Gewichtsvragen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 21:41

RE.gif

ik zet hem in de auto vast in de gordel, door het handvat, klem tussen de stoel zegt niets, we hebben vrienden van mijn ouders verloren in een ongeval, alles wat tussen de stoelen staat gaat met stoel en al door de auto :(
dat risico beperking ben ik helemaal met je eens hoor en dat doet een ieder anders, dat geeft ook niet als je (men) er zelf maar een goed gevoel bij hebt (heeft) thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Niels83 » wo 13 jun 2018 22:17

Er wordt weer flink afgedwaald in dit topic.
Gasfles is niet zo zwaar daar ik een kleine campingaz fles gebruik deze was al jaren groot genoeg dus nu ook. Die weegt niet veel.

Ik heb niet zon geweldige trek auto. Eerste generatie fabia greenline die maar 800 mag trekken. Caravan is 660 dus ik heb niet veel speel ruimte.

Iemand nog tips om de keuken goed te compenseren? Kleren zijn natuurlijk niet zo zwaar.

En wordt er nou veel en streng gecontroleerd op het gewicht?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18946
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Hobby Linka » wo 13 jun 2018 22:22

RE.gif

In 18 jaar caravannen ben ik nog nooit gecontroleerd. Dat neemt niet weg dat ik me gewoon aan de gewichten van de auto en caravan hou.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 22:25

Niels83 schreef:
wo 13 jun 2018 22:17
Er wordt weer flink afgedwaald in dit topic.
Gasfles is niet zo zwaar daar ik een kleine campingaz fles gebruik deze was al jaren groot genoeg dus nu ook. Die weegt niet veel.

Ik heb niet zon geweldige trek auto. Eerste generatie fabia greenline die maar 800 mag trekken. Caravan is 660 dus ik heb niet veel speel ruimte.

Iemand nog tips om de keuken goed te compenseren? Kleren zijn natuurlijk niet zo zwaar.

En wordt er nou veel en streng gecontroleerd op het gewicht?
gewichtsvragen is een breed begrip mrgreen.gif

maar goed, nu je de gewichten schrijft, is het wel belangrijk om te kijken dat je niet de auto overbelaad, de kogeldruk komt dus bij de belading van de auto en wordt dus zo gewogen bij een controle.
maar heb je het laadgewicht wel in de auto, kun je dus met die paar kilo extra kogeldruk, gewicht wat voor in de caravan zit, "verplaatsen" naar de auto thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peterspijker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 jul 2016 08:48

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Peterspijker » wo 13 jun 2018 22:43

In Nijkerkerveen, tussen Amersfoort en Nijkerk zit een bedrijf waar je de caravan kan wegen.

Eijva b.v.
Domstraat 65
Nijkerkerveen

Kost een € 10,00 contant te betalen.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Rene_13 » wo 13 jun 2018 22:47

Ook ik ben ooit eens kritisch door mijn caravan gelopen. een Hobby.
Ik heb afscheid genomen van de dubbele spiegel boven de wasbak, de schuifdeuren en de kachel. Goed voor een kilo of 25.
Wij gebruiken ze niet en dus eruit.
Verder heb ik overbodige haringen er uitgegooid, ook een kilo of 3.
Ook lag er voor een kilo of 10 rommel in de diverse banken die we altijd meenamen maar nooit gebruikten. Weg er mee.
Een dakkoffer gekocht, luifel en buizen er in even als de diverse schaduwdoeken. al met al ook een kilo of 15.

Echt als je kritisch bent kan je best wel wat kilo`s winnen.

Wel een opmerking over onze situatie, wij gebruiken onze caravan puur om te slapen want in het land dat wij bezoeken kan je gewoon buiten onder een luifel leven.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Niels83 » wo 13 jun 2018 22:51

RE.gif
Dank je. Ga hen eens vragen.

RE.gif RE.gif
Mijn subvragen zijn volgens mij heel duidelijk en niet zo afhankelijk van het gewicht van de combi.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 22:56

RE.gif

je vragen zijn idd meer dan duidelijk thumbup.gif

hieronder mijn antwoorden:

Ik heb wat vragen over het gewicht en beladen.
- wat weegt een oude (1983) caravan koelkast ongeveer. 25 kilo schat ik
- het keukentje is relatief zwaar hoe compenseren jullie dat? Boven de andere as heb ik een kleding kast en gaskachel. Achter de gaskachel heb ik mijn gereedschap ed . Daarboven wat kleding niet echt een compensatie voor de keuken invetaris. compenseren hoeven we niet (niet anders dan gewoon inpakken), we pakken gewoon in het zware zo laag mogelijk, na wegen heb ik niet meer dan ongeveer 30 kilo verschil tussen linker en rechter wiel
- weet iemand een weeg brug in amersfoort? Liefst rond de isselt (voor ds mede amersfoorters) antwoord is gegeven
- mij n trekhaak geeft 50 kilo aan de caravan max 75kilo ik wilde ergens daar tussen in beladen. Kan dat? Heb ik hierboven al aangeven
- maken hulpveren iets uit voor de maximale kogeldruk? Heb ik ook hierboven al aangegeven
- wordt er vaak gecontroleerd op overbelading ed? Het liefst blijf ik onder de max maar stel het geheel is 50 kilo zwaarder heb ik dan een probleem? Ik ben in 44 jaar 1 keer gecontroleerd, met 50kilo overbelading op jouw caravan heb je geen probleem, zoals ik schreef kogeldruk komt bij de auto, let wel dat je daarmee niet over het max gewicht van je auto gaat, want die wegen ze ook

ik hoop dat de antwoorden je verder helpen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Volvodriver » do 14 jun 2018 07:02

