Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Plaats reactie
eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door eurotrotter » zo 26 jun 2016 20:45

Een paar weken geleden reden wij van Susa (it) naar Modane(F) via de col du Mont Cenis .( met de caravan erachter)

https://www.google.nl/maps/dir/45.13713 ... m0!1m0!3e0

Deze col heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 10 %,welke voor mijn auto ( suzuki GV 2.4-169 pk-227 nm) geen probleem is.
Tot mijn schrik stopte halverwege de klim het koppelingsmechanisme ermee,d.w.z. het pedaal viel dood op de grond,de koppelingmdus tussen motor en vliegwiel functioneerde wel normaal.
Ik kon op een klein stukje vals plat de auto wat uit laten lopen en zonder koppeling in de eerste versnelling komen.
Dit gebeurde net over de grens,daar zie je hoog boven je een stuwdam en daar loopt een weg naar toe,de weg waar wij overheen moesten.

https://www.google.nl/maps/@45.2124744, ... 312!8i6656

Ik ben toen in de eerste versnelling naar boven gereden en zodra ik de col over was ,zonder te koppelen weer opgeschakeld naar de tweede versnelling.
Zodra ik een parkeerplaats zag die wat af liep de auto erop gezet en kijken wat t mankement was,(ikzelf dacht aan een gebarsten olieleiding die de koppeling bedient.)
Echter toen ik t pedaal weer handmatig omhoog trok gaf t wat weerstand en na n paar keer erop getrapt te hebben functioneerde de koppeling weer als vanouds( pffff gelukkig) en is dat de rest van de reis probleemloos blijven doen.

IK vermoed iets met kokende hydraulische olie( vapour lock),waardoor zich gas vormt in het hydraulische systeem,echter bij controle bij mijn garage bleek de remolie ( die ook de koppeling bedient) geen sporen van vocht te bevatten.

Een ervaring rijker,maar toch wel effe met samengeknepen billen gezeten mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Mees

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door Mees » zo 26 jun 2016 21:11

Bij onze 945 van een Zweeds merk, hadden we hetzelfde bij 120.000km.
Gelukkig niet op vakantie....
Gebeurde plotseling enkele keren achter elkaar;
dus direct een nieuwe set (boven en onder) hydraulische-bekrachtigers laten monteren. (alleen de onderste was defect)
Inmiddels staat er 396.218 km op de teller.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door Micky » zo 26 jun 2016 21:43

Ik heb het met mijn Volvo V50 gehad. 2 jaar geleden bij Breda, ook door kunne. Rijden nadat het pedaal omhoog kwam, de auto is in België bij de overnachting vervangen door een V70 omdat ik niet verder wilde rijden, er is uiteindelijk de koppelingscilinder vervangen, die was lek dat was bij zo'n 110.000km


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door eurotrotter » zo 26 jun 2016 21:44

RE.gif

Ik denk niet dat t aan de hydraulische cilinders lig Mees,als die blijven hangen is de koppelingsplaat "ontkoppelt"en dat was in mijn geval beslist niet aan de orde,ik ging gewoon,zonder slippende koppeling de bult omhoog.

Ook t vloeistof niveau in t reservoir toont geen "verbruik"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

v4-lover
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 15:12

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door v4-lover » zo 26 jun 2016 21:51

eurotrotter schreef:RE.gif

Ik denk niet dat t aan de hydraulische cilinders lig Mees,als die blijven hangen is de koppelingsplaat "ontkoppelt"en dat was in mijn geval beslist niet aan de orde,ik ging gewoon,zonder slippende koppeling de bult omhoog.

Ook t vloeistof niveau in t reservoir toont geen "verbruik"
Zeker een van de 2 koppelingscilinders die soms lucht in systeem laat.
Geloof me maar, heb 10j wegenwacht gedaan thumbup.gif

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door FWalraven » zo 26 jun 2016 22:13

Bij vapour lock wordt het systeem niet dusdanig drukloos dat het pedaal naar beneden valt.

Kan wel zo zijn dat je te weinig druk op kunt bouwen om de koppeling of remmen naar behoren te kunnen bedienen.
Gas is samendrukbaar, vloeistof niet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door Micky » zo 26 jun 2016 22:26

eurotrotter schreef:RE.gif

Ik denk niet dat t aan de hydraulische cilinders lig Mees,als die blijven hangen is de koppelingsplaat "ontkoppelt"en dat was in mijn geval beslist niet aan de orde,ik ging gewoon,zonder slippende koppeling de bult omhoog.

Ook t vloeistof niveau in t reservoir toont geen "verbruik"
dat was het bij mij wel en hij was niet ontkoppelt, ik kon het pedaal nog wel bedienen maar helemaal onderin


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door eurotrotter » zo 26 jun 2016 22:44

Bij Suzuki heeft ie op de brug gestaan en er zijn nergens sporen van lekkage te bemerken,ook verbruikt hij geen hydraulische olie én is de olie van goede kwaliteit,d.w.z. men heeft m getest en er is geen vocht in aangetroffen.

Ik ga t i.i.g. goed in de gaten houden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door erichendri » zo 26 jun 2016 22:49

Even laten verversen,je zult zien dat er oude drab/vloeistof uit komt.
Is een vaker voorkomende kwaal als de motorruimte heel
erg warm wordt.
Eventuele controle op een veer op de koppelingsgaffel
kan ook geen kwaad, die breken wel eens.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door eurotrotter » zo 26 jun 2016 22:51

v4-lover schreef:
eurotrotter schreef:RE.gif

Ik denk niet dat t aan de hydraulische cilinders lig Mees,als die blijven hangen is de koppelingsplaat "ontkoppelt"en dat was in mijn geval beslist niet aan de orde,ik ging gewoon,zonder slippende koppeling de bult omhoog.

Ook t vloeistof niveau in t reservoir toont geen "verbruik"
Zeker een van de 2 koppelingscilinders die soms lucht in systeem laat.
Geloof me maar, heb 10j wegenwacht gedaan thumbup.gif
IK geloof je op je woord,maar als een der cilinders lucht in het systeem laat duidt dit op een lekkage,en lek blijft lek,dat "herstelt" zich toch zo maar niet.
En als er lucht in het systeem zit kan dat systeem toch pas weer goed werken als t ontlucht is?en dat was niet t geval;nadat ik handmatig t pedaal weer omhoog getrokken had werkte t hele spul weer"einwandfrei"en heb ik er later ook geen problemen meer mee gehad,en heb er na dit voorval weer 3500km mee gereden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

v4-lover
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 15:12

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door v4-lover » zo 26 jun 2016 22:55

eurotrotter schreef:
v4-lover schreef:
eurotrotter schreef:RE.gif

Ik denk niet dat t aan de hydraulische cilinders lig Mees,als die blijven hangen is de koppelingsplaat "ontkoppelt"en dat was in mijn geval beslist niet aan de orde,ik ging gewoon,zonder slippende koppeling de bult omhoog.

Ook t vloeistof niveau in t reservoir toont geen "verbruik"
Zeker een van de 2 koppelingscilinders die soms lucht in systeem laat.
Geloof me maar, heb 10j wegenwacht gedaan thumbup.gif
IK geloof je op je woord,maar als een der cilinders lucht in het systeem laat duidt dit op een lekkage,en lek blijft lek,dat "herstelt" zich toch zo maar niet.
En als er lucht in het systeem zit kan dat systeem toch pas weer goed werken als t ontlucht is?en dat was niet t geval;nadat ik handmatig t pedaal weer omhoog getrokken had werkte t hele spul weer"einwandfrei"en heb ik er later ook geen problemen meer mee gehad,en heb er na dit voorval weer 3500km mee gereden.
Begrijp U, het is moeilijk te begrijpen.
Stel uw vraag eens op problemcar of amt garageforum.
Je zal wel zien wat ze zeggen, zelfde als wat ik je zei.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door eurotrotter » zo 26 jun 2016 22:56

erichendri schreef:Even laten verversen,je zult zien dat er oude drab/vloeistof uit komt.
Is een vaker voorkomende kwaal als de motorruimte heel
erg warm wordt.
Eventuele controle op een veer op de koppelingsgaffel
kan ook geen kwaad, die breken wel eens.

Eric
Zoals ik al schreef heeft men bij mijn Suzuki dealer de vloeistof getest,die hebben daar apparatuur voor,en hier was geen onregelmatigheid te vinden.
De koppelings gaffel heeft er niks mee van doen,ik ging die klim van 10 % op zonder slippende koppeling,dus aan de koppelingsplaten of de drukgroep ligt t niet,t zit m in het hydraulische bedienings systeem van de koppeling.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door Micky » zo 26 jun 2016 22:58

Bij mij was de lekkage intern en dus niet zichtbaar


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

v4-lover
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 15:12

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door v4-lover » zo 26 jun 2016 23:02

Micky schreef:Bij mij was de lekkage intern en dus niet zichtbaar


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Zo is dit.
Interne lekkage waardoor er geen druk meer opgebouwd kan worden en met een beetje
geluk en de pedaal met de hand wat op en neer bewogen te hebben komt dit terug goed maar vergeet niet dat er ooit een moment gaat komen dat dit niet meer gaat lukken mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt

Bericht door Micky » zo 26 jun 2016 23:12

RE.gif daarom ben ik niet verder gereden dan mijn schoonouders, daar de caravan neergezet voor overnachting en toen naar de garage, daar hebben ze een vervangende auto geregeld, we moeten nog zo'n 800km verder


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”