Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Ik kan me goed voorstellen dat een dergelijk "geknikt" setje niet erg stabiel rijdt, dus hulpveren lijken me zeker verbetering te brengen. Voorts weet ik van VIP dat zijn Passat R36 nogal gevoelig was voor de soort banden. Hij heeft er zelfs nieuwondergelegde banden voor laten vervangen omdat de auto zelfs dweilde met zijn stabielere tandemasser erachter. Met andere banden was dat opgelost.
17 inch is nogal klein voor een moderne Passat, 18 inch lijkt me logischer, ik heb zelf 19 inch onder mijn lease Passat uit 2015 al heb ik er geen ervaring mee met caravan trekken.
Misschien leest VIP dit en komt hij in de lucht...
Je combi zal overigens nooit de stabiliteitsprijs winnen, daarvoor is de zware enkelasser te dominant tov de relatief lichte Passat. Ik heb hiervoor zelf ook een 2 ton's enkelasser gereden, de toenmalige auto woog leeg 1.750 kg en dan was al geen feest qua stabiliteit.
17 inch is nogal klein voor een moderne Passat, 18 inch lijkt me logischer, ik heb zelf 19 inch onder mijn lease Passat uit 2015 al heb ik er geen ervaring mee met caravan trekken.
Misschien leest VIP dit en komt hij in de lucht...
Je combi zal overigens nooit de stabiliteitsprijs winnen, daarvoor is de zware enkelasser te dominant tov de relatief lichte Passat. Ik heb hiervoor zelf ook een 2 ton's enkelasser gereden, de toenmalige auto woog leeg 1.750 kg en dan was al geen feest qua stabiliteit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Sjakie schreef: ↑ma 28 mei 2018 01:51Hoi Jan ,
Klopt meten is weten .
Maar hoe komt het dat een auto(vw) die 2 ton mag trekken rijdt als een koekie . En een bmw 430 die eigenlijk maar 1600 kg mag trekken veel beter en veiliger rijdt. Met exact hetzelfde span he . Ik had er nog niets uitgehaald.
Dit moet in banden en vering zitten.
Maar zoals ik al zei ik ga dit oplossen kosten wat het kost
;-) maar dat vw hok zal strak gaan rijden.
Hier leverde hulpveren ( andere veren, mijn auto moest vervangende veren hebben i.p.v. hulpveren) een wereld van verschil op. Maar dan ook echt een wereld. Zonder veren was mijn 1e rit met een caravan en ik had echt zoiets: als dit rijden met een caravan is dan kap ik er snel weer mee. Andere veren onder gezet: rijd als een zonnetje.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Thanx allemaal voor feedback en reacties,
Stabiliteitsprijs wordt poedelprijs denk ik :-)
Net gebeld met vw . Ze gaan er naar kijken vd week en als het moet aanpassing doen.
Wordt vervolgd.
Stabiliteitsprijs wordt poedelprijs denk ik :-)
Net gebeld met vw . Ze gaan er naar kijken vd week en als het moet aanpassing doen.
Wordt vervolgd.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
Net wat vadervan3 al schreef was bij onze trekker ook het geval. Eerste (zelfde) auto zonder verzwaarde veren was een dweil met de hut er achter en bij de tweede auto met VERZWAARDE veren (dus geen hulpveren want dat bracht niets toe aan waarde) een wereld van verschil vwb dweilen op de weg.
Nog een betere stabiliteit erbij zouden grotere wielen zijn onder de trekker maar dat vonden wij een beetje te duur worden.
Suc6
Net wat vadervan3 al schreef was bij onze trekker ook het geval. Eerste (zelfde) auto zonder verzwaarde veren was een dweil met de hut er achter en bij de tweede auto met VERZWAARDE veren (dus geen hulpveren want dat bracht niets toe aan waarde) een wereld van verschil vwb dweilen op de weg.
Nog een betere stabiliteit erbij zouden grotere wielen zijn onder de trekker maar dat vonden wij een beetje te duur worden.
Suc6
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Af fabriek sportonderstel altijd doen als je de mogelijkheid hebt anders een goede Eibach of Bilstein kit bijvoorbeeld.
Vaak komen daar ook net een maatje grotere velgen dus plattere banden bij, ook weer stabiliteits bevorderend.
Qua comfort lever je eigenlijk niets in zolang je niet te ver gaat met velgen en te plat met banden maar je wint er wel mee qua stabiliteit.
