Trekhaakbevestiging auto los!

Plaats reactie
Emma&Ed
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 12:58

Trekhaakbevestiging auto los!

Bericht door Emma&Ed » zo 22 jul 2018 10:42

Controle van de trekhaak!
Een bizar verhaal, wat ons in 2016 is overkomen.
Op vakantie in Frankrijk, hadden wij tijdens het rijden last van een bonkend geluid aan de koppeling. Combinatie Volvo XC70 (2013)met Kip Greyline 50 TLB (1999).let wel, we waren al een volle week op stap.
Controle van de koppeling en de trekhaak gaf geen bijzonderheden. De reis werd vervolgd over de RN.
Bonken werd dramatisch angstig, dus aan de kant en op een parkeerplek onder de auto gekeken. Speling in de trekhaak!
Zo snel mogelijk een camping gezocht en door met de auto naar de dichtstbijzijnde garage. Vrijdagmiddag. Auto op de brug, oh lala! De trekhaak hing nog op I bout vast en I half losgebroken en 2 verdwenen. Reparatie werd toegezegd en de volgende ochtend weer opgehaald. We zijn door het oog van de naald gekropen volgens de monteur daar.Helaas de oude bouten vergeten, want dit heb ik in mijn Volvo bestaan sinds 1983 met trekhaak nog nooit meegemaakt. Garage begreep er ook niets van. Bij de jaarlijkse APK vraag ik sindsdien ook een goede controle van de trekhaak.
Caravan was in 2015 BOVAG gekeurd, auto heeft alle onderhoudsbeurten jaarlijks, dus je denkt, dat je goed op reis gaat.
We denken maar niet meer aan, wat er had kunnen gebeuren.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Trekhaakbevestiging auto los!

Bericht door WillyL » zo 22 jul 2018 11:38

Yep, kan voorvallen.

In België wordt een trekkend voertuig jaarlijks gekeurd, misschien wat veel, zelfs een gloednieuw voertuig moet naar de keurring om de inschrijving aan te passsen naar trekkend voertuig. Ook eentje met een trekhaak om bv een fietsrek op te plaatsen moet na plaatsing eenmalig naar de keuring, ook al is het geïnstalleerd in het fabriek boos.gif boos.gif boos.gif

Het voorkomt wel calamiteiten.

Alhoewel, ik ken een verhaal van iemand die net naar de keuring was geweest en wiens trekhaak ook bleek los te hangen whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trekhaakbevestiging auto los!

Bericht door deusjevo » zo 22 jul 2018 11:41

Of verhalen van iemand die afgekeurd werd, weer achteraan in de rij aan ging sluiten (deze keuring werkt niet met afspraak systeem maar “sluit maar aan” systeem meen ik?) en vervolgens gladjes goedgekeurd wordt. zucht.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Trekhaakbevestiging auto los!

Bericht door Roland54 » zo 22 jul 2018 11:55

Gelukkig was je er net op tijd bij.

Op onze Kia Niro zit een GDW afneembare trekhaak. op de kia forum zijn over de GDW trekhaken veel negatieve ervaringen te lezen.
Ik hou dit nauwlettend in de gaten. Zo check ik na aankoppelen, altijd of alles echt goed vast zit.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”