Lage druk op voorwielen trekauto
Lage druk op voorwielen trekauto
Help eens een nog onervaren caravanrijder...
Wij rijden met een Hobby 440 (1300kg beladen) en een VW Passat Variant diesel 125 pk. Kogeldruk is 90 kg (het max wat deze combi mag hebben). Combi staat mooi horizontaal, caravan hangt als een blok achter de auto.
Probleem wat we echter steeds tegenkomen, is als we op een camping een steilere helling op moeten, de voorwielen door beginnen te slaan.
Is het een idee om allen voor dit korte stukje op de camping een aantal zaken even te verplaatsen van voor naar achter waardoor de kogeldruk verlaagd wordt en er meer druk en dus grip op de voorbanden komt te staan? Zodra we de campng af zijn, alles weer naar voren te brengen om op de juiste kogeldruk te komen?
Ik hoor graag jullie suggesties!
Wij rijden met een Hobby 440 (1300kg beladen) en een VW Passat Variant diesel 125 pk. Kogeldruk is 90 kg (het max wat deze combi mag hebben). Combi staat mooi horizontaal, caravan hangt als een blok achter de auto.
Probleem wat we echter steeds tegenkomen, is als we op een camping een steilere helling op moeten, de voorwielen door beginnen te slaan.
Is het een idee om allen voor dit korte stukje op de camping een aantal zaken even te verplaatsen van voor naar achter waardoor de kogeldruk verlaagd wordt en er meer druk en dus grip op de voorbanden komt te staan? Zodra we de campng af zijn, alles weer naar voren te brengen om op de juiste kogeldruk te komen?
Ik hoor graag jullie suggesties!
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Denk niet dat je er veel aan kunt veranderen, nadeel van alleen voorwiel aandrijving.
Als je gaat versnellen gaat de auto achter in de veren en aan de voorkant omhoog en een caravan aan de haak verergerd dit alleen maar, of 20 of 30 kilo kogeldruk vermindering gaat helpen, geen idee.
Gewoon proberen.
Als je gaat versnellen gaat de auto achter in de veren en aan de voorkant omhoog en een caravan aan de haak verergerd dit alleen maar, of 20 of 30 kilo kogeldruk vermindering gaat helpen, geen idee.
Gewoon proberen.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Doorslippende wielen kan 2 dingen betekenen.
1e Te weinig gewicht op de vooras, dat is wel raar want er ligt toch een flink blok voorin.
2e Te wild op het gas...
Ik heb ooit wel eens iemand op het spatbord laten plaatsnemen om "even" snel een oplossing te hebben voor de spinnende voorwielen, maar dat is wel een linke truuk natuurlijk.
En ja.... op nat gras of modder moet je met een fluwelen voetje rijden.
1e Te weinig gewicht op de vooras, dat is wel raar want er ligt toch een flink blok voorin.
2e Te wild op het gas...
Ik heb ooit wel eens iemand op het spatbord laten plaatsnemen om "even" snel een oplossing te hebben voor de spinnende voorwielen, maar dat is wel een linke truuk natuurlijk.
En ja.... op nat gras of modder moet je met een fluwelen voetje rijden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16316
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Een typisch voorwiel aangedreven probleem, hier zijn twee simpele en snelle oplossingen voor:
Laat je familie even op de motorkap plaatsnemen, lijkt me niet leuk voor de lak dus: laat ze allemaal helemaal achter in de caravan gaan zitten...!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laat je familie even op de motorkap plaatsnemen, lijkt me niet leuk voor de lak dus: laat ze allemaal helemaal achter in de caravan gaan zitten...!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Als jij met die combinatie deze problemen kent, dan zullen er op die camping velen zijn met hetzelfde probleem.
De oplossingen of bezorgdheden zijn al weergegeven in de draad. Behalve 1) wees op je hoede voor aquaplaning in andere omstandigheden en 2) de stroefheid van de ondergrond, het wegdek of gras/... , heeft ook een grote invloed.
Ik ken een camping waar enkele mooie plaatsjes zijn, maar enkel te bereiken via een stevige helling in beton. Maar op die helling liggen vaak steentjes, takjes ... wat slippen bevordert. Kenners die naar boven willen, vegen dat stukje even voor ze er hun tanden in zetten.
Ook misschien: als je dergelijke campings tof vindt en zult blijven bezoeken, een 4x4.
Edit: eventueel banden met meer grip. Maar voor die twaalf meter per jaar ...
