Trekhaak van Peugeot Partner zakt in
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Ben het met VIP en RichTrip eens.
Je schrijft bij de montagehandleiding hoe de momentwet werkt. Het klopt wat je schrijft, maar alleen als er een kanteling plaatsvindt op de plek waar B bevestigd is op de flens het de carosserie. Maar als A en D goed vastzitten (waarmee zowel links én rechts de armen 3 vastgezet worden aan het chassis met hoekprofiel 1) en ook C goed bevestigd is (waarmee de armen 3 vastgezet zijn aan balk 2) kán de flens nooit buigen. En dat laatste lijkt hier tóch gebeurd te zijn. Kun je ook foto's nemen van plekken A, D en C (links én rechts).
Mijn vermoeden: de schuld ligt niet bij Bosal, maar bij de monteur. Laten ze de auto maar op de brug zetten en de tekening controleren.
Bij mij is iets dergelijks gebeurd. Dat kwam toen omdat bout E die het verste bij de kogel vandaan zit, niet gemonteerd was. De trekhaak is toen gaan kantelen op bout E die het dichtste bij de kogel zit. Juist daarvoor zijn twee bouten de achter elkaar zitten, nodig: kantelen is dan onmogelijk.
In principe is dit vrij elementaire mechanica. Als een constructie op vier punten vastzit in de vorm van een rechthoek, kan er noch in de lengte-, noch in de breedterichting een kanteling plaatsvinden. De flens lijkt zwak, ook in vergelijking met het profiel van de trekhaakconstructies dat eraan bevestigd is, maar deze is sterk genoeg om de constructie te kunnen dragen. Dáár hoef je je geen zorgen om te maken.
Overigens, dat de voorste bevestiging aan de flens zit en niet aan de koker, komt omdat er niet zomaar geboord kan worden in het chassis! De koker is een dragend deel van het chassis, de flens niet. En dus is die laatste prima geschikt om dingen aan te bevestigen.
Je schrijft bij de montagehandleiding hoe de momentwet werkt. Het klopt wat je schrijft, maar alleen als er een kanteling plaatsvindt op de plek waar B bevestigd is op de flens het de carosserie. Maar als A en D goed vastzitten (waarmee zowel links én rechts de armen 3 vastgezet worden aan het chassis met hoekprofiel 1) en ook C goed bevestigd is (waarmee de armen 3 vastgezet zijn aan balk 2) kán de flens nooit buigen. En dat laatste lijkt hier tóch gebeurd te zijn. Kun je ook foto's nemen van plekken A, D en C (links én rechts).
Mijn vermoeden: de schuld ligt niet bij Bosal, maar bij de monteur. Laten ze de auto maar op de brug zetten en de tekening controleren.
Bij mij is iets dergelijks gebeurd. Dat kwam toen omdat bout E die het verste bij de kogel vandaan zit, niet gemonteerd was. De trekhaak is toen gaan kantelen op bout E die het dichtste bij de kogel zit. Juist daarvoor zijn twee bouten de achter elkaar zitten, nodig: kantelen is dan onmogelijk.
In principe is dit vrij elementaire mechanica. Als een constructie op vier punten vastzit in de vorm van een rechthoek, kan er noch in de lengte-, noch in de breedterichting een kanteling plaatsvinden. De flens lijkt zwak, ook in vergelijking met het profiel van de trekhaakconstructies dat eraan bevestigd is, maar deze is sterk genoeg om de constructie te kunnen dragen. Dáár hoef je je geen zorgen om te maken.
Overigens, dat de voorste bevestiging aan de flens zit en niet aan de koker, komt omdat er niet zomaar geboord kan worden in het chassis! De koker is een dragend deel van het chassis, de flens niet. En dus is die laatste prima geschikt om dingen aan te bevestigen.
Laatst gewijzigd door Unplugged op ma 2 jul 2018 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Zeer terechte opmerking!
Dat de garage iemand doorstuurt naar de fabrikant van de trekhaak, zonder zelf eerst te kijken of alle moeren op de plaatsen A, B, C, D en E (telkens twee, en dat is niet voor niets en dat ook nog eens links en rechts) op hun plek zitten, vind ik niet van professionaliteit getuigen.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Bosal kan hier geen schuld hebben. Ik heb de handleiding van Bosal en Brink naast elkaar gelegd en ze hebben dezelfde bevestigingspunten en dat kan ook niet anders omdat Peugeot die punten bedacht heeft.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
RE.gif
BAM Iedereen zit vernuftige en technische epistels te schrijven om aan te tonen dat er iets mis moet zijn met de montage van de trekhaak, Meeder laat gewoon een stukje Hollandse nuchterheid zien
BAM Iedereen zit vernuftige en technische epistels te schrijven om aan te tonen dat er iets mis moet zijn met de montage van de trekhaak, Meeder laat gewoon een stukje Hollandse nuchterheid zien
Laatst gewijzigd door Trina op ma 2 jul 2018 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Bosal zegt zelf dat de oorzaak ligt aan het een zwakke achterbord van Peugeot komt. dat geven ze al toe. natuurlijk geven ze niet toe dat het een ontwerp fout is of verkeerde bevestiging in het ontwerp.
hun advies is niet meer dan 50 a 60 kg kogeldruk gebruiken. Ook zit ik eronder de maximale kogeldruk, ik ben er niet gerust op. je hoeft maar over een drempel te rijden, heb ik al het idee dat de kogel gaat zakken.
Ik ga aanstaande donderdag naar Saro trekhaakcentrum in Beek en donk kijken naar een auto, waarbij een Brink trekhaak eronder is gemonteerd. Volgens hun is de bevestigingspunten hetzelfde alleen iets anders met meer bouten?, maar wel steviger. ik ben benieuwd
hun advies is niet meer dan 50 a 60 kg kogeldruk gebruiken. Ook zit ik eronder de maximale kogeldruk, ik ben er niet gerust op. je hoeft maar over een drempel te rijden, heb ik al het idee dat de kogel gaat zakken.
Ik ga aanstaande donderdag naar Saro trekhaakcentrum in Beek en donk kijken naar een auto, waarbij een Brink trekhaak eronder is gemonteerd. Volgens hun is de bevestigingspunten hetzelfde alleen iets anders met meer bouten?, maar wel steviger. ik ben benieuwd
Laatst gewijzigd door qton op ma 2 jul 2018 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
RE.gif
De vernuftige epistels proberen inzichtelijk te maken waarom bij deugdelijke bevestiging de trekhaak niet kán kantelen.
De hollandse nuchterheid laat zien dat er niets aan de hand is met de bevestiging aan de flens.
Er zijn meerdere wegen die...
De vernuftige epistels proberen inzichtelijk te maken waarom bij deugdelijke bevestiging de trekhaak niet kán kantelen.
De hollandse nuchterheid laat zien dat er niets aan de hand is met de bevestiging aan de flens.
Er zijn meerdere wegen die...
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
@qton:
Waarom leg je de schuld bij Bosal neer als die alleen maar het ontwerp van Peugeot volgen?
Waarom leg je de schuld bij Bosal neer als die alleen maar het ontwerp van Peugeot volgen?
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Beste qton,qton schreef: ↑ma 2 jul 2018 15:09Bosal zegt zelf dat de oorzaak ligt aan het een zwakke achterbord van Peugeot komt. dat geven ze al toe. natuurlijk geven ze niet toe dat het een ontwerp fout is of verkeerde bevestiging in het ontwerp.
hun advies is niet meer dan 50 a 60 kg kogeldruk gebruiken. Ook zit ik eronder de maximale kogeldruk, ik ben er niet gerust op. je hoeft maar over een drempel te rijden, heb ik al het idee dat de kogel gaat zakken.
We proberen mee te denken. Je te adviseren. Dat Peugeot zelf aangeeft waar een trekhaak moet komen, is Bosal niet kwalijk te nemen. Nee, die hoeven niets toe te geven. En als het een verkeerde bevestiging is, moet je dus niet bij Bosal en niet bij Peugeot zijn.
Maar op de een of andere manier lukt het ons blijkbaar niet om je duidelijk te maken dat het 'ondeugdelijke achterbord' (wat een rare kwalificatie trouwens) niet mág buigen. Er mag alleen maar verticale kracht op staan! De horizontale kracht wordt opgevangen door de bevestiging van de constructie via het hoekprofiel op het chassis van de Peugeot verder onder auto. Daar zou je echt eens naar moeten (laten) kijken!!!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Ik zie nog steeds niets verkeerds, laat eens iets zien dat vervormd of verbogen is....
