(Te) hoge disseldruk

Abve

(Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » za 17 nov 2018 22:07

U leest het goed: dit gaat dus NIET over te hoge kogeldruk maar over Disseldruk!

De disseldruk van caravans mag over het algemeen niet hoger dan 100 kg zijn.
Bij mijn auto is 150 kg kogeldruk toegestaan.
Dus waarom zou ik dan niet een disseldruk van bijv. 125 kg mogen hanteren?

1,5 jaar geleden hebben we dit onderwerp ook al eens onder de loep gehad )viewtopic.php?f=72&t=37007) maar ik bemerk dat over dit onderwerp weinig documentatie is.
Over kogeldruk is heel veel geschreven maar over overbelaste disseldruk erg weinig.

Een Duitse kennis van mij rijdt met een soortgelijke combinatie als ik ( Landrover-tandemasser )
Hij rijdt met een disseldruk van ca 130 kg omdat hij daarmee met hogere snelheid kan rijden.
Hij doet dit al jaren zonder problemen en reist door heel Europa.
Ik rijd gemiddeld 100 km/uur ( GPS)
Ik heb bijv. Ab regelmatig zien schrijven dat hij ook een hogere disseldruk dan 100 kg hanteert.

In het verleden vertelde een ALKO-expert mij dat een te hoge disseldruk kan leiden tot schade in het mechanisme van de oplooprem.
Maar waar ligt nu de grens?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door PD » za 17 nov 2018 22:19

Ik denk dat alleen de constructeur je een sterkteberekening kan leveren waaruit de maximale (statische/dynamische) disseldruk is te herleiden.

Met onze 2.000 kg enkelasser hanteerde ik altijd een dissel/kogeldruk van 100 kg of iets meer, dus regelmatig ook 110 kg.
In de praktijk zit er vanzelfsprekend een enorm verschil tussen de statische kogel/disseldruk (wanneer je bijv. voorin op bed ligt) en de dynamische kogel/disseldruk (wanneer je bijv. door een kuil rijdt met hoge snelheid).

Caravans worden geleverd met een max. kogel/disseldruk van 100 kg en daar zal vast een forse marge in zitten, dus bijv. 120 kg zou ik best aandurven. Wij rijden met de tandem overigens met slechts ca. 50 kg en ook dat rijdt stabiel, wellicht vanwege de stroomlijn van de Premium.

Schade aan het mechanisme van de oplooprem zou kunnen maar de belasting van lagers is best groot en bovendien moet je al een forse doorbuiging van het chassis hebben, zo lijkt me; ik heb wel gehoord (nooit gezien) van doorgeknikte dissels/chassis' door een te hoge kogel/disseldruk...
Laatst gewijzigd door PD op za 17 nov 2018 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » za 17 nov 2018 22:25

Als je de grens weet ben je te laat, je moet net voor het buigen of barsten stoppen.
Net zoals er een plaatje op de haak zit, zit er ook eentje op de caravan.
Ik ga ook over de honderd heen maar niet extreem, m’n haak mag 175 kg hebben maar dat zegt niets over de hut toch?

Vanwaar de vraag?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door jackt » za 17 nov 2018 22:28

scratch.gif
U leest het goed: dit gaat dus NIET over te hoge kogeldruk maar over Disseldruk!
Misschien goed dan nog even uit te leggen wat je bedoeld met disseldruk....wanneer dit niet hetzelfde is als de kogeldruk bij een aangekoppelde caravan....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door PD » za 17 nov 2018 22:29

Aanvullend kan ik me voorstellen dat de opbouw vervormt wanneer het chassis doorbuigt bij een te hoge kogel/disseldruk, maar wederom... bij welke belasting... vraag het de constructeur... of blijf in de buurt van die 100 kg !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 18 nov 2018 00:02