De oplossingen of bezorgdheden zijn al weergegeven in de draad. Behalve 1) wees op je hoede voor aquaplaning in andere omstandigheden en 2) de stroefheid van de ondergrond, het wegdek of gras/... , heeft ook een grote invloed.
Ik ken een camping waar enkele mooie plaatsjes zijn, maar enkel te bereiken via een stevige helling in beton. Maar op die helling liggen vaak steentjes, takjes ... wat slippen bevordert. Kenners die naar boven willen, vegen dat stukje even voor ze er hun tanden in zetten.
Ook misschien: als je dergelijke campings tof vindt en zult blijven bezoeken, een 4x4.
Edit: eventueel banden met meer grip. Maar voor die twaalf meter per jaar ...
Laatst gewijzigd door de reiziger op zo 8 jul 2018 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Het is inderdaad zo dat de kogeldruk een negatieve invloed heeft op de neerwaartse druk van de voorwielen maar de invloed daarop wordt vaak schromelijk overschat.
Stel dat de kogel 1 meter achter de achteras zit en dat de afstand tussen achter en vooras (wielbasis) 3 meter is. Dan is de negatieve invloed op de vooras (1:3) x de kogeldruk. in jouw geval van 90kg. is dat dus 30kg.
Als je dan bedenkt dat er standaard op die vooras waarschijnlijk een gewicht rust van 700kg+, dan zul je begrijpen dat die 30kg. er niet veel toe zullen doen.
Feit is wel dat de tractie iets minder wordt terwijl je bij het bergop (weg)rijden juist meer kracht nodig hebt. Je zult dan eerder de grens waarop de wielen gaan spinnen, bereiken. Kogeldruk terugbrengen naar 0 heeft een positieve invloed van 30kg. Ik denk dat je vrouw/vriendin meer invloed heeft als je haar pontificaal op de motorkap zet Aan elke kant een persoon op het spatbord is al helemaal goed
Stel dat de kogel 1 meter achter de achteras zit en dat de afstand tussen achter en vooras (wielbasis) 3 meter is. Dan is de negatieve invloed op de vooras (1:3) x de kogeldruk. in jouw geval van 90kg. is dat dus 30kg.
Als je dan bedenkt dat er standaard op die vooras waarschijnlijk een gewicht rust van 700kg+, dan zul je begrijpen dat die 30kg. er niet veel toe zullen doen.
Feit is wel dat de tractie iets minder wordt terwijl je bij het bergop (weg)rijden juist meer kracht nodig hebt. Je zult dan eerder de grens waarop de wielen gaan spinnen, bereiken. Kogeldruk terugbrengen naar 0 heeft een positieve invloed van 30kg. Ik denk dat je vrouw/vriendin meer invloed heeft als je haar pontificaal op de motorkap zet Aan elke kant een persoon op het spatbord is al helemaal goed
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Al zit er gewoon maar íemand op de passagiersstoel..
Je hebt dan alweer dezelfde druk op de voorwielen als wanneer je solo zonder caravan rijdt.
Het doorslippen van de voorwielen heeft niks met de kogeldruk te maken. Tenminste niet noemenswaardig.
Het heeft wel alles te maken met het feit dat die voorwielen met caravan soms het dubbele gewicht moeten slepen..
Eigenlijk zou je er dus 2 wielen bij moeten zetten.
Je hebt dan alweer dezelfde druk op de voorwielen als wanneer je solo zonder caravan rijdt.
Het doorslippen van de voorwielen heeft niks met de kogeldruk te maken. Tenminste niet noemenswaardig.
Het heeft wel alles te maken met het feit dat die voorwielen met caravan soms het dubbele gewicht moeten slepen..
Eigenlijk zou je er dus 2 wielen bij moeten zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Een beetje wielspin is ook helemaal niet erg. Zolang het maar niet zo is dat je daardoor stil blijft staan.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Het viel mij laatst op dat sinds wij met een automaat rijden het veel beter te doseren is hoe je een helling op gaat. Zeker als de koppelomvormer een deel opvangt zodat je rustig en langzaam een helling op kan rijden met genoeg trekkracht. 10km/h kan met 1200tpm en met bijna 2000tpm in dezelfde versnelling zodat je heel beheerst de helling op kan rijden.
Met een handbak moet het ook goed te doen zijn maar je moet dan wel heel goed gas en koppeling coördineren.
Met een handbak moet het ook goed te doen zijn maar je moet dan wel heel goed gas en koppeling coördineren.
