Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door rutgerg » ma 23 jul 2018 11:21

Ik heb op mijn passat (2016) een af fabriek elektrisch wegklapbare trekhaak zitten, kwestie van op knopje trekken en trekhaak komt tevoorschijn. Prachtig systeem.... alleen komt er erg veel roest op de kogel. Echt een dikke laag roest die zich niet weg laat schuren door lichtjes met een schuurpapiertje/sponsje te schuren. Het is ook wel logisch, als de trekhaak ingeklapt is hangt ie op zn kop onder de bumper, zonder trekhaakdop. Een dop zou ook niet kunnen denk ik want aangezien de trekhaak op zijn kop hangt loopt ie dan alleen maar vol met water. Hieronder twee plaatjes vd situatie. Hebben meer mensen hier last van, en wat zou ik hieraan kunnen doen?

Afbeelding
trekhaak

Afbeelding
Trekhaak ingeklapt onder auto
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door JanP » ma 23 jul 2018 11:27

Ik zou hem eerst met een staalborstel afborstellen, en daarna met schuurlinnen opschuren.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door rutgerg » ma 23 jul 2018 11:29

Bedankt, opschuren doe ik ook zeker wel. Ik vroeg mij alleen af of het wenselijk is dat ik dat 2 soms 3 keer per jaar moet doen. De constructie van de trekhaak laat echter niet veel andere opties toe ben ik bang. Aangezien er hier best wat mensen zijn met auto's uit de VAG stal vroeg ik mij af of die daar een oplossing voor hebben.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Theo de Man » ma 23 jul 2018 11:34

Gewoon uitgeklapt laten zitten en een dop erop, althans ik doe het wel en maakt de kans op parkeerde schade van hufters iig een stukje kleiner.
Ja ik weet dat sommige het niet esthetisch vinden maar dat is iets wat mijn niet interesseert.. blij.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door deusjevo » ma 23 jul 2018 11:37

Dat zou ook mijn keuze zijn.

Je kan natuurlijk kiezen voor een plastic zakje erover doen en dat dichtzippen maar als er dan vocht in komt wordt de boel alleen maar nog sneller roestig.

Je hebt een stabilisator koppeling neem ik aan, ik zie namelijk helemaal geen sporen van de evt. frictiecupjes?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door rutgerg » ma 23 jul 2018 11:44

RE.gif jep caravan is voorzien van stabilisator. Deze foto is gemaakt voordat de caravan er dit jaar aan heeft gehangen. Daarnaast heeft de auto pas 1 zomer (2017) de caravan getrokken. Auto is van eind 2016 namelijk. Dus nog niet zo heel veel sporen op trekhaak.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door meeder » ma 23 jul 2018 11:54

Met als voorwaarde dat je hem voor je de caravan er aan hangt goed schoon en vetvrij maakt zou je met natuurlijk licht in kunnen spuiten met olie of een dun laagje vet. Voor dat de caravan er aan gehangen wordt zorgen dat je hem goed ontvet met remmenreiniger en met schuurlinnen opschuren.

Volvodriver

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Volvodriver » ma 23 jul 2018 11:55

Er zijn speciale kapjes voor dit soort haken. (iig bij Volvo) ik zou eens bij de VW dealer navragen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door deusjevo » ma 23 jul 2018 11:59

Micky heeft ook zo’n haak dacht ik, ben benieuwd of hij er ook last van heeft.
Micky komter vanzelf in vandaag hoor zwaaien.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door PopupPaul » ma 23 jul 2018 12:32

Ik heb een Passat GTE uit 2015 met een dezelfde trekhaak en heb daar minder last van. Ik heb de auto afgelopen december gekocht toen deze 2 jaar oud was bij een dealer en volgens mij was de trekhaak nog niet gebruikt. Sinds mei wel gebruikt en de roest valt nog mee.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door PD » ma 23 jul 2018 12:35

De opening lijkt me voldoende om er een rubberen trekhaakdop op te doen en anders iets van de onderkant van de bumper afhalen. Ik zou niet zonder dop willen rijden.

Ofwel: even opknappen en dan een dop erop.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Micky » ma 23 jul 2018 13:05

Ik heb er veel minder last van, maar een beetje roest komt er wel op, qua doppen heb ik alles geprobeerd. Maar dat werkt niet, dan roest hij vergelijkbaar met die van jouw.
Heb zelfs gaten in de dop geboord om het water er uit te laten lopen.

