ITBS
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
ITBS
Wij zijn van plan om op onze caravan ITBS te laten monteren. Nu begrijp ik dat de voeding moet gebeuren uit de caravan-accu.
Zijn er mensen die de voeding direct vanuit de auto laten plaats vinden.
Dus voeding via pen 10 aangesloten als de motor loopt.
Zijn er mensen die de voeding direct vanuit de auto laten plaats vinden.
Dus voeding via pen 10 aangesloten als de motor loopt.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18817
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: ITBS
Gebruik de zoekfunctie eens.
ITBS en je krijgt 10 pagina's vol informatie.
ITBS en je krijgt 10 pagina's vol informatie.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
Re: ITBS
Beste hobby Linka,
Die functie heb ik gebruikt. Ik heb alles doorgelezen, maar mijn vraag staat er niet bij.
Die functie heb ik gebruikt. Ik heb alles doorgelezen, maar mijn vraag staat er niet bij.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
Re: ITBS
RE.gif
Ik zou even contact opnemen met Triorep.
Daar kan men je vraag goed beantwoorden.
De voeding wordt normaliter verzorgd door de caravanaccu.
De aansturing vindt plaats via pool 10 van de 13-polige stekker ( rem- en achteruitrijlichten)
De luchtcompressor gaat pas in werking na koppeling caravan-auto.
Ik zou even contact opnemen met Triorep.
Daar kan men je vraag goed beantwoorden.
De voeding wordt normaliter verzorgd door de caravanaccu.
De aansturing vindt plaats via pool 10 van de 13-polige stekker ( rem- en achteruitrijlichten)
De luchtcompressor gaat pas in werking na koppeling caravan-auto.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: ITBS
Dat zal de voeding/aansturing zijn voor als de motor loopt.
De accu in de caravan geeft een betrouwbaardere voeding dan via de stekker.
Pomp zal ook de nodige amperes trekken dus let op spanningsverlies.
Die draad wordt ook al gebruikt door je koelkast etc…
Eric
De accu in de caravan geeft een betrouwbaardere voeding dan via de stekker.
Pomp zal ook de nodige amperes trekken dus let op spanningsverlies.
Die draad wordt ook al gebruikt door je koelkast etc…
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: ITBS
Inderdaad en daarom is bij mij getest of dit problemen oplevert.erichendri schreef: ↑za 10 nov 2018 22:21Dat zal de voeding/aansturing zijn voor als de motor loopt.
De accu in de caravan geeft een betrouwbaardere voeding dan via de stekker.
Pomp zal ook de nodige amperes trekken dus let op spanningsverlies.
Die draad wordt ook al gebruikt door je koelkast etc…
Eric
Dit bleek niet zo te zijn.
Re: ITBS
Ik heb toevallig recent met de ontwerper gesproken. Hij zei dat bijna alle systemen op de boord accu worden aangesloten omdat de pomp 18 Amp trekt en dat via PIN 10 niet optimaal functioneerd in veel gevallen (het kan wel maar verdient neit de voorkeur). Als de pomp op de accu word aangesloten zal je nog immer PIN 10 moeten aansluiten EN de boordaccu onderweg moeten laden via een booster. Ik heb namelijk mijn eerste accu (Pb) naar de Kl*t* geholpen omdat PIN 10 niet goed functioneerde aan de auto zijde en de accu helemaal plat was na een de reis over de alpen. De accu simpelweg niet voldoende capaciteit om het lang genoeg vol te houden.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
Re: ITBS
Allen hartelijk dank voor jullie informatie. Vooral Witjesm heeft mij geholpen. Van hem kreeg ik precies het antwoord dat ik zocht. Het probleem bij ons is dat de caravan al bij a aan de maximum toegestane massa zit. De accu voor de mover bestaat uit door mij zelf gebouwde Lifepo cellen en weegt 2 kg. Deze accu's is alleen op te laden via 230V. Om nu voor de ITBS een zware accu te plaatsen zie ik niet zitten, vandaar de vraag. Wil dus toch gaan proberen de ITBS gaan voeden via pen 10.
Anderzijds is bijna 20A een behoorlijk amperage. Zoek dus eigenlijk een zo goed mogelijke oplossing.
Wie heeft er nog tips.
Anderzijds is bijna 20A een behoorlijk amperage. Zoek dus eigenlijk een zo goed mogelijke oplossing.
Wie heeft er nog tips.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
Re: ITBS
RE.gif Ik denk dat een zwaardere accu niet nodig is. De pomp loop immers niet permanent. De kleine accu zorgt er voor dat het piek amperage geleverd kan worden zonder spanningsval. Als je daarnaast met een standaard booster van 8 AMP laad gaat je acco nooit leeg.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: ITBS
Ik heb mijn iTBS systeem overigens zelf recent ge-pimpt. Ik vond de standaard montage met houten plankjes wat eenvoudig. Ieder zijn lol
- Bijlagen
-
- iTBS new.jpg (105.49 KiB) 2411 keer bekeken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
- Hans met Troll
- Berichten: 232
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
- Locatie: Midden limburg
Re: ITBS
RE.gif Dit is de besturing van het iTBS systeem op mijn caravan. Dit systeem zorgt er voor dat de caravan alleen kan remmen (oplopen) als de remlichten van de caravan aan zijn. Hierdoor voorkom je bij lange steile afdalingen dat de remmen verbranden. Tevens zit er een anti slinger beveiliging (alla ATC) en een vrij achteruitrij vrijgave op. Een dergelijk systeem is niet noodzakelijk voor lichte caravans.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: ITBS
Niet overdrijven Een goede vriend werkt bij de technische dienst van KLM en ik heb op een opendag dus wel een vliegtuig motoren zonder kappen gezien en dat is wel een ander verhaal.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
- Hans met Troll
- Berichten: 232
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
- Locatie: Midden limburg
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
Re: ITBS
Beste lezers,
Heb de IBTS laten plaatsen bij Triorep. Ziet er prima uit. Ik heb rechtstreeks , via een relais, een kabel van 6 kwardraat gelegd naar een speciaal stopcontact aan de achterzijde van de auto en de IBTS wordt via dat stopcontact apart gevoed. Heb er ongeveer 40km mee gereden en behoorlijk wat geremd. Tot nu toe werkt het prima. We gaan later in het jaar de bergen in, dus jullie horen nog verdere resultaten.
Heb de IBTS laten plaatsen bij Triorep. Ziet er prima uit. Ik heb rechtstreeks , via een relais, een kabel van 6 kwardraat gelegd naar een speciaal stopcontact aan de achterzijde van de auto en de IBTS wordt via dat stopcontact apart gevoed. Heb er ongeveer 40km mee gereden en behoorlijk wat geremd. Tot nu toe werkt het prima. We gaan later in het jaar de bergen in, dus jullie horen nog verdere resultaten.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
Re: ITBS
Wat verwacht je van het systeem wanneer je remt in vlak land ?Knausvirus schreef: ↑di 26 mar 2019 20:38Heb er ongeveer 40km mee gereden en behoorlijk wat geremd. Tot nu toe werkt het prima.
Als ik het goed begrijp, doet het systeem dan juist helemaal niets, of heb ik het mis ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: ITBS
IK denk dat dit de beste oplossing is.Gewoon een extra kabel met voldoende capaciteit.Knausvirus schreef: ↑di 26 mar 2019 20:38Beste lezers,
Heb de IBTS laten plaatsen bij Triorep. Ziet er prima uit. Ik heb rechtstreeks , via een relais, een kabel van 6 kwardraat gelegd naar een speciaal stopcontact aan de achterzijde van de auto en de IBTS wordt via dat stopcontact apart gevoed. Heb er ongeveer 40km mee gereden en behoorlijk wat geremd. Tot nu toe werkt het prima. We gaan later in het jaar de bergen in, dus jullie horen nog verdere resultaten.
Je remmentest ,zoals je beschrijft zegt niks natuurlijk,de merkt de werking van ITBS pas als je een steile afdaling afgaat,dan pas gaat t zijn werk doen.
Hou er wel rekening mee dat,als je afdaalt,en geen remsignaal naar het systeem zend,er niets is wat de combi afremt,dan alleen de motor.
Je zult dus n versnelling meer terug moeten schakelen dan met een caravan zonder dit systeem.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: ITBS
RE.gif
je hoeft niet een versnelling meer terug te schakelen, je moet gewoon zo goed en lang mogelijk op de motor afremmen, maar dat doe je zonder dit systeem natuurlijk ook al (alleen hoop je daar dat je rem niet oploopt), het systeem helpt je daarbij dus..
je hoeft niet een versnelling meer terug te schakelen, je moet gewoon zo goed en lang mogelijk op de motor afremmen, maar dat doe je zonder dit systeem natuurlijk ook al (alleen hoop je daar dat je rem niet oploopt), het systeem helpt je daarbij dus..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB