Verschil in kwaliteit trekhaken

kip-citroen

Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door kip-citroen » di 22 nov 2016 09:28

Onze DS4 gaat ingeruild worden voor een andere auto.
Deze is trekhaakloos, dus ben zoekende naar een trekhaak.
Over de Bosal die onder onze DS4 zit ben ik best tevreden.

Nu heb ik een trekhaak gevonden van het merk Umbra Rimorchi.https://www.trekhaakland.nl/Trekhaak-ve ... -Bj.-04/12
Belangrijk is dat de trekhaak geheel onzichtbaar moet zijn als deze niet in gebruik is.
Heeft iemand ervaringen met andere trekhaken behalve Bosal? Het prijsverschil is namelijk best behoorlijk.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Monster900 » di 22 nov 2016 09:50

Alle trekhaken die ik ooit zelf geplaatst heb, waren van Bosal, omdat ik daar 50% korting op krijg. In 2007 heb ik eens een Fiat Ulysse gehad, waar nog geen trekhaak onder zat. Vanwege heel de CAN-shit, heb ik toen hier en daar wat prijzen vergeleken en toen een afneembare WestFalia trekhaak LATEN plaatsen. Die WestFalia was incl. plaatsing 50 € duurder dan de Bosal met mijn korting.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door VIP » di 22 nov 2016 10:13

Toen Brink nog Brink was , gingen er bij ons altijd Brinks onder.

Sinds en jaar of 10 zijn dat Westfalia of Oris trekhaken.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » di 22 nov 2016 17:13

kip-citroen schreef:Onze DS4 gaat ingeruild worden voor een andere auto.
Deze is trekhaakloos, dus ben zoekende naar een trekhaak.
Over de Bosal die onder onze DS4 zit ben ik best tevreden.

Nu heb ik een trekhaak gevonden van het merk Umbra Rimorchi.https://www.trekhaakland.nl/Trekhaak-ve ... -Bj.-04/12
Belangrijk is dat de trekhaak geheel onzichtbaar moet zijn als deze niet in gebruik is.
Heeft iemand ervaringen met andere trekhaken behalve Bosal? Het prijsverschil is namelijk best behoorlijk.
Vragen aan de fabrikant zou ik zeggen, ik vind het ook lelijk als je nog wat trekhaak ziet zitten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Jan van Vijven » di 22 nov 2016 17:26

Idd das lelijk, hoewel m'n huidige traktor gewoon een vaste heeft....maar bij deze mag het van mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Monster900 » di 22 nov 2016 18:39

Ik heb reeds verschillende auto's met een afneembare trekhaak gehad, maar na een maand of 6 werd ik toch steeds weer te lui om hem er af te halen, zelfs op mijn Audi Cabrio bleef hij uiteindelijk gewoon zitten. Daarom kies ik tegenwoordig gewoon voor een vaste trekhaak, als er nog geen afneembare op zit.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Kingpin1966 » di 22 nov 2016 18:48

Micky schreef:
kip-citroen schreef:Onze DS4 gaat ingeruild worden voor een andere auto.
Deze is trekhaakloos, dus ben zoekende naar een trekhaak.
Over de Bosal die onder onze DS4 zit ben ik best tevreden.

Nu heb ik een trekhaak gevonden van het merk Umbra Rimorchi.https://www.trekhaakland.nl/Trekhaak-ve ... -Bj.-04/12
Belangrijk is dat de trekhaak geheel onzichtbaar moet zijn als deze niet in gebruik is.
Heeft iemand ervaringen met andere trekhaken behalve Bosal? Het prijsverschil is namelijk best behoorlijk.
Vragen aan de fabrikant zou ik zeggen, ik vind het ook lelijk als je nog wat trekhaak ziet zitten.
Volgens mij heeft Brink ook zoiets dergelijks als wat kip-citroen bedoeld in zijn collectie zitten.
Vind ik ook wel iets hebben, alleen zal je op de knietjes moeten om de stekkerdoos vanonder de auto te halen.
In ieder geval door de knietjes. mrgreen.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Ab » di 22 nov 2016 19:11