- Tommy Turtle
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 13 feb 2017 12:56
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Een goede tip die ik bij een rijcursus kreeg was in zo'n geval de combinatie iets terug laten lopen en de caravan dwars op de auto laten komen (als er plek voor is).
De druk op de haak dan minder en de auto rijd zonder problemen weg. Als hij eenmaal rolt, rijdt hij zonder doordraaiende wielen door.
We hebben het zelf kunnen ervaren op een grindhelling, het werkte
gr. Leon
De druk op de haak dan minder en de auto rijd zonder problemen weg. Als hij eenmaal rolt, rijdt hij zonder doordraaiende wielen door.
We hebben het zelf kunnen ervaren op een grindhelling, het werkte
gr. Leon
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Koop een auto met achterwiel aandrijving, probleem opgelost.
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Het is logisch dat een voorwielaandrijver eerder grip verliest. Echter zit je in de zwaardere klasse en heb je flink wat gewicht op de voorwielen.
Wat voor banden liggen er onder? Breedte, merk, leeftijd, profiel?
Wat voor banden liggen er onder? Breedte, merk, leeftijd, profiel?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Als de achterveren ver doorzakken onder het gewicht van de caravan zal de neus wel wat verder omhoog gaan staan en zal het effect groter worden, maar je geeft aan dat de auto horizontaal staat dus dan staat en gaat het voornamelijk tussen banden en wegdek hoe gemakkelijk je weg komt.
En ja ik heb er dit jaar al weer een aantal zien rijden waarbij de koplampen de hemel in schijnen met de dissel bijna op de grond.
Is niet bevorderlijk voor de grip op de voorwielen
En ja ik heb er dit jaar al weer een aantal zien rijden waarbij de koplampen de hemel in schijnen met de dissel bijna op de grond.
Is niet bevorderlijk voor de grip op de voorwielen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
RE.gif
Ik begrijp dat een laag hangende kont de indruk wekt dat de voorwielen eerder zullen gaan slippen.
Helaas hebben die zaken niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken.
Slappe achter-veren kunnen bij een beetje extra belasting al zorgen voor een dergelijk beeld.
Je kunt er echter niet door aflezen dat er veel gewicht op de trekhaak rust. Dat gewicht kan ook op of vlak voor de achteras zitten en daardoor dat beeld creëren.
Alleen door te meten (wegen) zul je het juiste beeld kunnen krijgen en dan blijkt meestal dat de gewichtsafname op de voorwielen marginaal is.
Het is dan ook vrijwel niet de gewichtsafname op die voorwielen die voor spin zorgen. Het is gewoon die grote extra massa die achter de auto hangt, wat mee gesleurd dient te worden die hoofdzakelijk voor de spin zorgt. Zeker als het dan ook nog een beetje bergop gaat of de ondergrond niet al te stroef is.
Ik begrijp dat een laag hangende kont de indruk wekt dat de voorwielen eerder zullen gaan slippen.
Helaas hebben die zaken niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken.
Slappe achter-veren kunnen bij een beetje extra belasting al zorgen voor een dergelijk beeld.
Je kunt er echter niet door aflezen dat er veel gewicht op de trekhaak rust. Dat gewicht kan ook op of vlak voor de achteras zitten en daardoor dat beeld creëren.
Alleen door te meten (wegen) zul je het juiste beeld kunnen krijgen en dan blijkt meestal dat de gewichtsafname op de voorwielen marginaal is.
Het is dan ook vrijwel niet de gewichtsafname op die voorwielen die voor spin zorgen. Het is gewoon die grote extra massa die achter de auto hangt, wat mee gesleurd dient te worden die hoofdzakelijk voor de spin zorgt. Zeker als het dan ook nog een beetje bergop gaat of de ondergrond niet al te stroef is.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Dat is de ouwe vertrouwde "schaartruc".Tommy Turtle schreef: ↑ma 9 jul 2018 09:47Een goede tip die ik bij een rijcursus kreeg was in zo'n geval de combinatie iets terug laten lopen en de caravan dwars op de auto laten komen (als er plek voor is).
De druk op de haak dan minder en de auto rijd zonder problemen weg. Als hij eenmaal rolt, rijdt hij zonder doordraaiende wielen door.
We hebben het zelf kunnen ervaren op een grindhelling, het werkte
gr. Leon
Ooit eens een keertje op een helling van 14% ( en voorwiel aandrijving) mee weggekomen !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Goede tip om te onthouden de schaartruc.
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Misschien een stomme vraag maar ehh...
Wat kunnen hulpveren hier in betekenen??
Je hangt dan niet door van achter en inveren ( achter) gebeurt minder snel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat kunnen hulpveren hier in betekenen??
Je hangt dan niet door van achter en inveren ( achter) gebeurt minder snel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Volgens mij hebben hulpveren geen enkel effect op de gewichtsverdeling over de wielen.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Een laaghangende kont zal geen direct gevolg hebben op de wieldruk voor, maar als de neus omhoog komt en dus uit de voorveren zal de druk op de wielen wel degelijk verminderen.
De motor hangt in de carrosserie en niet aan de wielen.
Door een overgewicht op de trekhaak is het wel degelijk mogelijk dat de voorkant van een auto uit de veren komt en dus de wieldruk verminderd.
Met hulpveren kun je het inzakken van de achterkant flink verminderen zeker als je ook je koffer goed vol hebt nadeel is dat als de auto leeg is deze vaak wat omhoog komt achter of wat stugger wordt
De motor hangt in de carrosserie en niet aan de wielen.
Door een overgewicht op de trekhaak is het wel degelijk mogelijk dat de voorkant van een auto uit de veren komt en dus de wieldruk verminderd.
Met hulpveren kun je het inzakken van de achterkant flink verminderen zeker als je ook je koffer goed vol hebt nadeel is dat als de auto leeg is deze vaak wat omhoog komt achter of wat stugger wordt
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Leg eens uit?p_vingerhoets schreef: ↑di 10 jul 2018 10:38Door een overgewicht op de trekhaak is het wel degelijk mogelijk dat de voorkant van een auto uit de veren komt en dus de wieldruk verminderd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Vanuit de trekhaak krijg je een draaimoment op de achteras en die zal gecompenseerd moeten worden door het gewicht voor in de auto (motor) als er dan een hoog gewicht op de kogel rust en ook het koffer nog eens goed vol gestouwd gaat ie voor zo god als zeker omhoog komen.
En krijg je van die koplampen die naar de sterren schijnen
En krijg je van die koplampen die naar de sterren schijnen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Je hebt me niet overtuigd. Dat effect is te verwaarlozen zoals JPGeetje al schrijft. Is maar factor 1/3 van je kogeldruk.
viewtopic.php?f=72&t=36168&p=635651#p635225
Koplampen gaan ook omhoogschijnen als de voorkant stabiel blijft en de achterkant omlaag.
viewtopic.php?f=72&t=36168&p=635651#p635225
Koplampen gaan ook omhoogschijnen als de voorkant stabiel blijft en de achterkant omlaag.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Dat klopt.
Zeker bij auto's waar de achterwielen ver naar achter geplaatst zijn.
Dan is het effect van de kogeldruk praktisch te verwaarlozen.
In andere gevallen zal bij 80 kg kogeldruk de drukvermindering op de voorwielen niet meer zijn dan pakweg 25 kg.
Met een passagier op de voorstoel is dat alweer opgeheven.
Zeker bij auto's waar de achterwielen ver naar achter geplaatst zijn.
Dan is het effect van de kogeldruk praktisch te verwaarlozen.
In andere gevallen zal bij 80 kg kogeldruk de drukvermindering op de voorwielen niet meer zijn dan pakweg 25 kg.
Met een passagier op de voorstoel is dat alweer opgeheven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Dan weet ik niet hoe het komt dat ik toch met enige regelmaat autos zie rijden met een front up en bottom down opstelling.
Gewicht van de motor op de voorwielen doet niets extras meer aangezien dit de standaard opstelling is en de balans op de veren neutraal is anders zou de neus wel laag moeten hangen als de autokoffer leeg is
Gewicht van de motor op de voorwielen doet niets extras meer aangezien dit de standaard opstelling is en de balans op de veren neutraal is anders zou de neus wel laag moeten hangen als de autokoffer leeg is
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Lage druk op voorwielen trekauto
Gezichtsbedrog!p_vingerhoets schreef: ↑do 2 aug 2018 09:34Dan weet ik niet hoe het komt dat ik toch met enige regelmaat autos zie rijden met een front up en bottom down opstelling.
Als een auto achter behoorlijk in de veren gedrukt wordt, lijkt het visueel of dat hij aan de voorkant wordt opgetild.
Dat is echter niet zo, alleen het gedeelte vóór de voor-as komt iets omhoog door de gewijzigde hoek van de carroserie.
In theorie komt hij wel iets uit de voorvering als de extra belasting achter de achteras zit, ( 'n millimeter of zo) maar dat is zo weinig dat je dat niet ziet.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!