Nog maar een keertje kogelduk
Re: Nog maar een keertje kogelduk
@ primera
De combinatie rijdt onrustig..tenzij je gewicht in de achterbak legt schrijf je.
Als er meer gewicht op de kogel ligt heb je hetzelfde effect. Dat is ook gewoon lading.
Verder heb je gelijk.
De auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk is het beste advies.
Ik rij met een heel zware auto.
Als de caravan erachter zit is ie nog veel zwaarder.
Letterlijk alles, behalve keuken inventaris en kleding en nog wat dagelijks spul gaat in of op de auto.
Tafels stoelen fietsen koelbox enz.kratje HJ niet te vergeten.
Het zal je niet verbazen dat het heel lekker rijdt.
Ik heb hier op het forum moeten lezen dat autotransporters veel turbulentie en onrust veroorzaken.
Daar had ik nog nooit iets van gemerkt..
Btw..de kogeldruk is ook 100 + kg.
Dat sluit ook weer aan bij de gouden regel van caravan licht-auto zwaar.
Die 100 kg gaat immers van de caravan af, en komt er bij de auto bij.
De combinatie rijdt onrustig..tenzij je gewicht in de achterbak legt schrijf je.
Als er meer gewicht op de kogel ligt heb je hetzelfde effect. Dat is ook gewoon lading.
Verder heb je gelijk.
De auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk is het beste advies.
Ik rij met een heel zware auto.
Als de caravan erachter zit is ie nog veel zwaarder.
Letterlijk alles, behalve keuken inventaris en kleding en nog wat dagelijks spul gaat in of op de auto.
Tafels stoelen fietsen koelbox enz.kratje HJ niet te vergeten.
Het zal je niet verbazen dat het heel lekker rijdt.
Ik heb hier op het forum moeten lezen dat autotransporters veel turbulentie en onrust veroorzaken.
Daar had ik nog nooit iets van gemerkt..
Btw..de kogeldruk is ook 100 + kg.
Dat sluit ook weer aan bij de gouden regel van caravan licht-auto zwaar.
Die 100 kg gaat immers van de caravan af, en komt er bij de auto bij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Nog maar een keertje kogelduk
@primera, dat onrustige gevoel is altijd de schuld van de caravan, maar dit kun je compenseren.....
Zoals vele hier zeg ik ook:
- Maak je auto zo zwaar mogelijk.
- Caravan zo licht mogelijk.
- De juiste manier van caravan beladen zorgt automatisch voor de juiste en zeer belangrijke kogeldruk.
Auto:
In mijn kofferbak ligt juist geen gewicht, ik laad bijna alles voor de achteras van de auto! Gewicht in de kofferbak kan en mag nooit ter vervanging van de kogeldruk gezien worden.
Kogeldruk zorgt voor een stabiele caravan, gewicht in de auto zorgt voor een stevige overheersende trekker, dus gewicht het liefst tussen de assen van de auto!
Zoals vele hier zeg ik ook:
- Maak je auto zo zwaar mogelijk.
- Caravan zo licht mogelijk.
- De juiste manier van caravan beladen zorgt automatisch voor de juiste en zeer belangrijke kogeldruk.
Auto:
In mijn kofferbak ligt juist geen gewicht, ik laad bijna alles voor de achteras van de auto! Gewicht in de kofferbak kan en mag nooit ter vervanging van de kogeldruk gezien worden.
Kogeldruk zorgt voor een stabiele caravan, gewicht in de auto zorgt voor een stevige overheersende trekker, dus gewicht het liefst tussen de assen van de auto!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Door gewicht in de kofferbak te leggen demp je het veervermogen van de auto.
Daardoor doet juist de caravan stabieler rijden.
Naar mij idee is juist gewicht in de kofferbak leggen en dan zou de kogeldruk van de caravan lager kunnen zijn.
Dit is ook echter afhankelijk van de caravan. Ik zelf heb voldoende aan een kogeldruk van 50 kilo.
Maar mij caravan is ook een laag model en een laag gewicht van 750 kilo max.
Dus mijn conclusie is gewicht in de kofferbak om te zorgen dat de veerweg van de auto in het stugere deel van de vering zit. Waardoor de kont van de auto minder deint en kwispelt.
En dan kijken naar de kogeldruk van de caravan en proberen wat het beste rijd.
Bij zware en sterke trekkers is het gewicht verdeling anders.
Denk toch dat caravans tot 1500 kilo mijn beladingswijze zouden opvolgen een betere en stabielere combinaties zoude opleveren
Daardoor doet juist de caravan stabieler rijden.
Naar mij idee is juist gewicht in de kofferbak leggen en dan zou de kogeldruk van de caravan lager kunnen zijn.
Dit is ook echter afhankelijk van de caravan. Ik zelf heb voldoende aan een kogeldruk van 50 kilo.
Maar mij caravan is ook een laag model en een laag gewicht van 750 kilo max.
Dus mijn conclusie is gewicht in de kofferbak om te zorgen dat de veerweg van de auto in het stugere deel van de vering zit. Waardoor de kont van de auto minder deint en kwispelt.
En dan kijken naar de kogeldruk van de caravan en proberen wat het beste rijd.
Bij zware en sterke trekkers is het gewicht verdeling anders.
Denk toch dat caravans tot 1500 kilo mijn beladingswijze zouden opvolgen een betere en stabielere combinaties zoude opleveren
Re: Nog maar een keertje kogelduk
De vorige eugenaar van mijn caravan heeft een anti slinger koppeling op laten zetten omdat de auto slingerde bij 90 km per uur.
Ik kan echter zonder de anti slinger kopeling in werking gesteld 120 km per uur rijden. Zonder dat deze enig slinger gevoel op levert.
Ik doe het ook verder nooit. 100 is hard genoeg.
Maar dat was bij hem ook een slechte belading met zijn berlingo ervoor.
Ik kan echter zonder de anti slinger kopeling in werking gesteld 120 km per uur rijden. Zonder dat deze enig slinger gevoel op levert.
Ik doe het ook verder nooit. 100 is hard genoeg.
Maar dat was bij hem ook een slechte belading met zijn berlingo ervoor.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Het is geen anti-slinger koppeling! Het is een stabilisator die in mijn ogen eigenlijk alleen bedoeld is om comfort te verhogen. Als je zo'n koppeling nodig hebt om überhaupt stabiel te rijden is er iets goed mis met de combinatie.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Dat heb ik ook. Als ik de caravan ophaal of weg breng heb ik nog de gasflessen in de dissel staan. Geeft 75 kg kogeldruk. Misschien een optie voor jou? Is het probleem gedeeltelijk opgelost. Bij de stalling gaan de flessen er uit / in als ik de caravan brng / haal.Peter 1969 schreef: ↑do 7 jun 2018 23:56Ik ervaar een zeer onrustige ( stoten, deinen ) 1500 kg MTM caravan als ik hem leeg van de caravanboer naar huis sleep........
........Ik kan dan geen lading naar voren halen dus kan ik niets doen aan die specifieke kogeldruk.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Als je het artikel even goed gelezen had dan had je gezien dat jouw interpretatie volledig scheeft gaat. Dit is wat er letterlijk staat:Sunline99 schreef: ↑do 7 jun 2018 22:16De functie van de kogeldruk is het voorkomen van het achterover kiepen van de aanhanger als deze niet aangekoppeld is. De wettelijk verplichte minimum kogeldruk is 1% van het aanhangergewicht maar nooit meer dan 50 kg. Bij een caravan van 2000 kilo is dus maar 20 kilo kogeldruk verplicht. Het verhogen van de kogeldruk tot het maximum (of erboven) van wat de auto aan kogeldruk mag hebben is hoogst onverstandig en werkt in grensgevallen averechts op de stabiliteit van de combinatie.
c. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg mag niet minder bedragen dan 1% van de toegestane maximummassa van het voertuig, doch behoeft niet meer dan 50 kg te bedragen.
Er staat alleen iets over een minimum en niets over een maximum waar jij het over hebt. Het hoeft niet meer dan 50 te zijn het mag meer dan 50 zijn. En voor aanhangers boven de 750kg geldt dat deze beperkt worden door de max. kogeldruk van voertuig danwel caravan (laagste van de twee). En dat kogeldruk alleen maar te maken heeft met het achterover kiepen van een aanhangwagen daar zullen we maar helemaal geen woorden meer aan vuil maken.
Ik hoop niet dat er mensen naar jou zullen luisteren met dat soort stemmingmakerij.
Alles valt of staat met de juiste belading. Van zowel auto als caravan. Het een kan niet los gezien worden van het ander.
Overigens wordt het voor mij een eitje dit jaar met de SMV achter de Outlander. SMV's staan al bekend om hun prettige rijeigenschappen maar met een verhouding van max 950kg(die ik niet vol ga maken) beladen in combinatie met een voertuig beladen van max 2310kg wordt het helemaal een feestje.