Ik ben tevreden zo, wel maak ik hem regelmatig schoon.
Kan het zijn dat jij een andere bumper hebt en zodoende meer last? Ik heb een R-line bumper/spoiler pakket.
Overigens is mijn auto uit aug 2016 en ik heb hem nieuw gekregen.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door pilsfan » ma 23 jul 2018 13:18

Ik heb precies hetzelfde probleem bij onze Kuga. Helemaal schoongemaakt en ik zet hem nu goed dik in het vet.
Als ik hem weer nodig heb met een keukenrol het vet eraf halen en even met een ontvetter schoonmaken.

Helaas had de trekhaak toch al wat putvorming, want je blijft het toch wel zien. Helemaal glad zoals hij was krijg ik hem niet meer.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door rutgerg » ma 23 jul 2018 13:21

RE.gif RE.gif Micky, ik heb een GTE uit 2016, misschien net een andere bumper o.i.d. Denk dat er dan niet veel anders op zit als elk jaar / 2 keer per jaar een flinke schuurbeurt te geven.... Probleem is waarschijnlijk dat toen de auto nieuw was ik netjes alle zwarte lak eraf heb geschuurd totdat de kogel helemaal mooi glimmend was.... ervan uitgaande dat dat het beste was voor de stabilisator maarja dan is waarschijnlijk je bescherming tegen roest er ook af scratch.gif
Zal nog eens bij de VW dealer navragen wellicht dat zij iets weten.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

ericw
Berichten: 150
Lid geworden op: za 3 jan 2015 12:48
Locatie: Achterhoek

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door ericw » ma 23 jul 2018 14:00

Heb bij mijn Superb exact hetzelfde "probleem", erg veel roest op de trekhaak na maanden achter de bumper verstopt te hebben gezeten.... :(
Skoda Superb HB Sportline 1.5TSI (2020) + Hobby 455UF (2010) Enduro Mover, Truma Saphir Comfort airco

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Williamr » ma 23 jul 2018 19:12

De laatste keer dat ik er een schuurpapiertje heb langs gehaald is eind april. Bij aanschaf zat er deze dop op. Best tevreden hierover dus. Op de dop staat ORIS. AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door rutgerg » ma 23 jul 2018 21:17

RE.gif Dat ziet er zeker goed uit! Zal eens kijken of ik zo'n dop kan vinden. Dankje!
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door deusjevo » ma 23 jul 2018 21:59

Voordeel van deze is wellicht dat hij niet condenseert maar juist ventileert?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Cara-Fan » ma 23 jul 2018 23:52

Ik heb precies dezelfde trekhaak onder mijn Passat. En ik heb er een flexibele rubberen dop op, die vrij goed afsluit. De roest die wel ontstaat is er met lichtjes schuren dan ook zo weer af te halen. Ik gebruik de trekhaak wel meerdere keren per jaar waardoor je dan ook regelmatig even schoonmaakt.

Volvodriver

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Volvodriver » di 24 jul 2018 06:54

@William et al.
Dat dopje is speciaal voor wegklapbare kogels gemaakt. Dit schijnt de enige remedie te zijn tegen de roestende kogel.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door rutgerg » di 24 jul 2018 10:16

Heb ff gegoogled maar kan m niet vinden. Maar eens langs de automaterialenzaak rijden denk ik.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Paul » di 24 jul 2018 10:20

Deze lijkt er wel heel erg veel op.

https://www.vstore.nl/dop-trekhaak-1349/

Deze moet denk ik ook wel werken.

https://tb-onderdelen.nl/trekhaakdop-zwart

Zal er ook eens bestellen, heb ook een elektrisch inklapbare trekhaak dus die zal ook wel gaan roesten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Micky » di 24 jul 2018 10:31

Ik heb die volvodop nagebootst door rondom gaatjes te boren zodat het water weg kan, dat werkte niet, wellicht idd toch even die van Volvo bestellen, ik heb er ook liever een dop op.
Uitgeklapt laten gaan we dus echt NIET doen, ten eerste foei lelijk, telkens vuil op je broek en ten derde wat is dan het nut van het bestellen van de extra dure trekhaak? Dan kan je goedkoper een vaste kogel bestellen i.p.v. een wegklapbare.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Volvodriver » di 24 jul 2018 10:33

RE.gif RE.gif
Die "golfbal" zal de hele kogel afsluiten.
De eerste is dus dezelfde als Williamr laat zien. De meeste volvo's met inklapbare haak worden van deze accesoire voorzien vanaf de dealer.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wegklapbare VW trekhaak veel roest

Bericht door Micky » di 24 jul 2018 10:40

Die rubberen heb ik ook gehad, die krijg je er heel erg moeilijk af en ook daar liep toch water langs bij mij


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”