldruk voor de caravan, deze wordt zoals ik schreef door de fabrikant bepaalt en dan mag je zelf kiezen welke koppeling je wilt monteren.
Uiteraard houdt elke fabrikant zich aan de waarden van de producten die ze inkopen en gebruiken voor hun caravan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 25 nov 2018 20:58

Jekihero schreef:
zo 25 nov 2018 16:40
Mea culpa, mea maxima culpa.

Tjah, haastige spoed is zelden goed. Toch maar weer even een kladblok gepakt en het zelfde sommetje gemaakt met de juiste hoek van 2,6 ◦ [sinttom.gif] en het zwaartepunt nu op 1 m boven de weg.
Het zwaartepunt ligt bij de eerdere aanname van 75 kG kogeldruk 18,5 cm voor de as, en verschuift dan 5 cm naar voren waardoor de kogeldruk met 20 kg toeneemt.
Probeer het maar eens. knipoog.gif
Het zal echt niet meer dan 2 kg zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » zo 25 nov 2018 21:18

Kijk, dit vindt Hobby er zelf van.
46FF7943-F722-4581-9628-7A456E1F0A52.jpeg
Lijkt me niet dat een Duitse Firma dit zomaar gokt. Daar zal toch een onderbouwde mening aan ten grondslag liggen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 25 nov 2018 21:42

Vast.
Bij onze Fendt staat echter dat 100 kg de max. stutzlast is.
Bij een aanhanger die ik heb staat er 150 kg op.
Het is afhankelijk van hoe sterk de dissel gebouwd is.
Daar zit een wereld van verschil in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » zo 25 nov 2018 21:46

Morgoth schreef:
zo 25 nov 2018 21:18
Kijk, dit vindt Hobby er zelf van.
46FF7943-F722-4581-9628-7A456E1F0A52.jpeg
Lijkt me niet dat een Duitse Firma dit zomaar gokt. Daar zal toch een onderbouwde mening aan ten grondslag liggen.
Mooi, dan hou jij gewoon dat aan en iedereen blij toch?

Oh ja:
Morgoth schreef:
di 6 nov 2018 23:05

Caravans zijn overigens nieuw voor me.Tips zijn welkom!
Mijn tip mbt kogeldruk heb ik al genoemd :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

(Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 nov 2018 22:16

Is die sticker van hobby of van de onderstel bouwer?
Die laatste heeft het over een karretje, dat hobby er een container opzet maakt het verhaal een beetje anders.
Mijn karretje(s) liggen over het algemeen met een vergelijkbaar gewicht en kogeldruk beter achter de trekker....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 26 nov 2018 07:33

Jan van Vijven schreef:
zo 25 nov 2018 22:16
Is die sticker van hobby of van de onderstel bouwer?
Die laatste heeft het over een karretje, dat hobby er een container opzet maakt het verhaal een beetje anders.
Nou... Ik kan me niet voorstellen dat als Hobby een onderstel koopt van Peitz, ze er een foutieve sticker op laten zitten. Bovendien zet Peitz op het oploopmechanisme "maximaal 100kg". De sticker zal dus van Hobby zijn.

@Micky
Tuurlijk zijn tips welkom. Graag zelfs! Maar als een tip tegenstrijdig is aan wat de fabrikant opgeeft, dan is het denk ik een goed idee om erover te discussiëren toch?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Daphne » ma 26 nov 2018 07:58

Morgoth schreef:
zo 25 nov 2018 21:18
Kijk, dit vindt Hobby er zelf van.
46FF7943-F722-4581-9628-7A456E1F0A52.jpeg
Lijkt me niet dat een Duitse Firma dit zomaar gokt. Daar zal toch een onderbouwde mening aan ten grondslag liggen.
Een soortgelijke sticker zat ook op onze vorige caravan, een Eriba met BPW chassis. Alleen was het maximum 150 kg. Die 25 kg stond ook vermeld. Kogeldruk met een lege caravan was al tegen de 50 kg. Wat die sticker ook vermeldt, de ervaring van velen is dat die 4% van het caravangewicht niet voldoende is om onder alle omstandigheden prettig en met een stabiel gevoel te kunnen rijden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » ma 26 nov 2018 09:22

4 % wordt zelfs als onveilig beschouwd door sommige experts..
Screenshot_20181126-092901.png
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » ma 26 nov 2018 09:27

Morgoth schreef:
ma 26 nov 2018 07:33
Jan van Vijven schreef:
zo 25 nov 2018 22:16
Is die sticker van hobby of van de onderstel bouwer?
Die laatste heeft het over een karretje, dat hobby er een container opzet maakt het verhaal een beetje anders.
Nou... Ik kan me niet voorstellen dat als Hobby een onderstel koopt van Peitz, ze er een foutieve sticker op laten zitten. Bovendien zet Peitz op het oploopmechanisme "maximaal 100kg". De sticker zal dus van Hobby zijn.

@Micky
Tuurlijk zijn tips welkom. Graag zelfs! Maar als een tip tegenstrijdig is aan wat de fabrikant opgeeft, dan is het denk ik een goed idee om erover te discussiëren toch?
op je sticker staat minimaal 4% kogeldruk aanhouden, daarna staat er dat meer als 25kg niet nodig is. je caravan mag 1000kg wegen, 4% daarvan is 40kg, dus het lijkt erop dat de fabrikant zelf tegenstrijdig is met deze sticker, de reden hiervoor is vrijwel zeker hierboven al genoemd, specs van (een deel van) het onderstel, dat hobby er een grote doos opzet is hun keus whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door VIP » ma 26 nov 2018 10:01

RE.gif


Die sticker is ook ruim 30 jaar oud.

In de tijd moest je ook gas geven als de caravan begon te slingeren.

Tijden veranderen en die sticker heeft geen betekenis meer.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 26 nov 2018 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

(Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 nov 2018 10:13

Nagenoeg alle documentatie betreffende kogeldruk die je op internet kan vinden gaat over caravans en bijvoorbeeld paardentrailers.
Vaak is dit geschreven door instanties die er onderzoek naar gedaan hebben en soms wordt dit ook aangetoond middels een filmpje.
Waarom specifiek deze doelgroep? Deze hokken hebben een ander rijgedrag dan de gewone kar, zijwind en rijwind zijn de eerste dingen die opvallen, maar wat dacht je van de domme gewichtsverdelingen in deze?
De constructeur heeft met deze sticker niets verkeerds aangegeven, er staat een minimum en een max op. Nu is het aan de gebruiker, of de ombouwer (Hobby) om er wijs mee om te gaan.
5 tot 7 % is een algemeen aangenomen minimum, meer mag en wordt vaak geadviseerd....niets mis mee toch?
Het zelfde met snelheden, in Europa variëren de maximale snelheden tussen de 80 en (onder bepaalde voorwaarden) 130 km per uur.
Maar dat gaat over aanhangers in het algemeen en niet specifiek over die verkeerd beladen caravans, een karretje met platte platen onderin geladen kan veiliger sneller rijden dan die Pipo wagen met her en der rondslingerende onderbroeken en bovenin borden en een zwaar koffiezet apparaat, om nog maar te zwijgen over die fietsen op de achterbumper. Aan jou als gebruiker de eer om te bedenken of je wel 130 kan rijden.

In dit geval doet Hobby er niets mee, kan ze ook niets schelen, zij bouwen en verkopen en hoeven niet kundig te zijn in het rijden. Het blijft een aanhanger dus de eigenaar moet zelf maar kijken hoe er mee om te gaan. De soms vermelde maximale snelheid is wel van hun omdat ze bang zijn dat de lading (hok) vervormd dan wel er af waait.