Ik vind het jammer.
Graag zou ik met 200 kg kogeldruk rijden, liever nog meer.
ALKO gaat niet verder dan 100 kg max toelaatbare kogeldruk.
Voor het chassis en de disselboom is dat heel erg aan de zeer voorzichtige kant.
Maar ALKO moet ook er ook rekening mee houden dat caravans soms achter vrachtwagens gehangen worden.
Wat heeft dat er nu mee te maken hoor ik nu denken. scratch.gif
Dat is echter best veel. Een vrachtwagen veert niet of nauwelijks. Is veel stugger dan een personenauto.
De disselboom heeft het dan veel zwaarder te verduren.
Het is niet echt moeilijk om een statische berekening voor de disselboom te maken als je de materie kent.
Als je dat doet, zal je zien dat die disselboom makkelijk 1000 kg of meer aan kracht kan hebben zonder te knikken of verbuigen.
Dynamisch is een heel ander verhaal.
Iedereen die met een caravan gereden heeft zal het opgevallen zijn dat de caravan soms vertikaal op en neer beweegt in de spiegel.
Dat betekent een beetje van alles..maar ook een beetje buiging van de disselboom.
Als dat teveel te vaak en te lang gebeurt kan dat op de lange duur materiaalmoeheid veroorzaken, wat kan leiden tot scheurtjes en uiteindelijk breuk.
Uiteraard weet Alko dat ook.
Met het verhaal van die vrachtwagens meegenomen zit er dus een grote overcapaciteit in de disselboom, ook dan moet het immers heel blijven.
Met een caravan zoals de onze, 1800 kg asdruk, hou ik de kogeldruk rustig op 120 kg.
Het wisselt best wel eens een beetje, maar ik merk het echt als ik onder de 100 kg zit.
Het viel me heel sterk op eens in het voorjaar op een rit naar Normandië.
Ik had 2 grote gasflessen uit de disselbak gehaald en vervangen door een 5 kg zomerflesje.
Het reed voelbaar minder rustig bij hogere snelheden rond de 110-120 kmu.
Op de terugweg reed het weer als vanouds, een paar dozen wijn in de disselbak zorgden voor de hogere kogeldruk.
Schade aan het remsysteem door een hogere kogeldruk geloof ik niet in.
Als je weet hoe dat in elkaar zit maken een kilo of 20 meer of minder niks uit.
Het is het sterkste onderdeel van de gehele disselboom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 08:20

jackt schreef:
za 17 nov 2018 22:28
scratch.gif
U leest het goed: dit gaat dus NIET over te hoge kogeldruk maar over Disseldruk!
Misschien goed dan nog even uit te leggen wat je bedoeld met disseldruk....wanneer dit niet hetzelfde is als de kogeldruk bij een aangekoppelde caravan....
Ja, daar is nog wel eens verwarring over.
De disseldruk ( of dissellast) is het gewicht waarmee de dissel van de caravan ( c.q.aanhanger) belast mag worden. Vaak is dit 100 kg.
De kogeldruk is het getal waarmee de trekhaak vd auto belast mag worden.
Het laagste getal is leidend.

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 08:40

RE.gif RE.gif

Dank voor je heldere en duidelijke uitleg, Ab [sintduim.gif]

Het doet mij denken aan iemand die ik ken en met een autoambulance (tandemasser)rijdt, met daarvoor een Disco 4.
Hij zorgt ook zoveel als mogelijk, voor een zo zwaar mogelijke kogeldruk ter bevordering van de stabiliteit en snelheid.
Hij rijdt rustig met een kogeldruk van 140 kg (zegt hij) omdat het volgens hem geen enkel probleem is.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 18 nov 2018 08:46

Ik rij regelmatig met een hoogwerker op een autoambulance.
De kogeldruk zit op zeker 300 kg.
Een en ander is allemaal wat aan de zware kant..
De hoogwerker weegt alleen al 3600 kg.. [aschrik.gif]
Het rijdt echter uitstekend. Wel lichtelijk illegaal, maar soms moet je wat.

Nog wat verwarrends ( mogelijk ) over disseldruk.
Het is niet zo dat je bijv 100 kg aan lading op de disselboom mag zetten.
Het is de neerwaartse druk die de disselkoppeling uitoefent op de trekhaak.
Het gewicht daarvan is gelijk aan de kogeldruk.
Tussen beide begrippen kan verschil zitten in wat door de fabrikant geadviseerd wordt.