Maximale kogeldruk is 50 kg maar ik zet hem stiekem op 55kg. Al was het maar om Sunline dwars te zitten.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Kun je aangeven wat naar jouw mening strijdig is met wat op de door jou genoemde pagina staat? En dan, inderdaad, wat betreft de informatie van moderatoren.
Ik kan de moderatoren eerlijk gezegd en gelukkig maar zelden (eigenlijk nooit, maar zeg nooit, nooit) betrappen op onjuiste informatieverstrekking. Volgens mij zijn dit ter zake kundige mensen.
Ter zijde, ik vraag me af of jouw opinie dat wat hier op het forum gezegd wordt, met caravans.net overeen moet komen, klopt.
Wat ik lees op de door jou aangegeven link, is niet strijdig met wat hier gezegd wordt. Hier worden wel wat meer puntjes op de i gezet.
Kun je aangeven wat naar jouw mening strijdig is met wat op de door jou genoemde pagina staat? En dan, inderdaad, wat betreft de informatie van moderatoren.
Ik kan de moderatoren eerlijk gezegd en gelukkig maar zelden (eigenlijk nooit, maar zeg nooit, nooit) betrappen op onjuiste informatieverstrekking. Volgens mij zijn dit ter zake kundige mensen.
Ter zijde, ik vraag me af of jouw opinie dat wat hier op het forum gezegd wordt, met caravans.net overeen moet komen, klopt.
Wat ik lees op de door jou aangegeven link, is niet strijdig met wat hier gezegd wordt. Hier worden wel wat meer puntjes op de i gezet.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik heb dan zeker een bijzondere combinatie, zoals jullie nu wel weten, fietsen achterop 70/80 kg kogeldruk, zonder fietsen rond de 65 kg kogeldruk en gaat hij naar de stalling, zoals afgelopen maandagavond, dat zit ik om en nabij de 50kg.
Stalling is 15 km van mijn woonplaats.
Stoten of slingerneigingen, nog nooit gehad, met welke kogeldruk ik dan ook rij.
De caravan ligt altijd als een blok achter de auto, heerlijke combinatie.
Stalling is 15 km van mijn woonplaats.
Stoten of slingerneigingen, nog nooit gehad, met welke kogeldruk ik dan ook rij.
De caravan ligt altijd als een blok achter de auto, heerlijke combinatie.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Er is geen probleem, ik hoef hem maar 7 km te slepen naar huis en dat kan ook ( legaal) met 60 kg kogeldruk. Het is niet dramatisch, de 2300 kg auto is de ( leeg ) ~1250 kg echt wel de baas.Hobby Linka schreef: ↑vr 8 jun 2018 12:43
Dat heb ik ook. Als ik de caravan ophaal of weg breng heb ik nog de gasflessen in de dissel staan. Geeft 75 kg kogeldruk. Misschien een optie voor jou? Is het probleem gedeeltelijk opgelost. Bij de stalling gaan de flessen er uit / in als ik de caravan brng / haal.
Er is enkel een zeer merkbaar verschil bij hoge of lage kogeldruk, maar zoals iemand al opmerkte zijn bij de caravan boer beide voertuigen ook leeg, en zonder twijfel reageren ze daar ook en worden ze inderdaad ook door belading per definitie rustiger.
Toch gaat mijn situatie niet per definitie op voor een V70. Ik heb een starre aangedreven achteras, die zijn belast altijd minder springerig. Mijn auto rijdt letterlijk beter met caravan dan zonder.....
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 8 jun 2018 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik neem aan dat de fietsen thuis blijven als het hok naar de stalling gaat, dus.......Wim Verso schreef:Ik heb dan zeker een bijzondere combinatie, zoals jullie nu wel weten, fietsen achterop 70/80 kg kogeldruk, zonder fietsen rond de 65 kg kogeldruk en gaat hij naar de stalling, zoals afgelopen maandagavond, dat zit ik om en nabij de 50kg.
Stalling is 15 km van mijn woonplaats.
Stoten of slingerneigingen, nog nooit gehad, met welke kogeldruk ik dan ook rij.
De caravan ligt altijd als een blok achter de auto, heerlijke combinatie.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Plaats een deel van de (zware) bagage in de trekauto (zo dicht mogelijk bij de achteras). Let erop dat het maximale laadvermogen (passagiers + belading + kogeldruk) van de auto niet wordt overschreden (zie instructieboekje).Unplugged schreef: ↑vr 8 jun 2018 18:30RE.gif
Kun je aangeven wat naar jouw mening strijdig is met wat op de door jou genoemde pagina staat? En dan, inderdaad, wat betreft de informatie van moderatoren.
