Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 16:36

De titel zegt het al, ik heb jullie hulp nodig. Dit jaar voor het eerst met de T-Roc en Hobby naar het buitenland. Caravan beladen tot 1.295 kg (veel van het gewicht rondom de as) en ‘zware’ dingen in de kofferbak. Dit is iets wat met onze vorige auto (Ford Focus station mk3) heel goed ging.

Allereerst de positieve ervaring: de motor van de T-Roc weet onder alle omstandigheden prima raad met de caravan. Kan vlot meekomen met verkeer en optrekken met de caravan gaat bijzonder goed. De combinatie ziet er, al zeg ik het zelf, erg mooi uit.

Wat mij echter zwaar tegenvalt is de stabiliteit van de combinatie. Boven de 90 km/u begint de caravan zwabberig te worden. Iets waar ik met de Ford (en voorgaande trekkers) nooit last van heb gehad.

Wat heb ik niet gedaan:
- kogel niet geschuurd en ontvet. Zou dit wat uitmaken?
- geen fietsen mee

Wat heb ik wel gedaan?
- zware spullen in de auto
- frisdrankflessen in de kofferbak
- kogeldruk 85 kg

In de Focus lagen de frisdrankflessen voor de as (achter de voorstoelen), nu achter de achteras (door de ruime kofferbak). Heuvel op was het geen probleem om de caravan met 95 km/u omhoog te trekken, heuvel af max 85 km/u.

1x begon de caravan op een vlakke weg pittig te dansen, door flink op de rem te trappen (reed op dat moment 88 km/u) kwam deze er weer netjes achter te hangen.

Al met al nog niet heel erg enthousiast geraakt voor het rijden met de T-Roc inclusief caravan.

Caravantrekker geeft bij onze belading een cijfer van 9,1 voor het rijden met 90 km/u en een 7,1 voor het rijden met 100 km/u. Zal niet verrassend ijn dat ik deze cijfers niet ga uitdelen. Van mij een mager zesje vanaf 90 km/u.

O ja, trekhaak is niet doorgezakt en zit nog op de juiste hoogte mrgreen.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Micky » ma 9 jul 2018 16:48

RE.gif

weet je het gewichtsverschil tussen links en rechts? probeer die lig zo gelijk mogelijk te krijgen.
Bandenspanning ok denk ik?

probeer anders nog eens iets meer kogeldruk, 90 bijv. dat kan ook veel uitmaken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 16:53

580 kg links,
630 kg rechts,
85 kg kogeldruk

Bandenspanning caravan 4,5 bar (opgegeven op caravan)

Rechts heb ik altijd iets zwaarder dan links, zal met keuken te maken hebben. Maar dit is ook niets anders dan met de voorgaande combinaties.

Afbeelding
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Micky » ma 9 jul 2018 17:04

RE.gif

Verleden is niet heel belangrijk omdat het een andere combinatie is, ik vind persoonlijk 50kg te veel verschil, alle kleine beetjes kunnen uiteindelijk veel uitmaken.
Achterbanden ook extra op spanning gebracht?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 17:07

Ik ga er voor de terugreis inderdaad voor zorgen dat deze waarden veel dichter bij elkaar komen te liggen. Achterbanden van de T-Roc naar 2,6 bar volgens opgave VW.

Thnx voor reageren! thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door PD » ma 9 jul 2018 17:25

RE.gif
Ik zou het ook eerder in de (achter-)banden van de T-Roc zoeken dan in het L/R verschil van de caravan wat slechts 4 % van het caravangewicht betreft; dit laatste zit wel heel dicht tegen je meetonzekerheid knipoog.gif

T-Roc bandendruk maar mogelijk ook velg/bandenmaat en merk banden scratch.gif

Ik zag dat de T-Roc niet zo zwaar is; leeg vergelijkbaar dan je beladen caravan, geen idee wat de vorige trekker woog.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 17:39

De Focus had Michelins eronder liggen (235 breed), de T-Roc heft ContiSportContact, 215/50R18W

Gewicht van de T-Roc is leeg 20 kg lager dan de Focus, had dat m.i. gecorrigeerd door meer spullen in de auto te leggen.

