(Te) hoge disseldruk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Hobby Linka » zo 18 nov 2018 17:15

RE.gif

Op een caravan forum. Er wordt de laatste tijd al veel te veel off topic gegaan. Heeft niets met de tweede kamer te maken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » zo 18 nov 2018 17:31

Wat ik mij al diverse keren op dit forum is opgevallen is dat er veel met de disseldruk wordt geexperimenteerd. Iedereen heeft er een niet-wetenschappelijk onderbouwde mening over en veler mening is dat de disseldruk maar zo hoog mogelijk moet zijn.
Echter: de fabrikant van de trekhaak bepaalt aan de hand van de constructie van de trekhaak en de wijze van aanbouw aan het trekkende voertuig de maximale kogeldruk. Dit is geen nattevinger werk. Ik ken constructeurs bij Brink. Zij laten uitgebreide betekeningen los op de constructie en bepalen daarbij de maximale kogeldruk.
Het zelfde geldt voor de constructeur van de koppeling van de caravan. Die berekenen ook precies welke druk het nylon glijlager mag hebben.Waarom zou je dan perse de grenzen willen gaan zoeken (of er overheen gaan) zonder enige kennis over de reden waarom deze gewichten zo zijn bepaald en alleen afgaand op diegenen die maar blijven roepen dat een zo hoog mogelijke disseldruk het allerbeste is?
Daarom roep ik iedereen die net als ik, een normale auto heeft met een normale caravan (Nee, een Disco of Ram 1500 met dikke tandemasser schaar ik nu even niet onder de normale caravans en trekauto's) om gewoon de maximaal door de fabrikant aangegeven maximale gewichten aan te houden. Zo ben je veilig op weg en hou je de boel heel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Daphne » zo 18 nov 2018 17:38

Morgoth schreef:
zo 18 nov 2018 17:31
.Waarom zou je dan perse de grenzen willen gaan zoeken (of er overheen gaan) zonder enige kennis over de reden waarom deze gewichten zo zijn bepaald en alleen afgaand op diegenen die maar blijven roepen dat een zo hoog mogelijke disseldruk het allerbeste is?
Een zo hoog mogelijke disseldruk kun je ook bij een gewone auto adviseren. Dus als je even de waardes van de grote auto’s weglaat, is dat nog steeds een prima advies. Je hebt bij een combi te maken met 3 waardes, de maximale disseldruk caravan, maximum gewicht trekhaak en maximum kogeldruk auto. De laagste telt. Maar dan is het advies nog steeds een zo hoog mogelijke kogeldruk en niet lager te gaan dan de laagste waarde die jouw combi aangeeft. Veel mensen denken, laat ik maar onder de maximum waarde gaan zitten want dan heb ik nog ruimte over.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 18:26

Morgoth schreef:
zo 18 nov 2018 17:31
Wat ik mij al diverse keren op dit forum is opgevallen is dat er veel met de disseldruk wordt geexperimenteerd. Iedereen heeft er een niet-wetenschappelijk onderbouwde mening over en veler mening is dat de disseldruk maar zo hoog mogelijk moet zijn.
Echter: de fabrikant van de trekhaak bepaalt aan de hand van de constructie van de trekhaak en de wijze van aanbouw aan het trekkende voertuig de maximale kogeldruk. Dit is geen nattevinger werk. Ik ken constructeurs bij Brink. Zij laten uitgebreide betekeningen los op de constructie en bepalen daarbij de maximale kogeldruk.
Het zelfde geldt voor de constructeur van de koppeling van de caravan. Die berekenen ook precies welke druk het nylon glijlager mag hebben.Waarom zou je dan perse de grenzen willen gaan zoeken (of er overheen gaan) zonder enige kennis over de reden waarom deze gewichten zo zijn bepaald en alleen afgaand op diegenen die maar blijven roepen dat een zo hoog mogelijke disseldruk het allerbeste is?
Daarom roep ik iedereen die net als ik, een normale auto heeft met een normale caravan (Nee, een Disco of Ram 1500 met dikke tandemasser schaar ik nu even niet onder de normale caravans en trekauto's) om gewoon de maximaal door de fabrikant aangegeven maximale gewichten aan te houden. Zo ben je veilig op weg en hou je de boel heel.
Nogmaals:
Ik ben nieuwsgierig naar de technische aspecten.
Volgens mij wordt hier niet aangezet tot het negeren van de adviezen of regels van de fabrikanten.
Ik zou dat ook zeker niet willen.
Er worden wél voorbeelden genoemd en een aantal ervaringen op dit gebied.
Zie het als verbreding van de (of je) scope waarmee eventueel ‘zwart/wit denken’ naar de achtergrond wordt verdreven.
Uiteindelijk bepaalt een ieder zélf wat hij hier mee doet.
Volgens mij geldt het in dit draadje alleen voor zwaardere trekkers omdat deze voertuigen een kogeldruk > 100 kg mogen hanteren.
Voor andere auto’s is per merk en type, de toegestane kogeldruk de limiet en is de disseldruk van de caravan in die zin niet relevant.