Als de auto en trekhaak dat aankunnen is het voor de rijeigenschappen het beste met een zo hoog mogelijke kogeldruk te rijden.
In de hele wereld buiten Europa is 500 kg of meer kogeldruk heel gewoon.
Dat wij hier beperkt worden in veel gevallen tot 100 kg is gewoon jammer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door jackt » zo 18 nov 2018 09:43

@AbVe

Bedoeld wordt dus de maximaal toelaatbare disseldruk en kogeldruk begrijp ik nu....immers in aangekoppelde toestand is de disseldruk gelijk aan de kogeldruk op dat moment... !
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 10:16

RE.gif

Klopt!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Conradi » zo 18 nov 2018 11:31

Artikel 5.18.17f2
De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.
Ook hier geldt de bekende 10%-regeling voordat bekeurd wordt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door PD » zo 18 nov 2018 11:36

Ab schreef:
zo 18 nov 2018 08:46
In de hele wereld buiten Europa is 500 kg of meer kogeldruk heel gewoon.
Dat wij hier beperkt worden in veel gevallen tot 100 kg is gewoon jammer.
Maar ook wel weer heel logisch... we rijden nou eenmaal niet allemaal in van die enorme pick-ups die hier in het straatbeeld en infrastructuur eigenlijk niet passen knipoog.gif

In de praktijk zijn de europese waarden simpelweg doelgeschikt (net zoals de mechanische oplooprem), dus geen enkel probleem voor het overgrote deel van de caravangebruikers thumbup.gif We moeten het "probleem" ook niet groter maken dan het is...

Wie er niet genoeg aan heeft, kan simpelweg een fifthwheeler importeren maar of je dan blij wordt van het interieur en de manoeuvreerbaarheid op Europese campings.... zo is het altijd wat, haha !
Laatst gewijzigd door PD op zo 18 nov 2018 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 18 nov 2018 11:43

Even over de wettekst in het bericht voor dat van PD..

Het kenteken van een aanhanger of caravan zoals wij gebruiken vermeldt dat echter niet.
Tot mijn grote genoegen mag ik opmerken.
Ook op het kenteken van de auto is niks vermeld over max kogeldruk.

Ik vind mijn auto prima passen in het straatbeeld overigens.. [sinthaphop.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door PD » zo 18 nov 2018 11:48

RE.gif
Ik schat zo in dat je begrijpt wat ik bedoel knipoog.gif
Bovendien is het voor jou primair een bedrijfsvoertuig en woon je niet in het drukbevolkte deel van NL mrgreen.gif

Maar we dwalen af...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 18 nov 2018 12:20

Jawel..ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt..
Ik woon gelukkig in een dorp, maar als ik eruit rij zit ik op de drukste wegen van Nederland
Maar ik blijf het een compromis vinden zoals hier wordt gereden met aanhangers en caravans.
Niet voor niets is er een grote markt voor hulpveren, anti slinger systemen en zaken als ITBS.
Het kan ook anders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door eurotrotter » zo 18 nov 2018 12:31

Ab schreef:
zo 18 nov 2018 00:02
. Een vrachtwagen veert niet of nauwelijks.
scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door eurotrotter » zo 18 nov 2018 12:38

Abve schreef:
za 17 nov 2018 22:07
U leest het goed: dit gaat dus NIET over te hoge kogeldruk maar over Disseldruk!
DE disseldruk word wel gemeten op de kogel,en is de druk die het chassis,tussen de disselbak en de koppeling, mag hebben.
De kogeldruk is specifiek de druk die de koppeling( die op het chassis gemonteerd is) maximaal mag hebben.

DE disseldruk staat meestal op een plaatje dat op de caravan geschroeft is,de kogeldruk staat OP de koppeling.
Indien je disseldruk hoger mag zijn dan je koppelingsdruk en je laadt je caravan tot deze druk,ben je overbeladen t.o.v . je koppeling.
En andersom natuurlijk,en dan laten we het gewicht wat de kogel,dus de constructie aan de auto,nog even buiten beschouwing.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 18 nov 2018 13:10

eurotrotter schreef:
zo 18 nov 2018 12:31
Ab schreef:
zo 18 nov 2018 00:02
. Een vrachtwagen veert niet of nauwelijks.
scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Niet in vergelijking met een personenauto.
Veren voor 500 kg zijn nu eenmaal wat soepeler dan veren voor 20.000 kg.
Een auto zal doorveren als de disselboom een kracht van 100 kg op de kogel uitoefent.
Een vrachtwagen totaal niet.
De dissel heeft het veel zwaarder in het laatste geval.

