Trekhaak van Peugeot Partner zakt in

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » ma 2 jul 2018 14:58

Ben het met VIP en RichTrip eens.

Je schrijft bij de montagehandleiding hoe de momentwet werkt. Het klopt wat je schrijft, maar alleen als er een kanteling plaatsvindt op de plek waar B bevestigd is op de flens het de carosserie. Maar als A en D goed vastzitten (waarmee zowel links én rechts de armen 3 vastgezet worden aan het chassis met hoekprofiel 1) en ook C goed bevestigd is (waarmee de armen 3 vastgezet zijn aan balk 2) kán de flens nooit buigen. En dat laatste lijkt hier tóch gebeurd te zijn. Kun je ook foto's nemen van plekken A, D en C (links én rechts).

Mijn vermoeden: de schuld ligt niet bij Bosal, maar bij de monteur. Laten ze de auto maar op de brug zetten en de tekening controleren.

Bij mij is iets dergelijks gebeurd. Dat kwam toen omdat bout E die het verste bij de kogel vandaan zit, niet gemonteerd was. De trekhaak is toen gaan kantelen op bout E die het dichtste bij de kogel zit. Juist daarvoor zijn twee bouten de achter elkaar zitten, nodig: kantelen is dan onmogelijk.
In principe is dit vrij elementaire mechanica. Als een constructie op vier punten vastzit in de vorm van een rechthoek, kan er noch in de lengte-, noch in de breedterichting een kanteling plaatsvinden. De flens lijkt zwak, ook in vergelijking met het profiel van de trekhaakconstructies dat eraan bevestigd is, maar deze is sterk genoeg om de constructie te kunnen dragen. Dáár hoef je je geen zorgen om te maken.
Overigens, dat de voorste bevestiging aan de flens zit en niet aan de koker, komt omdat er niet zomaar geboord kan worden in het chassis! De koker is een dragend deel van het chassis, de flens niet. En dus is die laatste prima geschikt om dingen aan te bevestigen.
Laatst gewijzigd door Unplugged op ma 2 jul 2018 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » ma 2 jul 2018 15:02

RichTrip schreef:
ma 2 jul 2018 14:49
Normaal is het gebruikelijk dat er eerst onderzocht wordt wat er nu exact mis is gegaan, voordat iets of iemand, in dit geval Bosal, publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Er rijden honderden Partners en Berlingo's rond met een (Bosal) trekhaak.
Zeer terechte opmerking!
Dat de garage iemand doorstuurt naar de fabrikant van de trekhaak, zonder zelf eerst te kijken of alle moeren op de plaatsen A, B, C, D en E (telkens twee, en dat is niet voor niets en dat ook nog eens links en rechts) op hun plek zitten, vind ik niet van professionaliteit getuigen.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » ma 2 jul 2018 15:03

Bosal kan hier geen schuld hebben. Ik heb de handleiding van Bosal en Brink naast elkaar gelegd en ze hebben dezelfde bevestigingspunten en dat kan ook niet anders omdat Peugeot die punten bedacht heeft.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door RichTrip » ma 2 jul 2018 15:08

RE.gif

BAM blij.gif Iedereen zit vernuftige en technische epistels te schrijven om aan te tonen dat er iets mis moet zijn met de montage van de trekhaak, Meeder laat gewoon een stukje Hollandse nuchterheid zien mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Trina op ma 2 jul 2018 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » ma 2 jul 2018 15:09

Bosal zegt zelf dat de oorzaak ligt aan het een zwakke achterbord van Peugeot komt. dat geven ze al toe. natuurlijk geven ze niet toe dat het een ontwerp fout is of verkeerde bevestiging in het ontwerp.
hun advies is niet meer dan 50 a 60 kg kogeldruk gebruiken. Ook zit ik eronder de maximale kogeldruk, ik ben er niet gerust op. je hoeft maar over een drempel te rijden, heb ik al het idee dat de kogel gaat zakken.
Ik ga aanstaande donderdag naar Saro trekhaakcentrum in Beek en donk kijken naar een auto, waarbij een Brink trekhaak eronder is gemonteerd. Volgens hun is de bevestigingspunten hetzelfde alleen iets anders met meer bouten?, maar wel steviger. ik ben benieuwd
Laatst gewijzigd door qton op ma 2 jul 2018 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » ma 2 jul 2018 15:10

RE.gif
De vernuftige epistels proberen inzichtelijk te maken waarom bij deugdelijke bevestiging de trekhaak niet kán kantelen.
De hollandse nuchterheid laat zien dat er niets aan de hand is met de bevestiging aan de flens.