Maar alle respect voor het geven van tegengas Morgoth.
Dit geeft stof tot nadenken en houdt ons op het rechte spoor [sintduim.gif]

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » zo 18 nov 2018 18:37

[/quote]
Daphne schreef:
zo 18 nov 2018 17:38
...Maar dan is het advies nog steeds een zo hoog mogelijke kogeldruk en niet lager te gaan dan de laagste waarde die jouw combi aangeeft. Veel mensen denken, laat ik maar onder de maximum waarde gaan zitten want dan heb ik nog ruimte over.
En daarom schreef ik dus dit:
Morgoth schreef:
zo 18 nov 2018 17:31
de maximaal door de fabrikant aangegeven maximale gewichten aan te houden. Zo ben je veilig op weg en hou je de boel heel.
Ik vind de stelling "laten we maar een beetje overdrijven, dan gaan mensen tenminste niet met een te lage disseldruk rijden" een hele gevaarlijke. Een veel te hoge disseldruk is net zo link als een veel te lage. Als ik in dit topic lees over disseldrukken tot 300kg dan lopen mij de rillingen over de rug want een normale auto (en caravan) kan dit absoluut niet hebben.

Op de (Peitz) koppeling van mijn Hobby staat: "disseldruk minimaal 4% van het aanhangergewicht. Meer is niet nodig. Maximaal 75kg"
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Daphne » zo 18 nov 2018 18:43

RE.gif
Ik schrijf nergens laten we maar overdrijven. scratch.gif en er wordt nergens gezegd om het bij een normale gezinsauto maar tot 300 kg op te laten lopen. Maar spastisch doen over 10 meer dan is toegestaan is ook nergens voor nodig. Een te lage kogeldruk is nog steeds gevaarlijker dan een iets te hoge. (Uit ervaring ondervonden)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » zo 18 nov 2018 19:07

Daphne schreef:
zo 18 nov 2018 18:43
Maar spastisch doen over 10 meer dan is toegestaan is ook nergens voor nodig...
Dat ben ik niet met je eens. Als De kogeldruk maximaal 150kg mag zijn is 10kg meer een overschrijding van 6,8%. Daar ligt niemand wakker van. Maar als jouw auto maar 50kg kogeldruk mag hebben is die 10kg ineens 20% overschrijding. Dat zou maar zo wel degelijk een probleem kunnen zijn. De fabrikant heeft niet voorniets deze lage disseldruk bepaald!
Daarom blijft mijn advies: houdt de maximale disseldruk aan welke voor jouw auto en/of caravan bepaald is. Dan zit je altijd goed.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door eurotrotter » zo 18 nov 2018 19:21

Abve schreef:
zo 18 nov 2018 18:26

Volgens mij geldt het in dit draadje alleen voor zwaardere trekkers omdat deze voertuigen een kogeldruk > 100 kg mogen hanteren.
Voor andere auto’s is per merk en type, de toegestane kogeldruk de limiet en is de disseldruk van de caravan in die zin niet relevant.

