Caravan wegen valt tegen
Caravan wegen valt tegen
Topictitel mag wel een spreekwoord worden.
Ik heb eindelijk een keer de caravan gewogen. Bij het lokale metaal recyclingbedrijf kon ik terecht.
Resultaat. 1150 leeg vs 1090 op papier. Wel zitten er 2 fietsenrekken op en zat het reserve wiel er nog in. Ik weet niet of dat laatste bij het papieren gewicht zou moeten horen.
Ook heb ik een vast bed ingebouwd, maar daarvoor is er zowel wat hout uitgegaan als ingegaan. Evenals de kussens vs het matras. Ook de tafel is eruit.
Doet er ook niet toe wat er normaal wel of niet bij hoort. Mijn vertrekpunt is 1150.
Ook heb ik de vaste inventaris gewogen en in excel gezet. Beste confronterend 158 kilo aan spullen, maar eigenlijk geen verrassende uitschieters.
Aangezien het MTM 1340 is hebben nog 42 kilo over om te beladen. Dat is dan vooral kleding en schoenen, speelgoed en lichte boodschappen. Dat houdt niet echt over dus.
Dat had ik echt niet gedacht.
Ik maak me niet meteen zorgen want er is nog wel enige marge en ook nog een kogelgewicht, maar ik had niet gedacht dat ik daar gebruik van zou moeten maken.
Bovendien is de technische max van de caravan 1500 en kan mag mijn auto dat trekken, dus de veiligheid is niet in het geding.
Ik heb eindelijk een keer de caravan gewogen. Bij het lokale metaal recyclingbedrijf kon ik terecht.
Resultaat. 1150 leeg vs 1090 op papier. Wel zitten er 2 fietsenrekken op en zat het reserve wiel er nog in. Ik weet niet of dat laatste bij het papieren gewicht zou moeten horen.
Ook heb ik een vast bed ingebouwd, maar daarvoor is er zowel wat hout uitgegaan als ingegaan. Evenals de kussens vs het matras. Ook de tafel is eruit.
Doet er ook niet toe wat er normaal wel of niet bij hoort. Mijn vertrekpunt is 1150.
Ook heb ik de vaste inventaris gewogen en in excel gezet. Beste confronterend 158 kilo aan spullen, maar eigenlijk geen verrassende uitschieters.
Aangezien het MTM 1340 is hebben nog 42 kilo over om te beladen. Dat is dan vooral kleding en schoenen, speelgoed en lichte boodschappen. Dat houdt niet echt over dus.
Dat had ik echt niet gedacht.
Ik maak me niet meteen zorgen want er is nog wel enige marge en ook nog een kogelgewicht, maar ik had niet gedacht dat ik daar gebruik van zou moeten maken.
Bovendien is de technische max van de caravan 1500 en kan mag mijn auto dat trekken, dus de veiligheid is niet in het geding.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Caravan wegen valt tegen
2 fietsenrekken is ca. 15 kg, een reservewiel al snel 20 kg en daar is je verschil... wegen valt inderdaad veelal tegen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan wegen valt tegen
Technische massa dwz Je kunt dan je MTM op laten waarderen tot 1500kg. Dat zou ik in ieder geval zeker doen temeer dat je trekker dat ook mag dan ben je zeker safe.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Caravan wegen valt tegen
Dan moet zowel ik als mijn vrouw alleen wel ons E rijbewijs halen. De auto staat nu op 2090 max (terug laten zetten)
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Caravan wegen valt tegen
RE.gif
van een cent en via vakantieveiling bieden kun je wel eens voor een paar centen in 1 dag lessen en afrijden. Heeft mijn vrouw ook gedaan dit jaar en ik(wij) zijn er heel blij mee.
van een cent en via vakantieveiling bieden kun je wel eens voor een paar centen in 1 dag lessen en afrijden. Heeft mijn vrouw ook gedaan dit jaar en ik(wij) zijn er heel blij mee.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Caravan wegen valt tegen
Was het een geijkte weegbrug? Dat kan wat schelen heb ik gemerkt: 52kg
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Caravan wegen valt tegen
60kg meer vind ik eigenlijk nog meevallen. fietsenrek, reservewiel, (ophangbeugel voor het reservewiel)en wellicht nog iets kleins en je zit al aan de 60kg.Taan schreef:Topictitel mag wel een spreekwoord worden.
