leuk filmpje over foutief laden
leuk filmpje over foutief laden
Zoveelste filmpje met info over foutief laden.
Wel grappig; https://www.youtube.com/watch?v=nd-hUX8memY
En de bekende van de ANWB, bijna gelijk aan de vorige..: https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
Chris
Wel grappig; https://www.youtube.com/watch?v=nd-hUX8memY
En de bekende van de ANWB, bijna gelijk aan de vorige..: https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18977
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: leuk filmpje over foutief laden
Geeft maar weer eens aan dat beladen achter de as, of nog erger, achter op de caravan (fietsen) de slechtste optie is.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: leuk filmpje over foutief laden
Leuke filmpjes om te zien hoe je dus eigenlijk de caravan moet beladen. Erg nuttig Hobby Linka!
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18977
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: leuk filmpje over foutief laden
RE.gif
Inderdaad, maar de eer gaat naar Chris. Die heeft het geplaatst. Ik reageerde er enkel op.
Inderdaad, maar de eer gaat naar Chris. Die heeft het geplaatst. Ik reageerde er enkel op.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: leuk filmpje over foutief laden
Inderdaad... Fietsen.... dissel of autodak..
Of, maar ik niet, midden in de caravan.
Iemand had daar ooit eens een mooie steun voor gemaakt, die foto kan ik nergens meer vinden.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: leuk filmpje over foutief laden
Je kunt ook gewoon de tafel op zijn kop zetten.
Met wat spanbandjes en/of touwtjes is dat een prima fietsenrek.
Met wat spanbandjes en/of touwtjes is dat een prima fietsenrek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: leuk filmpje over foutief laden
Zoals Chris al aangeeft is het beladen van de caravan erg belangrijk en het vervoer van fietsen achterop moet ontraden worden. Zelf ben ik een keer bijna verongelukt in Frankrijk toen ik bij Nancy, onderweg naar huis, op een helling naar boven, heel soepel een vrachtwagen inhaalde (toen met Omega 2,5 6 cil. Eriba Nova). Bovenaan de helling ging het vervolgens naar beneden en ik reed inmiddels > 100 km. Dat mag wel in Frankrijk maar de zaak begon te slingeren, waarschijnlijk mede door de 2 fietsen die achterop stonden. Je moet dan eigenlijk vol in de remmen maar op een drukke autoweg is dat ook niet altijd mogelijk dus het duurde even voordat ik de combinatie weer stil had. Sinds die tijd vervoer ik mijn fietsen in de caravan en zet ze in het gangpad, boven de as, vast aan de keuken. Door de invoering van het vaste bed zijn er echter niet meer zoveel caravans waar je met de fiets soepeltjes naar binnen kunt. Dat is in onze huidige hut wel mogelijk en dat was mede de reden waarom we destijds voor deze Elddis hebben gekozen. Zware gewichten, laag in de caravan, vanaf de as naar voren, behoorlijk wat kogeldruk en niet het teveel aan kogeldruk compenseren door achterop een fiets te hangen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: leuk filmpje over foutief laden
Ik hen zo’n steun nog wel op zolder in de schuur liggen.Chris schreef:
Inderdaad... Fietsen.... dissel of autodak..
Of, maar ik niet, midden in de caravan.
Iemand had daar ooit eens een mooie steun voor gemaakt, die foto kan ik nergens meer vinden.
Chris
Je zette de krank van beide fietsen elk in een profiel dat middels en plaat klem tussen de banken stond.
De fietsen op slot en ze stonden als een huis.
Dit was nog in de tijd dat de kranken rank en slank waren.
De brede modellen van nu passen er niet meer in.
Maar zo kan het ook:
http://www.twentsecaravanclub.nl/images ... senrek.pdf
Re: leuk filmpje over foutief laden
Leuke filmpjes maar een echt rijdende combinatie dankt zijn stabiliteit (mede) aan de kinetische energie die zich met de snelheid opbouwt. Ook "verkeerd" geplaatste lading draagt aan deze stabiliteit bij zolang de combinatie rechtuit rijdt en zal een slinger dus onderdrukken in plaats van versterken. Uiteraard is een juiste belading van groot belang.
Re: leuk filmpje over foutief laden
Ja..klopt.
Het ideaal is de assen zover mogelijk naar achteren.
De kogel tussen de wielen van de auto. Dan maakt de plaats van de lading niks meer uit.
Dat resulteert in een kogeldruk van 50 % van het totaalgewicht.
Dit lukt alleen met een fifthwheeler. Die slingeren nooit.
Met een caravan kan je dit ideaal alleen maar proberen zo goed mogelijk te benaderen.
Europese auto's mogen geen 800 kg kogeldruk hebben.
Amerikaanse trekauto's wel, maar dan moet je al een heavy duty pick-up truck hebben.
Hier moeten wij het met een lagere kogeldruk doen.
De plaats van de lading is dan kritischer.
Gewoon, omdat de wielen verder naar voren moeten.
Alle lading voor de wielen benaderd het ideaal het best.
Het enige wat dan nog rest is om de toegestane kogeldruk niet al teveel te overschrijden.
Het blijft een compromis..
Het ideaal is de assen zover mogelijk naar achteren.
De kogel tussen de wielen van de auto. Dan maakt de plaats van de lading niks meer uit.
Dat resulteert in een kogeldruk van 50 % van het totaalgewicht.
Dit lukt alleen met een fifthwheeler. Die slingeren nooit.
Met een caravan kan je dit ideaal alleen maar proberen zo goed mogelijk te benaderen.
Europese auto's mogen geen 800 kg kogeldruk hebben.
Amerikaanse trekauto's wel, maar dan moet je al een heavy duty pick-up truck hebben.
Hier moeten wij het met een lagere kogeldruk doen.
De plaats van de lading is dan kritischer.
Gewoon, omdat de wielen verder naar voren moeten.
Alle lading voor de wielen benaderd het ideaal het best.
Het enige wat dan nog rest is om de toegestane kogeldruk niet al teveel te overschrijden.
Het blijft een compromis..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: leuk filmpje over foutief laden
En dit gebeurt daadwerkelijk als je een negatieve kogeldruk hebt. Foto 112 groningen.
Re: leuk filmpje over foutief laden
fietsenrekken achterop zou eigenlijk verboden moeten zijn, ook voor veiligheid voor medeweggebruikers.
Heel mijn achterkant van mijn caravan is leeg.
mvg Michael
Heel mijn achterkant van mijn caravan is leeg.
mvg Michael
"Zo wijd de wereld strekt"
Re: leuk filmpje over foutief laden
Goedbezig.nlVolvodriver schreef:En dit gebeurt daadwerkelijk als je een negatieve kogeldruk hebt. Foto 112 groningen.
Volgens mij ook een beetje te lange lading.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: leuk filmpje over foutief laden
RE.gif
Was op de N33 nabij "Daam". En ja ik vermoed door die uitstekende (zo te zien 2x karlengte) lading, negatieve kogeldruk.
Was op de N33 nabij "Daam". En ja ik vermoed door die uitstekende (zo te zien 2x karlengte) lading, negatieve kogeldruk.
leuk filmpje over foutief laden
Aannames maar ik denk dat op de foto de lading naar achteren is geschoven tijdens het ongeval. Twee keer karlengte zijn ze neem ik aan niet mee gaan rijden. De uitstekende lengte zal niet in het voordeel gewerkt hebben.
Groet Arnold
Re: leuk filmpje over foutief laden
RE.gif
Jazeker zijn ze met 2x karlengte gaan rijden. (Ik heb wat meer info die ik niet kan delen)
Jazeker zijn ze met 2x karlengte gaan rijden. (Ik heb wat meer info die ik niet kan delen)
Re: leuk filmpje over foutief laden
Je kunt op de foto zien wel deel is gaan schuivenStigter schreef:Aannames maar ik denk dat op de foto de lading naar achteren is geschoven tijdens het ongeval. Twee keer karlengte zijn ze neem ik aan niet mee gaan rijden. De uitstekende lengte zal niet in het voordeel gewerkt hebben.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: leuk filmpje over foutief laden
Het lijkt op een busje ervoor.
Zouden de achterwielen wel op de grond gekomen zijn?? of "zweefden" die voor de lol mee.
Dat stuurt knap lastig hoor... denk ik.
Een ding hebben ze mazzel mee.... hout blijft drijven..
Zouden de achterwielen wel op de grond gekomen zijn?? of "zweefden" die voor de lol mee.
Dat stuurt knap lastig hoor... denk ik.
Een ding hebben ze mazzel mee.... hout blijft drijven..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.