wederom kogeldruk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

wederom kogeldruk

Bericht door sjaak109 » di 24 apr 2018 10:56

ik weet het, er is al heeeel veel over geschreven.
wij zijn in het bezit van een Beyerland 495 quartz van 1997.
en een dacia mcv 1.5 diesel. (ter info)
vorig jaar viel mij al op dat de kogeldruk erg hoog was, zo rond de 100 kg.
dus disselbak leeg, niets voorin onder de banken, watertank geheel leeg etc.
het enige wat nog voorin zit is het naar vaste bed omgebouwde treinzit. maar die verplaats je niet zo snel.
nu kreeg ik een nieuwe kogeldruk meter en wilde deze vergelijken met mijn oude. want misschien was de meter wel niet lekker.
helaas pindakaas, zelfs met de gasfles (5ltr flesje ) achterin onder de bank blijft de kogeldruk dik 90 kg.
wat ik nog er af kan halen is het neuswiel, maar dat is lastig denk ik. scratch.gif

de vraag is: zijn er meer mensen met zo,n Beyerland die ook zo,n hoge kogeldruk hebben? en wat er aan te doen?
de Dacia mag 75 kg hebben. kogeldruk caravan mag 100 kg.

groetjes Sjaak
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Dacia mcv 1.5 diesel
Beyerland 495 t

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 182
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: wederom kogeldruk

Bericht door Roland54 » di 24 apr 2018 11:20

Als ik het goed begrijpt, is de caravan omgebouwd. Wellicht is het vaste bed veel zwaarder dan de oorspronkelijke treinzit?
Wat weeg de matras(sen). Je zou dat kunnen na wegen.
Misschien een open deur, maar zorg dat zoveel mogelijk gewicht bij de as ligt. Compenseer nooit, door achter in de caravan tegengewicht te plaatsen.
Dit maakt je combinatie alleen maar instabieler.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: wederom kogeldruk

Bericht door sjaak109 » di 24 apr 2018 11:26

bedankt,
neuh, het vaste bed is iets zwaarder als de treinzit, scheelt 4 kg. en zelfs als ik het bed naar achteren verplaats blijft de kogeldruk 90 kg
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Dacia mcv 1.5 diesel
Beyerland 495 t

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 1714
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Westerwolde

Re: wederom kogeldruk

Bericht door troapel » di 24 apr 2018 12:24

Van 90 kg zou ik niet zenuwachtig worden. Beter iets meer dan te weinig.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Renault Megane III Phase I 1,5DCI (2010) + Hobby 420 TM Classic (1993)

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: wederom kogeldruk

Bericht door sjaak109 » di 24 apr 2018 13:27

naah ti,s ook niet dat ik zenuwachtig wordt.
was nieuwsgierig of het normaal is dat een beyerland van zijn eigen zonder last voorin, al 90 kg kogeldruk heeft.
en met beetje last zoals gasfles al op de 100 zit.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Dacia mcv 1.5 diesel
Beyerland 495 t

blazoen
Berichten: 185
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: wederom kogeldruk

Bericht door blazoen » di 24 apr 2018 13:41

Ik ken de caravan niet, maar wellicht zit er een reservewiel voor in de Disselbak. Die zou je naar onder de caravan kunnen verplaatsen. Dat scheelt zo 20 kg kogeldruk. Als die er al onder hangt is de plek misschien niet optimaal gekozen. Best zo dicht mogelijk tegen de as aan.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: wederom kogeldruk

Bericht door sjaak109 » di 24 apr 2018 14:06

reserve wiel hangt al achter de as. jammer, maar was wel een goede geweest om te veranderen, maar helaas.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Dacia mcv 1.5 diesel
Beyerland 495 t

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”