Over een weegbrug in Amersfoort: Mogelijk kan je ook terecht bij de ROVA. Dat was in het verleden wel het geval. En dat zit op de Isselt.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Peter 1969 » do 14 jun 2018 07:54

PremiumDiscovery schreef:
wo 13 jun 2018 21:35
RE.gif


Dat de gasfles bij een aanrijding mogelijk uit de disselbak wordt geslingerd, vind ik geen probleem. Hij komt dan zeker niet in de auto knipoog.gif
Nee, onder de auto awhoea.gif

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Rene_13 » do 14 jun 2018 09:14

RE.gif

Das altijd nog beter dan er in.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Wally » do 14 jun 2018 10:50

vso1 schreef:
wo 13 jun 2018 19:03
- vul je banden met stikstof (2.50 per band bij de kwikfit ofzo, met anwb pas minder) dit beperkt slijtage en "leegloop"
scratch.gif

Die beperking is zo minimaal dat dat totaal niet in verhouding staat met die gemaakte kosten.

Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jun 2018 12:00

Slijtage blijft gelijk...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Ab » do 14 jun 2018 13:48

Leegloop ook.
Als je de banden gewoon met een compressor een keer of 2 hebt bijgepompt zit er ook praktisch alleen maar stikstof in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Peter 1969 » do 14 jun 2018 15:50

Rene_13 schreef:
do 14 jun 2018 09:14
RE.gif

Das altijd nog beter dan er in.

Ligt eraan of er een grote scheur in komt en het verdampende ontsnappende gas vlam kan vatten van een gloeiend hete uitlaat ( tot 700 graden celcius ) waar het dan bij ligt. Indien het tot ontbarnding komt is het vast niet meer belangrijk dat onder de auto ook meestal de brandstoftank hangt.... mrgreen.gif

Leuke bijvangst waar mensen zich weer druk om kunnen maken ( Wikipedia ) :

Butaangas zoals dat voorkomt gemengd met propaangas in onder andere aanstekers, kan als dat wordt geïnhaleerd ernstige hartritmestoornissen veroorzaken. Iemand kan daaraan zelfs overlijden. Dit wordt aangeduid met het ”sudden sniffing death syndrome”.[1] Gebruik van drijfgassen om ze te snuiven kan bovendien tot leverschade leiden. Door het inhaleren van aanstekergas overleed in maart 2017 een 13-jarige Nederlandse jongen en een maand eerder een 19-jarige Belgische vrouw.[2] In 2010 raakte een 15-jarige jongen in coma.[3]

Dat maakt gasflessen niet in de auto vervoeren wellicht toch wel iets verstandigs, een beetje lekken kan dus al gevaarlijk worden zonder dat er ontploffingsgevaar is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » do 14 jun 2018 16:13

RE.gif

ik draai de fles altijd dicht hoor in de auto awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18946
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Hobby Linka » do 14 jun 2018 16:40

RE.gif

Wat. jij ook? Als ik mijn LPG tank heb gevuld wacht ik zelfs even voor dat ik hem in de auto zet. Nu rook ik niet, maar het geeft me geen veilig gevoel als ik die dampjes ruik.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Niels83 » do 14 jun 2018 17:48

Hoe komen we vanaf gewichtsvragen bij deze wetenswaardigheden over gas? On topic graag. Open anders zelf een topic over spookverhalen over gas flessen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Bram » do 14 jun 2018 18:03

RE.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
schreef:
do 14 jun 2018 17:48
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » do 14 jun 2018 19:55

Niels83 schreef:
do 14 jun 2018 17:48
Hoe komen we vanaf gewichtsvragen bij deze wetenswaardigheden over gas? On topic graag. Open anders zelf een topic over spookverhalen over gas flessen.
Een forum heet dat knipoog.gif

zijn er nog vragen van je niet of niet naar tevredenheid beantwoord? wellicht kun je die nog even opnieuw aan het licht brengen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Niels83 » do 14 jun 2018 21:29

RE.gif

Ik kom op heel veel fora maar nog nooit mee gemaakt dat er zoveel wordt afgeweken van de vraag. Sta echt te kijken wat er gebeurt. En ik moet mijn antwoorden zoeken tussen het geklets over gasflessen en users die in een ander topic bot vingen die hier nog even gram halen.

Het zou leuk zijn als andere users de antwoorden die gegeven zijn ondersteunen of tegen spreken zodat de ts ook het advies op waarden kan schatten. Dat is een forum in mijn ogen.

Maar goed ik kan wel uit de voeten met de vragen die gegeven zijn.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 14 jun 2018 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag net als op andere fora niet onnodig quoten

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door vso1 » do 14 jun 2018 21:31

erhm dat iets door je auto/caravan heen vliegt lijkt me al geen goeie belading ..

Maar ja daarom ook zijn de regels van apk/max gewichten in europa (nederland) vrij streng. zodat je 90% van de gevallen in een veilge marge zit.
Maar tegen domme fouten / of gewoon pech gevallen (kleine ongelukjes) kan je soms geen moer doen.

Tijdje bij de politie gewerkt, en men verteld dat het vaak is het gewoon een opeen stapeling van "fouten" die tot een noodlottig ongeval leiden.
haast is uiteindelijk de grootste boosdoener ..

die 2.50 voor stikstofbanden is meer ter voorkoming van .. je banden gaan iets langer mee en blijven beter op druk, dit heeft vooral nut als je veel op de weg zit met die banden .. (of te kleine velgen) met een 10 inch band (vouwwagen) was dit een voordeel omdat ze minder snel heet worden. het beinvloed niet nadeling(er) dan lucht vulling dus in praktijk alleen maar voordelen. Is het handig voor een caravan ? tja.. dat moet je uiteindelijk zelf bepalen..

Goed terug naar "gewicht" ...
ik zou kleine "zware" dingen gewoon in de auto duwen..
bv 10kg "neuswiel" staat misschien in verhouding tot zak aardappelen en een tas kleding, omdat een auto vaak niet veel "volume" kwijt kan en je caravan wel is het juist handig(er) om te bedenken wat je waar plaatst.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » do 14 jun 2018 21:47

Niels83 schreef:
do 14 jun 2018 21:29
Micky schreef:
do 14 jun 2018 19:55
Niels83 schreef:
do 14 jun 2018 17:48
Hoe komen we vanaf gewichtsvragen bij deze wetenswaardigheden over gas? On topic graag. Open anders zelf een topic over spookverhalen over gas flessen.
Een forum heet dat knipoog.gif

zijn er nog vragen van je niet of niet naar tevredenheid beantwoord? wellicht kun je die nog even opnieuw aan het licht brengen thumbup.gif
Ik kom op heel veel fora maar nog nooit mee gemaakt dat er zoveel wordt afgeweken van de vraag. Sta echt te kijken wat er gebeurt. En ik moet mijn antwoorden zoeken tussen het geklets over gasflessen en users die in een ander topic bot vingen die hier nog even gram halen.

Het zou leuk zijn als andere users de antwoorden die gegeven zijn ondersteunen of tegen spreken zodat de ts ook het advies op waarden kan schatten. Dat is een forum in mijn ogen.

Maar goed ik kan wel uit de voeten met de vragen die gegeven zijn.
ik snap je punt, maar een forum is ook voor het plezier en de gezelligheid, belangrijk is uiteraard dat je wel antwoorden krijgt op je vragen, je stelt ze niet voor niets uiteindelijk, om eerlijk te zijn wordt er idd regelmatig afgeweken, maar uiteindelijk moet het forum in mijn ogen dus ook gezellig blijven, anders haken mensen af en onder die mensen zijn dan ook weer diegenen die antwoorden geven op de vragen die gesteld worden thumbup.gif aflower.gif
er zijn veel mensen die langskomen en vragen stellen, onder die mensen zijn er een aantal die ook langer blijven en zelf bijdragen leveren, maar vaak verdwijnen ze helaas ook na het ontvangen van de gevraagde info, dus het is een beetje van alles denk ik, daar mogen we het beste voor ons uithalen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Gewichtsvragen

Bericht door vso1 » do 14 jun 2018 22:11

RE.gif

@micky je vergeet nog dat mensen niet "zoeken" en dus de trouwe vaste forumbezoekers ook steeds minder zereneus op dergelijke berichten gaan antwoorden.
Afgezien daarvan heb je nog veel mensen die gewoon leuk vinden om "negatief" te reageren.. of die slecht lezen.

@niels83 vergeet ook niet dat een vraag simpeler is dan een antwoord, iedereen heeft wel een mening en een antwoord .. soms zijn er relevante punten soms wijk je ervanaf .. dat is het voor/nadeel van een forum. Dus zoals micky ook zegt distileer je antwoord ..

niet voor niks luid het spreekwoord " een gek kan meer vragen stellen dan een geleerde kan beantwoorden"
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsvragen

Bericht door Micky » do 14 jun 2018 22:16

RE.gif

ik ben het met je eens, toch denk ik dat hier doorgaans wel echt serieus geantwoord wordt, ook al verwijzen leden naar bestaande draadjes, ikzelf doe dat ook en toch om eerlijk te zijn, als je je op een ander forum aanmeld, heb je (ik) gelijk de neiging om te vragen zonder te zoeken, menselijk denk ik :oops: of gewoon omdat je niet precies weet hoe het daar werkt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”