Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Enigszins offtopic, maar ik kan het niet ergens vinden:
hoe meet je op locatie het gewicht van de caravan? En dan ook nog het verschil tussen links en rechts. Ik doe het nu altijd op de gok.... Maar dan heb ik best kans op een fors verschil tussen links en rechts.
hoe meet je op locatie het gewicht van de caravan? En dan ook nog het verschil tussen links en rechts. Ik doe het nu altijd op de gok.... Maar dan heb ik best kans op een fors verschil tussen links en rechts.
Ford S-max 2.0 Diesel met een.... nu nog Chateau Caratt 390 uit 2003
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Dat zou je kunnen doen met een Reich caravan weger
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Als je banden monteert met een (veel) hogere loadindex,en vervolgens de druk naar beneden bijstelt,om de vering te compenseren,ben je volgens mij verkeerd bezig.opwouters schreef: ↑di 10 jul 2018 14:31RE.gif
Ik heb van mijn onderhoudsbedrijf begrepen dat de ideale bandendruk van de caravanbanden ook afhankelijk is van de loadindex van de banden. Op mijn caravan staat bij de wielkasten ook 4.5bar aangegeven. Ik heb nu banden laten monteren met een hogere loadindex dan dat de caravan volgens het kentekenbewijs mag wegen, hierdoor werdt mij aangeraden (en vermeld op Bovag keuringsrapport) een bandenspanning van 4.0bar te hanteren, anders zou de caravan kunnen gaan 'stuiteren'.
Iemand die dit herkent, kan bevestigen?
Hoe dat "stuiter"verhaal in de wereld komt weet ik niet,ik rij ook al een paar weken door Europa,maar heb nog nooit een "stuiterende "caravan gezien.
( hoogstens een ongeveerd bagage wagentje op een kasseien weg)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Mijn ervaring is dat dit wel op een verhard stukje dient te gebeuren en een simpel plankje onder de Reich (voor het meten van de kogeldruk) verschillende en onbetrouwbare metingen teweeg brengt. Vandaar dat ik altijd even meet vlak voor t aankoppelen op de verharde weg. Links en rechts doe ik alleen thuis voor vertrek en na jaren ervaring met deze caravan zit ik altijd onder de 15 kg verschil L/R.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Klopt inderdaad. Vandaar dat ik bijgesloten plankje al sinds jaar en dag gebruik
Mijn eigen verharde stukje weg, altijd bij de hand
Mijn eigen verharde stukje weg, altijd bij de hand
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
RE.gif
Ik doe iets vergelijkbaars met twee helften van een rubbere tegel die ik - op voldoende afstand - voor en achter de Reich leg.
Ik doe iets vergelijkbaars met twee helften van een rubbere tegel die ik - op voldoende afstand - voor en achter de Reich leg.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
da’s een mooi plankje! Daarmee gaat het wegen op een minder harde ondergrond dus wel?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Dat mooie plankje geeft ook een beetje extra hoogte waardoor er een minimale meetfout zal ontstaan.
Echter, dat weegt niet op tegen een zachte ondergrond met een Reich weger.
Op mijn caravan parkeerplaats is een ideaal stukje om te meten, grote 40x60 tegels.
Daar ben ik al vaak over de Reich gereden, en dan zijn de verschillen minimaal.
Ik rij dan trouwens met de mover eroverheen...
Omdat de metingen zo consequent zijn geloof ik het ook ondertussen.
Echter, dat weegt niet op tegen een zachte ondergrond met een Reich weger.
Op mijn caravan parkeerplaats is een ideaal stukje om te meten, grote 40x60 tegels.
Daar ben ik al vaak over de Reich gereden, en dan zijn de verschillen minimaal.
Ik rij dan trouwens met de mover eroverheen...
Omdat de metingen zo consequent zijn geloof ik het ook ondertussen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
De meetfout zal echt minimaal zijn en als je daar echt extreem bang voor bent dat neem je toch 4 plankjes.
Moet je ook nog wel zeker weten dat de ze allemaal waterpas liggen want anders kan het toch nog weer iets schelen.
Moet je ook nog wel zeker weten dat de ze allemaal waterpas liggen want anders kan het toch nog weer iets schelen.
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Ach beter iets meten met een kleine afwijking als niets meten.
Zelf weeg ik niet elke keer. Veel spulletjes hebben een vaste plaats zodat er niet veel verschil inzit.
Bij een lange rit naar bijv Italië doen we het wel
Zelf weeg ik niet elke keer. Veel spulletjes hebben een vaste plaats zodat er niet veel verschil inzit.
Bij een lange rit naar bijv Italië doen we het wel
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
De ene trekker is ook gewoon veel stabieler dan de andere hoor. Als ik mijn caravan achter de Tucson hang is de combi super stabel. Geen slinger in te krijgen. Hang ik hem achter onze oude Peugeot (die mag het gewicht ook trekken) dan voelt het geheel helemaal niet zo stabiel aan.
Was de Foucus zwaarder dan de T-Rock? Hij was (denk ik) in ieder geval langer. Langere wielbasis wellicht?
Was de Foucus zwaarder dan de T-Rock? Hij was (denk ik) in ieder geval langer. Langere wielbasis wellicht?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler?
Gewicht was gelijk. Maar wel langer, lager en sportonderstel. Zal er alles mee te maken hebben.
Nog 2 zomers met lange reis dan gaat deze er weer uit. En ondertussen rekening houden met de tekortkomingen. Auto heeft inmiddels na de vele storingen een nieuwe board-computer gekregen en heb nadien nog maar 2 foutmeldingen gehad.
Nog 2 zomers met lange reis dan gaat deze er weer uit. En ondertussen rekening houden met de tekortkomingen. Auto heeft inmiddels na de vele storingen een nieuwe board-computer gekregen en heb nadien nog maar 2 foutmeldingen gehad.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent