Piepende remmen en slepend geluid.
Piepende remmen en slepend geluid.
Beste leden, wij zijn momenteel in de Dordogne neergestreken maar heb een vervelend gevoel over de remmen van de caravan, (een Sudwind 500EU uit 2011). Het laatste deel was veel klimmen en dalen en ineens viel het mij op dat de remmen behoorlijk piepten, normaal niet erg maar bij een stop voelden de velgen allebei erg warm aan, geen stank gelukkig, na een tijdje afkoelen weer verder maar het piepen bleef en als ik de voet van de rem haal stopt het piepen maar hoor ik duidelijk de rem nog even een slepend geluid maken, duurt maar 2 seconden en dan lijkt het wel of de schoenen pas los komen van de voering. De remmen blijven niet slepen want ik voel geen weerstand bij het rijden. Iemand enig idee? Ik denk dat de remmen toch wat warm zijn geworden. Gr Beau.
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Het zou best kunnen dat de remkabels vastzitten. Dus het probleem niet in de remmen zelf. Remedie is de remkabels los te nemen en door er een gezonde hoeveelheid kruipolie door te gieten weer gangbaar te maken. Helaas moet je na montage de remmen weer afstellen. Dus dat wordt waarschijnlijk toch hulp van een caravan- of aanhangerbedrijf. Niets doen is geen keuze omdat je problemen met remmen en lagers kan krijgen. Succes.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Wat is "erg warm",als je wat veel dalingen doet is t de gewoonste zaak van de wereld dat de remmen warm worden.Beau schreef:Beste leden, wij zijn momenteel in de Dordogne neergestreken maar heb een vervelend gevoel over de remmen van de caravan, (een Sudwind 500EU uit 2011). Het laatste deel was veel klimmen en dalen en ineens viel het mij op dat de remmen behoorlijk piepten, normaal niet erg maar bij een stop voelden de velgen allebei erg warm aan, geen stank gelukkig, na een tijdje afkoelen weer verder maar het piepen bleef en als ik de voet van de rem haal stopt het piepen maar hoor ik duidelijk de rem nog even een slepend geluid maken, duurt maar 2 seconden en dan lijkt het wel of de schoenen pas los komen van de voering. De remmen blijven niet slepen want ik voel geen weerstand bij het rijden. Iemand enig idee? Ik denk dat de remmen toch wat warm zijn geworden. Gr Beau.
Zolang ze niet gaan roken of stinken is er weinig aan de hand en doordat de laatste jaren asbestvrije remvoering word gebruikt piepen ze wat meer als vroeger.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Kan idd ook dat ze wat warm zijn geworden van het dalen, ze worden zo warm dat je hand er niet op kan leggen. De oplooprem heb ik nadat de caravan stond ook een.paar keer ingeduwd en je ziet de stang netjes in en uitkomen. Ga er ook nog wel even.onder kijken of de boel daar nog goed zit. Ik heb eind van vorig seizoen.nog wel alles gevet dus dar zou in orde moeten zijn.
-
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
RE.gif
Zeker weten dat ze warm worden doordat je afdaalt,je hoeft dan zelf niet eens t rempedaal in te trappen;doordat de caravan vanwege zijn gewicht op de auto drukt worden de remmen inwerking gesteld,of je dat wilt of niet,dit is t principe van de oploopprem.
Voor je eigen gemoedsrust zou je op de camping even de wielen een voor een omhoog kunnen krikken en zien of t wiel vrij ronddraait.
Je kunt er ook een reparateur bijhalen,maar dan word je geknipt en geschoren,voor een werkplaatstarief van rond de € 75,00 per uur.
Zeker weten dat ze warm worden doordat je afdaalt,je hoeft dan zelf niet eens t rempedaal in te trappen;doordat de caravan vanwege zijn gewicht op de auto drukt worden de remmen inwerking gesteld,of je dat wilt of niet,dit is t principe van de oploopprem.
Voor je eigen gemoedsrust zou je op de camping even de wielen een voor een omhoog kunnen krikken en zien of t wiel vrij ronddraait.
Je kunt er ook een reparateur bijhalen,maar dan word je geknipt en geschoren,voor een werkplaatstarief van rond de € 75,00 per uur.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Remmen kunnen tijdens afdalingen behoorlijk heet worden. Gesmolten plastic naafkapjes of wieldoppen zijn dan helemaal niet vreemd.