Banden op max spanning niet vergeten natuurlijk.
Als je sportonderstel of andere kit te extreem vind is er de optie om ook eens te gaan buurten bij Carsupport
http://www.carsupport.nl
Vaak komen daar ook net een maatje grotere velgen dus plattere banden bij, ook weer stabiliteits bevorderend.
Qua comfort lever je eigenlijk niets in zolang je niet te ver gaat met velgen en te plat met banden maar je wint er wel mee qua stabiliteit.
Banden op max spanning niet vergeten natuurlijk.
Als je sportonderstel of andere kit te extreem vind is er de optie om ook eens te gaan buurten bij Carsupport
http://www.carsupport.nl
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Hoi KarelV en Deusjevo ,
Zit volgens bestel lijst sportonderstel op met 17 inch, is een Rline model vandaar . Maar wegligging is gewoon anders ook zonder caravan en zeker minder als Bmw 320D die ik hiervoor had. Zijn 2 bochten die ik altijd volle bak kon nemen van Baarn A1 naar A27 Utrecht eerste dag met Passat lag ik met het hele spul bekant in de vangrail. Gebeurde met bmw echt niet. Bocht A9 gaasperdammerweg naar Amstelveen moet ik nu ook als een bejaarde nemen. ;-)
Moraal vh verhaal is heb jezelf te weinig verstand om rustig te rijden de Passat regelt dat onbrekende stukje voor je.
Zit volgens bestel lijst sportonderstel op met 17 inch, is een Rline model vandaar . Maar wegligging is gewoon anders ook zonder caravan en zeker minder als Bmw 320D die ik hiervoor had. Zijn 2 bochten die ik altijd volle bak kon nemen van Baarn A1 naar A27 Utrecht eerste dag met Passat lag ik met het hele spul bekant in de vangrail. Gebeurde met bmw echt niet. Bocht A9 gaasperdammerweg naar Amstelveen moet ik nu ook als een bejaarde nemen. ;-)
Moraal vh verhaal is heb jezelf te weinig verstand om rustig te rijden de Passat regelt dat onbrekende stukje voor je.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
ik snap het niet goed, een Passat met R-line onderstel rijdt snaarstrak, ook als je geen (zoals ik) 4Motion en 18" hebt
Overigens heeft een R-line niet standaard ook het R-line onderstel, dat moet dan wel aangevinkt zijn.
overigens denk ik dat het wellicht komt omdat je achterwielaandrijving gewend bent en je Passat heeft alleen voorwielaandrijving, dat maakt echt wel een groot verschil en is een hele andere beleving.
ik snap het niet goed, een Passat met R-line onderstel rijdt snaarstrak, ook als je geen (zoals ik) 4Motion en 18" hebt
Overigens heeft een R-line niet standaard ook het R-line onderstel, dat moet dan wel aangevinkt zijn.
overigens denk ik dat het wellicht komt omdat je achterwielaandrijving gewend bent en je Passat heeft alleen voorwielaandrijving, dat maakt echt wel een groot verschil en is een hele andere beleving.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Micky ,
Staat op de bestel lijst van de dealer . Dus ga ervan uit dat het zo is.
;-) ben gewoon te gierig geweest om die 19 inch te nemen . Lease prijs ging serieus omhoog als je van 17 naar 18 of 19 inch gaat . Bij 65000km pj .
Maar ja dan nu maar ff op de blaren zitten.
Denk dat je met een caravan onder 5 meter al minder last hebt.
Staat op de bestel lijst van de dealer . Dus ga ervan uit dat het zo is.
;-) ben gewoon te gierig geweest om die 19 inch te nemen . Lease prijs ging serieus omhoog als je van 17 naar 18 of 19 inch gaat . Bij 65000km pj .
Maar ja dan nu maar ff op de blaren zitten.