En vergeten te melden, verschil in rijden met volle of halfvolle tank gaf geen verschil.

Ga aan de meest rare dingen denken, heb de t-roc de hele dag met dak op de kantelstand gereden. Zou dat de rijwind nog op e.o.a. manier nadelig kunnen beïnvloeden?

Even hardop denken..... :(
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door VIP » ma 9 jul 2018 17:49

Zit er Lane Assist op? Uitzetten helpt.

Ik zou om te beginnen ook het zwart van de kogel schuren.

Mocht mij nog iets te binnen schieten meld ik me weer knipoog.gif
Laatst gewijzigd door VIP op ma 9 jul 2018 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 17:56

Echt? Kan lane assist dat veroorzaken? Dat zit er inderdaad op. Kan die de boel zo vernaggelen? Schuurpapiertje ga ik inderdaad kopen. Lanne assist gaat op de terugweg uitgeschakeld worden thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door VIP » ma 9 jul 2018 18:11

RE.gif

Probeer het maar uit en je zult het verschil merken....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door PD » ma 9 jul 2018 18:14

Lane-assist icm een caravan schijnt inderdaad geen feest te zijn; dat lees je wel vaker op de verschillende fora :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 18:17

Ga dat ook zeker uitschakelen! Stappen die ik ga ondernemen:
- gewicht linker- en rechterwiel zoveel mogelijk gelijk
- kogel schuren
- lane-assist uit
- misschien nog bandendruk achterwielen iets verhogen

Hopelijk gaat dit helpen en krijg ik vertrouwen in deze combi blij.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Micky » ma 9 jul 2018 18:47

RE.gif

Van de lane assist lees je idd wel vaker, maar volgens mij heeft het alleen invloed als je "actieve rijbaan begeleiding" aan hebt staan, staat die uit maar je Lane assist wel aan dan grijpt hij pas in bij het dicht benaderen van de lijn, dus zou het systeem niets doen als je gewoon rechtuit rijdt midden op de rijbaan, met actief aan, stuurt hij continu bij, dus ook midden op de rijbaan.
Ik heb van alles geprobeerd, maar ik merk geen enkel verschil of het aan of uit staat, ik heb nu wel een veel lichtere caravan tov de trekker, echter was de caravan ook altijd zo'n 1290kg toen ik hem met de Octavia trok, die verhoudingen kloppen ongeveer met jouw huidige situatie, maar ook daar met LA en actieve rijbaan begeleiding ingeschakeld snaar strak met 115 op de GPS.

ik rij inmiddels meer dan 250.000km altijd met Lane Assist en actieve rijbaan begeleiding aan, met en zonder caravan, het hoeft dus niet zo te zijn dat het geen feest is, gewoon proberen en je komt er vanzelf achter of het wat uitmaakt mrgreen.gif

voor wat betreft het gewichtsverschil links en rechts, dat maakt bij mensen ook echt wel uit, te lezen op internet, mijn mening is dat je in deze, alle factoren zo veel mogelijk positief wilt beïnvloeden, kan goed zijn dat het bij jou niet door 1 ding komt maar juist door de combinatie van de factoren thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 18:56

Vandaar dat ik alle tips ga toepassen. Wil gewoon zoveel mogelijk proberen om de combi stabieler te krijgen. Op papier zou dat zo moeten wezen, in de praktijk nu helaas nog ff niet.

Dank allen! Ben iets geruster en heb hoop op de geboden oplossingen thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Taan » ma 9 jul 2018 20:40

Davendre schreef:
ma 9 jul 2018 16:36
Caravantrekker geeft bij onze belading een cijfer van 9,1 voor het rijden met 90 km/u en een 7,1 voor het rijden met 100 km/u.
En dat is gebaseerd op praktijkervaring? Ik denk het niet. Voor de prestaties is caravantrekker wel bruikbaar, maar de stabiliteit zal toch echt uit de praktijk moeten blijken.

Hoe recht staat de T-Roc nog met 85 kg kogeldruk? Zou de vering niet gewoon te slap zijn? Dan kunnen hulpveren wellicht helpen. Dat hielp bij mijn Skoda ook echt goed. ook de bandenspanning van de achterbanden mag wel op standje zware belading.