Je moet het zien in verband met een caravan Eurotrotter.
Zoals je wel ziet bij kermis exploitanten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 13:37

In mijn vraagstelling gaat het met name om het technisch aspect:
Wáárom wordt voor het maximum van de disseldruk, 100 kg aangehouden?

Ab heeft daarover een duidelijke visie én praktijkervaring.
Het komt mij vrij logisch over.
Ook caravantrekker.nl vermeldt bij het berekenen van het slingeren vd caravan, soms het advies dat de kogeldruk van 125 kg het beste resultaat geeft.
Dat zette mij toch aan het denken.

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 14:35

RE.gif

Hieronder het advies van Caravantrekker.nl.
Voor de duidelijkheid: de ingevoegde waarden zijn fictief en van toepassing op een tandemasser, 8 meter totale lengte, opbouw 6,6 meter en 1700 kg leeggewicht met 2 fietsen op de dissel.

De kogeldruk wordt in dit voorbeeld berekend op 111 kg.
Het advies is een kogeldruk van 125 kg te hanteren..
IMG_0629.PNG

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » zo 18 nov 2018 15:43

RE.gif
Caravantrekker is geen erkende organisatie, zij geven een advies waar geen enkel recht aan ontleend kan worden. Zij zullen dan ook nooit zeggen om de gewichten van de fabrikant aan je laars te lappen.
De 100 kg van de fabrikant is wel bindend wat betreft garantie, hier dien je wel rekening mee te houden!

Dat je zelf wijs genoeg bent om te beslissen lijkt me in deze meer van toepassing, ik zelf ga er ook iets overheen, wat verder totaal geen antwoord op je vraag over hoeveel is!
Niemand hier kan je een serieus antwoord geven over tot hoever je kan gaan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door eurotrotter » zo 18 nov 2018 15:59

Ab schreef:
zo 18 nov 2018 13:10
eurotrotter schreef:
zo 18 nov 2018 12:31
Ab schreef:
zo 18 nov 2018 00:02
. Een vrachtwagen veert niet of nauwelijks.
scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Niet in vergelijking met een personenauto.
Veren voor 500 kg zijn nu eenmaal wat soepeler dan veren voor 20.000 kg.
Een auto zal doorveren als de disselboom een kracht van 100 kg op de kogel uitoefent.
Een vrachtwagen totaal niet.
De dissel heeft het veel zwaarder in het laatste geval.

Je moet het zien in verband met een caravan Eurotrotter.
Zoals je wel ziet bij kermis exploitanten.
LIgt er maar net aan wat voor aanhanger je er achter hangt.
Een schamelaanhanger niet,die oefent geen neerwaardse kracht op de trekker uit.
Maar hang je er een middenas aanhanger achter,die ook maar 1000 kg "kogeldruk "mag hebben,ziew je toch het trekkende voertuig omhoog komen als je de steunpoten uitdraait.
Omdat de meeste vrachtwagens al jaren luchtvering hebben zul je geen niveau verschil zien maar ook een vrachtwagen veert in.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Hobby Linka » zo 18 nov 2018 16:50

eurotrotter schreef:
zo 18 nov 2018 15:59
LIgt er maar net aan wat voor aanhanger je er achter hangt.
In dit topic toch over een caravan? [sintweetniet.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door eurotrotter » zo 18 nov 2018 17:06

Hobby Linka schreef:
zo 18 nov 2018 16:50
eurotrotter schreef:
zo 18 nov 2018 15:59
LIgt er maar net aan wat voor aanhanger je er achter hangt.
In dit topic toch over een caravan? [sintweetniet.gif]
Wat je hier mee wil zeggen weet ik niet,
Maar de dialoog tussen Ab en mij gaat nog steeds over de diverse disseldrukken en vergelijkingen met verschillende soorten voertuigen en hun karakteristieken. [sintduim.gif]

Zitten we nu op een caravanforum of In de Trêvezaal van de tweede kamer,waar ieder woord en uitspraak op een schaaltje gewogen met worden?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”