Caravan slingert op autosnelweg

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Conradi » wo 1 aug 2018 23:42

Het loopt gelukkig goed af:

Dumpert: Gas erop!

Wat ik me afvraag, waarom grijpt de bestuurder niet eerder in? Een caravan gaat toch niet in één keer zo te keer?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Chris » wo 1 aug 2018 23:51

Ik durf het niet te zeggen...wel te schrijven....
FIETSEN????
of zou het zn dakluik zijn wat nog openstaat???

Maar zeker...hij had kunnen remmen lijkt het..
Wellicht gevalletje verkeerd geladen en de oude filosofie van gas op die lollige bij slingeren...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door deusjevo » wo 1 aug 2018 23:56

Geen idee waarom, weet wel dat hij minimaal 2 nieuwe banden en 2 nieuwe uitdraaipootjes aan voorkant kan bestellen...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Micky » wo 1 aug 2018 23:59

WOW en ik denk dat zijn achterbumper ook wel vervangen mag worden. [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Chris » do 2 aug 2018 00:00

RE.gif
Neuswiel ook..
Zal ook wel vierkant zijn zo te zien
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Jeffr » do 2 aug 2018 07:44

[aschrik.gif]

Ik vraag mij af wat er allemaal verbogen is trekhaak ( bevestiging)
De auto wordt best opgetild dus hij zat wel goed vast en hij zet hem netjes aan de kant in Alle paniek.

Om maar positief te eindigen [aschrik.gif]
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door dennisb » do 2 aug 2018 08:06

Een schone onderbroek zal die ook wel nodig hebben mrgreen.gif whistle.gif
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door RichTrip » do 2 aug 2018 09:15

Hij heeft echt wel heel veel mazzel gehad dat het zo is afgelopen. Overigens wel degelijk spul, die Avento's (Kip) mrgreen.gif

Maar je ziet zo al een aantal kleine onvolkomenheden en omstandigheden welke allemaal samen kunnen leiden tot wat je ziet:

-Lege auto (volgens mij 1 persoon, hooguit 2) met wellicht te weinig bagage (gewicht) achterin (sedan).
-Zware caravan (Avento met mover, luifel aan de zijwand)
-Fiets achterop
-Net een truck ingehaald met wellicht te hoge snelheid

Het dakraam lijkt mij open te zijn gegaan tijdens het slingeren. Feit is wel dat ie niet vergrendeld zat.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door koos » do 2 aug 2018 09:24

Ik krijg idd het idee dat de bestuurder geen ervaren caravanchauffeur is. Anders had hij al veel eerder op de rem getrapt en de snelheid eruit gehaald. Maar dit is gelukkig voor iedereen erg goed afgelopen. En ik ga er vanuit de de chauffeur nu toch echt wel bij zichzelf te rade gaat hoe dit heeft kunnen gebeuren. scratch.gif
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door VIP » do 2 aug 2018 09:52

Over de staat en kwaliteit van zo’n afstand valt niet veel te vertellen.

Qua trekker de zwaarste Peus (qua egwicht) die er toen te krijgen was

Een ding is zo goed als zeker, dat binnen alles kastjes zijn opgevlogen door de G-krachten.
Porsche + Tabbert

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door p_vingerhoets » do 2 aug 2018 10:06

Filmpje is te kort aan de voorkant om te zeggen wat de oorzaak zou kunnen zijn . Verder zijn er ook geen gegevens bekent over snelheid en windkracht of wat voor voorliggende oorzaken er gespeeld hebben.

Dus kan ik alleen oordelen dat de persoon geluk heeft gehad dat het span nog overeind staat en dat ie niets en niemand geraakt heeft.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Aviva » do 2 aug 2018 12:20

Het is jammer dat het filmpje niet eerder start zodat we kunnen zien wat er aan voorafging.
Niet als leedvermaak maar om meer idee te krijgen hoe dit ontstaat.

Ik schreef het deze week ook in een ander topic:
Het valt me de laatste week op hoeveel caravans er al op de kant hebben gelegen deze week. Hierin het noorden, eentje bij Drachten, bij Lankhorst en op de N50 bij Zwolle. Het is natuurlijk hoogseizoen voor caravans op de weg maar ik heb het idee dat het dit jaar ook wel vaak raak is. Misschien komt het dat wij nu actief caravannen dat het me ook meer opvalt of neemt het echt toe?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Abve

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Abve » do 2 aug 2018 13:35

RE.gif
Geen idee of er meer ongevallen met caravans zijn dan vorige jaren.
Zoals je zelf ook aangeeft: als je daar op focused, lijkt het gevoelsmatig toe te nemen.

De andere kant: mensen gaan ook vaker onwetend en onbesuisd onderweg.
Zie de toenemende aantallen en aard van aanvragen bij de ANWB alarmcentrale buitenland.
Goede voorbereid op weg is niet voor een ieder logisch.

Maar ik weet het ook niet.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Hobby Linka » do 2 aug 2018 21:25

Chris schreef:
wo 1 aug 2018 23:51
Ik durf het niet te zeggen...wel te schrijven....
FIETSEN????
of zou het zn dakluik zijn wat nog openstaat???

Maar zeker...hij had kunnen remmen lijkt het..
Wellicht gevalletje verkeerd geladen en de oude filosofie van gas op die lollige bij slingeren...
Dakluik open kan niet het probleem zijn. Ik heb ook al eens met een open dakluik gereden en nooit iets van gemerkt. Gelukkig ook geen schade van gehad.

Tja, fietsen achterop. Ik zeg niet dat daardoor de caravan is gaan slingeren. Mijn gevoel zegt van wel, want door fietsen achterop de caravan wordt de combinatie minder stabiel.

Maar daar denken andere anders over.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door PD » do 2 aug 2018 21:36

Caravanner12 schreef:
do 2 aug 2018 12:20
Ik schreef het deze week ook in een ander topic:
Het valt me de laatste week op hoeveel caravans er al op de kant hebben gelegen deze week. Hierin het noorden, eentje bij Drachten, bij Lankhorst en op de N50 bij Zwolle. Het is natuurlijk hoogseizoen voor caravans op de weg maar ik heb het idee dat het dit jaar ook wel vaak raak is. Misschien komt het dat wij nu actief caravannen dat het me ook meer opvalt of neemt het echt toe?
Mogelijk krijgt het wat meer media-aandacht dan vroeger ? In al die jaren dat ik auto rijdt (zakelijk vrijwel elke dag) heb ik nog maar één keer een caravan achterstevoren op de snelweg zien staan na een slingerpartij en dat is alweer heel wat jaren geleden...

Het gebruik van dashcams en smartphones geeft ook veel meer registraties dan voorheen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Chris » vr 3 aug 2018 15:32

Hobby Linka schreef:
do 2 aug 2018 21:25
Chris schreef:
wo 1 aug 2018 23:51
Ik durf het niet te zeggen...wel te schrijven....
FIETSEN????
of zou het zn dakluik zijn wat nog openstaat???

Maar zeker...hij had kunnen remmen lijkt het..
Wellicht gevalletje verkeerd geladen en de oude filosofie van gas op die lollige bij slingeren...
Dakluik open kan niet het probleem zijn. Ik heb ook al eens met een open dakluik gereden en nooit iets van gemerkt. Gelukkig ook geen schade van gehad.

Tja, fietsen achterop. Ik zeg niet dat daardoor de caravan is gaan slingeren. Mijn gevoel zegt van wel, want door fietsen achterop de caravan wordt de combinatie minder stabiel.

Maar daar denken andere anders over.
Nee joh André..
Ik moest de aandacht van die fietsen achterop afleiden..
Gebruikte daar het open dakraam voor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kareltje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 14 aug 2018 21:53

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Kareltje » wo 15 aug 2018 21:48

denk dat deze caravan total loss is

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Michel1975 » wo 15 aug 2018 21:52

RE.gif
De caravan komt er nog vrij genadig van af zo te zien. Ik zou wel nieuwe bandjes monteren mrgreen.gif
Gecupte caravanbandjes mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Citizen Kane » vr 17 aug 2018 10:50

Conradi schreef:
wo 1 aug 2018 23:42
Het loopt gelukkig goed af:

Dumpert: Gas erop!

Wat ik me afvraag, waarom grijpt de bestuurder niet eerder in? Een caravan gaat toch niet in één keer zo te keer?
Dat zal je verbazen. Deze bestuurder heeft hoogstwaarschijnlijk de vrachtwagencombinatie die dit filmde véél te snel ingehaald. Dan krijgt je eigen combinatie door het drukverschil ineens zo'n harde duw dat hij bijna niet meer in de hand te houden is.

