Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Plaats reactie
kristel
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 jun 2015 08:55

Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door kristel » wo 25 jul 2018 08:46

Goede morgen
Nog een paar weekjes en dan is het weer zo ver, dan kunnen we weer heerlijk met de caravan op vakantie. haphop.gif haphop.gif haphop.gif
Maar nu is daar ook meteen het probleem. Of ja, probleem is veel gezegd. Maar ik ben op zoek naar advies. Onze caravan heeft een verzwaarde as, waardoor deze 1800 kg mocht wegen. Echter mocht onze oude auto (Citroen Grand Picasso) maar 1500 kg trekken, dus hadden wij de caravan (op kenteken) laten terugzetten naar 1500 kg. Omdat wij de voortent, tafel en stoelen in de auto konden meenemen, denken wij dat dat net ging.

Nu hebben we een nieuwe auto gekocht blij.gif . Deze mag meer trekken (2000 kg), en dus heb ik meteen een nieuw kenteken voor de caravan aangevraagd, zodat deze 1800 kg mag wegen. Maar deze nieuwe auto heeft wel een veel kleinere kofferbak. Hierdoor kunnen we de tent en het meubilair niet meer in de auto meenemen, maar moeten we deze in de caravan kwijt. Nu zaten we te denken om de tent in de ruimte onder het vast bed te leggen (vooraan in de caravan), de stokken onder het stapelbed van de kinderen (achteraan in de caravan), de tafel op ons bed, en de stoelen bij de kinderen op bed (onze stoelen eventueel mee op bed). scratch.gif
We hebben dit nog niet kunnen proberen, maar daarom wil ik graag aan jullie vragen of dit de meest logische indeling is. Of misschien hebben jullie wel beteren ideeen.

Oh ja, de caravan is een Detleffs Camper 530 FSK en onze nieuwe auto een Volkswagen Tiguan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door Jeffr » wo 25 jul 2018 09:27

De tips die je veel leest is
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door Sofie64 » wo 25 jul 2018 09:48

Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door erichendri » wo 25 jul 2018 10:37

Is een mooie dakkoffer dan niet een betere oplossing voor de
tent, stokken en andere spulletjes.
Auto zou ik toch wat zwaarder maken, want wat weegt die leeg?

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door HansHobby » wo 25 jul 2018 12:04

De Tiquan is lichter als de volbeladen caravan (al je die tot 1800 kg belaad) Kortom, niet echt de ideale combinatie. Ik zou dan inderdaad ook gaan voor een dakkoffer en daar de buizen en eventueel de tent in vervoeren.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door Re di Coppi » wo 25 jul 2018 12:30

Een dakkoffer kan max 50 kg belading hebben (vd Tiguan weet ik het niet ,meestal 75-100 kg), dus daar kan je beter de lichtere dingen in gooien. Verbeterd ook het rijgedrag vd auto, is minder topzwaar.
De voortent kan je beter wel in de kofferbak leggen, gezien je maat caravan schat ik zo in dat de complete voortent ca. 30-35 kg zal wegen. Dus tent en stokken in de kofferbak en juist de andere spullen zoals de stoelen eruit en in de dakkoffer (of caravan)
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door Taan » wo 25 jul 2018 22:54

Zware spullen in de auto en lichte volumineuze spullen in de caravan. Bij ons in de auto liggen bijvoorbeeld de voortent, het tenttapijt, een grote sporttas vol handdoeken en reserve beddegoed, Een krat zware boodschappen (flessen en pakken, bier voor de eerste dagen), wat gereedschap, de opblaasboot, boeken, tablet, laptop.
Spullen die simpelweg niet in de auto passen gaan in de caravan.

In de caravan bij voorkeur het gewicht zoveel mogelijk op de as, maar eerlijk gezegd doen wij dat niet zo erg. Dan moet je het daar wel vastzetten.
Stoelen en tafel liggen bij ons op de bedden voor en achter. Tentstokken liggen onder een achterbed.
De dingen die er wat toe doen wegen samen maar 60 kilo. Ik denk niet dat dat heel veel uitmaakt voor de stabiliteit op een caravan van 1350.

Ik hoop trouwens niet dat je die 1800 wenst vol te maken?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door Vino » do 26 jul 2018 10:09

Kristel,gefeliciteerd met de Tiguan!Een fijne auto en een goede trekker.Wij doen het zo:Achterbank zover als het kan naar voren, klein koelkastje rechts achter in de Tiguan,er naast een doos met zware losse spullen,dan de rugkanten van de achterbank neerklappen en in de ruimte die dan ontstaat het grondtapijt en de losse delen van de tent.Dan de rug van de achterbank weer recht zetten en de bank zover als mogelijk weer terug schuiven.De lege ruimte links achter in de Tiguan opvullen met tas met haringen,krik caravan,tas met rest losse spullen en het losse keukentje van de voortent.Hier op gaan dan weer wat losse platte spullen,deken er over en de hoedenplank er los op.Je kunt ook de indeling in de achter in de auto zo doen dat het ski-luikje naar binnen klapt en hier de stokken door heen schuift zodat er toch 2-zit plaatsen achter in de auto blijven.Onder achter de twee stoelen van de auto komen enkele zware spullen zoals lees "voer" voor moeders etc.welke niet direct nodig zijn.Moet wel er bij zeggen dat wij uit de kinderen zijn.Veel plezier en een fijne vakantie!

Met vriendelijke groet.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door p_vingerhoets » do 26 jul 2018 10:22

Probeer het zo te doen dat je de spullen die het eerst nodig zijn bij aankomst er ook als eerste uit kunnen, anders kun je eerst je autoinhoud over de campingplaats verspreiden alvorens je aan de slag kunt met opbouwen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

ludodehaas

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door ludodehaas » do 26 jul 2018 14:22

Beste Allen,

ik heb letterlijk exact dezelfde combinatie. Ook een tiguan een een dethleffs camper fsk 530. Ook mijn caravan heeft een asverhoging tot 1800kg. Ik heb beide op de weegbrug gehad met de voortent achterin de kofferbak. Daarnast gaat de koelbox ook achterin, de kids en vrouw uiteraard ook in de auto!. De caravan weegt totaal 1650kg en de auto bepakt en bezakt ca 1850 kg. Mijn tiguan is een r-line met glazen dak en verzwaarde achterveren. Dit scheelt ook veel ten opzichte van de gewichten uit de boekjes.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door Niels83 » vr 27 jul 2018 08:54

Zijn de tafel en stoelen zo zwaar? Ik denk dat die bij min 800 wegen.

De kofferbak van de tiguan is nog altijd een stuk groter dan mijn fabia. Wij hebben de voortent, een gevulde koelbox en 2 kinderbedjes in de koelbox.
De stokken passen niet dus die gaan op de dissel.

In de caravan gaat alleen de vrouw als ze zich met de navigatie bemoeit.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Advies gevraagd - waar laat ik de voortent en zo

Bericht door iemand » vr 27 jul 2018 17:42

:lol:
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”