ITBS

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: ITBS

Bericht door erichendri » di 26 mar 2019 22:45

Hoe meer je op de motor kunt afremmen des te minder belast je je remmen.
In zijn 3 dalend zal je meer moeten remmen dan dalend in zijn 2
om de snelheid binnen de perken te houden.
Diesel zal mischien wel dat versnellingkje hoger aankunnen met dalen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ITBS

Bericht door witjesm » di 26 mar 2019 22:58

PremiumDiscovery schreef:
di 26 mar 2019 20:55
Knausvirus schreef:
di 26 mar 2019 20:38
Heb er ongeveer 40km mee gereden en behoorlijk wat geremd. Tot nu toe werkt het prima.
Wat verwacht je van het systeem wanneer je remt in vlak land ?
Als ik het goed begrijp, doet het systeem dan juist helemaal niets, of heb ik het mis ?
Dat ligt er aan wat je wilt testen. TS is met name geïnteresseerd in de stroom verzorging. Die werkt op vlakke weg net zo als in de bergen. Na elke rem actie wordt de cilinder weer bekrachtigt en daar is lucht voor nodig. De compressor springt dus op vlakke weg even vaak aan als in de bergen. Ik denk dat TS dus een prima test heeft uitgevoerd en nu met zekerheid heeft vastgesteld dat zijn installatie naar behoren werkt.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ITBS

Bericht door PD » di 26 mar 2019 23:16

RE.gif
Kun je dat in de auto uitlezen tijdens het rijden ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ITBS

Bericht door witjesm » wo 27 mar 2019 07:31

RE.gif jazeker, als het systeem niet op druk blijft of de cilinder komt na her remmen niet terug in de juiste positie dan krijg je een foutmelding te zien op de afstand bediening in de auto.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ITBS

Bericht door PD » wo 27 mar 2019 07:40

Netjes thumbup.gif thanx voor de toelichting.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ITBS

Bericht door eurotrotter » wo 27 mar 2019 08:22

Micky schreef:
di 26 mar 2019 21:35
RE.gif

je hoeft niet een versnelling meer terug te schakelen, je moet gewoon zo goed en lang mogelijk op de motor afremmen, maar dat doe je zonder dit systeem natuurlijk ook al (alleen hoop je daar dat je rem niet oploopt), het systeem helpt je daarbij dus..
Zonder dit systeem zal de caravan altijd oplopen en dus mee remmen,daar kom je niet onderuit.
Met dit systeem remt de caravan helemaal niet mee,zodat de snelheid eerder oploopt en je eerder een versnelling terug zult moeten.
DE remmende werking van de motor is een vaste waarde per versnelling.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ITBS

Bericht door Micky » wo 27 mar 2019 08:43

RE.gif

de caravan loopt niet altijd op, zie de links naar youtube die ik hier op het forum geplaatst heb (even de zoekfunctie gebruiken), ik heb de koppeling gefilmd op de route Napoleon, dat oplopen valt best mee op de hele rit, wat uiteraard niet betekent dat je remmen niet over verhit kunnen raken.
Ik heb 1 keer door de bergen (Zwitserland en Italie) gereden met iTBS en misschien deed ik het wel fout, maar ik heb niet verder teruggeschakeld dan dat ik met mijn eigen combi zou doen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knausvirus
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
Locatie: Apeldoorn

Re: ITBS

Bericht door Knausvirus » wo 27 mar 2019 13:17

Witjesm heeft precies begrepen wat ik wilde testen. Is de voeding voldoende om de compressor te laten werken. Hoe meer je remt hoe vaker de compressor werkt. Bij niet remmen kan de zaak niet meer oplopen. Daar heb ik wel vertrouwen in. Heb de laatste jaren veel passen geleden en helaas alle keren lagers en remvlering moeten vernieuwen. Daar hoop ik nu echt vanaf te zijn.
Jullie horen het van mij zodra we een paar duizend km via passen gereden hebben.
Heb wel ontdekt dat bij een defect richtingaanwijzerlampje de auto via de canbus een remlichtlampje als richtingaanwijzer probeert aan te sturen. Dit heeft effect op de ITBS omdat bij knipperend remlicht de luchtcilinder continue ontlucht en belucht wordt. De compressor draait dan continue.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022

Abve

Re: ITBS

Bericht door Abve » wo 27 mar 2019 19:41

RE.gif RE.gif

Het is ook moeilijk te bepalen of je extra moet terugschakelen of niet.
Ik heb niet het idee dat dit noodzakelijk is maar dat zal ook afhankelijk zijn van je combinatie (gewichtsverhouding)
Je zou er misschien iets over kunnen zeggen als je 2x de dezelfde afdaling rijdt met dezelfde combinatie waarvan 1x met een uitgeschakeld systeem.
Voor mij maakt het ook totaal niets uit. Ik hoef niet snel naar beneden.
Ik wil ook om mij heen kunnen kijken en genieten van de omgeving.

Ik heb nu 3 seizoenen ervaring met dit systeem.
Vorig jaar nog de Grossglockner over met een caravan van 2 ton en steile hellingen in Slovenië.
Enkele weken geleden zijn de remmen gecontroleerd. Als nieuw.

Ik heb overigens wel een aantal keren op slechte, vlakke wegen het systeem via de afstandsknop uit gezet omdat het, door het geslinger, ingrijpt door kort te remmen. Dat voelt wat vreemd.

Verder gaat het achteruitrijden lekker soepel omdat je hem niet door door de remmen vd caravan hoeft te drukken.


@Knausvirus:
Als je van het rijden van passen houdt met een caravan heb je zeker een goede koop gedaan.
Je kunt nu je lekker genieten terwijl het systeem z’n werk doet.

Veel plezier gewenst!

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: ITBS

Bericht door Flying Jeroen » wo 27 mar 2019 22:28

Ik heb 3 jaar lang met het systeem gereden. Heb nu een andere caravan aangeschaft en laat het volgende week over zetten.
De remmen van mijn caravan waren nog als nieuw ondanks dat ik er ruim 15k km op had zitten dwars door Europa.
Bij gewoon snelweg gebruik op steilere hellingen en lagere snelheid houd het systeem de oplooprem mooi gestrekt.
Rij je harder (>100 km/h) dan is op de snelweg de luchtweerstand dermate grote dat de auto altijd blijft trekken.
Zowel in F als D heb ik dat zo ondervonden. Bij hellingen bij Dijon waar camera’s staan en Vmax 90 is gaat de caravan duwen en rem je dan keurig op de motor af zonder dat de caravan remmen in werking treden.
Het systeem werkt bij hoge snelheden helling af wel nog steeds als anti slinger systeem.
In de bergen op goede doorgaande wegen bewijst het systeem zich het meest.
Ook ik heb ervaring dat het systeem op slecht wegdek of schuine dwarsrichels bij bijv een viaduct wel eens remmend ingrijpt. Dit ondanks dat de caravan stabiel volgt.
Dat is op zich begrijpelijk maar soms onnodig (soms bij 50 km/h al bijvoorbeeld). Ook ik heb dan het systeem wel eens uit gezet.

Volgens mij maakt het systeem indien er een accu in de caravan aanwezig is gebruik van zowel de stroom van de auto (aansturing) als stroom van de accu (compressor).

Al met al vind ik het een top systeem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”