Ben je wel zeker dat er iets fout is??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ben je wel zeker dat er iets fout is??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Ik zou als ik de OP was op de uitnodiging van VIP ingaan om hem te laten kijken voor een 2nd opinion, ook al is het een uur rijden.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Op basis van deze foto van QTON, kun je al zien dat andere montagepunten niet goed zitten.
Porsche + Tabbert
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18814
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
RE.gif
Dat was ook mijn eerste gedachte. Het laatste stukje van de trekhaak behoort 90 graden t.o.v. de weg te zitten.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Het laatste stukje van de trekhaak behoort 90 graden t.o.v. de weg te zitten.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Beste leden,
bedankt dat jullie hebben gereageerd en meedenken.
garage bedrijf Verhoeven heeft mijn trekhaak alles na gecheckt, gemonteerd conform montage handleiding, dus daar ligt het niet aan.
Ik zal voor jullie vanavond een film onder de auto maken zodat jullie kunnen zien hoe de constructie van Bosal in elkaar zitten.
Ik ga aanstaande donderdag kijken naar een trekhaak van brink. die is gemonteerd op de dezelfde auto als die van mij. ik ben benieuwd hoe de constructie in elkaar zit.
heeft iemand een montage handleiding van brink trekhaak?
bedankt dat jullie hebben gereageerd en meedenken.
garage bedrijf Verhoeven heeft mijn trekhaak alles na gecheckt, gemonteerd conform montage handleiding, dus daar ligt het niet aan.
Ik zal voor jullie vanavond een film onder de auto maken zodat jullie kunnen zien hoe de constructie van Bosal in elkaar zitten.
Ik ga aanstaande donderdag kijken naar een trekhaak van brink. die is gemonteerd op de dezelfde auto als die van mij. ik ben benieuwd hoe de constructie in elkaar zit.
heeft iemand een montage handleiding van brink trekhaak?
Laatst gewijzigd door qton op ma 2 jul 2018 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Mij verbaasd dit niets. Hij stelt een vraag, onwetend of niet, en krijgt gelijk een bak opmerkingen over zich heen. Nu vertoef ik hier al langer en ben niet zo schrikkerig , maar voor een net nieuwe bezoeker kan dit wel eens heel anders overkomen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
RE.gif
Geen reactie is niet goed, teveel schijnbaar ook niet
TS start niet voor niets een topic op het forum,TS heeft een probleem en zoekt een oplossing, daar denken een aantal hier over mee.
Ik zou als ik nieuw ben op een forum, juist blij zijn dat medeforummers zo actief meedenken en me niet links laten liggen, ondanks dat TS gelijk met zo'n post komt binnenvallen.
Hoe dan ook op basis van de foto's blijf ik er bij dat de bouten niet goed vastzitten en twijfel ik ik niet aan Bosal of enig ander gerenomeerd trekhaakmerk ( Brink, Westfalia, ORIS enz).
Wat het ook nog kan zijn is dat bij montage de beschermingslaag/coating/tectyl van de auto op de plekken van de bevestigingsbouten niet is weggehaald en de bouten/moeren daardoor zijn losgekomen met als gevolg dat de trekhaak is ingezakt.
Geen reactie is niet goed, teveel schijnbaar ook niet
TS start niet voor niets een topic op het forum,TS heeft een probleem en zoekt een oplossing, daar denken een aantal hier over mee.
Ik zou als ik nieuw ben op een forum, juist blij zijn dat medeforummers zo actief meedenken en me niet links laten liggen, ondanks dat TS gelijk met zo'n post komt binnenvallen.
Hoe dan ook op basis van de foto's blijf ik er bij dat de bouten niet goed vastzitten en twijfel ik ik niet aan Bosal of enig ander gerenomeerd trekhaakmerk ( Brink, Westfalia, ORIS enz).
Wat het ook nog kan zijn is dat bij montage de beschermingslaag/coating/tectyl van de auto op de plekken van de bevestigingsbouten niet is weggehaald en de bouten/moeren daardoor zijn losgekomen met als gevolg dat de trekhaak is ingezakt.
Porsche + Tabbert
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Hier kan je de handleiding van Brink downloaden:qton schreef:Beste leden,
bedankt dat jullie hebben gereageerd en meedenken.
garage bedrijf Verhoeven heeft mijn trekhaak alles na gecheckt, gemonteerd conform montage handleiding, dus daar ligt het niet aan.