Verschil in kwaliteit..Geloof ik niet.
Maar voor mij is een trekhaak een ding wat goed vast moet zitten en waar ik als het moet een boom mee uit de grond kan trekken.
Hoe de trekhaak eruit ziet boeit me niet.
Afneembare trekhaken wil ik niet.
Die gaan kapot met de dingen die ik er mee wil kunnen doen.
Mijn huidige trekhaak heb ik gedeeltelijk zelf gemaakt.
Het belangrijkste deel zit er af fabriek onder.
Mag 4800 kg achter vlgs Dodge.
Bij 5000 kg blijft het ook nog heel is afgelopen jaren gebleken.. Was wel lichtelijk illegaal, maar soms moet je wat. De heftruck effe meenemen bijvoorbeeld. mrgreen.gif
Maar een trekhaak is een stalen ding waar een kogel aan zit.
Of je die van de ene firma of de andere koopt maakt niks uit.
De bevestiging van het ding is veel belangrijker dat dat goed gebeurt.
Elke trekhaak kan wel 3 of 4 keer meer aan dan als wat op het plaatje staat.
Dat moet ook, er moet een heel ruime veiligheidsmarge op zitten.
Je kunt elke auto met een strop om de trekhaak in noodgeval (of bij sloop) optillen en weghijsen.
Of zelfs uit het water tillen, met een plons water in de auto.
Niet aan te raden bij afneembare trekhaken, tenzij je aan het vaste deel hijst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Nimma » di 22 nov 2016 19:41

RE.gif Ik wilde ook net opschrijven dat er ws geen slechte trekhaken zijn; wat hier verkocht wordt heeft iig een Europees keurmerk.
Wie het monteert is wél van belang; [ga niet naar Geldermalsen [aschrik.gif] ] ik heb ze van Brink, Bosal en nog andere gehad; allemaal prima en niet afneembaar; dat scheelt gedoe bij parkeren als iemand te dicht achter je gaat parkeren, iig is mij gebleken dat met een 'aanwezige' trekhaak de parkeerschade aan mijn achterkant beperkt blijft; ff opduwen bij een afgeslagen motor zoals ooit in Parijs is mij daarna mét trekhaak niet meer overkomen [sintduim.gif] .
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » di 22 nov 2016 20:20

Ab schreef:Verschil in kwaliteit..Geloof ik niet.
Ab, niet alles is een trekhaak kogel met schroefdraad whistle.gif verschil in kwaliteit is er wel degelijk, sommige trekhaken roesten al na 1 jaar, stekkerdozen vallen uit elkaar of er mist gewoon een punt om de breekkabel aan te monteren, bij afneembare trekhaken willen de sloten wel eens slecht functioneren of speling ontstaan, nog niet te spreken van de electronica box die bij sommige trekhaken geleverd wordt, net als bij caravans en auto's heb je wel degelijk kwaliteitsverschil bij een trekhaak knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Ab » di 22 nov 2016 21:38

Mja. Ik doel eigenlijk ook op conventionele vaste trekhaken.
Daar maakt het niet veel tot niks uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Chris » di 22 nov 2016 21:41

Hoi Kip-Citroen.

Ik denk net als alle eerdere schrijvers dat de trekhaak niet veel uitmaakt.
Maar je nieuwe auto zal ook wel een Canbus systeem hebben.
Daar hebben verschillende fabrikanten een verschillende uitvoering voor.
Vrienden van mij hebben een gelijke auto als ik, echter hun canbus systeem werkt niet voor de caravan, bij mij wel.
Ik zie op mijn dashboard of de achterlichten van de caravan branden, nou.. eigenlijk andersom..ik zie dan niets.. geen melding als alles werkt achterop de caravan.
De richtingaanwijzer van de caravan wordt wel apart gemeld, ik heb dan 2 groene pijltjes op de dash, i.p.v. 1 met een solo auto.
Vrienden met een gelijke auto hebben dit allemaal niet verwerkt in het canbus systeem..
Verschil tussen origineel Volvo en Bosal in dit geval.
Doe er je voordeel mee..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kip-citroen

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door kip-citroen » wo 23 nov 2016 10:57

bedankt allenvoor de reacties.

