Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
Wij hebben een Kip 440 met een kogeldruk van zo'n 50 kilo. ( auto mag 80 kilo hebben)
Nu willen we graag onze e-bikes meenemen en die willen we op de dissel plaatsen. Dit zal uiteraard gevolgen hebben voor de kogeldruk. Hoe hebben andere forummers dit weten te compenseren?
Nu willen we graag onze e-bikes meenemen en die willen we op de dissel plaatsen. Dit zal uiteraard gevolgen hebben voor de kogeldruk. Hoe hebben andere forummers dit weten te compenseren?
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover
Re: Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
Ja, de accu's niet op de e bikes laten, de disselbak zoveel mogelijk van zware spullen ontdoen (gasfles, reservewiel, etc). Niet compenseren door spullen achter in de caravan te plaatsen maar rond de as.
Re: Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
Wanneer je de accu's verwijdert (wat elk fietsenmerk adviseert) zal je kogeldruk toenemen met ca. 70 % van het gewicht van de fietsen ( relatief korte caravan geometrie) dus het zal geen probleem zijn om binnen of rond die 80 kg kogeldruk te blijven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
Wat is de maximale kogeldruk van de caravan?
Re: Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
@premium: na accu's verwijderen neemt de kogeldruk toe?
Re: Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
RE.gif
Nee, wat ik bedoel te schrijven is dat de kogeldruk door het plaatsen van de fietsen met ca. 70 % van het gewicht van de fietsen (excl. accu's) toeneemt.
Maar wel eerst de accu's verwijderen en dan pas de fietsen plaatsen
Stel dat de fietsen excl. accu's totaal netto 40 kg wegen, dan zal de kogeldruk tgv de fietsen met ca. 28 kg toenemen Deze beperktere toename van de kogeldruk tov het gewicht van de fietsen is het resultaat van het feit dat de fietsen op ca. 0,8 meter van de koppeling geplaatst worden in relatie tot de afstand van de koppeling tot de as (mechanica). Het is namelijk een misvatting dat de kogeldruk toeneemt met het netto gewicht van de fietsen. Deze toename is in de praktijk altijd geringer en hoe korter de caravan, hoe groter dit effect (bij een kortere caravan staan de fietsen relatief dichter bij de as dan bij een langere caravan).
(Toename van de kogeldruk) = (Netto gewicht vd fietsen) x (afstand tussen de as en het fietsenrek) / (afstand tussen de as en de koppeling)
Nee, wat ik bedoel te schrijven is dat de kogeldruk door het plaatsen van de fietsen met ca. 70 % van het gewicht van de fietsen (excl. accu's) toeneemt.
Maar wel eerst de accu's verwijderen en dan pas de fietsen plaatsen
Stel dat de fietsen excl. accu's totaal netto 40 kg wegen, dan zal de kogeldruk tgv de fietsen met ca. 28 kg toenemen Deze beperktere toename van de kogeldruk tov het gewicht van de fietsen is het resultaat van het feit dat de fietsen op ca. 0,8 meter van de koppeling geplaatst worden in relatie tot de afstand van de koppeling tot de as (mechanica). Het is namelijk een misvatting dat de kogeldruk toeneemt met het netto gewicht van de fietsen. Deze toename is in de praktijk altijd geringer en hoe korter de caravan, hoe groter dit effect (bij een kortere caravan staan de fietsen relatief dichter bij de as dan bij een langere caravan).
(Toename van de kogeldruk) = (Netto gewicht vd fietsen) x (afstand tussen de as en het fietsenrek) / (afstand tussen de as en de koppeling)
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
RE.gif kijk en dit is dus nuttige info, want ik leefde ook met die (bij nader inzien onlogische) aanname .
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Verhoogde kogeldruk door 2 e-bikes
Ik zou ook niet te benauwd zijn om achter de as van de caravan wat te compenseren. Wij hebben soms ook fietsen voor en achterop de caravan en ik merk eigenlijk geen verschil als ik zonder rijd. 4 fietsen moet je toch ergens kwijt.
Het mooiste is natuurlijk zware gewichten op of rond de as en laag bij de grond, maar het gaat heus niet meteen fout als dat niet zo is.
De Saab is ook geen lichtgewicht, dus de caravan gaat niet zomaar aan de haal.
Het mooiste is natuurlijk zware gewichten op of rond de as en laag bij de grond, maar het gaat heus niet meteen fout als dat niet zo is.
De Saab is ook geen lichtgewicht, dus de caravan gaat niet zomaar aan de haal.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.