Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » wo 22 aug 2018 22:20

Verschillende stekkers op de aanhangwagen, boottrailer of caravan

Bij de aanhangwagen komen meerdere soorten stekkers voor de verlichting. Waarom is dat? Voor 1996 zaten op vrijwel alle aanhangers 7-polige stekkers. Vanaf 1996 werd het verplicht om op nieuwe aanhangers een mistachterlicht te monteren. Hierdoor kon bij caravans de constante stroom niet meer aangesloten worden, aangezien die aansluitpool voor het mistachterlicht nodig was. Om toch onderweg de koelkast en dergelijke te kunnen gebruiken werden er nieuwe stekkers ontwikkeld. In Europa werden 13-polige stekkers ontwikkeld. Hier bestaan 3 modellen van, de Jaeger 13-polige stekker, de Multicon en de 13-polige Multicon WeST. De eerste jaren zaten deze stekkers eigenlijk alleen op caravans en kwam je ze op gewone aanhangwagens niet tegen. De gewone Multicon en de Multicon WeST lijken veel op elkaar, maar zijn niet door elkaar te gebruiken. Ze hebben verschillende contacten in de stekker zelf.

Afbeelding
7- polige stekker (ISO 1724)

Wanneer u met een aanhanger de weg op gaat, is het van groot belang dat de verlichting naar behoren functioneert. U wilt immers dat de signalen die u met uw auto aangeeft ook door uw aanhanger overgenomen worden. Om dit te bereiken dient u de auto en aanhangwagen met elkaar te verbinden middels een speciale trekhaak stekkerdoos en stekker van bijvoorbeeld het merk Multicon of Jaeger. Afhankelijk van wat u achter uw auto vervoert, dient u een andere stekker en stekkerdoos te gebruiken. Het gaat dan om 7-polig (voor onder andere aanhangers en fietsendragers) of 13-polig (zoals bij het trekken van een caravan).

Afbeelding
Jaeger stekker (DIN 11446)

Veel caravaneigenaren monteren op hun auto een Jaeger stekkerdoos, omdat veel caravans uitgerust zijn met een Jaeger stekker. Met name als het gaat om Duitse caravans, is dit type stekker vaak de standaard. Een nadeel is dat deze combinatie niet werkt met andere merken stekkers en stekkerdozen en enkel geschikt is voor het vervoeren van een 13-polig voertuig (zoals een caravan). U kunt dit ondervangen door een verloopstekker aan te schaffen, die u tussen uw 13-polige stekkerdoos op de auto en de 7-polige stekker op bijvoorbeeld de aanhanger plaatst.

Afbeelding
Multicon Feder stekker (Oud model)

Dit is het eerste model Multicon-stekker. Deze stekker was 13-polige met aan de zijkant rondom 6 lippen. Deze werd al snel vervangen door de 13-polige Multicon-WeST met de pinnen.

Afbeelding
Multicon WeST stekker (Welt Stecker !!)

Er is echter nog een makkelijkere oplossing: de Multicon WeST-stekker. Deze 13-polige stekkerdoos is geschikt om zowel 7- als 13-polige stekkers te ontvangen. Met andere woorden: U kunt zowel uw fietsendrager of aanhanger, alsook uw caravan op deze stekkerdoos aansluiten.
Bijlagen
13-polige stekkers.JPG
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 22 aug 2018 22:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » wo 22 aug 2018 22:27

3 PDF bestanden om te downloaden:
Bijlagen
7-polige aansluiting Afbeelding & tekst.pdf
(70.84 KiB) 302 keer gedownload
13-polige Multicon WeST aansluiting Afb. & tekst.pdf
(70.82 KiB) 665 keer gedownload
13-polige Jaeger aansluiting Afb. & tekst.pdf
(52.04 KiB) 623 keer gedownload
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 01:07

Hulpmiddel om 7- polige - , Multicon-WeST- en de “Jaeger” aansluitingen te testen.


Zins ik overgestapt ben van Multicon WeST naar de “Jaeger” aansluiting, heb ik bij “Ali” voor € 12,52 een 13-polige Jaeger (DIN 11446) tester gekocht.

Met de Multicon-WeST adapter die ik al had en een extra verloop (‘Ali” € 2,47) van “Jaeger” naar een 7-polige-aansluiting kan ik nu iedere auto, caravan en aanhanger met een “Jaeger”, een Multicon-WeST en 7-polige-aansluitingen die volgens DIN 11446 zijn aangesloten “testen”.

