Neuswiel.

Plaats reactie
Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Neuswiel.

Bericht door Vino » vr 14 sep 2018 16:15

Heeft er iemand een tip voor het volgende probleem? Regelmatig komt het voor,dat bij het aankoppelen van de caravan tijdens het opdraaien van het neuswiel, het wiel niet in de uitsparing van de buis komt.Resultaat dat caravan aangekoppeld is, maar het neuswiel niet verder omhoog kan, omdat de as naast de uitsparing gekomen is.Veel ergernis en ge-emmer als resultaat.Hoe lossen jullie dit op?

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Neuswiel.

Bericht door JanP » vr 14 sep 2018 16:20

dissel.jpg
dissel.jpg (79.26 KiB) 1355 keer bekeken
RE.gif

De spindel (rode knop)aan de zijkant van de dissel losdraaien (mits hij aangekoppeld is)dan kan je de as draaien, en het neuswiel in de uitsparing zetten en daarna omhoog trekken.
Laatst gewijzigd door JanP op vr 14 sep 2018 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Neuswiel.

Bericht door evr66 » vr 14 sep 2018 16:26

Mik het zo uit, dat je het laatste stukje naar de trekhaak, recht naar voren kunt rijden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

koning

Re: Neuswiel.

Bericht door koning » vr 14 sep 2018 17:44

RE.gif
Als aanvulling: zorg dat je de uitsparingen vooraf ook aan de zijkanten hebt staan.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Neuswiel.

Bericht door JosD » vr 14 sep 2018 19:39

Als ik de caravan van de auto afkoppel laat ik het neuswiel maar een klein stukje zakken met de klem op de zijkant van de dissel. Vervolgens moet je het neuswiel met de slinger dan iets verder uitdraaien maar zit je de volgende keer wel goed als je weer aankoppeld. knipoog.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Neuswiel.

Bericht door Chris » vr 14 sep 2018 20:32

Ik heb altijd nog een balkje van 40-50 cm in de disselbak liggen.
Mocht het niet "uitkomen" en kan ik ook niet op een andere manier het wieltje in de gleufjes krijgen, laat ik hem even op dat balkje zakken.
Dan kan je alles losdraaien en goed "mikken" is dan makkelijk.
Een zo'n balkje is handig, ook als je eens wat op moet vullen hier of daar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koning

Re: Neuswiel.

Bericht door koning » vr 14 sep 2018 20:54

RE.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Neuswiel.

Bericht door WillyL » vr 14 sep 2018 22:27

Indien de caravan afgehaakt is kan je nog een alternatief gebruiken...
Laat iemand achteraan in de caravan plaatsnemen als tegengewicht (of gebruik hiervoor de mud aardappelen of bak bier/wijn), zo kan je gemakkelijker de dissel opheffen. Dan kan je het neuswiel wat loszetten (hendel ter hoogte van de balken), het bovenste stuk wat draaien en ook wat laten zakken en het neuswieltje correct onder de gleufjes brengen.
Voor je de dissel weer laat zakken de handel wel terug vastzetten.

Het hierboven beschrevene heb ik echter nog nooit moeten proberen, het volgende wel, maar dat gaat alleen wanneer de fietsen nog niet op de dissel staan en die dus niet te zwaar is... Mijn caravan is dan wat licht op de dissel (40 KG?).

Zet de hendel waarmee het bovendeel vastzit een heel klein beetje los. Je zult merken dat de dissel niet zakt. Til de dissel een heel klein beetje op (pas op voor je rug - met een luchtbandje kan je wat neer-/opveren zodat de dissel gemakkelijker omhoog komt). Wanneer het gewicht wat afneemt kan je tijdens dat heffen het bovenste stuk een beetje draaien zodat het neuswieltje wel correct komt.
2de oplossing, tijdens het heffen (maar dan zonder dat het bovenste deel los zit) tegen het neuswiel schoppen/duwen met een voet, soms lukt het om het dan te verdraaien.

Nog een alternatief, de caravan naar links/rechts draaien, het neuswiel draait dan mee en met wat geluk net voldoende om het onder de sleuven te krijgen, maar ja, de caravan staat dan schuin en dat help ook niet echt...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Neuswiel.

Bericht door p_vingerhoets » za 15 sep 2018 10:43

De buis van het neuswiel wat hoger vast zetten zodat je zeker weet dat het wieltje vrij komt van de grond en je nog wat ruimte over hebt. Dan kun je het wieltje eenvoudig een stukje bijdraaien om het geheel te laten passen. Dus even rekening mee houden voor het afkoppelen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Neuswiel.

Bericht door Nimma » za 15 sep 2018 10:49

RE.gif thumbup.gif geldt trouwens ook bij het aankoppelen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Neuswiel.

Bericht door Chris » za 15 sep 2018 12:22

RE.gif en RE.gif

Dat is toch normaal?
Anders loop je altijd te klooien met omhoog draaien.
Als ik aangekoppeld ben kan ik het neuswieltje zeker zover omhoog draaien dat het ding vrij rond kan draaien.
Even je voet ervoor ter voorkoming dat door het slingeren dat ding weer wegdraait, en huppekee, zo in de gleuven.
Dan de beugel los en wiel in de juiste richting ( naar achteren en iets opzij) omhoog.
Mocht ie toch van de kogel afknallen zal hij remmend richting de berm gaan.. ( hoop ik nooit meer te maken)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Neuswiel.

Bericht door Ab » za 15 sep 2018 15:12

Effe de schroefboor pakken.
1 steun aan de voorkant effe naar beneden draaien.
Dan heb je geen balkjes of een mud piepers achter in nodig.
En je kunt doen met het neuswieltje wat je maar wilt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”