Ik kan de moderatoren eerlijk gezegd en gelukkig maar zelden (eigenlijk nooit, maar zeg nooit, nooit) betrappen op onjuiste informatieverstrekking. Volgens mij zijn dit ter zake kundige mensen.
Ter zijde, ik vraag me af of jouw opinie dat wat hier op het forum gezegd wordt, met caravans.net overeen moet komen, klopt.
Wat ik lees op de door jou aangegeven link, is niet strijdig met wat hier gezegd wordt. Hier worden wel wat meer puntjes op de i gezet.
geknipt en geplakt.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Re:
Ja...en wie van ons beweerd anders?
Ja...en wie van ons beweerd anders?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Waar slaat dat nou op?Jan van Vijven schreef: ↑vr 8 jun 2018 19:44Ik neem aan dat de fietsen thuis blijven als het hok naar de stalling gaat, dus.......Wim Verso schreef:Ik heb dan zeker een bijzondere combinatie, zoals jullie nu wel weten, fietsen achterop 70/80 kg kogeldruk, zonder fietsen rond de 65 kg kogeldruk en gaat hij naar de stalling, zoals afgelopen maandagavond, dat zit ik om en nabij de 50kg.
Stalling is 15 km van mijn woonplaats.
Stoten of slingerneigingen, nog nooit gehad, met welke kogeldruk ik dan ook rij.
De caravan ligt altijd als een blok achter de auto, heerlijke combinatie.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Kogeldruk misschien?
Kogeldruk misschien?
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Wim wat verander jij aan je belading het lijkt alsof je behoorlijk wat gewicht verplaatst in de caravan.
Fietsen achterop rij je met kogeldruk 75/80 kg en zonder fietsen is de kogeldruk 65 kg.
Waarom?
Groeten aan Corrie.
Fietsen achterop rij je met kogeldruk 75/80 kg en zonder fietsen is de kogeldruk 65 kg.
Waarom?
Groeten aan Corrie.
Groet Arnold
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik kan het ook niet terugvinden. Dit is ook hetgeen er gezegd wordt.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Dat klopt beter. :lol:8Screenshot_20180606-164736.png
Eigenlijk moet de kogeldruk (tongue weight) nog veel hoger.
Alleen verkopen de caravanfabrikanten dan niks meer..
[/quote]
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Met de fietsen achterop Arnold, gaat alle gewicht naar de voorkant van de caravan, gaan ze niet mee, dan word het gewicht over de hele caravan verdeeld en dat gaat al jaren zo, en bevalt prima.
De Groetjes aan Corrie, zal ik over brengen, overigens de groetjes aan jou, maar ook aan je vrouw en de kinderen, is al weer een hele poos geleden, dat we jullie gezien en gesproken hebben.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
[/quote]
Ja? Als je jezelf verdiept in deze materie zal je zien dat er geen woord van gelogen is.
De meest stabiele caravan zou de wielen helemaal aan de achterkant hebben.
Die zou je met geen mogelijkheid aan het slingeren krijgen.
Ook niet bij 180 km per uur.
Alleen zou een caravan van 1500 kg dan 750 kg kogeldruk hebben..
Moeilijk verkoopbaar in Europa.
In Amerika waar mijn screenshot vandaan komt, zijn dergelijke kogeldrukken niks bijzonders.
Caravans met een gewicht van 4500 kg ook niet.
Onderstaand is nog niet eens een hele grote.
Let effe op de plaats van de wielen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Een mooi voorbeeld van een hoge kogeldruk. Bij een lage kogeldruk had deze kombinatie al lang op zijn kant gelegen.
Dus het klopt wel wat Ab zegt.
Een mooi voorbeeld van een hoge kogeldruk. Bij een lage kogeldruk had deze kombinatie al lang op zijn kant gelegen.
Dus het klopt wel wat Ab zegt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Die chauffeur is gek..maar heeft die combinatie wel perfect onder controle..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Je vroeg: waar slaat dat op? Hier geef je zelf het antwoord.Wim Verso schreef:
Met de fietsen achterop Arnold, gaat alle gewicht naar de voorkant van de caravan, gaan ze niet mee, dan word het gewicht over de hele caravan verdeeld en dat gaat al jaren zo, en bevalt prima.
De Groetjes aan Corrie, zal ik over brengen, overigens de groetjes aan jou, maar ook aan je vrouw en de kinderen, is al weer een hele poos geleden, dat we jullie gezien en gesproken hebben.
Jou combi is dus niet speciaal, je past zelf telkens de belading aan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Let even op wat de kogeldruk is.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.