[sintduim.gif]
Ook voor zware trekkers is de kogeldruk of disseldruk wat hun caravan/aanhanger mag hebben de limit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Abve

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Abve » zo 18 nov 2018 19:26

Uiteraard.
Maar voor deze auto’s geldt in principe de maximale disseldruk vd caravan.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » zo 18 nov 2018 20:30

Allemaal waar Margoth.
Maar als je een caravan wilt trekken en je koopt een auto die maar 50 kg kogeldruk mag hebben, ben je naar mijn mening niet erg goed bezig.
Tenminste, als het caravangewicht boven de 800 kg zit.
5 % van het caravangewicht als kogeldruk is naar mijn ervaring eigenlijk te weinig.
Tenzij je de rijsnelheid beperkt tot max 85 kmu.
Geloof me, er gebeurt niks als je het verhoogt naar 60 kg.
Ja..20 % overschrijding.
Maar 10 kg meer of minder is technisch gezien geen probleem.
Dat is veiliger dan altijd tegen de kritische snelheid aan rijden met witte knokkeltjes om het stuur, en constant last van inhalende vrachtwagens.
Mijn verhaal is niet gebaseerd op wetenschappelijke berekeningen.
Maar op ruim 50 jaar (bijna) dagelijkse rijervaring met allerlei soorten diverse aanhangers.
Daarbij gold de regel..als het niet kan zoals het moet..dan moet het zoals het kan.
Een mens moet nu eenmaal proberen om de kost te verdienen nietwaar.
Het onderhoud van al die aanhangers en trekhaken gebeurt ook in eigen beheer.
De oudste aanhanger is inmiddels 45 jaar..
Met de koppeling en de glijlagers is behoudens wat speling nog steeds niks mis na een heel zwaar leven.
De assen zijn wel een paar maal vervangen.
Dat zegt mij veel meer dan enig verhaal van een snotneus die aanhangers verkoopt.
Sorry hoor..
Het moest mij even van het hart.
Maar er is ook niks mis mee als je jezelf vasthoudt aan de regeltjes en voorschriften hoor.
Kan ik zelfs alleen maar aanmoedigen als je jezelf daar beter bij voelt.
Het rijdt alleen iets minder prettig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 19 nov 2018 09:55

Natuurlijk. Ik ben niet achterlijk. Ik weet het ook wel. Ik denk net als jij. Je wil niet weten waar ik allemaal mee gereden heb. Ik heb ook een eigen onderneming gehad. Ik kwam eens met een wat verkeerd ingeschat vrachtje op de zaak en wilde toch eens weten hoeveel ik nou werkelijk achter de Chevy in de schamelwagen had liggen. Even naar de plaatselijke oudijzerboer gereden waar bleek dat ik 7 ton leer bij me had...

Wat ik wil doorbreken is de indruk die hier wordt gegeven dat zoveel mogelijk disseldruk het beste is. Als een beginnende caravanner (bijvoorbeeld mijn zoon met twee linker handen maar met veel internetwijsheid) dit zou lezen, dan gooit hij 200kg voorin de caravan want hij heeft gelezen dat zoveel mogelijk disseldruk juist goed is. En dat is pertinent niet waar. Daarom zeg ik als advies tegen iedereen die gewoon veilig op weg wil: Houd je aan de gewichten op het typeplaatje. Ben je wat meer ervaren dan merk je vanzelf dat een beetje meer of minder prettiger gaat rijden.

Waar overigens helemaal niemand het hier over heeft is de achteroverbouw van de auto. Hoe dichter de trekhaak op de as van de auto zit, hoe stabieler het rijdt met een caravan en hoe minder de kogeldruk van invloed is op het rijgedrag van de auto. Bij een grote achteroverbouw gaat een hoge kogeldruk zorgen voor minder druk op de voorwielen van de auto vanwege de hefboomwerking over de achteras. Nee, bij een zware auto als een Disco of Ram merk je daar niks van. Maar als de combinatie maar net kan heeft dat zeker invloed op het rijgedrag.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Micky » ma 19 nov 2018 10:14

RE.gif

Zo veel mogelijk, betekent volgens mij niet veel anders dan het maximaal toegestane, sommigen (waaronder ikzelf) adviseren bij een relatief lage kogeldruk daar 10-15kg max overheen te gaan, ik zie hier niemand vertellen dat je 200kg kogeldruk moet toepassen bij een caravan/auto combi die maar 75/90 mag hebben.

je laatste puntje (overhang), wordt op veel verschillende plekken van dit forum wel degelijk uitvoerig besproken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

(Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 nov 2018 10:19

7 ton op een schamelwagen is leuk maar minder spannend, heeft dan ook nagenoeg 0 kg kogeldruk en rijd toch veel rustiger.
Een middenas aanhangertje heeft veel meer aandacht nodig om veilig mee rond te sleuren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jekihero

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jekihero » ma 19 nov 2018 10:25

Wat denk je dat er gebeurt als je eens stevig "berg-af" in de remmen moet. Enig idee hoe groot de krachten op je kogel dan worden?
Die krachten kunnen in twee richtingen, horizontaal en verticaal, makkelijk oplopen tot vele honderden kilo's en dan wil je de boel ook heel houden.
Dat een caravanfabrikant daar een max. aan verbindt gebaseerd op 90% van de trekkende voertuigen lijkt mij niet zo vreemd.
Daarnaast mag je er toch van uitgaan dat een krachtpatser die een veelvoud aan kogeldruk aankan met dezelfde maximale kogeldruk minstens net zo goed en stabiel rijdt met dezelfde caravan als een wat grotere standaard gezins auto?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » ma 19 nov 2018 11:08

Jekihero schreef:
ma 19 nov 2018 10:25
Wat denk je dat er gebeurt als je eens stevig "berg-af" in de remmen moet. Enig idee hoe groot de krachten op je kogel dan worden?
Als je oplooprem gewoon functioneert valt dat heel erg mee hoor. Om deze reden mag je ongeremd veel minder kilogrammen trekken. Berg-op hangt er veel meer gewicht aan je trekhaak. Bovendien zijn de krachten, zoals je zelf zegt, bij het remmen in de lengterichting van de auto. Bij een hoge kogeldruk duw je de auto naar beneden, kantelt de carrosserie naar achteren en verandert het caster van je voorwielophanging waardoor de rijeigenschappen veranderen.
Jan van Vijven schreef:
ma 19 nov 2018 10:19
7 ton op een schamelwagen is leuk maar minder spannend, heeft dan ook nagenoeg 0 kg kogeldruk en rijd toch veel rustiger.
Een middenas aanhangertje heeft veel meer aandacht nodig om veilig mee rond te sleuren.
Dat klopt helemaal.
Micky schreef:
ma 19 nov 2018 10:14
Zo veel mogelijk, betekent volgens mij niet veel anders dan het maximaal toegestane, sommigen (waaronder ikzelf) adviseren bij een relatief lage kogeldruk daar 10-15kg max overheen te gaan..
Dan zijn we er helemaal [sintduim.gif] Precies wat ik probeer te zeggen. Neem je typeplaatje als richtlijn. Niet erg als je iets hoger zit maar vergeet de verhalen van de mensen die niet met een (in dit geval) representatieve auto rijden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jekihero

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jekihero » ma 19 nov 2018 11:31

Morgoth schreef:
ma 19 nov 2018 11:08
Jekihero schreef:
ma 19 nov 2018 10:25
Wat denk je dat er gebeurt als je eens stevig "berg-af" in de remmen moet. Enig idee hoe groot de krachten op je kogel dan worden?
Als je oplooprem gewoon functioneert valt dat heel erg mee hoor. Om deze reden mag je ongeremd veel minder kilogrammen trekken. Berg-op hangt er veel meer gewicht aan je trekhaak. Bovendien zijn de krachten, zoals je zelf zegt, bij het remmen in de lengterichting van de auto. Bij een hoge kogeldruk duw je de auto naar beneden, kantelt de carrosserie naar achteren en verandert het caster van je voorwielophanging waardoor de rijeigenschappen veranderen.
Ik heb toch een iets andere beleving en heb een eenvoudig sommetje gemaakt.
Met een caravan van 1.500 kG met 75 kG kogeldruk horizontaal resulteert zonder afremmen op een 5% helling naar beneden al in een verdubbelde kogeldruk.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door eurotrotter » ma 19 nov 2018 12:32

Jekihero schreef:
ma 19 nov 2018 11:31

Ik heb toch een iets andere beleving en heb een eenvoudig sommetje gemaakt.
Met een caravan van 1.500 kG met 75 kG kogeldruk horizontaal resulteert zonder afremmen op een 5% helling naar beneden al in een verdubbelde kogeldruk.
IK ken je eenvoudig rekensommetje niet ,maar ik gun je het voordeel van de twijfel.
Maar, als je dat met 75 kg kunt berekenen kun je dat ook met een kogeldruk van 100 kg(bij een gelijk caravangewicht van 1500 kg.

Ik ben benieuwd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 nov 2018 12:39

RE.gif
Hij heeft het over horizontaal, de verticale (dus de echte kogeldruk) zal daar met 25 kg meer of minder niets aan veranderen. in dit geval is het gewicht van de caravan de doorduwer tot het moment dat de oplooprem gaat werken natuurlijk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Ab » do 22 nov 2018 20:26

Jekihero schreef:
ma 19 nov 2018 11:31



Ik heb toch een iets andere beleving en heb een eenvoudig sommetje gemaakt.
Met een caravan van 1.500 kG met 75 kG kogeldruk horizontaal resulteert zonder afremmen op een 5% helling naar beneden al in een verdubbelde kogeldruk.
Je eenvoudige sommetje klopt niet. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jekihero

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Jekihero » do 22 nov 2018 20:51

RE.gif
Schiet maar.

Aannames: Caravan lengte zonder dissel 4.50 m Lengte dissel 1,25 m, Zwaartepunt 1.80 m boven de weg.
Zwaartepunt komt 15 cm naar voren wat resuteert in ca. 50-55 kG
Kracht t.g.v. hellend vlak evenwijdig aan de helling plm. 130 kG resulteert in 13-15 kG
55+15=70 extra kogeldruk.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Morgoth » do 22 nov 2018 21:16

Het zal.
Dat reizen met een caravan is nog helemaal zo eenvoudig niet. mrgreen.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door Stigter » do 22 nov 2018 21:44


Jekihero schreef:Schiet maar.

Zwaartepunt 1.80 m boven de weg.
Je moet ook niet alles in de bovenkastjes leggen.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door PD » do 22 nov 2018 21:46

Jekihero schreef:
do 22 nov 2018 20:51
Schiet maar.

Aannames: .........…., Zwaartepunt 1.80 m boven de weg.
Lijkt me een heel bijzondere (topzware) caravan......... ik schat in dat het zwaartepunt significant lager dan 1,0 m boven de weg ligt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door andrehj » za 24 nov 2018 20:32

Er klopt nog meer niet: zo is een caravan van 1500 kg meestal voorzien van ca 5m50 opbouw, en kantelt de caravan niet tov de grond, maar tov de as. Het gaat dus om de hoogte van het zwaartepunt tov de as. Die maat is misschien 0.5 meter, veel minder dan de genoemde 1m80 dus.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: (Te) hoge disseldruk

Bericht door p_vingerhoets » zo 25 nov 2018 14:56

Mij lijkt het eenvoudig.

Wil je een zware caravan trekken met een auto die een veel hogere kogeldruk mag hebben dan de koppeling van de caravan toestaat moet je de koppeling vervangen door 1 die wel die
hogere gewichten aan kan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”