Ik zal voor jullie vanavond een film onder de auto maken zodat jullie kunnen zien hoe de constructie van Bosal in elkaar zitten.
Ik ga aanstaande donderdag kijken naar een trekhaak van brink. die is gemonteerd op de dezelfde auto als die van mij. ik ben benieuwd hoe de constructie in elkaar zit.
heeft iemand een montage handleiding van brink trekhaak?
http://90.145.16.103/505400.pdf
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Bijgevoegd de montagehandleiding voor de Brink. De bijgevoegde handleiding toont aan dat de Brink nog gevoeliger kan zijn voor kantelingen doordat montagepunt C op de Bosal tekening bij de Brink trekhaak ENKEL is uitgevoerd en bij de Bosal DUBBEL.
Voor de rest wilde ik net de opmerking maken dat de eventuele aanwezige bitumen op de montage oppervlakten weggehaald moeten worden, maar VIP was me voor.
Ik denk dat er veel mensen meedenken met de TS. Het was alleen de manier van posten over het probleem, aangevuld met een reageer pauze welke er voor zorgde dat er werd getwijfeld aan het echte verhaal. Nu komt er druppelgewijs meer infromatie beschikbaar zodat er naar een oorzaak (en dus ook een oplossing) toegewerkt kan worden.
Voor de rest wilde ik net de opmerking maken dat de eventuele aanwezige bitumen op de montage oppervlakten weggehaald moeten worden, maar VIP was me voor.
Ik denk dat er veel mensen meedenken met de TS. Het was alleen de manier van posten over het probleem, aangevuld met een reageer pauze welke er voor zorgde dat er werd getwijfeld aan het echte verhaal. Nu komt er druppelgewijs meer infromatie beschikbaar zodat er naar een oorzaak (en dus ook een oplossing) toegewerkt kan worden.
- Bijlagen
-
- document_3734.pdf
- (626.85 KiB) 32 keer gedownload
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Als je de foto van deze partner ziet, zie je dat de kogel wel recht zit.
De trekhaak van TS hangt wat achterover. Lijkt een montagefout of misschien heeft de auto van TS ooit schade aan de achterzijde gehad?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
ik denk dat het gezocht moet worden in de balken nummer 3, of ze zitten er niet, of ze zijn niet vastgezet/ hebben bewegingsruimte gekregen zoals VIP schrijft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Ik kan me overigens de frustratie van ts wel voorstellen. Ook als fabrikant wil je niet dat je klanten de dupe worden van een leverancier die ondeugdelijk monteert. Ik had de klant op zijn minst even uitgenodigd. Voor de fabrikant een kleine moeite. Nu wordt hij door leverancier en fabrikant van het kastje naar het muurtje gestuurd. Overigens is het in Nederland wettelijk wel zo geregeld dat je je voor dit soort zaken tot de leverende partij moet wenden.
Al met al ben ik wel heel benieuwd naar het filmpje.
Al met al ben ik wel heel benieuwd naar het filmpje.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Kan het probleem niet worden veroorzaakt door een verkeerde bouwjaar of modeljaar.
Dus gewoon het verkeerde pakket onder gemonteerd. Bijv van 2003 terwijl de auto van 2002 is.
Want bij mijn andere auto,s zat er wel enig verschil in de bevestiging van de trekhaken. Dezelfde model ander bouwjaar.
Dus gewoon het verkeerde pakket onder gemonteerd. Bijv van 2003 terwijl de auto van 2002 is.
Want bij mijn andere auto,s zat er wel enig verschil in de bevestiging van de trekhaken. Dezelfde model ander bouwjaar.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Wat ik zag is dat de trekhaak van 2008 t/m ik geloof 2015 gelijk gebleven.
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Mp4 bestand wordt niet geaccepteerd?
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Naar YouTube uploaden en de snelkoppeling hier plaatsen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Trekhaak van Bosal zakt in
Hierbij een link naar youtube
https://youtu.be/6q24eWEVwww
Schema van Brink. Balk E neemt alleen trekkrachten op volgens mij
https://youtu.be/6q24eWEVwww
Schema van Brink. Balk E neemt alleen trekkrachten op volgens mij
Laatst gewijzigd door qton op ma 2 jul 2018 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.