Daar kun je ook weinig tegen doen. Het kost extra remschoenvoering waardoor je eerder aan nieuwe remvoeringen toe bent en als de zaak erg heet is geworden kan het smeervet uit je lagers gaan lopen wat niet goed is. Wat al gesuggereerd werd; de wielen 1 voor 1 opkrikken en even mee draaien. Het wiel moet lekker lopen en de rem moet (nagenoeg) vrij zij. Als je het lager hoort (knarsen) dan moet je wel actie ondernemen want dat houdt het niet lang zonder vet.
Daar kun je ook weinig tegen doen. Het kost extra remschoenvoering waardoor je eerder aan nieuwe remvoeringen toe bent en als de zaak erg heet is geworden kan het smeervet uit je lagers gaan lopen wat niet goed is. Wat al gesuggereerd werd; de wielen 1 voor 1 opkrikken en even mee draaien. Het wiel moet lekker lopen en de rem moet (nagenoeg) vrij zij. Als je het lager hoort (knarsen) dan moet je wel actie ondernemen want dat houdt het niet lang zonder vet.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Maar ik denk dat wanneer je in het zicht van de mede camping gasten aan het prutsen bent zich al snel iemand meldt met wat auto techniek. Auto- en caravans monteurs moeten immers ook op vakantie, dus wie weet heb je er een op de camping staan. Scheelt een hoop €€€. Sowieso zul je er nu niet op zitten te wachten met caravan en al naar een garage te gaan.eurotrotter schreef: Voor je eigen gemoedsrust zou je op de camping even de wielen een voor een omhoog kunnen krikken en zien of t wiel vrij ronddraait.
Je kunt er ook een reparateur bijhalen,maar dan word je geknipt en geschoren,voor een werkplaatstarief van rond de € 75,00 per uur.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Het kan al verholpen zijn met een schuine zoekkant van de voering vijlen.
Frans
Frans
Laatst gewijzigd door FWalraven op ma 24 jul 2017 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Het viel mij ook op toen ik na een afdaling in de file stond. Ik hoorde een licht slepend geluid.
Bij de stop bleek de velg aan 1 zijde veel warmer 5e zijn.
Bij het vervolgen van de reis extra aandacht besteed, of de oplooprem wel vrij kwam. Het viel me toen op dat dat vrij lang duurde (gewicht caravan blijft tegen kogel duwen??) Door nu bewust te zorgen dat hij vrij komt (en niet pas onder aan de heuvel) blijven de remmen veel koeler.
Ik heb me dus weer aangewend om bewust de gang er even uit te halen en vervolgens de rem wat te strekken.
Bij de stop bleek de velg aan 1 zijde veel warmer 5e zijn.
Bij het vervolgen van de reis extra aandacht besteed, of de oplooprem wel vrij kwam. Het viel me toen op dat dat vrij lang duurde (gewicht caravan blijft tegen kogel duwen??) Door nu bewust te zorgen dat hij vrij komt (en niet pas onder aan de heuvel) blijven de remmen veel koeler.
Ik heb me dus weer aangewend om bewust de gang er even uit te halen en vervolgens de rem wat te strekken.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Idd bij een afdaling bij het wegrijden bewust even het gas erop om hem goed uit de oplooprem te trekken.
Dus niet remmen en dan daarna verder alleen op de motor verder remmen. De oplooprem zal dan ingedrukt blijven en blijven remmen terwijl de auto alleen op de motor remt.
Dus niet remmen en dan daarna verder alleen op de motor verder remmen. De oplooprem zal dan ingedrukt blijven en blijven remmen terwijl de auto alleen op de motor remt.
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Ik weet niet of het wel zo veel zin heeft om op die manier de caravanremmen te lossen. Ik denk dat ze meteen daarna ook weer gaan aanlopen.
Als de auto op de motor wordt afgeremd bij een afdaling, dan wil dat zeggen dat hij door de afdaling eigenlijk sneller zou willen rollen wat je door dat remmen voorkomt. De caravan zal dezelfde neiging hebben en dus tegen de remmende auto gaan duwen waardoor hij ook weer gaat remmen. Die oploopremdemper heeft aan een 40kg. genoeg om zich in te laten drukken. Zinloze exercities dus
Als de auto op de motor wordt afgeremd bij een afdaling, dan wil dat zeggen dat hij door de afdaling eigenlijk sneller zou willen rollen wat je door dat remmen voorkomt. De caravan zal dezelfde neiging hebben en dus tegen de remmende auto gaan duwen waardoor hij ook weer gaat remmen. Die oploopremdemper heeft aan een 40kg. genoeg om zich in te laten drukken. Zinloze exercities dus
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Er is in de meestvoorkomende gevallen niets aan de hand.