Ik denk niet dat het nog meer verhogen van de kogeldruk verbetering gaat geven. Ik vind 85 al vrij veel, maar je kunt het proberen. Verlagen van de kogeldruk zou je ook eens kunnen proberen, niet te veel natuurlijk.
Verdeling links rechts verbeteren geloof ik ook niet in. De Focus had er toch ook geen moeite mee? Dan moet je het dus bij de auto zoeken.
Ik zie geen grote verschillen in de wielbasis, spoorbreedte, beladingscijfers enzo, dus daar zit ook niet echt een verklaring.

Er staan helaas geen gebruikerservaringen nog op caravantrekker. Ook niet van neefje Q2. Dan zou je kunnen bepalen of het exemplarisch is of een eigenschap.
Laatst gewijzigd door Taan op ma 9 jul 2018 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 20:42

Zie foto voor doorhangen. Heb niet idee dat dit het geval is..
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Taan » ma 9 jul 2018 20:44

inderdaad, het ziet er niet vreemd uit.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Dutchdrummer » ma 9 jul 2018 21:02

Davendre schreef:
ma 9 jul 2018 17:39
De Focus had Michelins eronder liggen (235 breed), de T-Roc heft ContiSportContact, 215/50R18W........
Mijn ervaring met Continental SportContact onder mijn Mondeo is minder goed dan met de Goodyears (Efficientgrip Performance) die er voorheen op lagen.
Veel gevoeliger en zoekeriger met de Conti's, stabieler met de Goodyears (alles 225/45 17").
Die liggen er nu dus weer onder (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3), waarbij wel vermeld moet worden dat ik met de nieuwe banden nog niet met de caravan heb gereden....
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Davendre » ma 9 jul 2018 21:26

Vond bij de Mondeo de Conti’s nogal cuppen, maar verder geen problemen ondervonden. Ben er nu ff aan gebonden, maar bij een bandenwissel zal ik zeker om een ander merk vragen thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Oenema » ma 9 jul 2018 21:34

RE.gif
De conti’s zijn ook wat zachter dan bijvoorbeeld de Michelin.
Zelf rij ik met bandenmaat 235/45/18 met ongeveer 3,0bar in de achterbanden.
Wel Michelin!

Verder zal de Focus ook een strakkere wegligging hebben als solo auto tov de T-Roc, is gewoon een ander model auto.
Dat is ook anders en wellicht wennen...
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door erichendri » ma 9 jul 2018 22:28

Ik zou de bandenspanning achter op 3 zetten.
Voor eventueel op 2.6.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door deemster07 » ma 9 jul 2018 22:36

Conties bij de eerste mogelijkheid verruilen voor een ander merk. In Dieverbrug adviseren ze Michelin.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Micky » di 10 jul 2018 08:10

Kogeldruk verlagen gaat zeker niet tot een verbetering leiden :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Michel1975 » di 10 jul 2018 09:28

Ik zou inderdaad om te beginnen de bandenspanning hoger zetten. Hier in het verleden met de Omega een soortgelijke ervaring gehad. Had voor de vakantie nieuwe banden gekregen en de Michelins waren niet meer op voorraad. Na de vakantie heeft de dealer ze overigens keurig omgewisseld. Banden en bandenspanning doet zo ontzettend veel met de stabiliteit van een combinatie.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?

Bericht door Weinsberg » di 10 jul 2018 09:33

Micky schreef:
di 10 jul 2018 08:10
Kogeldruk verlagen gaat zeker niet tot een verbetering leiden :(
Zonder weer een discussie te beginnen, zou een iets lagere kogeldruk.....5kg minder o.i.d. wel iets uit kunnen maken. Dit omdat, als ik alles goed lees, de T-Roc een andere bandenmaat heeft dan de Focus en een in mijn ogen lage druk van 2.6 bar gevoeliger is om de gaan ' wiebelen ' op de achterwielen. Ook nu er meer in de kofferback zit dan voorheen. Gewoon uitproberen zou ik zeggen! Succes ermee, is een leuke puzzel zou ik zeggen.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”