Caravan wegen op weegbrug
Caravan wegen op weegbrug
Hallo. Ik wil mijn caravan Hobby 490 kmf laten wegen op de weegbrug.
Waar moet ik allemaal aan denken?
Ik wil het leeggewicht weten van de caravan.
Koppel ik de caravan los van de wagen of laat ik deze juist vast zitten.
Kortom, waar.moet ik aan denken of juist doen.
Groet,
Ronald
Waar moet ik allemaal aan denken?
Ik wil het leeggewicht weten van de caravan.
Koppel ik de caravan los van de wagen of laat ik deze juist vast zitten.
Kortom, waar.moet ik aan denken of juist doen.
Groet,
Ronald
Re: Caravan wegen op weegbrug
Wat wil je weten..
Totaal gewicht vd caravan is dus leeg en losgekoppeld op 3 wielen op de weegbrug.
Dan weeg je dus incl. kogeldruk.
Dat is officieel de juiste meting... maar...
Gebruikelijk is om de kogeldruk van het totaal gewicht af te trekken, dat gewicht komt immers op de kogel / achterwielen vd auto en niet op de as vd caravan.
Wel belangrijk om de kogeldruk te weten, te lage kogeldruk betekend instabiele combinatie, te hoog is ook weer niet goed.
Kijk op het typeplaatje van je trekhaak, daar staat het exact op, meestal 75 KG.
Bij mij ook, 75 kg, en daarom maak ik de kogeldruk 85 kg... iets meer... betere wegligging.
Daarnaast... het zou heel goed zijn om ook het gewicht per wiel te meten.
Hoe meer dat gelijk is hoe beter.
Nu hoef je je geen zorgen te maken als daar wat verschil inzit, maar probeer dat dmv de belading wat in evenwicht te houden.
Dus geen 100 Kg verschil tussen L en R, dat is echt veel te veel.
Succes
Totaal gewicht vd caravan is dus leeg en losgekoppeld op 3 wielen op de weegbrug.
Dan weeg je dus incl. kogeldruk.
Dat is officieel de juiste meting... maar...
Gebruikelijk is om de kogeldruk van het totaal gewicht af te trekken, dat gewicht komt immers op de kogel / achterwielen vd auto en niet op de as vd caravan.
Wel belangrijk om de kogeldruk te weten, te lage kogeldruk betekend instabiele combinatie, te hoog is ook weer niet goed.
Kijk op het typeplaatje van je trekhaak, daar staat het exact op, meestal 75 KG.
Bij mij ook, 75 kg, en daarom maak ik de kogeldruk 85 kg... iets meer... betere wegligging.
Daarnaast... het zou heel goed zijn om ook het gewicht per wiel te meten.
Hoe meer dat gelijk is hoe beter.
Nu hoef je je geen zorgen te maken als daar wat verschil inzit, maar probeer dat dmv de belading wat in evenwicht te houden.
Dus geen 100 Kg verschil tussen L en R, dat is echt veel te veel.
Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen op weegbrug
rsjab schreef:Hallo. Ik wil mijn caravan Hobby 490 kmf laten wegen op de weegbrug.
Waar moet ik allemaal aan denken?
Ik wil het leeggewicht weten van de caravan.
Koppel ik de caravan los van de wagen of laat ik deze juist vast zitten.
Kortom, waar.moet ik aan denken of juist doen.
Groet,
Ronald
Als je t mooi wilt doen weeg je eerst de vooras van je auto,vervolgens de hele combi en als laatste de as van de caravan.
Je hebt dat het gewicht op de vooras,,het gewicht van de caravan as,het totale gewicht van de combi,en als je van dat totale gewicht de vooras en caravan as aftrekt heb je ook het gewicht op de achteras.
Later koppel je af en weegt ,met de personen weegschaal je kogeldruk en telt deze op bij het gewicht van de caravan as en weet je het totale gewicht van je caravan.
Tijdens de rit word het gewicht op de kogel "overgeheveld"naar het gewicht op de achteras van de trekker,wegingen tijdens controle vinden dan ook alleen plaats op de assen,behalve wanneer er ernstige twijfel bestaat zal men je af laten koppelen en de caravan alleen wegen.
Een "weegsessie "op een weegbrug bestaat uit twee wegingen: een bruto en een tarra weging,maar met de weegbaas is altijd wel te onderhandelen over een extra weging( een paar sigaren of een flesje Bels bier doen wonderen )
Wil hij daar niet aan weeg je eerst de vooras en de hele combi en vervolgens de as van de caravan en koppel je af om alleen de caravan te wegen en betaal je gewoon twee keer,dat zijn ook de kosten niet.( ik schat zo tussen€ 10 en € 15 per weegsessie)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan wegen op weegbrug
Ben wel benieuwd wat voor waarden daar tevoorschijn komen.
Caravan totaal.
Caravan as. (auto niet op de weegbrug).
Eric
Caravan totaal.
Caravan as. (auto niet op de weegbrug).
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Hoe wegen jullie het verschil tussen linker en rechter wiel? Op een weegbrug lukt dat niet, bij ons zitten er randen naast dus kan je er alleen helemaal op rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Caravan wegen op weegbrug
Met zoiets : https://www.obelink.nl/reich-caravanweger.html
Je rijdt er langzaam overheen en dan krijg je de druk op dat wiel. Eventueel herhalen en gemiddelde nemen voor wat nauwkeuriger resultaat. Aan de andere kant ook en je kunt er ook een neuswieldruk mee krijgen. Totaal geeft ie dan een aardige benadering wat de caravan weegt en hoe de druk verdeeld is. Dat laatste is niet onbelangrijk voor een stabiele caravan.
Nu is het zo dat de waarde van dat apparaat per wiel best schommelen maar met een gemiddelde nemen schijn je een nauwkeuriger resultaat te krijgen dan een weegbrug voor vrachtwagens of landbouwvoertuigen van tientallen tonnen.
Een weegbrug is goedkoper - je kunt er dus tot aan 8-12 x voor naar de weegbrug - maar dit apparaatje kun je altijd gebruiken dus ook als je wilt weten hoe zwaar je bent op de terugweg van de camping en dus ook bij iedere rit hoe de druk links/rechts is verdeeld na beladen.
Je rijdt er langzaam overheen en dan krijg je de druk op dat wiel. Eventueel herhalen en gemiddelde nemen voor wat nauwkeuriger resultaat. Aan de andere kant ook en je kunt er ook een neuswieldruk mee krijgen. Totaal geeft ie dan een aardige benadering wat de caravan weegt en hoe de druk verdeeld is. Dat laatste is niet onbelangrijk voor een stabiele caravan.
Nu is het zo dat de waarde van dat apparaat per wiel best schommelen maar met een gemiddelde nemen schijn je een nauwkeuriger resultaat te krijgen dan een weegbrug voor vrachtwagens of landbouwvoertuigen van tientallen tonnen.
Een weegbrug is goedkoper - je kunt er dus tot aan 8-12 x voor naar de weegbrug - maar dit apparaatje kun je altijd gebruiken dus ook als je wilt weten hoe zwaar je bent op de terugweg van de camping en dus ook bij iedere rit hoe de druk links/rechts is verdeeld na beladen.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen op weegbrug
Zoals ik al omschreef:erichendri schreef:Ben wel benieuwd wat voor waarden daar tevoorschijn komen.
Caravan totaal.
Caravan as. (auto niet op de weegbrug).
Eric
je zet eerst alleen de vooras op de weegbrug,dan heb je t gewicht van de vooras.
Dan weeg je de hele combi,en heb je je totaalgewicht.
Als laatste weeg je enkel de as van de caravan( aangekoppeld maar de auto niet op de weegbrug) dan heb je de asdruk van de caravan.
Als je de asdruk van de caravan en de asdruk van je vooras optelt,en dat totaal aftrekt van het totale combigewicht heb je toch de asdruk van je achteras.
Deze volgorde van weging is niet belangrijk,echter wel gemakkelijker omdat je zo de auto slechts twee keer vooruit moet rijden om te wegen.
De kogeldruk weeg je met een personenweegschaal,die zijn vrij nauwkeurig( vraag maar aan je vrouw )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Vorig jaar nog gedaan.Willem69 schreef:Hoe wegen jullie het verschil tussen linker en rechter wiel? Op een weegbrug lukt dat niet, bij ons zitten er randen naast dus kan je er alleen helemaal op rijden.
Linker wiel(en) van de caravan op de weegbrug, dan omdraaien en rechter wiel(en) op de weegbrug. Je hebt dan 2 wegingen. Samen is dat je caravangewicht en je weet een evt verschil tussen L en R.
Uiteraard moet je wel een brug hebben waar je half op kunt rijden.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Caravan wegen op weegbrug
Als ik de caravan leeg laat wegen aan de auto vast. Maakt het dan uit hoeveel de kogeldruk is?
Ik laat donderdag de caravan wegen. Zal wel verslag doen.
Ik laat donderdag de caravan wegen. Zal wel verslag doen.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Ja, want de kogeldruk is ook een gewicht van de caravan. Dus zonder de kogeldruk te kennen weet je nog steeds niet het totale gewicht van de caravan.rsjab schreef:Als ik de caravan leeg laat wegen aan de auto vast. Maakt het dan uit hoeveel de kogeldruk is?
Ik laat donderdag de caravan wegen. Zal wel verslag doen.
Wel zou je de kogeldruk apart thuis kunnen wegen met een personenweegschaal daar deze waarschijnlijk in het meetbereik van waar de kogeldruk zich bevindt veel nauwkeuriger is dan de weegbrug.
Ook maakt het uit naar welke weegbrug je gaat. Als dit er een is voor normaal 50-60ton vrachtauto's dan kan je afvragen of je wel een bruikbaar resultaat krijgt.
Voor het wegen van brieven gebruik je een andere weegschaal dan voor personen. Als je brief op een personenweegschaal legt dan is de standaard afwijking groter dan het gewicht van de brief.
Dit onderwerp is overigens al vaker langs geweest en er is toen ook uitleg gegeven waar een weegbrug aan moet voldoen wil je een zinvolle meting krijgen.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Het resultaat is afhankelijk van de weegbrug.
De meesten hebben een nauwkeurigheid van 1÷1000.
Bij 60 ton kan je dus een afwijking hebben van 60 kg.
Maar over het algemeen valt dat mee.
Ik heb voor de gein mezelf wel eens gewogen op een 60 ton weegbrug.
Hij gaf 90 kg aan..dat is niet zover mis.
Maar eigenlijk kan dat niet. Helemaal verklaren kan ik het ook niet.
Ga er maar vanuit dat hoewel er iets verschil in kan zitten, er geen nauwkeuriger weging kan zijn dan op een weegbrug.
Of je zou er eentje moeten kunnen vinden van bijv. 5000 kg.
Die vind je bijna niet.
Die weegdingen van Reich heb ik er 2 van.
Uitgebreid mee getest met de caravan.
10 keer er overheen..de hoogste en laagste weging zat iets van 200 kg verschil in.
Het viel me ook op dat om een of andere reden vooruit eroverheen en achteruit weer terug de grootste afwijking gaf..
Alles onder ideale omstandigheden getest op een gladde betonvloer binnen in een bedrijfspand.
De meesten hebben een nauwkeurigheid van 1÷1000.
Bij 60 ton kan je dus een afwijking hebben van 60 kg.
Maar over het algemeen valt dat mee.
Ik heb voor de gein mezelf wel eens gewogen op een 60 ton weegbrug.
Hij gaf 90 kg aan..dat is niet zover mis.
Maar eigenlijk kan dat niet. Helemaal verklaren kan ik het ook niet.
Ga er maar vanuit dat hoewel er iets verschil in kan zitten, er geen nauwkeuriger weging kan zijn dan op een weegbrug.
Of je zou er eentje moeten kunnen vinden van bijv. 5000 kg.
Die vind je bijna niet.
Die weegdingen van Reich heb ik er 2 van.
Uitgebreid mee getest met de caravan.
10 keer er overheen..de hoogste en laagste weging zat iets van 200 kg verschil in.
Het viel me ook op dat om een of andere reden vooruit eroverheen en achteruit weer terug de grootste afwijking gaf..
Alles onder ideale omstandigheden getest op een gladde betonvloer binnen in een bedrijfspand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan wegen op weegbrug
RE.gif
Ab...
Zou de rijsnelheid ook niet van invloed zijn op de Reich wielwegers?
Ooit eens een Engels filmpje gezien met de Reich weger, daar gingen ze zelfs stil staan en dan aflezen.
Ik heb ook een Reich weger, en "sta in spagaat" wbt de betrouwbaarheid.
Ook eens 10 x overheen gereden, alleen vooruit, met de mover, meting niet heel afwijkend.. zat iets van 25 kg tussen max.
Bij ons in de buurt is wel een 60 ton's weegbrug... daar ben ik altijd te zwaar.
Pas gehoord dat er ook een kleine weegbrug van een paar ton is, daar maar eens heengaan.
Ab...
Zou de rijsnelheid ook niet van invloed zijn op de Reich wielwegers?
Ooit eens een Engels filmpje gezien met de Reich weger, daar gingen ze zelfs stil staan en dan aflezen.
Ik heb ook een Reich weger, en "sta in spagaat" wbt de betrouwbaarheid.
Ook eens 10 x overheen gereden, alleen vooruit, met de mover, meting niet heel afwijkend.. zat iets van 25 kg tussen max.
Bij ons in de buurt is wel een 60 ton's weegbrug... daar ben ik altijd te zwaar.
Pas gehoord dat er ook een kleine weegbrug van een paar ton is, daar maar eens heengaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Zit hier te twijfelen om een Reich te kopen voor het L/R verschil. Je hoort zoveel verschillen over dat ding.... ik hou niet van twijfelen
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Caravan wegen op weegbrug
Een weegbrug s dus alleen goedkoper als je er maar een paar keer in je leven gebruik van maakt, wij gebruiken de Reich zo’n 5 keer per jaar en we hebben hem al een jaar of 10.Peter 1969 schreef:Met zoiets : https://www.obelink.nl/reich-caravanweger.html
Een weegbrug is goedkoper - je kunt er dus tot aan 8-12 x voor naar de weegbrug - maar dit apparaatje kun je altijd gebruiken dus ook als je wilt weten hoe zwaar je bent op de terugweg van de camping en dus ook bij iedere rit hoe de druk links/rechts is verdeeld na beladen.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan wegen op weegbrug
Wij hebben de caravan bij de dealer laten wegen tijdens werkzaamheden aan de caravan en weet ook niet op welke wijze dat daar gedaan wordt Ben benieuwd hoeveel de hut nu weegt.Morgen weten we het en zal ik het hier melden.
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen op weegbrug
Je weet dan wel hoeveel je asdruk precies is,dat is t belangrijkste.rsjab schreef:Als ik de caravan leeg laat wegen aan de auto vast. Maakt het dan uit hoeveel de kogeldruk is?
Ik laat donderdag de caravan wegen. Zal wel verslag doen.
Als je daarna de kogeldruk weegt met een personen weegschaal en dit gewicht bij je asdruk optelt,weet je ook wat de caravan weegt.
Dit totale gewicht is alleen belangrijk als je denkt dat je caravan tegen zijn maximale gewicht aanzit.
Bij controle wegingen door de overheid( politie) is t in de praktijk zo dat,als de as drukken kloppen er verder niet gekeken word of je caravan eventueel iets te zwaar is .
Alleen als zowel de trekkler ,als zowel de caravan as over belast is zal men verder gaan kijken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen op weegbrug
Iedere personen weegschaal geeft altijd een kilo of wat teveel aan,vraag maar aan je vrouw.Citrorob schreef:rsjab schreef: Wel zou je de kogeldruk apart thuis kunnen wegen met een personenweegschaal daar deze waarschijnlijk in het meetbereik van waar de kogeldruk zich bevindt veel nauwkeuriger is dan de weegbrug.
.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen op weegbrug
Kom er maar in P.D.Citrorob schreef: Ook maakt het uit naar welke weegbrug je gaat. Als dit er een is voor normaal 50-60ton vrachtauto's dan kan je afvragen of je wel een bruikbaar resultaat krijgt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Je mag mijn Reich wel een keer lenen hoor Dennis..dennisb schreef:Zit hier te twijfelen om een Reich te kopen voor het L/R verschil. Je hoort zoveel verschillen over dat ding.... ik hou niet van twijfelen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Ik heb er al genoeg over geschreven, laat ze de zoekfunktie maar gebruikeneurotrotter schreef:Kom er maar in P.D.Citrorob schreef: Ook maakt het uit naar welke weegbrug je gaat. Als dit er een is voor normaal 50-60ton vrachtauto's dan kan je afvragen of je wel een bruikbaar resultaat krijgt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen op weegbrug
PremiumDiscovery schreef:
Kom er maar in P.D.
Vooruit dan;hier staan 19 pagina's "weegmeningen"over de afgelopen jaren.Ik heb er al genoeg over geschreven, laat ze de zoekfunktie maar gebruiken
search.php?keywords=weegbrug&fid%5B0%5D=72
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Caravan wegen op weegbrug
Caravan gewogen. 1280 kg aan de auto. Daar mag de kogeldruk van 75 kg vanaf toch.
Valt me mee. In de caravan nog reservewiel, zware tentstokken en voortent. En top matras wat ook al weegt.
Straks met de Reich weger links en rechts checken. Volgens papieren 1130 lkg eeg wegen.
Valt me mee. In de caravan nog reservewiel, zware tentstokken en voortent. En top matras wat ook al weegt.
Straks met de Reich weger links en rechts checken. Volgens papieren 1130 lkg eeg wegen.
Re: Caravan wegen op weegbrug
RE.gif
als je aangekoppeld hebt gewogen mag daar geen kogeldruk meer af.
als je aangekoppeld hebt gewogen mag daar geen kogeldruk meer af.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan wegen op weegbrug
Ahh. Ok. Goed te weten.
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen op weegbrug
Nee,je hebt nu je asdruk van de caravan,als je wilt weten wat het totale gewicht is moet je de kogeldruk optellen bij het gewicht wat op je as drukt.rsjab schreef:Caravan gewogen. 1280 kg aan de auto. Daar mag de kogeldruk van 75 kg vanaf toch.
Valt me mee. In de caravan nog reservewiel, zware tentstokken en voortent. En top matras wat ook al weegt.
Straks met de Reich weger links en rechts checken. Volgens papieren 1130 lkg eeg wegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.