Snelheids afhankelijke stabilisator
Snelheids afhankelijke stabilisator
Kwam dit tegen, mss al eens genoemd...
https://www.caravaning.de/knott-anhaeng ... daempfung/
https://www.caravaning.de/knott-anhaeng ... daempfung/
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Een levensgevaarlijke verslag....en de naam (anti slinger) roept ook een onterecht veilig gevoel op.
De werking zou best wel eens leuk kunnen zijn hoewel ik eigelijk "nooit" last heb.
De werking zou best wel eens leuk kunnen zijn hoewel ik eigelijk "nooit" last heb.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Helemaal mee eens, met name door de volgende opmerking:
"Daardoor kun je zonder problemen tot meer dan 20 kilometer per uur harder rijden voordat je de kritische snelheid bereikt".
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
En dan staat er ook dat er als gevolg amper nog gekraak is, wij hebben nooit een krakende koppeling, niemand zou dat hebben als de boel goed schoon/onderhouden wordt, wat mij betreft nu eens echt een dure oplossing voor een probleem wat er niet is (en ik ben toch een echte gadget man )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
ben benieuwd naar de prijs... setje frictiecips is vast veel goedkoper en zelf prima te vervangen...maar bij mijn caravan nog niet nodig geweest.
en techniek kan falen en dan ?....
mbt kraken..
ik haal gewoon voor vertrek katoenen doen over de kogel en even door de kom en heb bijna nooit gekraak.
en techniek kan falen en dan ?....
mbt kraken..
ik haal gewoon voor vertrek katoenen doen over de kogel en even door de kom en heb bijna nooit gekraak.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
RE.gif
en dan? rij je niet minder veilig, hoogstens een klein beetje minder comfortabel
en dan? rij je niet minder veilig, hoogstens een klein beetje minder comfortabel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Hoe harder die kraakt, hoe beter werkt ie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
RE.gif
Lijkt mij een heel gedoe.
Wat zou ‘minder slijtage’ dan opleveren?
Ik druk de stabilisator bij vertrek er standaard op en kan met gemiddeld 10.000 km p/j, jaren toe met dezelfde frictiecubs.
Ik heb overigens geen last van kraken.
Lijkt mij een heel gedoe.
Wat zou ‘minder slijtage’ dan opleveren?
Ik druk de stabilisator bij vertrek er standaard op en kan met gemiddeld 10.000 km p/j, jaren toe met dezelfde frictiecubs.
Ik heb overigens geen last van kraken.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Snelheids afhankelijke stabilisator
Aankoppelen er op en bij afkoppelen er af...
Daar is het voor bedoeld, lekker makkelijk. Niks lui!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daar is het voor bedoeld, lekker makkelijk. Niks lui!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Een frictiekoppeling met radarsensor om de snelheid te bepalen. Verrukkelijk die over-engineering!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Toch wel een beetje lui! Als je de koppeling goed schoon houd en vooral vetvrij en dito de kogel, zal er geen kraakje te horen zijn. Ik gebruik al jaren een klein flesje pure alcohol uit het beauty-rek van supermarkten om netjes de frictieplaatjes te reinigen maar ook alle overige plekken waar de kogel aanligt. En de kogel krijg zijn poetsbeurt. Kwestie van 10 minuten hooguit.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Soms heb je dan toch een kraakje Reisben, ik meen me te herinneren dat het 't geval is bij regen. Gewoon negeren, er zijn belangrijkere dingen in het leven.
Maar goed, ik ben van nature redelijk nonchalant wat rammeltjes, piepjes en kraakjes betreft - dat krijg je er van als je eerste auto een 2CV was: piepen, kraken, windgebulder vanwege de ontbrekende stroomlijning en vouwdak, en de brullende uitlaat die door roest een levensduur had die vergelijkbaar was met die van een fruitvliegje. Deze waren allemaal inbegrepen.
Maar goed, ik ben van nature redelijk nonchalant wat rammeltjes, piepjes en kraakjes betreft - dat krijg je er van als je eerste auto een 2CV was: piepen, kraken, windgebulder vanwege de ontbrekende stroomlijning en vouwdak, en de brullende uitlaat die door roest een levensduur had die vergelijkbaar was met die van een fruitvliegje. Deze waren allemaal inbegrepen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
RE.gif
mijn eerste was ook een 2CV, toch gaat het voor mij niet op, ik stop zelfs onderweg als ik een rammeltje hoor die ik niet wil horen
wat kraken, je hebt gelijk ook ik hoor hem heel soms 1 of 2 keer, maar echt niet elke rit en elke vakantie.
mijn eerste was ook een 2CV, toch gaat het voor mij niet op, ik stop zelfs onderweg als ik een rammeltje hoor die ik niet wil horen
wat kraken, je hebt gelijk ook ik hoor hem heel soms 1 of 2 keer, maar echt niet elke rit en elke vakantie.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
En wat dan nog..
In dit geval is het " een goeie kraak "
Ik heb het altijd zo gezien..In de vakantie rij ik 3000 of 4000 km.
Het kraakte nooit meer dan 100 of 200 meter.
Meestal nog veel minder.
Wat is nou het probleem?
In dit geval is het " een goeie kraak "
Ik heb het altijd zo gezien..In de vakantie rij ik 3000 of 4000 km.
Het kraakte nooit meer dan 100 of 200 meter.
Meestal nog veel minder.
Wat is nou het probleem?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
RE.gif
hahaha zeker weten
hahaha zeker weten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Het probleem is, dat er geen probleem is. Er is wel een hele hoop gemiep over , maar het is niet zeker of er een markt voor is. Doet me een beetje denken aan de Nederlandse topman van Audi, die aangaf dat hij wil gaan snijden in dure oplossingen waar mensen niet bereid zijn voor te betalen. Lees: over-engineering.Wat is nou het probleem?
Nog even, en er worden caravans met achterruitverwarming en -ruitenwissers aangeboden, of met wrijvingsloze remmen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
RE.gif
Er is wel een probleem.... en dat is dat er hier regelmatig "gequote" wordt, terwijl de naam van de originele plaatser gewist wordt, erg lastig terugzoeken is dat helaas
dit zou echt fijner zijn:
Er is wel een probleem.... en dat is dat er hier regelmatig "gequote" wordt, terwijl de naam van de originele plaatser gewist wordt, erg lastig terugzoeken is dat helaas
dit zou echt fijner zijn:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Wat een onzin dit ding ... Ik ben best van de gadgets maar dit slaat echt helemaal nergens op.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Ik ben een beetje huiverig voor elektronisch gestuurde systemen op een caravan. Als er namelijk iets is met je kabel of met de stekkerverbinding, dan werkt het systeem niet meer. Als ik dan leest dat de elektromotor de frictiecups tegen de kogel duwt, dan denk ik: geen stroom, geen frictie. Ik zal zo iets nooit kopen.
Bij mij kraakt de boel dat het een lieve lust is. Ook als ik heel goed schoon maak met remmenreiniger en schuurpapier. Ik stoor me er niet aan.
Bij mij kraakt de boel dat het een lieve lust is. Ook als ik heel goed schoon maak met remmenreiniger en schuurpapier. Ik stoor me er niet aan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
Bijna alles is tegenwoordig electronisch en/of via computers en netwerken gestuurd.
Als je daar bang van bent kun je eigenlijk met geen enkel transportmiddel meer op stap.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als je daar bang van bent kun je eigenlijk met geen enkel transportmiddel meer op stap.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
RE.gif maar dan op dat van Reisben...
Gebruik je een potje alcohol uit het beuatyrek? Ben je wel zeker dat daar geen vet in zit?
Soms doen ze bij dingen net een beetje vet om de huid niet al te zeer te verdrogen. Misschien toch best eens de ingrediëntenlijst bekijken. In het slechtste geval verwijder je wel het grootste deel van het vet maar blijft er toch een residu over.
Gebruik je een potje alcohol uit het beuatyrek? Ben je wel zeker dat daar geen vet in zit?
Soms doen ze bij dingen net een beetje vet om de huid niet al te zeer te verdrogen. Misschien toch best eens de ingrediëntenlijst bekijken. In het slechtste geval verwijder je wel het grootste deel van het vet maar blijft er toch een residu over.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Snelheids afhankelijke stabilisator
We zijn volkomen getikt. Een krakende koppeling is het hoorbare bewijs dat er frictiecups aan het werk zijn. Luid kraken zou ons het gevoel moeten geven: "ik ben verantwoord bezig". Net zoals de sportuitlaat de berijder van een miezerig, opgedirkt auto'tje onbewust het gevoel geeft in een rallymonster te zitten. Onzin? Nee. BMW had ooit modellen uitgebracht die vanaf een bepaald toerental een klep in het uitlaatsysteem openden zodat het duidelijk hoorbaar werd dat er topprestaties werden geleverd.
Kortom: kraken geeft status mensen. Kan er aub een luidspreker standaard deel uitmaken van het caravan chassis? Op basis van de signalen van sensoren bij de wielen kan dan op gezette tijden een luide "krak" ten gehore worden gebracht. Of op basis van een knopje bij het stuur. Veel goedkoper dan lichtmetalen velgen, of de luchtweerstand gevende terreinwagen look van suv's.
Kortom: kraken geeft status mensen. Kan er aub een luidspreker standaard deel uitmaken van het caravan chassis? Op basis van de signalen van sensoren bij de wielen kan dan op gezette tijden een luide "krak" ten gehore worden gebracht. Of op basis van een knopje bij het stuur. Veel goedkoper dan lichtmetalen velgen, of de luchtweerstand gevende terreinwagen look van suv's.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje