Alko aks 2000

Plaats reactie
quintet
Berichten: 24
Lid geworden op: di 29 aug 2017 16:13

Alko aks 2000

Bericht door quintet » di 12 jun 2018 13:54

Op onze caravan, een lmc münsterland siësta 420, zit een alko aks 2000 stabilisatie koppeling. Nu is het mij opgevallen dat deze na een tijdje rijden telkens scheef op te trekhaak kogel staat, dus als je achter de auto staat, naar rechts gedraaid, tot tegen de handrem van de caravan. Nu heb ik de caravan zowel in beladen als onbeladen toestand achter de auto gehad, maar dat maakt geen verschil, de koppeling blijft telkens naar rechts draaien, en blijft in die stand zo zitten.
Mijn eerste vraag : kan dit kwaad of maakt het voor de werking niks uit ?

Mijn 2e vraag luid als volgt, tijdens het rijden met de caravan bemerk ik ook een soort van gepiep / gekraak van deze koppeling, b.v. Als ik een bocht door ga, of over een hobbelige weg rijd, het klinkt alsof de frictiecups aangrijpen oid.
Is dit gepiep/ gekraak normaal, of behoor je niks te horen ?

En mijn laatste vraag is, de trekstang van de caravan waar dus de alko koppeling op zit, kan ik in zijn geheel rond zijn as draaien, daar kwam ik achter toen ik de caravan had afgekoppeld, en wilde kijken naar de frictiecups, of deze niet versleten waren.
Hoort de trekstang rond zijn as te kunnen draaien, of is dit zo gemaakt in samenhang met de alko koppeling ?

Verders ligt de caravan naar mijn mening wel behoorlijk stabiel achter de auto.
Dit is overigens onze eerste caravan met een stabilisatie koppeling, onze oude caravan had een normale aanhangwagen koppeling, en deze stond nooit scheef op de trekhaak, en ook de strekstang kon ik niet ronddraaien, tenminste niet meer dan bij een normale aanhanger zeg maar, en ook geen gepiep of gekraak toen.
Nu ben ik een leek op dit gebied, misschien is er iemand die mij wat info of gerustmoed kan geven of bovengenoemde zaken normaal kwaad kunnen of niet, want wij gaan over 3 weken voor de eerste keer met deze caravan op vakantie, en ik wil wel graag veilig op pad gaan.

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Alko aks 2000

Bericht door Ivo » wo 13 jun 2018 14:30

Vraag 1: ik had vroeger hetzelfde met een Winterhoff koppeling. Die stond ook dikwijls scheef. Voor de werking maakt dat volgens mij niks uit. De bol is immers rond.
Vraag 2: het piepen en kraken is normaal. De koppeling dempt immers de beweging van de caravan. Wat een beetje kan helpen is de frictiecups (de binnenkant van de koppeling dus) goed spoelen met water en zeep om eventueel vuil te verwijderen.
Vraag 3: ik vind het vreemd dat je die as (en dus ook de koppeling) volledig rond kan draaien. Ik heb een AKS 1300. Die kan ik niet ronddraaien.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

quintet
Berichten: 24
Lid geworden op: di 29 aug 2017 16:13

Re: Alko aks 2000

Bericht door quintet » wo 13 jun 2018 14:47

Ivo schreef:Vraag 1: ik had vroeger hetzelfde met een Winterhoff koppeling. Die stond ook dikwijls scheef. Voor de werking maakt dat volgens mij niks uit. De bol is immers rond.
Vraag 2: het piepen en kraken is normaal. De koppeling dempt immers de beweging van de caravan. Wat een beetje kan helpen is de frictiecups (de binnenkant van de koppeling dus) goed spoelen met water en zeep om eventueel vuil te verwijderen.
Vraag 3: ik vind het vreemd dat je die as (en dus ook de koppeling) volledig rond kan draaien. Ik heb een AKS 1300. Die kan ik niet ronddraaien.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb ondertussen wat speurwerk gedaan op internet, en kwam een artikel tegen, met een soortgelijke vraag als de mijne, alleen ging dat over een winterhof koppeling. In reactie hierbij stond ook iets over een rondraaiende buis/trekstang, zie onderstaande foto

Afbeelding

Verders zag ik ook ergens dat sommige stabilisatie koppelingen niet mochten worden gemonteerd op zo een ronddaaiende trekstang/buis/as. Maar meer info heb ik niet kunnen vinden. Dus ook niet over deze combinatie met de alko koppeling.
Ik zelf vind het ook iets wat raar dat deze stang geheel rond kan draaien. Mocht het niet mogen hoe kan ik dan de stang vastzetten zodat ie minimale draait, dus niet meer dan noodzakelijk ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Alko aks 2000

Bericht door MarcoC » wo 13 jun 2018 15:13

Niet reinigen met water en zeep, maar met remreiniger! Zowel de bol van je trekhaak spuit je daarmee in en eventueel ook de binnenkant van de koppeling.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

quintet
Berichten: 24
Lid geworden op: di 29 aug 2017 16:13

Re: Alko aks 2000

Bericht door quintet » wo 13 jun 2018 15:20

MarcoC schreef:Niet reinigen met water en zeep, maar met remreiniger! Zowel de bol van je trekhaak spuit je daarmee in en eventueel ook de binnenkant van de koppeling.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dank voor de tip, Afbeelding ik heb de kogel van de trekhaak al geschuurd en schoongemaakt met spiritus ondertussen, als ik de caravan gaan halen dan zal ik de koppeling wel eens inspuiten met remreiniger, hopelijk werkt dat, en miss ook wel voor de scheefstand van de koppeling.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Sunline99

Re: Alko aks 2000

Bericht door Sunline99 » wo 13 jun 2018 15:27

Een paar nieuwe frictiecupjes doet ook vaak wonderen. De kogel van de trekhaak slijt nooit mooi rond af, mede door de verhoogde druk daar waar de frictiecupjes hun “remmende” werk doen. En schakel de stabilisator pas in als je de snelweg op gaat, dat scheelt een hoop gekraak en slijtage.

Heinkeltje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 17 feb 2018 20:25

Re: Alko aks 2000

Bericht door Heinkeltje » ma 12 aug 2019 19:21

Nou sunline 99!
Ik hoop niet dat ik achter jou rij als je koppeling losschiet met80 per uur!

nerood

Re: Alko aks 2000

Bericht door nerood » ma 12 aug 2019 19:26

RE.gif waarom zou bij 80 kmh de koppeling losschieten...?

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Alko aks 2000

Bericht door Unplugged » ma 12 aug 2019 22:48

Heinkeltje schreef:
ma 12 aug 2019 19:21
Nou sunline 99!
Ik hoop niet dat ik achter jou rij als je koppeling losschiet met80 per uur!
Je kunt gewoon zonder stabilisator rijden, hoor. De koppeling is een ander onderdeel dan de stabilisator. Je kunt de stabilisator pas vastzetten als de aanhangwagen gekoppeld is.

Volvodriver

Re: Alko aks 2000

Bericht door Volvodriver » di 13 aug 2019 10:30

Sunline zal niet meer reageren. Topic is al een jaar oud! En Sunline is van het forum af.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Alko aks 2000

Bericht door Paulusssttt » di 13 aug 2019 12:33

Vanaf welk caravan gewicht is zo'n stabilisatiekoppeling (3x woordwaarde) eigenlijk zinvol.
Onze Boppe weegt met inhoud max. 750kg. Denk dat ik nu net over de 600kg zit maar meten is weten.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Volvodriver

Re: Alko aks 2000

Bericht door Volvodriver » di 13 aug 2019 15:48

RE.gif
Voor jullie heeft een stabilisator geen meerwaarde als je er nu al strak mee rijdt.
Heb je toch "problemen" dan eerst naar je belading (indeling van) kijken en dan zou je na kunnen denken over een stabilisator.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Alko aks 2000

Bericht door Paulusssttt » zo 18 aug 2019 10:06

RE.gif
Onze Predom ligt als een strijkijzer op de weg. En idd, bij beladen let ik goed op de plaats en de verdeling.
Banden, remmen, remkabels en schokbrekers zijn in orde, bij remmen blijft de boel recht en als ik per ongeluk te hard rij is er ook geen sprake van neiging tot slingeren.
Maar gezien de leeftijd (van 1989) is volgend seizoen de koppeling aan vervanging toe dus daarom eigenlijk de vraag.
Want als ik iets vervang doe ik het gelijk goed. Budget is dan van ondergeschoven belang.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Volvodriver

Re: Alko aks 2000

Bericht door Volvodriver » zo 18 aug 2019 13:28

RE.gif
Dat laatste kan ik alleen maar toejuichen. Maar uit je bericht blijkt al dat een stabilisator dus geen toegevoegde waarde heeft. Dus een standaard koppeling is voldoende.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”