Ik heb eindelijk een keer de caravan gewogen. Bij het lokale metaal recyclingbedrijf kon ik terecht.
Resultaat. 1150 leeg vs 1090 op papier. Wel zitten er 2 fietsenrekken op en zat het reserve wiel er nog in. Ik weet niet of dat laatste bij het papieren gewicht zou moeten horen.
Ook heb ik een vast bed ingebouwd, maar daarvoor is er zowel wat hout uitgegaan als ingegaan. Evenals de kussens vs het matras. Ook de tafel is eruit.
Doet er ook niet toe wat er normaal wel of niet bij hoort. Mijn vertrekpunt is 1150.
Re: Caravan wegen valt tegen
Was in 2003 reeds de regel dat er in het leeggewicht een aantal dingen standaard inzaten? Zoals haspel...
Dikwijls wegen ze een vrij naakte caravan, al dan niet met de wettelijke extra's (haspel etc). De opties zitten er dan niet bij, en die wegen ook.
Probeer die 158 KG wat naar beneden te krijgen. Dat lijkt me veel indien de kledij ed. er nog niet bij is.
Heb je op reis echt alles nodig wat je meezeult?
Gebruik je een of meerdere stalen gasflessen of de lichtgewicht versies? Dat scheelt ook een slok op de borrel.
Dit gezegd zijnde, ik zit ook met mijn gespan tegen het maximum - zoals velen trouwens.
Dikwijls wegen ze een vrij naakte caravan, al dan niet met de wettelijke extra's (haspel etc). De opties zitten er dan niet bij, en die wegen ook.
Probeer die 158 KG wat naar beneden te krijgen. Dat lijkt me veel indien de kledij ed. er nog niet bij is.
Heb je op reis echt alles nodig wat je meezeult?
Gebruik je een of meerdere stalen gasflessen of de lichtgewicht versies? Dat scheelt ook een slok op de borrel.
Dit gezegd zijnde, ik zit ook met mijn gespan tegen het maximum - zoals velen trouwens.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Caravan wegen valt tegen
Nee, je hebt een leeg- en rijklaargewicht. Dat is een fictief extra gewicht van uit mijn hoofd 100 kg.WillyL schreef:Was in 2003 reeds de regel dat er in het leeggewicht een aantal dingen standaard inzaten? Zoals haspel...
Re: Caravan wegen valt tegen
RE.gif
Het is niet echt een probleem, dus ik zoek ook niet echt een oplossing. Het is meer een ervaring die ik deel.
Ik kan inderdaad wel wat gewicht besparen. 25 kilo ongeveer haal ik er zo uit.
Voor de rest moet ik spullen vervangen met lichtgewicht en dat vind ik het geld niet waard.
Kunststof vs staal gasfles vind ik ook niet de moeite (geld) waard. dat scheelt 2,2 kilo
Ik heb ook nog een campinggaz 907 mee, maar die gebruik ik eigenlijk niet.
Het is niet echt een probleem, dus ik zoek ook niet echt een oplossing. Het is meer een ervaring die ik deel.
Ik kan inderdaad wel wat gewicht besparen. 25 kilo ongeveer haal ik er zo uit.
Voor de rest moet ik spullen vervangen met lichtgewicht en dat vind ik het geld niet waard.
Kunststof vs staal gasfles vind ik ook niet de moeite (geld) waard. dat scheelt 2,2 kilo
Ik heb ook nog een campinggaz 907 mee, maar die gebruik ik eigenlijk niet.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Caravan wegen valt tegen
Beter alles(zoveel mogelijk) in de auto.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Caravan wegen valt tegen
En dat er verschillen in div. weegbruggen zitten lijkt mij duidelijk.
Als wij met een caravan aankomen bij een brug die 50 ton kan wegen of bij een weegbrug die 5 ton kan hebben.
Dan is 1% tolerantie van een weegbrug wel erg veel voor ons als caravan bezitters...
Ik heb een Reich wielweger, heb daar L + R wel 10 keer mee gewogen.
Verschillen waren binnen 10 kg.
Toen ging ik naar een "grote" weegbrug, zo'n 50 tonner, en daar was mijn hutje direct een zwaargewicht.
Verschil was ruim 80 kg...
Wat is er nu goed?? de brug of mijn Reich... je weet het niet.
Volgende keer ga ik naar een kleine weegbrug, zo eentje waar afval op je aanhanger gewogen wordt.... ben benieuwd.
Chris
Als wij met een caravan aankomen bij een brug die 50 ton kan wegen of bij een weegbrug die 5 ton kan hebben.
Dan is 1% tolerantie van een weegbrug wel erg veel voor ons als caravan bezitters...
Ik heb een Reich wielweger, heb daar L + R wel 10 keer mee gewogen.
Verschillen waren binnen 10 kg.
Toen ging ik naar een "grote" weegbrug, zo'n 50 tonner, en daar was mijn hutje direct een zwaargewicht.
Verschil was ruim 80 kg...
Wat is er nu goed?? de brug of mijn Reich... je weet het niet.
Volgende keer ga ik naar een kleine weegbrug, zo eentje waar afval op je aanhanger gewogen wordt.... ben benieuwd.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan wegen valt tegen
Er is geen enkele commerciële weegbrug met een tolerantie van 1 %Chris schreef:En dat er verschillen in div. weegbruggen zitten lijkt mij duidelijk.
Als wij met een caravan aankomen bij een brug die 50 ton kan wegen of bij een weegbrug die 5 ton kan hebben.
Dan is 1% tolerantie van een weegbrug wel erg veel voor ons als caravan bezitters...
Ga bij een 50-tonner uit van een tolerantie in het weegbereik van een caravan van max +/- 40 kg, in de praktijk veelal +/- 20 kg. Helaas nog steeds best veel
Helaas spelen er meer factoren mee bij een weging van een caravan op een grote weegbrug; vervuiling en vertraging in de buffers is de grootste oorzaak van weegfouten. Als je het echt nauwkeurig wilt weten, is eigenlijk alleen een weegbrug van de RDW geschikt, maar ja... ik begrijp dat je dan genoegen neemt met een Reich
Ik wil onze caravan ook nog een keer wegen, waarschijnlijk toch maar bij het milieustation hier in Breda, met alle onzekerheid van dien
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan wegen valt tegen
Misschien kan je ergens op een remmentest van een garage doen? Die weegt ook gelijk het gewicht van een auto.
Henk
Henk
Re: Caravan wegen valt tegen
RE.gif
Ook die is indicatief, als je al in de gelegenheid gesteld wordt.
Het is jammer dat het nogal wat romslomp geeft, maar je zou eigenlijk op een zaterdagochtend een weegsessie moeten organiseren bij een bedrijf wat in staat is om de weegbrug (gedeeltelijk) te kalibreren en daarna alle caravans erop te wegen. Ik ken wel zo'n bedrijf in de regio Den Bosch maar ik schat de slagingskans niet zo hoog in vanwege de geografische spreiding van de mogelijke deelnemers... Dan zou L, R en totaal binnen 5 kg mogelijk zijn...
Ook die is indicatief, als je al in de gelegenheid gesteld wordt.
Het is jammer dat het nogal wat romslomp geeft, maar je zou eigenlijk op een zaterdagochtend een weegsessie moeten organiseren bij een bedrijf wat in staat is om de weegbrug (gedeeltelijk) te kalibreren en daarna alle caravans erop te wegen. Ik ken wel zo'n bedrijf in de regio Den Bosch maar ik schat de slagingskans niet zo hoog in vanwege de geografische spreiding van de mogelijke deelnemers... Dan zou L, R en totaal binnen 5 kg mogelijk zijn...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Caravan wegen valt tegen
Als je an bij den bosch bent kun je doorrijden naar best caravanstalling schepens heeft 2 weegplatsn liggen speciaal voor caravans voor 6 euro kun je dan 3 minuten wegen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Caravan wegen valt tegen
PremiumDiscovery schreef:
Ik wil onze caravan ook nog een keer wegen, waarschijnlijk toch maar bij het milieustation hier in Breda, met alle onzekerheid van dien
Is de caravan al rijp om gerecycled te worden dan
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Caravan wegen valt tegen
RE.gif
Enige doorstroming is gewenst... het blijft een Hobby
Enige doorstroming is gewenst... het blijft een Hobby
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan wegen valt tegen
.Best confronterend 158 kilo aan spullen
Ik heb ook alle bagage ingegeven in excel. Nog even gecheckt: 164 kg totaal bijgeladen en nog 54 kg over.
En daar zijn ook geen (weinig) overbodige dingen bij. Wel meegerekend: fietsendrager met 2 fietsen (op de dissel), reservewiel, schoonwatertank met 15 l water.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Caravan wegen valt tegen
Vandaag na de heerlijke herfstvakantie met onze Hobby 440 SFR naar een weegbrug in ons dorp gereden (Burko). De caravan is een paar weken gelden gekeurd en de statische aslast is 1100 kg. Dit is geconstateerd bij twee verschillende dealers, maar dat is een ander verhaal. Tel daar de kogeldruk op van 75 kg dan kom ik op 1175 kg. Naast de spullen die er al in zaten bij de keuring hebben we tijden de vakantie de wagen beperkt ingepakt. Erg ruim genomen ongeveer 100 kg. Dus totaal 1275 kg. Op de weegbrug weegt de caravan echter 1360 kg! En ja : watertank was leeg alsmede toilet. Bijna 100 kg meer welke in niet kan verklaren. Nu zou ik de fietsen niet eens mee mogen nemen. Vind het best wel een issue binnen caravan wereld..........het correct controleren van je gewicht. Zou een app voor moeten zijn
Ford Kuga PHEV 2022
Re: Caravan wegen valt tegen
RE.gif
Of de jongens van de politie aanhouden die met die Volvo's op de snelweg rondtuffen.
Die hebben weegplaten bij zich waar je redelijk van opaan kunt.
Hebben een tolerantie van 20 kg.. per stuk dacht ik..
Ja, caravan wegen heeft nog wel wat voeten in de aarde... je weet het nog niet na afloop..
Chris
Of de jongens van de politie aanhouden die met die Volvo's op de snelweg rondtuffen.
Die hebben weegplaten bij zich waar je redelijk van opaan kunt.
Hebben een tolerantie van 20 kg.. per stuk dacht ik..
Ja, caravan wegen heeft nog wel wat voeten in de aarde... je weet het nog niet na afloop..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan wegen valt tegen
Toch maar eens zo een weegbrug huren voor een middag dan als forum weeg actie.
Laten we PD dat ding instellen en ijken en dan weten we allemaal precies wat het hutje weegt. :)
Laten we PD dat ding instellen en ijken en dan weten we allemaal precies wat het hutje weegt. :)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan wegen valt tegen
Nooit de kat op het spek binden.Chris schreef:RE.gif Of de jongens van de politie aanhouden die met die Volvo's op de snelweg rondtuffen.Chris
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Caravan wegen valt tegen
De weegplateau's die voor de handhaving worden toegepast, vallen onder klasse III van de Metrologiewet... afhankelijk van het weegbereik voor de meest toegepaste fabrikaten/types die bestemd zijn voor personenauto's en (lichte) aanhangwagens +/- 5 kg of beter.Chris schreef:RE.gif
Of de jongens van de politie aanhouden die met die Volvo's op de snelweg rondtuffen.
Die hebben weegplaten bij zich waar je redelijk van opaan kunt.
Hebben een tolerantie van 20 kg.. per stuk dacht ik..
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)