Kogeldruk

watnu
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 7 okt 2018 18:43

Kogeldruk

Bericht door watnu » ma 15 okt 2018 16:20

Waarschijnlijk is het hier in het verleden al besproken maar toch..............
Wij hebben een wagen aangeschaft met de bedoeling volgend jaar een caravan te kopen, nu wist ik wel dat je op de kogeldruk moet letten in ons geval is dat Max 100 kg.
Mijn vraag is: moet die kogeldruk zo op en nabij 100 kg zijn of mag dat ook een stuk minder zijn. Dit is mij totaal onduidelijk.
Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk

Bericht door Micky » ma 15 okt 2018 16:50

RE.gif

dat mag zeker minder hoor, maar de meeste kenners adviseren toch wel zo hoog mogelijk. echter moet je kijken naar wat de auto mag (100 dus) en je caravan die je straks hebt, de onze bijv. mag max 75KG hebben, we rijden meestal met 85-88kg kogeldruk, omdat me dit gewoon het beste bevalt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18923
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Kogeldruk

Bericht door Hobby Linka » ma 15 okt 2018 16:55

RE.gif RE.gif

Daar zijn inderdaad al heel veel woorden over geschreven.

Maar wat bedoel je met "in ons geval 100 kg?" Zowel voor de auto als de caravan? Formeel gezien mag je de kogeldruk nooit overschrijden. Maar als beide 100 kg mogen hebben zou ik zo dicht mogelijk tegen die 100 kg aan blijven zitten. Hoe hoger de kogeldruk hoe hoger de stabiliteit van je combinatie.


Zoek maar eens op kogeldruk. Je hebt zeker een paar uur leesvoer.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk

Bericht door PD » ma 15 okt 2018 17:07

Ingeval je besluit om een enkelasser caravan te kopen, zou ik inderdaad een zo hoog mogelijke kogeldruk nastreven omdat dit een betere stabiliteit geeft. Vrijwel alle caravans mogen 100 kg disselbelasting hebben en wanneer je auto 100 kg kogeldruk toestaat, dan bij voorkeur die 100 kg aanhouden.
Het theoretische rekensommetje is 5 % van de mtm van de caravan, dus bij een 2.000 kg enkelasser precies 100 kg. Bij onze vorige enkelasser van 2.000 kg hanteerde ik ook altijd 100 kg kogeldruk of net ietsje meer.

Mocht je een tandemasser caravan kopen, dan ligt het een stuk minder kritisch, zo is mijn ervaring. Een tandemasser is van zichzelf veel stabieler en ik hanteer nu een kogeldruk van slechts ca. 50 kg terwijl deze caravan ca. 2.200 kg weegt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk

Bericht door eurotrotter » ma 15 okt 2018 17:27

Je hebt,met de caravan met drie verschillende kogeldrukken te maken:
De kogeldruk die de auto mag hebben,zie typeplaatje en kentekenbewijs
De kogeldruk die de caravan mag hebben,zie typeplaatje en kentekenbewijs.
En de kogeldruk die de koppeling van de caravan mag hebben,staat op de koppeling.

De laagste waarde is altijd maatgevend,maar zoals al eerder gezegd: een kilo'tje méér kan geen kwaad. haphop.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

watnu
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 7 okt 2018 18:43

Re: Kogeldruk

Bericht door watnu » ma 15 okt 2018 17:38

Dankjewel voor de reactie's, ik had er nog nooit aan gedacht dat de caravan zelf ook een kogeldruk had, ja logisch eigenlijk, gelukkig nog geen caravan gekocht maar allicht zou het wel 100 kg dus zijn, maar het is wel weer een punt om op te letten.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kogeldruk

Bericht door janoniem » ma 15 okt 2018 17:51

Zie de info op de dissel. Bij onze TEC staat daar o.a. 100kg en ik verwacht dat dit het maximum is wat de dissel "aankan".
Ga ik geen gebruik van maken want de 85kg op het kentekenbewijs van mijn trekker steekt daar een stokje voor.
Geen idee overigens wat al die andere getallen betekenen.
image.jpeg
Info op dissel
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18273
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kogeldruk