Kijk maar eens op YouTube.
https://youtu.be/OjsTf88tCos

Waarschijnlijk hebben de fietsen achterop in negatieve zin bijgedragen aan de afloop.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Unplugged » vr 17 aug 2018 12:14

RichTrip schreef:
do 2 aug 2018 09:15
-Fiets achterop
Er zijn hier mensen die zeggen dat dat niet uitmaakt boos.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Ab » vr 17 aug 2018 13:31

Dat maakt dus wel degelijk veel uit.
20 % vlgs een onderzoek door ADAC van alweer jaren geleden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door eurotrotter » vr 17 aug 2018 13:48

Chris schreef:
wo 1 aug 2018 23:51
Ik durf het niet te zeggen...wel te schrijven....
FIETSEN????
of zou het zn dakluik zijn wat nog openstaat???

en de oude filosofie van gas op die lollige bij slingeren...
Wat wil je hier gas geven dan? wat voor acceleratie moet je trekker wel niet hebben dan om een caravan die zo slingert uit die slinger te trekken,dat red je met een F 16 nog niet eens.
In theorie klopt t allemaal wel natuurlijk,maar de praktijk is effe wat anders.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Unplugged » vr 17 aug 2018 16:16

RE.gif
Chris somt een aantal oorzaken op van de slingering. Daar is gas geven er een van. De oude filosofie van gas bij geven is een slecht advies. Volgens mij bedoelde hij het ironisch.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door Chris » vr 17 aug 2018 20:50

RE.gif

Als je iets van mij citeert moet je het ook helemaal citeren en niet uit z'n verband trekken.
Dan wordt het n.l. ineens totaal anders....
Ik schreef dit n.l.

Ik durf het niet te zeggen...wel te schrijven....
FIETSEN????
of zou het zn dakluik zijn wat nog openstaat???

Maar zeker...hij had kunnen remmen lijkt het..
Wellicht gevalletje verkeerd geladen en de oude filosofie van gas op die lollie bij slingeren...


Daarin is het wel heel duidelijk dat ik dat heel ironisch bedoel....en dus absoluut niet adviseer ....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Caravan slingert op autosnelweg

Bericht door thmeyer » za 18 aug 2018 23:31

Ik wil even reageren op het slingeren met een caravan.

Zo veertig jaar geleden heb ik dat zelf moeten ervaren: slingeren met de caravan !!!!
Na zo’n 700 km richting het zuiden gereden te hebben, mijn vrouw achter het stuur 85 km/h een flauwe bergheling afwaarts en de caravan begon spontaan licht te slingeren. De auto en caravan hebben we op eerste beste parkeerplaats aan de kant gezet. Omdat we al 700 km al onderweg waren, dachten we, er moet iets aan de caravan gebeurt zijn. Onder de caravan gelegen, alles gecontroleerd, niets gevonden. Binnen in de caravan was ook niets van de belading verschoven. Ik het stuur overgenomen, want de vrouw wou geen kilometer meer rijden met de caravan. Na een paar kilometers verder zelfde situatie hellinkje af, weer slingeren. Eerste reactie was een dot gas geven, alleen het effect werd verergerd.stom.gif Ik heb in een kort moment beide vangrails links en rechts van de snelweg gezien. De tweede reactie was: ik ging boven op de rem staan en bij 60 km/h reed de caravan weer netjes achter de auto aan. Gelukkig was het rustig op de weg en kon auto met caravan zonder enige schade op de eerste volgende parkeerplaats zetten. Weer de caravan (en auto) binnen en buiten gecontroleerd, niets gevonden. Meerdere mensen op de parkeerplaats om raad gevraagd en niemand had een passende verklaring voor dat spontane slingeren. Op eens ging er bij mijn een lichtje branden C forum7.gif, want 1 van de banden leek iets minder bandenspanning te hebben. Gelukkig had ik een bandenspanningsmeter mee. Toen bleek dat die band 0,3 bar lager was ten opzichte van de andere caravanband. Na dit geconstateerd te hebben, voorzichtig naar de eerste de beste pompstation gereden en de bewuste band weer op spanning gebracht. Na een test met de caravan en zelf even 120 km/h met de caravan gereden te hebben, bleek dit dus de oorzaak te zijn van het spontane slinger van de caravan “verschil in bandenspanning ten opzichte van elkaar”.Na dit voorval de bandenspanning in de gaten gehouden, toen bleek dat de band door roestvorming langzaam leegliep, terwijl de caravan nog maar een half jaar oud was. Onderweg de band eraf laten halen, oxidatie van de velg verwijderd en de band er weer op gelegd en geen problemen meer gehad. Gelukkig geen schade en gewonden, maar het was toen wel even schrikken.

DUS HET MOTO IS BIJ HET SLINGEREN MET DE CARAVAN, METEEN AFREMMEN !!!!!!! en geen gas geven thumbup.gif.

Theo


Opmerking:

Ik zeg het alvast, er zaten geen fietsen achterop de caravan, want dat is al tegen mijn principe !!!!!
Bijlagen
zo ging het gelukkig niet.jpg
Zo ging het gelukkig niet !!!
zo ging het gelukkig niet.jpg (11.85 KiB) 1904 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”