Met het bovenstaande wil ik een discussie opstarten, omdat een gestandaardiseerde aansluiting voor caravans alleen maar voordelen heeft.

Theo

Zie bijlage:
13P Tester met een 7-polig - en Multicon-WeST adapter.
Bijlagen
7-polige aansluitdoos.JPG
7-polige aansluitdoos.JPG (15.58 KiB) 16595 keer bekeken
13P Tester DIN 11446.JPG
verloop Jaeger naar Multicon-WeST.JPG
verloop Jaeger naar Multicon-WeST.JPG (18.65 KiB) 16595 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door VIP » do 23 aug 2018 07:04

Dat JAEGER de standaard is moge duidelijk zijn.

De andere systemen zijn het nooit geworden.

De bewuste verloop van Jaeger naar 7/13 heb ik ook maar tot op heden alleen maar voor 7 gebruikt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 09:12

3 in 1 kleurenschema voor de 7- , 13 - Multicon WeST en de 13 polige "Jaeger" aansluiting.
Minder geschikt om te downloaden.
Bijlagen
Aansluitschema 7- en 13- polige.JPG
Aansluitschema 7- en 13- polige.JPG (79.45 KiB) 16543 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 09:31

Info betreffende de 13-polige aansluitingen.

13-polig
Multicon en Jaeger brengen de 13-polige stekkers op de markt. Op de MulticonWest-stekkerdoos kan naast de 13-polige stekker ook een 7-polige stekker worden aangesloten. Hiervoor is geen adapter nodig. De stekkerdoos van Jaeger heeft wel een adapter nodig voor het aansluiten van een 7-polige stekker.

Constante stroom
Er zijn twee constante stroomdraden. Een stroomdraad vanaf de startaccu die voor de stroom zorgt voor bijvoorbeeld de koelkast, de verlichting en de waterpomp in de opzetunit. En een stroomdraad tussen de dynamo en de boordaccu, voor het laden van de boordaccu.

Stroom uit de startaccu
De stroomdraad die op de startaccu is aangesloten levert via de stekkerdoos 12-Volt. De grote afstand en mogelijk de verschillende onderbrekingen van de stroomdraad hebben spanningsverlies tot gevolg. Zo vermindert de prestatie van de koelkast bij 11,5 Volt al met ongeveer 50%.

De verbinding is als volgt. Gebruik een rode stroomdraad met een doorsnede van ca. 4 mm, die rechtstreeks wordt aangesloten op de startaccu en het aansluitpunt op de stekkerdoos, zonder onderbrekingen. Een 'zwevende' zekering van minimaal 15 Ampère is nodig. Monteer deze binnen een afstand van 25 cm vanaf de startaccu. Sluit de vaste stroomdraad bij een 13-polige stekker aan op pool nr. 9 en bij een 7-polige stekker op pool nr. 2/54G.

Boordaccu opladen
De dynamo zorgt voor het opladen van de boordaccu. Door de lange bedrading kan er spanningsverlies optreden. Dit kan worden ondervangen met het installeren van een booster. Dit apparaat kan lage spanningen uit de constante stroomdraad omvormen tot een laadspanning van 14,2 Volt.

Ook hier moet de stroomdraad een doorsnede hebben van ca. 4 mm. Gebruik een andere kleur stroomdraad dan de constante stroomdraad (rood) welke de koelkast en dergelijke van 12-Volt voorziet. Sluit de stroomdraad aan op pool nr. 10 van de 13-polige stekkerdoos.

Link van schema auto naar caravan in pdf:
https://www.nkc.nl/media/162135/boordaccu-opladen.pdf
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 10:13

De kabels die hier gebruikt worden is een 7-polige -, een 13- polige - en zelfs een 14- polige kabel.
Hier de beschrijving van de 14- polige kabel:

Deze kabel heeft niet zoals andere aanhangerkabels een verzameling gekleurde draadjes van allemaal dezelfde dikte. Ook heeft deze kabel de mogelijkheid om verlichting en voeding goed gescheiden te houden, de verlichting heeft namelijk een eigen massa draad.