Denk dat je met een caravan onder 5 meter al minder last hebt.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
die lengte maak niet veel uit is mijn ervaring in het verleden, veel en verkeerd rubber wel
je schrijft niet precies wat je caravan nu woog, want dat is wel een dingetje natuurlijk, jouw Passat woog beladen wat mijne leeg weegt.
het is nu duidelijk dat je een R-line onderstel hebt, als je auto dan zover doorhangt als op de foto, dan klopt echt je belading niet, althans daar is veel winst te behalen, met 85kg op de kogel en een volle auto hangt die van mij absoluut niet door en de onderstellen zijn dus vergelijkbaar...
die lengte maak niet veel uit is mijn ervaring in het verleden, veel en verkeerd rubber wel
je schrijft niet precies wat je caravan nu woog, want dat is wel een dingetje natuurlijk, jouw Passat woog beladen wat mijne leeg weegt.
het is nu duidelijk dat je een R-line onderstel hebt, als je auto dan zover doorhangt als op de foto, dan klopt echt je belading niet, althans daar is veel winst te behalen, met 85kg op de kogel en een volle auto hangt die van mij absoluut niet door en de onderstellen zijn dus vergelijkbaar...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- deemster07
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dat dweilen komt mij ook wel een beetje bekend voor. Vorig jaar toen de Passat nog verlaagd was voelde ik em ook wel bij 100/110 op de gps. Maar de auto stond toen nog wel op winterbanden, afgelopen meivakantie stond de Passat weer op Michelin zomerbanden en dat ging prima. De Passat stond toen ook weer op zijn originele veerset.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Zijn de veren dan nog wel in orde? kwaaltje (bij de 3C maar dat zou ook zomaar bij jou kunnen zijn) is dat de veren waar ze in de onderbalk zitten wel een wikkeling kunnen afbreken en dan zakt ie ook door.
Ik kwam erachter toen ik hulpveren ging monteren.
Ik kwam erachter toen ik hulpveren ging monteren.
- deemster07
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
martijn v o schreef:Zijn de veren dan nog wel in orde? kwaaltje (bij de 3C maar dat zou ook zomaar bij jou kunnen zijn) is dat de veren waar ze in de onderbalk zitten wel een wikkeling kunnen afbreken en dan zakt ie ook door.
Ik kwam erachter toen ik hulpveren ging monteren.
Dat heb ik een aantal keer gehad met de Touran en dan nog geen gedweil..... de touran heeft de trekhaak natuurlijk dicht bij de achteras zitten.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Hoi Martijn v o
Auto is van aug 2017 met 56000 km op de teller dus versleten zal meevallen.
Auto is van aug 2017 met 56000 km op de teller dus versleten zal meevallen.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
mmmm...blijkbaar zijn er 2 draadjes over Passat ( ook viewtopic.php?f=75&t=32042&p=623338#p623338)
Ik heb mijn Passat nu een maand in gebruik, inmiddels de 5000km gepasseerd, bij dagelijks rijden zeer comfortabel. Het is een R-Line van buiten en R-Line binnen, maar geen Sportonderstel, dus standaard Passat met 17 inch.
In genoemd draadje zie je de auto flink inzakken bij volle bepakking, dakkoffer, 3 fietsen op de trekhaak en 5 man in de auto...heel veel kilo's dus
Daarna voor eerst met caravan weggeweest, niet ver, plm 120 km. Rijden viel mij mee, auto was beetje ingeveerd. Waar de heenreis prima ging viel mij bij terugreis op dat de auto af en toe wilde slingeren ( bij plm 95 km/h en met wind !). Ik wist dat de combi anders dan heenreis was ingepakt en weet vrijwel zeker met te weinig kogeldruk. Ik heb tempo iets laten zakken en was snel thuis. Ik heb mij voorgenomen de kogeldruk (beter) te gaan meten bij volgende trip...
sorry, foto iets overbelicht..
Ik heb mijn Passat nu een maand in gebruik, inmiddels de 5000km gepasseerd, bij dagelijks rijden zeer comfortabel. Het is een R-Line van buiten en R-Line binnen, maar geen Sportonderstel, dus standaard Passat met 17 inch.
In genoemd draadje zie je de auto flink inzakken bij volle bepakking, dakkoffer, 3 fietsen op de trekhaak en 5 man in de auto...heel veel kilo's dus
Daarna voor eerst met caravan weggeweest, niet ver, plm 120 km. Rijden viel mij mee, auto was beetje ingeveerd. Waar de heenreis prima ging viel mij bij terugreis op dat de auto af en toe wilde slingeren ( bij plm 95 km/h en met wind !). Ik wist dat de combi anders dan heenreis was ingepakt en weet vrijwel zeker met te weinig kogeldruk. Ik heb tempo iets laten zakken en was snel thuis. Ik heb mij voorgenomen de kogeldruk (beter) te gaan meten bij volgende trip...
sorry, foto iets overbelicht..