Neem gewoon aan wat er al jaren onderbouwd over geschreven wordt en ga niet het wiel opnieuw uitvinden!
Btw: de vraag van de TS gaat over iets heel anders: hoeveel kun je over de maximaal aangegeven gewichten gaan alvorens de boel uit elkaar dondert, ik weet het niet maar het komt niet op een kilo of tien aan, dat weet ik uit ervaring!!

Edit:
RE.gif
Klopt Vip...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » ma 26 nov 2018 10:52

Ik ben het geheel met je eens dat een caravan of paarden trailer een ander weggedrag heeft dan een platte kar.
Maar ook daarbij kan het goed fout gaan.
Een medewerker van mij heeft het ternauwernood overleefd door met een van mijn aanhangers effe een paar kuub zand te laden.
Dat weegt nogal wat..
In combinatie met een te lichte auto en veel te weinig kogeldruk ging het verschrikkelijk mis.
Na een onbeheersbare slingering klapte het hele spul tegen een dikke boom.
Gelukkig is het na een aantal weken op de intensive care toch weer goed gekomen.
Maar dat wil je niet meemaken.
Een van de redenen waarom ik vaak reageer in dit soort topics heeft ook te maken met dit voorval..en een aantal andere.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 nov 2018 10:57

Ik weet er (helaas) alles van, gelukkig zonder die intensive care.....
Jaartje of 30 geleden met stoeptegels, onervaren, te zwaar, kogeldruk? nooit van gehoord! stom.gif


Mijn drie weken oude Audi 80 was direct rijp voor de sloop.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door JPGeetje » ma 26 nov 2018 11:04

Ab schreef:
zo 25 nov 2018 15:19
@ jekihero..
Een hellingspercentage van 5 % resulteert in een hellingshoek van slechts 2, 6 graden ongeveer.
Zet je neuswiel eens op een personenweegschaal met de caravan horizontaal.
Laat daarna het neuswiel ietsjes zakken, ik heb effe geen zin om mijn calculator met sinus en tangens te pakken, om het exact uit te rekenen, maar je hoeft maar een cm of 4 te zakken schat ik effe.
Lees dan het verschil af.
Je zult zien dat het maar hooguit een paar kg scheelt.
Zeker geen verdubbeling van de kogeldruk zoals jij denkt.
Dat haal je zelfs niet eens als je de koppeling helemaal op de grond laat zakken.
Daar heb je echt geen wetenschappelijke calculator voor nodig Ab, met een gezond stel hersens doe je dat sommetje net zo nauwkeurig en veel sneller.
5% helling wil zeggen dat elke meter verder 5cm. hoger is.
Bij een caravan met een opbouw van 5 m. is de afstand tussen hart wiel en koppeling rond de 4 m.
4*5=20 cm. De caravankoppeling komt dus 20cm. naar boven. Dat is toch 5 x zoveel als wat jij als ervaringsdekundige schat [sintscratch.gif]
Hoeveel e.e.a. kg. dit uiteindelijk uitmaakt op de koppeling hangt helemaal af van de lokatie van het zwaartepunt van de caravan.
Zit dat bij een goed beladen caravan misschien op 80cm, bij een slecht beladen wellicht op 160cm. dan is de reactie al het dubbele bij die laatste.

Enkele jaren geleden heeft Jadatis eens een draadje op dit forum gewijd aan de zwaartepunt-materie.
Hij deed daar toen ook een aantal tips aan de hand om het zwaartepunt van je caravan te bepalen. Niet door ingewikkelde berekeningen maar proefondervindelijk vaststellen.
Ik heb destijds ook nog zelf wat opleg-gewichtsmetingen gedaan bij onze caravan waarbij de invloed van het hoger en lager houden van de koppeling werd gemeten.
Moet ook nog ergens met foto's op dit forum staan maar kan het zo snel niet meer terugvinden. [sintweetniet.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door eurotrotter » ma 26 nov 2018 12:13

JPGeetje schreef:
ma 26 nov 2018 11:04


Enkele jaren geleden heeft Jadatis eens een draadje op dit forum gewijd aan de zwaartepunt-materie.
Hij deed daar toen ook een aantal tips aan de hand om het zwaartepunt van je caravan te bepalen.


Lees ook vooral de reactie van Rijk,die daar direct achteraan komt: mrgreen.gif
Rijk schreef:
do 4 aug 2011 13:14
Volgens mij moet je wel een vakantiedag uittrekken om alles wetenschappelijk juist in de caravan te laden en niet te vergeten de banden op de juiste spanning te krijgen. zucht.gif

En alvorens de terugreis te aanvaarden de hele riedel nog een keertje. En als je onderweg 10 liter water hebt verbruikt en de toilettassen liggen op een iets andere plek, kan je weer aan de gang met paaltjes op de juiste lengte, weegapparatuur, lineaal etcetera.

In al die jaren dat ik een caravan rondsleep heb ik dat gewoon met gezond boerenverstand gedaan. Niet overbeladen, goede kogeldruk (heet eigenlijk: last op de trekhaak) en een gezonde bandenspanning, gecombineerd met verstandig rijgedrag hebben er bij mij voldoende aan bijgedragen om meer dan 200.000 km. zonder een schrammetje aan die caravan af te leggen. mrgreen.gif

Het praktische nut hiervan gaat me inderdaad helemaal boven de pet.
[/quote
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » ma 26 nov 2018 12:42

Het is inderdaad meer dan een paar cm.
Maar alle berekeningen ten spijt..een weegschaal zegt meer.
Gewoon effe wegen voor vertrek.
En je niet druk maken over een hellinkjevan 5 %.
Dat is amper merkbaar.
In dit verhaal is ook niet meegenomen dat de auto ook met de voorwielen lager komt.
De trekhaak gaat dan ook iets omhoog.
Dit effe terzijde..
Verdubbeling van de kogeldruk is totaal niet aan de orde.
Was dat maar zo..dan zouden caravans bergafwaarts een stuk beter rijden. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 26 nov 2018 17:58

Ab schreef:
ma 26 nov 2018 09:22
4 % wordt zelfs als onveilig beschouwd door sommige experts..Screenshot_20181126-092901.png
Hm. Ik zou Google nou niet direct als expert betitelen. Bovendien gaat deze website over trucks, het voorbeeld gaat over een aanhanger van 2260kg. Flinke caravan...

Maar goed. Conclusie uit 3 pagina's discussiëren:
De deskundigen van dit forum adviseren andere gewichten dan wat de fabrikanten opgeven. Advies is: ga op het maximum zitten wat de auto of de caravan (laagste aanhouden) mag hebben. 10% overgewicht op de koppeling is geen probleem. Opgave van fabrikant is verwarrend omdat de fabrikant van de caravan een andere is dan die van het onderstel en die van het onderstel is weer anders als die van de reminrichting. Deze is weer anders dan die van de koppeling. Door al deze ellende ziet de consument door de bomen et bos niet meer.

Zo klopt het toch?

Nog even over de paardentrailer, want daarin ben ik namelijk wèl ervaringsdeskundige. Ik rij (reed) namelijk met de buurman Marathon wedstrijden. Zelfs Nederlands kampioen geweest. Tot voor kort reed ik elk weekend met een paardentrailer. Probleem van een paardentrailer is dat je een variabele kogeldruk hebt. Dat paard achterin (nog mooier: twee paarden) gaan soms een beetje naar voren of naar achteren staan waardoor de disseldruk varieert. Nou wegen mijn paarden tussen de 500kg en de 600kg dus als ze gaan bewegen merk je dat echt wel. Kogeldruk nooit gemeten. Ik zou ook niet weten hoe. Je gaat niet het risico lopen met een beladen paardentrailer om deze af te koppelen. Als ze omhoog komen in de trailer komt hun volledige gewicht op de achterbenen. Die staan ruim achter de achteras van de trailer. Ik vrees dat je dan de dissel onder je kin krijgt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”