met wat Chris zei had nog niet echt stilgestaan, de kabelset als aandachtspunt. Dacht dat die wel overeenkomstig zouden zijn aan de specificaties van de auto.
Bij de trekhaken die ik zag op internet zijn de meeste kabelsets als losse te kiezen extra aangemerkt, dus zal ik deze gaan regelen voor de DS5 via de officiële kanalen van Citroën. Zal wel wat meer kosten maar heb absoluut geen zin in geknoei met de canbus van de auto. Moet gewoon werken. Na controle zojuist heb ik een originele kabelset bij de DS4 aangetroffen.
Bij de DS4 heeft de bekabeling geen enkel probleem gegeven en werden inderdaad ook meldingen van kapotte lampjes op de caravan doorgegeven.
Ook merkt deze of er afname is op de 12v voor bijvoorbeeld de koelkast. Indien er geen verbruik is wordt de spanning van de pinnen afgehaald.

Als het voor de haken dus qua sterkte en kwaliteit weinig tot niets zal uitmaken investeer ik liever extra in een betrouwbare kabelset + correcte canbus aansluiting. Het uiterlijk (ofwel het totaal verbergen) van de haak zal het belangrijkste zijn bij aanschaf daarvan.
Verder ga ik behalve het trekken van een caravan of een karretje geen rare capriolen uithalen met de auto dus alles wat betreft mogelijke overbelasting is niet van toepassing.

Wessel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door karelV » wo 23 nov 2016 11:39

Bij ons is van de afneembare trekhaak ook niets te zien als we niets te trekken hebben en ook stekkerdoos is weg geklapt. Vind een afneembare wel zo handig de rest van het jaar als je geen aanhanger hoeft te trekken i.v.m. bewegingsvrijheid naar de kofferbak toe en we hebben daarbij ook zo'n auto daar het niet netjes staat vind ik om het gehele jaar met zo'n haak achter de auto te rijden. Er zijn natuurlijk wel (trek) auto's daar het niet misstaat en dan heb je niets aan een afneembare trekhaak.

Zie trouwens wel een goede tip voorbij komen wat betreft de kabelboom om daar goed aandacht aan te geven bij de volgende trekker. [sintduim.gif] [sintduim.gif] [sintduim.gif]
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door p_vingerhoets » wo 23 nov 2016 17:14

Achter onder de focus een vaste wegdraaibare zitten van dichtbij niets van te zien. Van een afstand kun je wa't onder de auto kijken en kun je de haak net zien zitten de contactdoos draaid ook netjes mee weg
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Niko » wo 23 nov 2016 17:58

Wat ik in de loop der jaren wel gemerkt heb is het verschil in ontgrendel systemen. Laat je een Bosal trekhaak een half jaar zitten gaat ie nog steeds makkelijk los. Bij een collega waren we laatst een hamer nodig om de trekhaak er af te halen. Was een GDW trekhaak.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » wo 23 nov 2016 19:21

RE.gif

Tja, ik heb al vaker hier geschreven, een afneembare trekhaak is bedoelt om "af" te nemen en niet om het hele jaar buiten te laten zitten, de kwaliteit van het slotje en de bediening is veel minder dan van bijv. de buitenzittende sloten van de auto zelf, dat is geen rocket science.

de oplossing is idd de wegdraaibare trekhaak, die heb ik nu ook, heerlijk is dat [sintblij.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Monster900 » wo 23 nov 2016 20:04

Het hangt ook sterk af van welk soort systeem er gebruikt wordt.

Mijn ervaring met GDW is super, de WestFalia leek me wèl een exemplaar dat eventueel voor problemen zou kunnen zorgen, en de originele Mercedes trekhaak had een gelijkaardig sluitsysteem als de WestFalia...

GDW: http://img.goudengids.be/mysite/media/1 ... _LARGE.png

Westfalia: http://www.trekhaken.com/images/westfal ... al_pic.jpg
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door VIP » wo 23 nov 2016 20:11

RE.gif

Je hebt geen ervaring hebt met een Westfalia maar weet wel te melden dat je denkt dat een Westfalia eventueel voor probleem kan zorgen, sorry hoor maar zo'n uitspraak slaat nergens op.