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
PremiumDiscovery schreef: ↑ma 28 mei 2018 07:31Voorts weet ik van VIP dat zijn Passat R36 nogal gevoelig was voor de soort banden. Hij heeft er zelfs nieuwondergelegde banden voor laten vervangen omdat de auto zelfs dweilde met zijn stabielere tandemasser erachter. Met andere banden was dat opgelost.
Misschien leest VIP dit en komt hij in de lucht..
Sorry,maar hier moet ik even op inhaken.
Met de Passat R36 heb ik nooit problemen gehad en ligt superstrak op de weg met en zonder caravan.
Zoals ik in een andere post veelvuldig heb gemeld, ligt de Passat als combi veel rustiger op de weg dan de Touareg.
Wel vond ik solo de R36 met Pirelli's lekkerder rijden dan met de Michelin Piot Sport 5 eronder, vandaar dat er weer Pirelli's onderliggen.
De problemen die je bedoeld waren met de BMW 5 serie die we daarvoor hadden, die dweilde tot en met en was net een Swiffer.
Laatst gewijzigd door VIP op di 29 mei 2018 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Als je R-line buiten en binnen hebt, heb je dan in Nederland niet standaard ook het onderstel dat dacht ik namelijk en als ik je foto zo bekijkt vind ik hem ook niet erg hoog voor, heb je een foto zonder caravan?EricS schreef: ↑di 29 mei 2018 08:45mmmm...blijkbaar zijn er 2 draadjes over Passat ( ook viewtopic.php?f=75&t=32042&p=623338#p623338)
Ik heb mijn Passat nu een maand in gebruik, inmiddels de 5000km gepasseerd, bij dagelijks rijden zeer comfortabel. Het is een R-Line van buiten en R-Line binnen, maar geen Sportonderstel, dus standaard Passat met 17 inch.
In genoemd draadje zie je de auto flink inzakken bij volle bepakking, dakkoffer, 3 fietsen op de trekhaak en 5 man in de auto...heel veel kilo's dus
Daarna voor eerst met caravan weggeweest, niet ver, plm 120 km. Rijden viel mij mee, auto was beetje ingeveerd. Waar de heenreis prima ging viel mij bij terugreis op dat de auto af en toe wilde slingeren ( bij plm 95 km/h en met wind !). Ik wist dat de combi anders dan heenreis was ingepakt en weet vrijwel zeker met te weinig kogeldruk. Ik heb tempo iets laten zakken en was snel thuis. Ik heb mij voorgenomen de kogeldruk (beter) te gaan meten bij volgende trip...
sorry, foto iets overbelicht..
Passat met Kip 2.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Kort van geheugen Volgens mij juli 2017 met de Passat.VIP Premium schreef: ↑di 29 mei 2018 21:20De problemen die je bedoeld waren met de BMW 5 serie die we daarvoor hadden, die dweilde tot en met en was net een Swiffer.
Laatst gewijzigd door PD op di 29 mei 2018 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
@EricS
De foto in dat andere draadje vind ik niet vreemd, rekening houdende met:
- Dakkoffer
- Bagage
- 5 man in de auto
- 3 fietsen op een fietsenrek wat meer dan een halve meter overhangt en werkt als een hefboom.
Dan zakt iedere auto achterop door.
De foto in dat andere draadje vind ik niet vreemd, rekening houdende met:
- Dakkoffer
- Bagage
- 5 man in de auto
- 3 fietsen op een fietsenrek wat meer dan een halve meter overhangt en werkt als een hefboom.
Dan zakt iedere auto achterop door.
Porsche + Tabbert
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Juli 2017 was al met de Touareg . . .maar die Michelins onder de R waren niet prettig.PremiumDiscovery schreef: ↑di 29 mei 2018 21:24Kort van geheugen Volgens mij juli 2017 met de Passat.VIP Premium schreef: ↑di 29 mei 2018 21:20De problemen die je bedoeld waren met de BMW 5 serie die we daarvoor hadden, die dweilde tot en met en was net een Swiffer.
Laatst gewijzigd door VIP op di 29 mei 2018 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
Nope, passessie met de Passat in Breda, 18 juli om precies te zijn.
Nope, passessie met de Passat in Breda, 18 juli om precies te zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Oh Passessie of Passatpassessie
Dat was nog met de Michelins die zijn erna door Pirelli's vervangen.
Dat was nog met de Michelins die zijn erna door Pirelli's vervangen.
Porsche + Tabbert
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dat bedoel ik
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
samenvattend, hulpveren op een Passat niet gewenst, R-Line wel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB