Oplooprem tijdens het rijden

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Henri Berends » ma 2 okt 2017 17:29

Ik ga die filmpjes bekijken. Moet er dus wel minimaal een uur voor uittrekken. mrgreen.gif Maar zal ook nog wel een stuk analyse op willen doen. thumbup.gif

Nou echt veel grote passen heb ik nog niet hoeven te rijden met de caravan. Houdt bij Fernpass, Reschenpass, Brenner en de Simplonpass (Is wel een mooie) op.
Solo met de 4x4 heb ik de meest gekke onverharde passen in de Frans- Italiaanse passen wel gereden.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Micky » ma 2 okt 2017 17:55

RE.gif

De filmpjes waar je het het snelst op kunt zien zijn de 2 onderstaande, je kunt ook zien hoe snel de hoogtemeter naar beneden gaat icm de snelheid die gereden wordt, daarom heb ik dat in beeld gebracht

https://www.youtube.com/watch?v=130pFbQANr0&t=11s

https://www.youtube.com/watch?v=yaZUaItrqoo&t=155s
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Sander_knaus550tkm » ma 2 okt 2017 23:01

Mooi hoor al die filmpjes! Kijk er met veel genoegen naar. Ik zal in de herfstvakantie ook eens met de GoPro gaan spelen.
Ik bedenk me trouwens net dat ik nog een setje waterinjectie heb liggen. Ik kan natuurlijk waterkoeling maken op de remmen van de caravan... [SMIRKING FACE]
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Henri Berends » di 3 okt 2017 06:59

Micky schreef:RE.gif
De filmpjes waar je het het snelst op kunt zien zijn de 2 onderstaande, je kunt ook zien hoe snel de hoogtemeter naar beneden gaat icm de snelheid die gereden wordt, daarom heb ik dat in beeld gebracht
https://www.youtube.com/watch?v=130pFbQANr0&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=yaZUaItrqoo&t=155s
Effe vluchtig gekeken. Ik zie idd. dat er op dit soort wegen ook mogelijkheid tot stretchen is. thumbup.gif Route Napoleon... Wel opvallend geen of weinig tegenliggers tijdens de opname.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

nerood

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door nerood » di 3 okt 2017 17:29

In het filmpje met de waterkoeling zie je temperaturen van ongeveer 180 gr C voorbij komen.
Dit is toch nog acceptabel?
Pas boven de 200 gr C kun je problemen krijgen? Of ben ik nu te optimistisch....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door VIP » di 3 okt 2017 17:44

Ik heb ooit watergekoelde remmen gehad op onze vorige tandemasser.

De 45 liter watertank was er in een mum van tijd doorheen gepompt, en dat terwijl ik nog niet eens beneden was.

vandaar dat ik het nu niet meer op de caravan heb, want ondanks de waterkoeling blijven de remschoenen nog steeds remmen. (Vandaar dat strekken de oplossing is).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Williamr » di 3 okt 2017 18:31

advanbrunschot schreef:Ik heb een film gemaakt van het gedrag van de oplooprem tijdens het rijden.

https://youtu.be/VqeAYgrydX0
Leuk filmpje, wist niet dat het spul zo kon bewegen op de trekhaak. ( eigenlijk ook niet zo op gelet tijdens alle filmpjes die hier rondgaan).

Tijdens het filmpje lijkt het net dat de koppeling zachtjes tegen de handrem aandrukt?
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Hookie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 18:17

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Hookie » ma 7 mei 2018 13:51

advanbrunschot schreef:
zo 1 okt 2017 10:59
Ik heb een film gemaakt van het gedrag van de oplooprem tijdens het rijden.

https://youtu.be/VqeAYgrydX0
alleen richting aangeven als u het verkeersplein verlaat s.v.p.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Micky » ma 7 mei 2018 14:37

RE.gif scratch.gif SVP?

je kunt nooit genoeg laten zien waar je heen wilt, echter bij rechtuit geef ik ook geen richting aan naar links, maar bij 3 kwart wel (dat doe ik uit direct bij het passeren van "rechtuit"), het is niet verplicht maar volgens diverse verkeersinstanties (google is je vriend) wel gewenst thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door troapel » ma 7 mei 2018 15:44

RE.gif

Zo wordt het je tegenwoordig zelfs geleerd tijdens de rijopleiding.
Dus 1 kwart voor het oprijden rechtsaf richtig aangeven, halve rotonde geen richting aangeven en 3 kwart links richting aangeven.

En zoals hier in het filmpje op een grote rotonde even richting aangeven dat je de rotonde blijft volgen kan ik nog best begrijpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door advanbrunschot » ma 7 mei 2018 18:04

Het kan niet duidelijk genoeg zijn in het verkeer en als ik daaraan kan bijdragen door richting aan te geven, dan doe ik dat. Dat moesten meer mensen doen, net als richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Of richting aangeven bij het wisselen van rijstrook, of door niet kilometers lang links te blijven rijden, door niet 65 te blijven rijden als je 80 mag. Om maar een paar irritatiepuntjes van mezelf te noemen.
Maar dit heeft allemaal ook niets met de oplooprem tijdens het rijden te maken.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door advanbrunschot » zo 23 jun 2019 20:58

Inmiddels een andere caravan en een andere auto. De Hobby is vervangen door een Fendt 510 TG en de Renault Megane is vervangen door een Renault Talisman Intense. Met de Megane woog de beladen Fendt 86 % van de beladen auto, niet zo veilig dus. De caravan lichter maken kan maar dat levert niet heel veel op in kilo's. Daarom moest de trekauto een stuk zwaarder worden en dat is natuurlijk een heel strak argument om naar een dikke auto te gaan kijken. We zijn ook van diesel naar benzine gegaan en van 110 pk naar 150 pk. We zijn met Hemelvaart-Pinksteren naar een camping geweest bij Cuijk. Maar dat was nog niet met de volledige vakantiebepakking, daarom nog niet langs de weegbrug gereden. Dat gaan we doen eind augustus als we naar Spanje en Portugal gaan rijden.
Met dezelfde belading in auto en caravan zou de caravan nu 76% van de beladen auto gaan wegen, een stuk veiliger dus.
Maar nu de praktijk in het vlakke deel van Nederland, van Waalwijk naar Cuijk. Wat een zaligheid om de caravan te trekken met een heerlijke auto, de automaat is een verrijking. Natuurlijk heb ik nog geen echte beklimmingen gehad maar je merkt echt wel dat de auto overwicht heeft op de caravan.

De Hobby was voorzien van een Winterhoff-koppeling en bij het bekijken van de film viel het me op dat de koppeling flink om de lengte-as draait. Ik wilde weten hoe de Alko-koppeling van de Fendt zich gedraagd achter de auto. Een stuk rustiger dus, zoals te zien is op de film:

[youtube]https://youtu.be/wp8SIB7vp48[/youtube]
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door VIP » zo 23 jun 2019 21:15

De Wintethoff heeft als extra voordeel dat deze ook het deinen dempt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Niels83 » zo 23 jun 2019 23:52

hallo..

vast een heel domme vraag wat is strekken precies? scratch.gif

hier op de camping staat een ander stel ook oud caravannetje. voor ir het eerst op pad. hij verteld dat als hij bij een stoplicht wat te hard remt de rem er op schiet en pas los komt als hij optrekt. met als gevolg dat zijn auto steeds te vroeg tot stilstand komt, omdat de catavan de auto afremt l.

herken het niet maar lijkt mij toch dat het gewicht van de op de motor afremmende auto de rem er toch ook weer los moettrekken bij pak hem beet 15/20km per uur?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Micky » ma 24 jun 2019 00:22

RE.gif

Een caravan kan de auto niet afremmen (bij een normaal werkende caravanrem), omdat de remmen van de caravan lossen (loslaten) voordat de caravan aan de haak van de auto zou trekken.

Strekken is bijv. tijdens het afdalen wanneer de caravan sneller wil dan de auto en dus heel de tijd op de rem loopt (koppeling is ingedrukt zeg maar), even door flink gas te geven, de koppeling uittrekken en dus de rem van de caravan lostrekken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Niels83 » ma 24 jun 2019 06:34

RE.gif
dan zal die dus even naar een dealer moeten gok? of even moeten googlen of het zelf te fiksen is met vet of zo, lijkt me niet iemand die dat gaat begrijpen maar wie weet.

dank je nu weet ik waar het over gaat.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door p_vingerhoets » ma 24 jun 2019 07:44

Vreemde tekst maar het klopt toch wel lijkt me
Als je wat harder afremt voor stoplicht zal de caravan ook remmen en meest waarschijnlijk op de rem blijven staan. Pas bij wegrijden zal de rem los komen en kan de persoon het gevoel hebben dat de rem er even op blijft staan tot het geheel rolt hooguit komen de remmen wat slecht los door stroefheid in de trommel(onderhoud)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Niels83 » ma 24 jun 2019 08:05

wat ik van hem begrijp is dat hij afremt om te stoppen bij de streep, naar uiteindelijk dus te vroeg stopt omdat de caravan hem laat stoppen. oersoonlijk herken ik dat niet. wel dat je hem heel kort voelt maar dan weer gaat rollen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Morgoth » ma 24 jun 2019 11:44

Zijn er caravans met schijfremmen? Een schijfrem kan een veel hogere temperatuur aan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Volvodriver

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Volvodriver » ma 24 jun 2019 11:45

RE.gif
Nee, die zijn er niet.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Morgoth » ma 24 jun 2019 12:52

Daar zal vast wel een reden voor zijn maar ik vraag me af welke.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door p_vingerhoets » ma 24 jun 2019 14:10

RE.gif
Waarschijnlijk omdat remschijven niet zelf bekrachtigend zijn en er dus een hogere aanlegkracht benodigd is om voldoende remvertraging te krijgen. En door de extra componenten zal de prijs ook wel wat hoger zijn., al is voor ons het onderhoud eenvoudiger en de controle op slijtage beter
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door VIP » ma 24 jun 2019 14:18

Niels83 schreef:
ma 24 jun 2019 08:05
wat ik van hem begrijp is dat hij afremt om te stoppen bij de streep, naar uiteindelijk dus te vroeg stopt omdat de caravan hem laat stoppen. oersoonlijk herken ik dat niet. wel dat je hem heel kort voelt maar dan weer gaat rollen.
Ik tip op de schuifbus die gevet moet worden (deze zit in de oplooprem verwerkt) smeren gaat dmv smeernippels bovenop en dan weer gangbaar maken.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Niels83 » ma 24 jun 2019 17:10

Morgoth schreef:
ma 24 jun 2019 11:44
Zijn er caravans met schijfremmen? Een schijfrem kan een veel hogere temperatuur aan.
20 jaar geleden waren moderne touringcars uitgerust met magneet remmen. daarmee remde de bus in de bergen contactloos af. dit ging met een handeltje waarbij ze de bus steeds meer konden afremmen afhankelijk van het dalings percentage. daarmee werden de remmen flink ontzien. zoiets op een caravan zou wel fijn zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Niels83 » ma 24 jun 2019 17:18

RE.gif RE.gif

er is een Chris hier 'man voldoende gereedschap om een nieuwe caravan te bouwen' die helpt hem nu. ik vind het prima ben naar deze camping gekomen een bepaald boek te lezen en dan verder, schiet nog niet op

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”