Wij hebben dat ieder jaar als we in de bergen rijden.
Op een gegeven moment hoor je bij het remmen nogal gepiep en
na een paar dagen later als je weer gewoon op platte wegen rijdt, is het weer voorbij.
Als je dan na de vakantie je remmen laat testen dan blijkt alles in orde te zijn.
Dus, niet ongerust maken hoor.
grt, Willem.
Wij hebben dat ieder jaar als we in de bergen rijden.
Op een gegeven moment hoor je bij het remmen nogal gepiep en
na een paar dagen later als je weer gewoon op platte wegen rijdt, is het weer voorbij.
Als je dan na de vakantie je remmen laat testen dan blijkt alles in orde te zijn.
Dus, niet ongerust maken hoor.
grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij, wij zijn het die voorbij gaan".
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Bedankt voor de tips, voor vertrek van de camping zal ik de wielen beide controleren of ze vrijlopen. Kom er nog even op terug. Gisteren vloog er een o-ring uit de stuurpomp en was ik uitgestuurd. Vandaag de wegenwacht op bezoek gehad op de camping en we rijden weer. Blij dat ik de extra verzekering heb!
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Ik had deze vakantie na het nemen van de brunigpas in Zwitserland ook vrij warme remmen.
De dopjes van de wieldoppen waren ook wat vervormd.
Gevolg piepende remmen, lagers maken geen geluid en wielen bleven met rijden koel genoeg dat ik ze blijvend vast kon houden.
Zoals hierboven ook al gemeld, meestal is er niets aan de hand, even controleren is wel zo veilig.
De dopjes van de wieldoppen waren ook wat vervormd.
Gevolg piepende remmen, lagers maken geen geluid en wielen bleven met rijden koel genoeg dat ik ze blijvend vast kon houden.
Zoals hierboven ook al gemeld, meestal is er niets aan de hand, even controleren is wel zo veilig.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Een Nederlands bedrijf installeert een remstreksysteem. Ttz, een systeem dat de oplooprem pas laat functioneren tijdens effectief remmen (remlichten). Het strekt ook de oplooprnem na een remmaneuver.
Ook heeft het een remfunctie bij zwieren van de caravan (iets zoals Alko ook heeft, ik dacht ook ongeveer even duur maar Alko heeft minder functionaliteiten, alleen antislingerm,).
Ik weet nog niet of het ook in België mag geïnstalleerd worden.
Het is ook vrij duur en misschien niet echt nodig voor die paar keer dat je in de bergen rijdt, tenzij je een ferfent bergrijder bennt natuurlijk.
Ook heeft het een remfunctie bij zwieren van de caravan (iets zoals Alko ook heeft, ik dacht ook ongeveer even duur maar Alko heeft minder functionaliteiten, alleen antislingerm,).
Ik weet nog niet of het ook in België mag geïnstalleerd worden.
Het is ook vrij duur en misschien niet echt nodig voor die paar keer dat je in de bergen rijdt, tenzij je een ferfent bergrijder bennt natuurlijk.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
JPGeetje schreef:Ik weet niet of het wel zo veel zin heeft om op die manier de caravanremmen te lossen. Ik denk dat ze meteen daarna ook weer gaan aanlopen.
Als de auto op de motor wordt afgeremd bij een afdaling, dan wil dat zeggen dat hij door de afdaling eigenlijk sneller zou willen rollen wat je door dat remmen voorkomt. De caravan zal dezelfde neiging hebben en dus tegen de remmende auto gaan duwen waardoor hij ook weer gaat remmen. Die oploopremdemper heeft aan een 40kg. genoeg om zich in te laten drukken. Zinloze exercities dus
Nee hoor dat is het niet.
Dat heet de combi strekken.
Als wij de Gotthardpas afdalen moet ik een 10 - 15 keer strekken en als ik beneden kom is er geen gepiep en geen overmatig hete remmen/trommels.
Het is voor zulke afdalingen de enige juiste manier.
Porsche + Tabbert
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Yep, dat komt me bekend voor. Er zijn systemen te koop die de oplooptem ontzien tijdens het dalen. De prijs maakt het alleen intressant voor de veel-dalers.
Overigens denk ik dat de remvoering door de verhitting wat verglaasd en dus verhard is. Vandaar het piepen nu voordat ze echt aangrijpen.
Overigens denk ik dat de remvoering door de verhitting wat verglaasd en dus verhard is. Vandaar het piepen nu voordat ze echt aangrijpen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Inderdaad. Dat systeem heet ITBS en wordt door Triorep te Scherpenzeel geplaatst. Zie: http://www.trailersafetyengineers.nl/WillyL schreef:Een Nederlands bedrijf installeert een remstreksysteem. Ttz, een systeem dat de oplooprem pas laat functioneren tijdens effectief remmen (remlichten). Het strekt ook de oplooprnem na een remmaneuver.
Ook heeft het een remfunctie bij zwieren van de caravan (iets zoals Alko ook heeft, ik dacht ook ongeveer even duur maar Alko heeft minder functionaliteiten, alleen antislingerm,).
Ik weet nog niet of het ook in België mag geïnstalleerd worden.
Het is ook vrij duur en misschien niet echt nodig voor die paar keer dat je in de bergen rijdt, tenzij je een ferfent bergrijder bennt natuurlijk.
Ik heb het in het voorjaar van 2016 laten monteren en heb er zeer goede ervaring mee opgedaan in o.a. de Noorse fjorden en Alpen.
Oververhitte remmen, uitlopend lagervet of gesmolten dopjes zijn verleden tijd.
En dus stoppen om je remmen te laten afkoelen is ook niet noodzakelijk.
Uiteraard is het zaak zoveel als mogelijk op je motor af te remmen en kort en stevig gebruik te remmen als het noodzakelijk is.
Als je deze techniek niet toepast en bij een afdaling langdurig de rem ingetrapt houdt, heeft ITBS geen meerwaarde, uiteraard.
Ook bij achteruitrijden hoef je niet door de weerstand en gaat dus soepeler.
Verder is het voorzien van een anti slingersysteem, maar dat heb ik nog niet kunnen testen.
Het kost een paar centjes, maar dat heb ik er graag voor over.
Bij inruil wordt het overgeplaatst op je nieuwe wagen.
Al met al rijd ik hierdoor veel ontspannender!
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
Ben weer terug en zonder hete remmen!
Vooraf de caravan opgekrikt en de wielen gechekt, liepen mooi vrij dus geen vastgelopen remmen oid.
Op de terugweg heb ik het remmen goed in de gaten gehouden en op de afdalingen regelmatig de combinatie "gestrekt", geen last meer van hete remmen, het piepen is er nog wel bij flink afremmen, lijkt mij geen probleem, is alleen hinderlijk qua geluid.
Bedankt voor jullie adviezen!
Vooraf de caravan opgekrikt en de wielen gechekt, liepen mooi vrij dus geen vastgelopen remmen oid.
Op de terugweg heb ik het remmen goed in de gaten gehouden en op de afdalingen regelmatig de combinatie "gestrekt", geen last meer van hete remmen, het piepen is er nog wel bij flink afremmen, lijkt mij geen probleem, is alleen hinderlijk qua geluid.
Bedankt voor jullie adviezen!
Re: Piepende remmen en slepend geluid.
VIP Premium schreef:JPGeetje schreef:Ik weet niet of het wel zo veel zin heeft om op die manier de caravanremmen te lossen. Ik denk dat ze meteen daarna ook weer gaan aanlopen.
Als de auto op de motor wordt afgeremd bij een afdaling, dan wil dat zeggen dat hij door de afdaling eigenlijk sneller zou willen rollen wat je door dat remmen voorkomt. De caravan zal dezelfde neiging hebben en dus tegen de remmende auto gaan duwen waardoor hij ook weer gaat remmen. Die oploopremdemper heeft aan een 40kg. genoeg om zich in te laten drukken. Zinloze exercities dus
Nee hoor dat is het niet.
Dat heet de combi strekken.
Als wij de Gotthardpas afdalen moet ik een 10 - 15 keer strekken en als ik beneden kom is er geen gepiep en geen overmatig hete remmen/trommels.
Het is voor zulke afdalingen de enige juiste manier.
Precies en in mijn filmpje kan je zien hoe de rem niet weer inloopt na strekken, terwijl het beeld van de afdaling je doet denken dat hij gelijk weer gaat indrukken..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB