(Te) hoge disseldruk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » ma 26 nov 2018 18:03

RE.gif

de voor- en achterbenen van het paard zitten hoe dan ook net voor en net op de as ook al verplaatst hij zich een beetje, dus het gevolg aan de koppeling is niet zo heel groot.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 26 nov 2018 18:12

Toch merk je het wel degelijk. Een onrustig paard in de trailer rijdt niet prettig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 nov 2018 18:25

Morgoth schreef:
ma 26 nov 2018 17:58
Maar goed. Conclusie uit 3 pagina's discussiëren:
De deskundigen van dit forum adviseren andere gewichten dan wat de fabrikanten opgeven. Advies is: ga op het maximum zitten wat de auto of de caravan (laagste aanhouden) mag hebben.
Dit wordt ook, en vooral, geadviseerd door instanties die dit onderzocht hebben.
Grofweg wordt er beweerd om de maximale van de fabrikant aan te houden, dus niet echt andere gewichten!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » ma 26 nov 2018 18:37

Morgoth schreef:
ma 26 nov 2018 18:12
Toch merk je het wel degelijk. Een onrustig paard in de trailer rijdt niet prettig.
pffff, je merkt het wel, maar het GEVOLG is niet zo groot, waarmee ik wil zeggen dat je geen slingerende combi krijgt zoals bij een caravan, uiteraard voel je het wel, je voelt met de caravan al een passerend busje, dus een bewegend paard voel je zeker, helemaal als het zo'n log beest is waar ik lang mee rond heb gereden met mijn ex naar de Friese paardenballet en weer terug.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door PD » ma 26 nov 2018 18:40

RE.gif
Dat krijg je ervan wanneer je je ex-(partner) in een paardentrailer vervoert [sinthaphop.gif]
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » ma 26 nov 2018 18:43

RE.gif mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 26 nov 2018 18:56

Micky schreef:
ma 26 nov 2018 18:37
...helemaal als het zo'n log beest is waar ik lang mee rond heb gereden met mijn ex naar de Friese paardenballet en weer terug.
Wij hebben Tinkers, die zijn nog zwaarder. Daar rijden we overigens niet de wedstrijden mee.
Voor degenen die de sport niet kennen:
PXin5AzVM3c
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » ma 26 nov 2018 19:11

Morgoth schreef:
ma 26 nov 2018 17:58
Ab schreef:
ma 26 nov 2018 09:22
4 % wordt zelfs als onveilig beschouwd door sommige experts..Screenshot_20181126-092901.png
Hm. Ik zou Google nou niet direct als expert betitelen. Bovendien gaat deze website over trucks, het voorbeeld gaat over een aanhanger van 2260kg. Flinke caravan...
Google is geen expert. Gewoon een robot die alles onthoudt en opslaat wat geleerde en minder geleerde heren en dames op het WWW willen delen.
Ook effe goed lezen..
Het gaat wel degelijk over aanhangers.
Het gewicht doet niet ter zake.
2260 kg is overigens maar een licht aanhangertje met nog geen 2000 kg laadvermogen.
Ik heb ze van 3500 kg.
Dat daar een truck of andere 4WD voor staat is normaal.
Met een gewone sedan mag je dat niet trekken.
Maar zo denken experts in het grootste deel van deze wereld er dus over.
Ga maar effe Googlen op kogeldruk (tongue weight) in het Engels.
In Europa wordt daar de hand mee gelicht omdat anders er geen grote markt meer zou zijn voor met name caravans.
Hier mag ik (officieel) niet meer dan 3500 kg trekken met mijn truck.
In het land van herkomst 5500 kg.
Met de daarbij horende kogeldruk van ca 500 kg minimaal.
Nu weet ik ook best dat het normaal gesproken niet haalbaar is in ons landje met overwegend personenauto's die een caravan moeten trekken.
Maar hou in ieder geval zo veel mogelijk kogeldruk aan.
En bij voorkeur alle gewicht in de auto in plaats van in de caravan.
In de caravan als het effe kan alle lading op of voor de as.
Alles achter de as verhoogt de kans op een slinger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » ma 26 nov 2018 20:38

Jan van Vijven schreef:
ma 26 nov 2018 10:13
.....
Neem gewoon aan wat er al jaren onderbouwd over geschreven wordt en ga niet het wiel opnieuw uitvinden!
Btw: de vraag van de TS gaat over iets heel anders: hoeveel kun je over de maximaal aangegeven gewichten gaan alvorens de boel uit elkaar dondert, ik weet het niet maar het komt niet op een kilo of tien aan, dat weet ik uit ervaring!!
Ab schreef:
ma 26 nov 2018 19:11
.....
Maar hou in ieder geval zo veel mogelijk kogeldruk aan.
En bij voorkeur alle gewicht in de auto in plaats van in de caravan.
In de caravan als het effe kan alle lading op of voor de as.
Alles achter de as verhoogt de kans op een slinger.
En zo is het kringetje weer rond.
Een ieder bedankt voor zijn bijdrage [sintduim.gif]
Mod: wat mij betreft kan er een slotje op.

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”