Deze aanhanger- cq caravankabel heeft draden met aderdiameters die afgestemd zijn op de toepassing:

• 10x 1.50mm² voor het aansluiten van de voertuigverlichting volgens de laatste norm.
• 2x 2.50mm² voor de constante stroomdraad en een geschakelde stroomdraad.
• 1x 4.0mm² als massa voor de laadstroom van de caravan accu
• 1x 0.75mm² als schakeldraad voor mistlamp etc.

• Richtingaanwijzer links 1.5mm² geel
• Achterlicht links 1.5mm² blauw
• Aarde tbv aansluiting 1 t/m 8 1.5mm² wit
• Richtingaanwijzer rechts 1.5mm² groen
• Achterlichting + breedtelamp rechts 1.5mm² bruin
• Remlicht 1.5mm² rood
• Achterlichting + breedtelamp links 1.5mm² zwart
• Achteruitrijverlichting 1.5mm² roos
• Constante spanning voor bv binnenverlichting. 2.5mm² oranje
• Geschakelde spanning voor bv koelkast 2.5mm² grijs
• Reserve 1.5mm² wit/zwart
• Reserve 1.5mm² wit/groen
• Aarde tbv aansluiting 9 t/m 12 4.0mm² wit/rood
• Schakeldraad mistlamp 0.75mm² grijs/rood
Bijlagen
7 -aderige kabel.JPG
7 -aderige kabel.JPG (12.62 KiB) 16516 keer bekeken
13-aderige kabel.JPG
13-aderige kabel.JPG (19.5 KiB) 16516 keer bekeken
14-aderige kabel.JPG
14-aderige kabel.JPG (27.65 KiB) 16516 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door erichendri » do 23 aug 2018 11:54

Een tester is leuk maar heeft niet zo veel zin.
(Net zoals een digitale voltmeter geen zin heeft, proeflampje is dan beter.)
Deze ledjes gaan al branden bij een hele lage spanning.
Je meet dus wel wat maar dat kan niet genoeg zijn voor gloeilamppen die meer vermogen vragen.

ERic
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 12:46

Beste Eric,

Ik ben het helemaal met je eens, deze tester moet je zien als 1 van de hulpmiddelen.(voor weinig geld)
Kom je daar niet mee uit, dan moeten er zwaardere middelen en deskundigheid aan te pas komen.
Een testlampje is zeker een prima oplossing, maar soms moet je toch terug vallen op een multimeter, wat die kan net iets meer !!

Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 19:33

Enkele links van dit forum betreffende 7- , 13 Multicon WeST- en de “Jaeger” aansluitingen.

Storing door verloop jaeger naar Multicon West?
viewtopic.php?f=76&t=36503&p=643967&hil ... ge#p643967
Geen 12v tijdens rijden
viewtopic.php?f=76&t=36609&p=644700&hil ... ge#p644700
Pin 10 “Jeager” stekker niet aangesloten.
viewtopic.php?f=72&t=25059&p=639965&hil ... er#p639965
Koelkast op 12v tijdens rijden
viewtopic.php?f=121&t=36254&p=637135&hi ... er#p637135
Verschil 13 polig en 13 polig Elldis van onze dochter
viewtopic.php?f=76&t=33548&p=636803&hil ... er#p636803
Aansluiten Multicon WeST 13 polis ipv 7
viewtopic.php?f=60&t=35537&hilit=stekker
Warm wordende stekker en stekkerdoos
viewtopic.php?f=76&t=35972&p=630725&hil ... er#p630577
Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
viewtopic.php?f=60&t=35714&p=624653&hil ... er#p624653
Aanpassen stekker Hobby
viewtopic.php?f=76&t=34988&p=608543&hil ... er#p608530
Gebruik stekkerbox ter bescherming van caravanstekker.
viewtopic.php?f=60&t=34541&hilit=stekker
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door Chris » do 23 aug 2018 20:31

@ thmeyer.

Een moveraccu tijdens het rijden opladen met een booster is toch iets meer materie voor nodig.
De tegenwoordig veel gebruikte AGM accu's in een caravan vinden het laadpatroon van een booster niet zo fijn.
Zo'n booster levert enkel een opgepepte spanning aan de lader, geen enkel laadpatroon.
Dat is niet zo fijn voor die dingen.
Daarvoor is al eerder door anderen ook een oplossing bedacht..:

Knoop een inverter aan de geschakelde spanning in de caravan ( kk ), sluit daar de lader op aan die je bijna altijd al hebt voor die accu.
En laat dat zijn werk gewoon doen tijdens de rit.
Vraag natuurlijk wel: is de bekabeling van de KK aansluiting ( pen 10) en de massa daarvan wel voldoende...