Er zijn meerdere wegen die...

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » ma 2 jul 2018 15:12

@qton:
Waarom leg je de schuld bij Bosal neer als die alleen maar het ontwerp van Peugeot volgen?

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » ma 2 jul 2018 15:14

qton schreef:
ma 2 jul 2018 15:09
Bosal zegt zelf dat de oorzaak ligt aan het een zwakke achterbord van Peugeot komt. dat geven ze al toe. natuurlijk geven ze niet toe dat het een ontwerp fout is of verkeerde bevestiging in het ontwerp.
hun advies is niet meer dan 50 a 60 kg kogeldruk gebruiken. Ook zit ik eronder de maximale kogeldruk, ik ben er niet gerust op. je hoeft maar over een drempel te rijden, heb ik al het idee dat de kogel gaat zakken.
Beste qton,

We proberen mee te denken. Je te adviseren. Dat Peugeot zelf aangeeft waar een trekhaak moet komen, is Bosal niet kwalijk te nemen. Nee, die hoeven niets toe te geven. En als het een verkeerde bevestiging is, moet je dus niet bij Bosal en niet bij Peugeot zijn.
Maar op de een of andere manier lukt het ons blijkbaar niet om je duidelijk te maken dat het 'ondeugdelijke achterbord' (wat een rare kwalificatie trouwens) niet mág buigen. Er mag alleen maar verticale kracht op staan! De horizontale kracht wordt opgevangen door de bevestiging van de constructie via het hoekprofiel op het chassis van de Peugeot verder onder auto. Daar zou je echt eens naar moeten (laten) kijken!!!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Jan van Vijven » ma 2 jul 2018 15:30

Ik zie nog steeds niets verkeerds, laat eens iets zien dat vervormd of verbogen is....
Ben je wel zeker dat er iets fout is??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » ma 2 jul 2018 15:34

Ik zou als ik de OP was op de uitnodiging van VIP ingaan om hem te laten kijken voor een 2nd opinion, ook al is het een uur rijden.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door VIP » ma 2 jul 2018 16:24

Op basis van deze foto van QTON, kun je al zien dat andere montagepunten niet goed zitten.

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Hobby Linka » ma 2 jul 2018 16:33

RE.gif

Dat was ook mijn eerste gedachte. Het laatste stukje van de trekhaak behoort 90 graden t.o.v. de weg te zitten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » ma 2 jul 2018 16:53

Beste leden,
bedankt dat jullie hebben gereageerd en meedenken.
garage bedrijf Verhoeven heeft mijn trekhaak alles na gecheckt, gemonteerd conform montage handleiding, dus daar ligt het niet aan.
Ik zal voor jullie vanavond een film onder de auto maken zodat jullie kunnen zien hoe de constructie van Bosal in elkaar zitten.
Ik ga aanstaande donderdag kijken naar een trekhaak van brink. die is gemonteerd op de dezelfde auto als die van mij. ik ben benieuwd hoe de constructie in elkaar zit.
heeft iemand een montage handleiding van brink trekhaak?
Laatst gewijzigd door qton op ma 2 jul 2018 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Leentje » ma 2 jul 2018 17:08

nerood schreef:
zo 1 jul 2018 22:22
qton is verdwenen?
Hij heeft wel een serieus probleem, stelt vragen en daar blijft het bij...

Ik zou in zo'n geval toch wel bezorgd zijn en maandagmorgen bij de monteur voor de deur staan.
Het is wel door een erkend bedrijf gemonteerd?
Mij verbaasd dit niets. Hij stelt een vraag, onwetend of niet, en krijgt gelijk een bak opmerkingen over zich heen. Nu vertoef ik hier al langer en ben niet zo schrikkerig mrgreen.gif , maar voor een net nieuwe bezoeker kan dit wel eens heel anders overkomen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door VIP » ma 2 jul 2018 17:13

RE.gif

Geen reactie is niet goed, teveel schijnbaar ook niet knipoog.gif

TS start niet voor niets een topic op het forum,TS heeft een probleem en zoekt een oplossing, daar denken een aantal hier over mee.

Ik zou als ik nieuw ben op een forum, juist blij zijn dat medeforummers zo actief meedenken en me niet links laten liggen, ondanks dat TS gelijk met zo'n post komt binnenvallen.

Hoe dan ook op basis van de foto's blijf ik er bij dat de bouten niet goed vastzitten en twijfel ik ik niet aan Bosal of enig ander gerenomeerd trekhaakmerk ( Brink, Westfalia, ORIS enz).

Wat het ook nog kan zijn is dat bij montage de beschermingslaag/coating/tectyl van de auto op de plekken van de bevestigingsbouten niet is weggehaald en de bouten/moeren daardoor zijn losgekomen met als gevolg dat de trekhaak is ingezakt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » ma 2 jul 2018 17:22

qton schreef:Beste leden,
bedankt dat jullie hebben gereageerd en meedenken.
garage bedrijf Verhoeven heeft mijn trekhaak alles na gecheckt, gemonteerd conform montage handleiding, dus daar ligt het niet aan.
Ik zal voor jullie vanavond een film onder de auto maken zodat jullie kunnen zien hoe de constructie van Bosal in elkaar zitten.
Ik ga aanstaande donderdag kijken naar een trekhaak van brink. die is gemonteerd op de dezelfde auto als die van mij. ik ben benieuwd hoe de constructie in elkaar zit.
heeft iemand een montage handleiding van brink trekhaak?
Hier kan je de handleiding van Brink downloaden:

http://90.145.16.103/505400.pdf

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door RichTrip » ma 2 jul 2018 17:26

Bijgevoegd de montagehandleiding voor de Brink. De bijgevoegde handleiding toont aan dat de Brink nog gevoeliger kan zijn voor kantelingen doordat montagepunt C op de Bosal tekening bij de Brink trekhaak ENKEL is uitgevoerd en bij de Bosal DUBBEL.

Voor de rest wilde ik net de opmerking maken dat de eventuele aanwezige bitumen op de montage oppervlakten weggehaald moeten worden, maar VIP was me voor.

Ik denk dat er veel mensen meedenken met de TS. Het was alleen de manier van posten over het probleem, aangevuld met een reageer pauze welke er voor zorgde dat er werd getwijfeld aan het echte verhaal. Nu komt er druppelgewijs meer infromatie beschikbaar zodat er naar een oorzaak (en dus ook een oplossing) toegewerkt kan worden.
Bijlagen
document_3734.pdf
(626.85 KiB) 32 keer gedownload
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Ferdi

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Ferdi » ma 2 jul 2018 17:34

Afbeelding

Als je de foto van deze partner ziet, zie je dat de kogel wel recht zit.
De trekhaak van TS hangt wat achterover. Lijkt een montagefout of misschien heeft de auto van TS ooit schade aan de achterzijde gehad?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Micky » ma 2 jul 2018 17:39

ik denk dat het gezocht moet worden in de balken nummer 3, of ze zitten er niet, of ze zijn niet vastgezet/ hebben bewegingsruimte gekregen zoals VIP schrijft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Michel1975 » ma 2 jul 2018 17:48

Ik kan me overigens de frustratie van ts wel voorstellen. Ook als fabrikant wil je niet dat je klanten de dupe worden van een leverancier die ondeugdelijk monteert. Ik had de klant op zijn minst even uitgenodigd. Voor de fabrikant een kleine moeite. Nu wordt hij door leverancier en fabrikant van het kastje naar het muurtje gestuurd. Overigens is het in Nederland wettelijk wel zo geregeld dat je je voor dit soort zaken tot de leverende partij moet wenden.
Al met al ben ik wel heel benieuwd naar het filmpje.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door primera » ma 2 jul 2018 20:27

Kan het probleem niet worden veroorzaakt door een verkeerde bouwjaar of modeljaar.

Dus gewoon het verkeerde pakket onder gemonteerd. Bijv van 2003 terwijl de auto van 2002 is.

Want bij mijn andere auto,s zat er wel enig verschil in de bevestiging van de trekhaken. Dezelfde model ander bouwjaar.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » ma 2 jul 2018 20:50

Wat ik zag is dat de trekhaak van 2008 t/m ik geloof 2015 gelijk gebleven.

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » ma 2 jul 2018 21:07

Mp4 bestand wordt niet geaccepteerd?

Ferdi

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Ferdi » ma 2 jul 2018 21:10

Naar YouTube uploaden en de snelkoppeling hier plaatsen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » ma 2 jul 2018 22:07

Hierbij een link naar youtube
https://youtu.be/6q24eWEVwww

Schema van Brink. Balk E neemt alleen trekkrachten op volgens mij
Laatst gewijzigd door qton op ma 2 jul 2018 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”