(Daarom plaatsen Duitse Autofabrikanten af fabriek ook Westfalia Trekhaken).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Monster900 » wo 23 nov 2016 20:16

RE.gif

Wie zegt er dat ik er geen ervaring mee heb?

Ik heb steeds een trekhaak op minstens 1 van mijn auto's gehad. Meestal een vaste BOSAL, maar op mijn Audi Carbio een afneembare van GDW (zoals in het voorbeeld van mijn vorige bericht) en op mijn Fiat Ulysse een WestFalia, ook zoals in het voorbeeld hierboven.
Op de Benz zat een originele afneembare trekhaak, met een gelijkaardig systeem als de WestFalia. Kijk op de vorige pagina, en je zult zien dat ik de Cabrio en Ulysse reeds aangehaald had ;-)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » wo 23 nov 2016 20:19

VIP Premium schreef:RE.gif

Je hebt geen ervaring hebt met een Westfalia maar weet wel te melden dat je denkt dat een Westfalia eventueel voor probleem kan zorgen, sorry hoor maar zo'n uitspraak slaat nergens op.

(Daarom plaatsen Duitse Autofabrikanten af fabriek ook Westfalia Trekhaken).
Precies dat was ook mijn reactie toen ik het las, Westfalia is top kan ik uit eigen ervaring vertellen en niet alleen vwb trekhaken..

RE.gif

Wellicht omdat je dit schreef: "Mijn ervaring met GDW is super, de WestFalia leek me wèl een exemplaar dat eventueel voor problemen zou kunnen zorgen"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door de reiziger » wo 23 nov 2016 21:30

Ik vind een vrijetijdsknobbel mooi. Maar dat zal wel een soort geuzennaam-reflex zijn.
Ach ja, een afneembare is handig omdat je dan je schenen niet kan stoten. (spreekwoord ezel steen twee keer stoten).
Een vaste is dan weer handig voor als iemand met zijn auto een klein zoentje wil geven met zijn voorbumper op jouw achterbumper. Bijvoorbeeld tijdens het parkeren.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Michel1975 » wo 23 nov 2016 22:27

Hier haal ik de oris er ook altijd af. Aansluiting blijft wel zichtbaar.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » wo 23 nov 2016 22:47

de reiziger schreef:Ik vind een vrijetijdsknobbel mooi. Maar dat zal wel een soort geuzennaam-reflex zijn.
Ach ja, een afneembare is handig omdat je dan je schenen niet kan stoten. (spreekwoord ezel steen twee keer stoten).
Een vaste is dan weer handig voor als iemand met zijn auto een klein zoentje wil geven met zijn voorbumper op jouw achterbumper. Bijvoorbeeld tijdens het parkeren.
En zichtbare trekhaak op een "gewone" auto is als een skibox op een Porsche Targa, dus gruwelijk lelijk, dat "zoentje" lost de spuiter dan maar weer op...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Monster900 » do 24 nov 2016 19:48

Micky schreef:
VIP Premium schreef:RE.gif

Je hebt geen ervaring hebt met een Westfalia maar weet wel te melden dat je denkt dat een Westfalia eventueel voor probleem kan zorgen, sorry hoor maar zo'n uitspraak slaat nergens op.

(Daarom plaatsen Duitse Autofabrikanten af fabriek ook Westfalia Trekhaken).
Precies dat was ook mijn reactie toen ik het las, Westfalia is top kan ik uit eigen ervaring vertellen en niet alleen vwb trekhaken..

RE.gif

Wellicht omdat je dit schreef: "Mijn ervaring met GDW is super, de WestFalia leek me wèl een exemplaar dat eventueel voor problemen zou kunnen zorgen"

Ik bedoelde ermee dat ik geen problemen heb gehad met de WestFalia of met de GDW, maar als je de verschillende soorten van bevestiging bekijkt, lijkt het mij dat zo'n WestFalia-achtige aansluiting sneller problemen kan ondervinden dan die van GDW, gewoon vanwege het gebruik van lager-kogeltjes, waar imho sneller speling op kan komen.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”