Maar dan nog..
Heb je dat wel nodig?
Ik denk het niet...nog nooit stil gestaan met de mover.

Maar... een mooi en overzichtelijk verhaal, met tekeningen etc.
Daar kunnen sommigen zeker wat aan hebben.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 22:23

Beste Erik,

Ik weet niet waarom je zo op eens over een booster begin, maar ik weet wel dat meeste energie (vermogen) via de 13-polige stekker van pen 10 en 11 moet gaan.

Ten eerste: Ik ben volledig met je eens dat er weinig boosters zijn die een Ctek 5.0 of 7.0 die ik dan heb, nooit kan evenaren. (Eigenschappen) Zelf heb ik er wel eens over nagedacht om het op jouw manier zoals jij omschrijf ook eens uit te proberen. Op deze manier kan je ook nog de koelkast (KK) op de 230 volt erbij steken.

Ik heb een inverter met ingebouwde lader van 230 volt 500 watt liggen (uit een boot) van 12 volt die automatisch overschakelt naar 230 volt, alleen hij weegt net iets te veel en te lomp om deze 4 tot 5 weken uit te testen en mee te slepen. Ook ben ik met je eens dat de energie die deze lader moet leveren met eventuele verliezen door dat zelfde draadje moeten, problemen gaan geven. En mijn bedrading is maar 2,5 mm². Eerlijk gezegd: Tot nu toe, als ik moverend de camping verlaat en op de volgende camping de caravan al moverend weer op een zijn nieuwe plek zet, is de accu (Beaut 24 Ah) na een paar uur weer helemaal opgeladen. Zoals ik al eerder heb geschreven neem ik mijn Hawker SBS60 accu nog steeds als back-up mee. En tot nu toe heb ik hem niet nodig gehad. Mijn Ctek 7.0 gaat ook alleen mee als back-up voor mijn standaard geleverde Cers 20 van de caravan. Ook deze nooit nodig gehad !!

Opmerking wat de accu’s betreft:

Als ik dan weer thuis ben, worden deze door mij (de Ctek 7.0) hele jaar door weer extra verwend, zeker als je weet dat de Hawker SBS60 Accu al 15 jaar oud is. En als de Beaut van 24 Ah de eerder geest geeft als verwacht, ben ik € 52,00 minder rijk en verkeerd gegokt, maar wel een paar jaar verder en wat grijzer en wijzer !!

Nog 1 opmerking:

Ik moest ooit eens achteruit met de auto & caravan de boot op (Genua - Corsica) volgens het personeel kon het niet anders. Boven aangekomen met een stinkende auto-koppeling en rokende oplooprem. Heb ik toen gezegd: “Dat doe ik nooit meer, volgende keer moverend ik de caravan gewoon omhoog en de auto komt ook wel omhoog, maar op de manier die ik bepaal”. Vandaar dat ik die Hawker SBS60 Accu nog steeds mee sjouw.

Groeten Theo


De bovenste zou het wel aan kunnen.
zie link:
https://www.schaudt.gmbh/de/produkte/ha ... ooster.php

en de tweede ook (scheelt zeker in prijs) alleen de stroom zal voor beide een probleem worden.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » do 23 aug 2018 23:32

Beste Erik, geldt ook ander forumleden,

Ik heb hier nog een tooltje om de draaddoorsnede te bepalen. scratch.gif

https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Succes Theo


Ik heb nog een paar info links met veel informatie van de gebruikte stekkers en bekabeling voor auto en caravan.

Alles is informatief en ik heb er geen aandelen bij deze instanties !!!

https://www.trailerplus.nl/aansluitsche ... chting.htm (je kan zelf ook dingen aanklikken)

https://daciamodellen.wordpress.com/stekkerdoos/

https://www.mvwautotechniek.nl/elektron ... ringen.htm

https://www.mvwautotechniek.nl/carrosserie/trekhaak.htm
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door iemand » vr 24 aug 2018 11:10

info in zwart-wit...
aansluitschema_7_en_13_polig.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » vr 24 aug 2018 15:46

Sorry Chris,

Ik heb bij naarder inzien jou voor Erik aangezien in voorgaande berichten. Maar ik bedoelde jou !!
Er is maar 1 echte Chris en 1 echte Erik op dit forum en dat zijn jullie 2. Erik1 heeft hierdoor al weer een bijdrage geleverd voor het bovenstaande onderwerp en ik hoop dat nog vele forumleden, nog belangrijke informatie aan toe willen voegen. Alles is welkom, maar dat geldt voor het hele forum !!