Bericht door deusjevo » ma 15 okt 2018 17:57

Dat ALKO 161 S is het type oploopdemper

https://www.trailerplus.nl/detail/13959 ... s-41-5.htm

De rest zal goedkeuringsnummer en iets met max gewichten voor chassis zijn?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kogeldruk

Bericht door Conradi » ma 15 okt 2018 18:00

@watnu,
Een hoge kogeldruk maakt de combi stabieler. Voor het totale gewicht maakt het niet uit: de kogeldruk vermindert het gewicht op de caravanas, maar de kogeldruk komt er als 'bagage' bij de auto gewoon bij. Omdat de meeste caravan wel 100 kg kogeldruk kunnen hebben zou ik daar dus gebruik van maken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk

Bericht door Chris » ma 15 okt 2018 21:45

Kogeldruk is erg belangrijk... dat heb je al gelezen.
Belangrijk om een instabiele, slingerende combi te voorkomen.
Een flink topic hierover is dit: viewtopic.php?f=72&t=18344&hilit=slingeren

Te lage kogeldruk is niet goed, beter het juiste gewicht, zoals Eurotrotter dat schreef.... of er iets boven.
Ik mag zelf zo'n 75 Kg hebben en probeer 85 kg te halen.
Is mijn combi lekker stabiel en vrij ongevoelig voor passerende busjes enzo.
Moet je auto dat ook wel aankunnen natuurlijk.
Maar, volgens mij is de Honda daar geen slechte keuze in.

Een iets te hoge kogeldruk zal niemand een bekeuring om krijgen, simpel.
En, als je ooit gecontroleerd zou worden, dan rijden ze de caravan op weegplaten, dat is je gewicht dan.
De kogeldruk wordt niet meegeteld... maar is er dus zeker wel....voordeelregeltje..

Daarbij nog eentje..
Laad de auto altijd zo zwaar mogelijk, en de caravan zo licht mogelijk...
Lekker gewicht op de achteras maakt de auto ook stabieler..
Mits... mits de auto dat kan hebben..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

watnu
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 7 okt 2018 18:43

Re: Kogeldruk

Bericht door watnu » di 16 okt 2018 09:31

Bedankt Chris (en ook de anderen) voor de goede tips.
Ik heb nog even tijd om alles zo veel mogelijk na te gaan voor wij een caravan kopen, voor verrassingen staan is niet leuk en ik wil ook zeker niet in overtreding rijden.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Kogeldruk

Bericht door ine » di 16 okt 2018 11:05

Let u dan ook gelijk op het treingewicht van de combinatie?
Dit word nog al eens vergeten.
Auto verkopers kijken je vaak aan of ze water zien branden.
Bij ons staat het trein gewicht in het portier van de auto vermeld.
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk

Bericht door Ab » di 16 okt 2018 23:25

Ik geloof niet dat Mazda daar verschil in maakt.

Dus max totaalgewicht auto + max totaalgewicht caravan zal gelijk zijn aan het max treingewicht denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kogeldruk

Bericht door VIP » wo 17 okt 2018 08:52

Altijd dat advies van een zo’n hoog mogelijke kogeldruk kan ik nog volgen.

Zoveel mogelijk laden van zware/zwaardere spullen in de auto is ook te volgen.

Maar als je alles optelt en ook nog 2 tieners achterin hebt zitten zijn dat behoorlijk wat kilo’s.

Menig auto zakt dan door, dus moet de bandenspanning ook aangepast worden (vergeten veel mensen).

Ook zal de auto bij snelheden van 80-100 km/u anders reageren op het sturen als solo, als er achterop de auto (te)veel druk is komt de voorkant van de auto als het ware omhoog en is het contact met het wegdek minder met als gevolg dat de combi instabieler is.

Advies: ga er met gezond verstand mee om, zorg er ook voor dat de combi niet is doorgeknikt.

Tot slot: er zitten grote verschillen tussen automerken en types qua vering en stabiliteit en zullen dan ook allemaal anders reageren qua belading.
Porsche + Tabbert

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kogeldruk

Bericht door janoniem » wo 17 okt 2018 16:21

Ab schreef:
di 16 okt 2018 23:25
Ik geloof niet dat Mazda daar verschil in maakt.

Dus max totaalgewicht auto + max totaalgewicht caravan zal gelijk zijn aan het max treingewicht denk ik.
Dat klopt, mijn Mazda mag 1800kg trekken (beetje hoog gezien eigen gewicht) en kent een max totaalgewicht van 1930kg.
Totaal gewicht samenstel 3730, zie het typeplaatje.
Wat die getallen bij 1 en 2 betekenen weet ik niet.
image.jpeg
Max gewichten
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk

Bericht door Micky » wo 17 okt 2018 16:52

Volgens mij heeft TS geen Mazda, maar een Honda (niet dat dat veel uit hoeft te maken).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk

Bericht door Ab » wo 17 okt 2018 17:39

Ik denk dat de getallen bij 1 en 2 de max asdruk is bij resp. vooras en achteras.
Honda scratch.gif..het zou kunnen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18273
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kogeldruk

Bericht door deusjevo » wo 17 okt 2018 17:40

janoniem schreef:
wo 17 okt 2018 16:21
Wat die getallen bij 1 en 2 betekenen weet ik niet.
image.jpeg
1 is max gewicht vooras

2 is max gewicht achteras
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Kogeldruk

Bericht door Oenema » zo 21 okt 2018 18:56

eurotrotter schreef:
ma 15 okt 2018 17:27
Je hebt,met de caravan met drie verschillende kogeldrukken te maken:
De kogeldruk die de auto mag hebben,zie typeplaatje en kentekenbewijs
De kogeldruk die de caravan mag hebben,zie typeplaatje en kentekenbewijs.
En de kogeldruk die de koppeling van de caravan mag hebben,staat op de koppeling.
Volgens mij ga je hier mis en heeft de caravan geen max kogeldruk maar alléén de koppeling.

Wel kan het zo zijn dat de kogeldruk van de trekhaak afwijkend is met de kogeldruk van de auto!
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kogeldruk

Bericht door DanielW » zo 21 okt 2018 19:11

Op je kentekenbewijs staat wel een kogeldruk, waarvoor zou die dan zijn? Alleen ter naslag bij controlles? Geen ervaring mee, maar zou je dus geen koppeling die 80kg druk mag hebben op een aanhanger met een minder max kogeldruk mogen hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18273
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kogeldruk

Bericht door deusjevo » zo 21 okt 2018 19:28

Bij mij staat er geen kogeldruk op m’n kentekenbewijs weenie.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kogeldruk

Bericht door DanielW » zo 21 okt 2018 19:31

Niet van mij, maar random plaatje laat het wel zien.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18273
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kogeldruk

Bericht door deusjevo » zo 21 okt 2018 19:37

Bij mij niet maar onze caravan is onderweg om oldtimer te worden

.
5B0B725A-4DA6-4800-B32F-E80E59B6A0A5.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk

Bericht door Chris » zo 21 okt 2018 19:42

Gek hoor, die onduidelijkheid.
Bij mij staat er ook niks op m'n kentekenbewijs..
hut van 2017
.
img177.jpg
img177.jpg (43.99 KiB) 1988 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arnovariante

Re: Kogeldruk

Bericht door arnovariante » zo 21 okt 2018 19:43

Bij alle caravans die ik heb gehad (Knaus Dethleffs Hobby) zit er ergens meestal in de disselbak) een plaatje waar de gewichten op staan.
Bij deze 3 caravans stond daar ook de max kogeldruk op.
Niet op het kenteken.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”