Groetjes
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door Chris » vr 24 aug 2018 16:23

RE.gif

mrgreen.gif mrgreen.gif
Ik las ook al iets anders..... denkende.. maar ... geeft niet..

Die draaddikte calculator is wel een leuke, zeker omdat je de spanning kunt invoeren als variabele..
Dat is zelden idd.

En..Booster...
Je haalde in een van de beschrijvingen dat woord aan.. Booster... ivm opladen van de boordaccu tijdens het rijden..
En daar zat ik over te mijmeren....
Booster..12 volt.. inverter.. Ctek... zeg het maar.
Kabeldikte is helaas vaak de nekkebreker om zoiets te maken.
Wat dat betreft zijn die Engelsen zo gek nog niet, die hebben vaak een aparte dikke 12 volt aansluiting op de auto en caravan.
Top idee, maar wel afwijkend van de standaard op het vasteland..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » vr 24 aug 2018 17:12

Ik heb het al hier eerder over gehad, de tester om de diverse aansluitingen van een 7- polige -,
13- polige Multicon WeST en de 13-polige “Jaeger” op een simpele manier te testen.

Bij "Ali" zijn 3 types die voor weinig geld te koop zijn.

Hier een paar advies links:

Link voor de 7-polige normale tester (ISO 1724)
https://nl.aliexpress.com/item/Diagnost ... autifyAB=0

Link voor de nieuwe 7-polige tester (ISO 1724)
https://nl.aliexpress.com/item/Nieuwe-C ... autifyAB=0

Link voor de 13-polige “Jaeger tester (DIN 11446)
https://nl.aliexpress.com/item/Universe ... autifyAB=0
Bijlagen
7P Tester ISO 1724.JPG
7P Tester ISO 1724.JPG (25.22 KiB) 16287 keer bekeken
7-polige tester (ISO 1724) b.JPG
7-polige tester (ISO 1724) b.JPG (45.03 KiB) 16287 keer bekeken
13P Tester DIN 11446.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door Hobby Linka » vr 24 aug 2018 22:49

Onderwerp verplaatst naar de juiste rubriek.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door Micky » za 25 aug 2018 16:56

Begrijp ik het goed dat je hier nog met zijn 2 en moet zijn om te testen? Of onthoud hij de signalen.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » za 25 aug 2018 18:14

Beste Micky,
Antwoord op jouw vraag !!

Opmerking:
Het werkt alleen, als alles volgens DIN 11446 is aangesloten:

De gebruiksaanwijzing geeft al aan, als je een verlengkabel van ± 4 meter 13-aderig gebruik, heb je die 2e persoon helemaal niet nodig.

• Contact aan (motor niet starten)
• Alleen bij de remlichten, heb je die 2e persoon nodig, bij alle het andere is dat niet nodig, mits je
een steen of iets dergelijks op het rempedaal kan plaatsen.
• Achteruitrijverlichting = in z’n achteruit. (contact aan en de motor niet starten)
• Mistlampachter aan.
• En de richtingaanwijzer om te beurt links en rechts (even naar voren lopen)
• Bij de waarschuwingslichten is dat niet nodig, maar het moet wel ingeschakeld zijn.
• Constante stroomdraad 12 Volt +, zo gauw je de tester in de aansluitdoos van de auto steek, geeft hij dit aan.
• De schakelde stroomdraad 12 Volt +, wordt pas weergegeven als het contact aanstaat !!


Bij het testen van de caravan of aanhanger moet je alleen de tester met de female-zijde in de stekker te steken. En dan moet het als goed is, alle leds gaan branden, Brand een led niet, dan is deze niet aangesloten of er is een defect.

Volgens mijn moet wel de koelkast (12 volt) ingeschakeld zijn, anders geeft hij een fout aan.(Led brandt niet)
Bij een achtermistlamp werkt het als bij de andere verlichting. (Led brandt alles Ok) en als hij niet brandt is er ergens een defect !!
En voor de contante spanning 12 volt, moet er ook iets ingeschakeld staan (hij moet namelijk wel iets meten) anders brandt er geen ledje.

Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » ma 27 aug 2018 22:22

Link voor gebruiksaanwijzing 7-polige standaard Tester (ISO 1724) in pdf kwaliteit.

Link voor gebruiksaanwijzing 13-polige "Jaeger" Tester (DIN 11446) in pdf kwaliteit.
Bijlagen
Display 13-polige Jaeger Tester.JPG
Display 13-polige Jaeger Tester.JPG (64.47 KiB) 16080 keer bekeken
Gebruiksaanwijzing 7-Polig Standaard Tester (ISO 1724).pdf
2e druk
(54.87 KiB) 92 keer gedownload
Gebruiksaanwijzing 13P Jaeger Tester (DIN11446).pdf
2e druk
(58.83 KiB) 108 keer gedownload
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door Nimma » ma 27 aug 2018 22:41

Ik zie geen tester voor 13-polig MulticonWest (nieuw type). Of heeft AliExpress die niet?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door Ab » ma 27 aug 2018 22:51

Die draaddikte calculator is een handig tooltje.
Daar vind je ook, dat als je zo weinig mogelijk verlies van spanning wilt hebben, dat de standaard toegepaste draaddikte van 2.5 mm2 lang niet toereikend is.
Een koelkast van 140 watt heeft al minimaal 6 mm2 nodig. Liever nog dikker.
Wat een oplossing kan zijn is een dubbele draad voor zowel de plus als de min aan te sluiten.
Met een 13-polige stekker heb je die mogelijkheid.
Pool 10 en 12 voor plus.
Pool 11 en 13 voor min
Dat scheelt een stuk voor het koelvermogen op 12 volt.
Vanaf de auto komt er 14- 15 volt in.
Bij de koelkast hou je met wat geluk dan 12 volt over onder belasting.
Met 1 draad mag je blij zijn met 10.5 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » di 28 aug 2018 09:45

Jakkemeiner schreef:
ma 27 aug 2018 22:41
Ik zie geen tester voor 13-polig MulticonWest (nieuw type). Of heeft AliExpress die niet?
Beste Jakkemeiner,

Ze hebben inderdaad jammer genoeg geen “Tester” voor de Multicon WeST. Met de tester voor de “Jaeger” en een verloop van Jaeger naar Multicon, kan je de stekkeraansluiting van de caravan en aanhanger, Multicon WeST- en de 7- polige standaardstekker-aansluiting TESTEN. Ook kan je met deze combinatie de 7-polige stekkeraansluiting van de auto controleren. Om de Multicon WeST aansluiting van de auto te testen is er alleen een verloopkabel van Multicon WeST naar “Jaeger te koop en geen simpel adaptertje.

Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Bericht door thmeyer » di 28 aug 2018 10:16

Ab schreef:
ma 27 aug 2018 22:51
Die draaddikte calculator is een handig tooltje.
Daar vind je ook, dat als je zo weinig mogelijk verlies van spanning wilt hebben, dat de standaard toegepaste draaddikte van 2.5 mm2 lang niet toereikend is.
Een koelkast van 140 watt heeft al minimaal 6 mm2 nodig. Liever nog dikker.
Beste Ab,

Je zou kunnen overwegen om een extra kabeltje van 230 van de auto naar de caravan te trekken en een inventer van 12 volt naar 230 volt in de auto hebben. Zelf vind ik 230 volt van de auto naar de caravan een beetje link. Naar mijn mening is dikker kabels gebruiken ook geen optie. We moeten de hoogspanningstechniek toepassen, maar dan met de 24 volt. Dus een inventer van 12 volt naar 24 volt in de auto en inventer van 24 volt naar 12 volt in de caravan. Dus komt er op aansluiting 10 en 11 van de auto en caravan 24 volt te staan. Gebruik je die tool dan zie je meteen bij 24 volt de kabeldikte teruglopen bij een bepaald stroom. Gebruik je dan de 2,5 mm2 draad dan zie je bij 24 volt meteen dat je veel meer vermogen (360 watt) bij 15 A aan de andere kant kan krijgen.

Het is maar een idee !!

Groeten Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op di 28 aug 2018 10:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”