Ledige massa / rijklare massa
Ledige massa / rijklare massa
Bij een auto zie je duidelijk een verschil op het kentekenbewijs staan tussen leeg en rijklaar.
Als ik zo eens wat kentekens van Kip Visions bekijk die op Marktplaats staan dan staat er bij leeg en rijklaar precies hetzelfde.
Zijn de regels zo dat bij het leegewicht op het kenteken er al rekening gehouden wordt met de gasfles, watertank en haspel?
Als ik zo eens wat kentekens van Kip Visions bekijk die op Marktplaats staan dan staat er bij leeg en rijklaar precies hetzelfde.
Zijn de regels zo dat bij het leegewicht op het kenteken er al rekening gehouden wordt met de gasfles, watertank en haspel?
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
Leeggewicht is zonder de accessoires die jij noemt, en rijklaargewicht is idd gasfles, haspel en watertank gedeeltelijk gevuld.
Diegene die deze twee (dezelfde)gewichten op marktplaats zetten weten het denk ik niet hoe het zit. Niet verkeerd bedoelt denk ik maar onbewust.
Leeggewicht is zonder de accessoires die jij noemt, en rijklaargewicht is idd gasfles, haspel en watertank gedeeltelijk gevuld.
Diegene die deze twee (dezelfde)gewichten op marktplaats zetten weten het denk ik niet hoe het zit. Niet verkeerd bedoelt denk ik maar onbewust.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Ledige massa / rijklare massa
Ik bedoel de getallen die je ziet als je het kenteken in de RDW app in gaat voeren.
Re: Ledige massa / rijklare massa
Ah, ik zie op een website de volgende tekst staan. Volgens de wet is het ledig gewicht op het kenteken inclusief de zaken die onder het rijklaargewicht vallen. Het hangt er dus vanaf wat de fabrikant doet, hij moet dus het rijklaargewicht vermelden maar hij mag het leeggewicht zonder gasfles en dergelijke wel daarnaast in de folder zetten.
Ik zag dat Kip bijvoorbeeld alleen het gewicht in de folder zet dat ook op het kenteken staat.
Ik zag dat Kip bijvoorbeeld alleen het gewicht in de folder zet dat ook op het kenteken staat.
Bron: http://www.caravans.net/rijden/caravanbelading.phpVanaf 1997: nieuwe EG richtlijnen
Door de komst in 1997 van EG-richtlijnen moest voortaan ook het gewicht van de gasflessen (90%), de watervoorraad (90%) en een kabelshaspel worden meegeteld bij het lege gewicht van de caravan. Vreemd genoeg is het gewicht van het reservewiel buiten beschouwing gelaten. Na de invoering van de richtlijn zijn de termen 'maximum massa beladen voertuig' en 'ledige massa' vervangen door 'technisch toegelaten massa' en 'massa in standaarduitvoering'. Je vindt deze termen op hetkentekenbewijs voor caravans zoals deze sinds 1 september 2002 worden afgegeven. Gelet op het voorgaande zal het aangegeven laadvermogen van een jonge caravan dus meer de werkelijkheid benaderen dan die van een ouder exemplaar.
Re: Ledige massa / rijklare massa
Volgens de wet is de term 'rijklaar' incl. 90% gevulde brandstoftank en een bestuurder van 75 kg.
Beiden zijn in een aanhanger/caravan niet van toepassing vandaar dat ledig en rijklaar gewicht gelijk zijn.
Beiden zijn in een aanhanger/caravan niet van toepassing vandaar dat ledig en rijklaar gewicht gelijk zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Ledige massa / rijklare massa
Dank voor de verduidelijking!
Re: Ledige massa / rijklare massa
Nou die vlieger gaat niet helemaal op, want je hebt bij de caravans ook wel degelijk een lediggewicht en een rijklaargewicht. Althans staat dit bij hobby wel in de brochure/folder.Conradi schreef:Volgens de wet is de term 'rijklaar' incl. 90% gevulde brandstoftank en een bestuurder van 75 kg.
Beiden zijn in een aanhanger/caravan niet van toepassing vandaar dat ledig en rijklaar gewicht gelijk zijn.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif In Duitsland is de EU-richtlijn wel tot wet gemaakt, in Nederland niet voor aanhangers/caravans. De Duitse folders worden 1:1 vertaald naar het Nederlands en zo komt dus een stuk Duitse wetgeving in de Nederlandse folders. Op zich niet onbruikbaar, maar de gegevens van het RDW zijn leidend. Aan het max TTM veranderd overigens niets.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Ledige massa / rijklare massa
@karelv wat staat er op de kentekencard van Hobby? Daar zal dan het rijklaargewicht uit de folder op moeten staan en niet het lediggewicht.
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
Op de kentekencard van onze Hobby staat Massa rijklaar op 1500 kg maar in de folder wordt inderdaad ook een ledig gewicht vermeld wat volgens mij 72 of zelfs 86 kg lager ligt, het exacte getal weet ik even niet.
Op de kentekencard van onze Hobby staat Massa rijklaar op 1500 kg maar in de folder wordt inderdaad ook een ledig gewicht vermeld wat volgens mij 72 of zelfs 86 kg lager ligt, het exacte getal weet ik even niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
72 of 86 kg. heeft volgens mij met de grootte van de watertank te maken en zal het verschil bij jullie hut met ledig en rijklaargewicht een verschil hebben van 86 kg. , want neem aan dat jullie een 45 of 50L. watertank hebben en er wordt dan gerekend tot de helft gevuld.
72 of 86 kg. heeft volgens mij met de grootte van de watertank te maken en zal het verschil bij jullie hut met ledig en rijklaargewicht een verschil hebben van 86 kg. , want neem aan dat jullie een 45 of 50L. watertank hebben en er wordt dan gerekend tot de helft gevuld.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Ledige massa / rijklare massa
meeder schreef:@karelv wat staat er op de kentekencard van Hobby? Daar zal dan het rijklaargewicht uit de folder op moeten staan en niet het lediggewicht.
Rijklaar gewicht op kenteken 1220 kg. lediggewicht in de folder 1148 kg. en origineel 1500kg. mtm en dus een bijlading van 280 kg. Verzwaarde as laten monteren tot mtm 1750 kg. dus nu een bijlading van 530 kg.
Wel veel vanaf fabriek aan accessoires aan laten brengen maar word op het kenteken niet meegenomen in het rijklaargewicht, daar houden ze gewoon ook al laat je er voor 200 kg. extra op/in bouwen het rijklaargewicht aan van de originele caravan.
En daar zit natuurlijk altijd het probleem van een caravan kopen of hij nu nieuw of zeker tweedehands is dat het ledig of rijklaargewicht bijna nooit voldoet aan wat de fabriek/folder opgeeft, is denk ik altijd zwaarder door extra's die op/in de caravan gemonteerd worden en komen hierdoor altijd veel mensen niet uit met die (verkeerde) gewichten.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
Yep, eigenlijk is voor de RDW maar één ding belangrijk namelijk het E-keurnummer.
Caravans, auto's ook, hebben een Europese typegoedkeuring. De Duitse TÜV heeft jouw model Hobby goedgekeurd en dat in een document vastgelegd. De Hobby-importeur vraagt aan de hand van dat E-nummer een kenteken aan bij de RDW, en de RDW neemt de gewichten uit het document over. Ze zien jouw caravan dus niet. Hoeft ook niet, want accessoires zijn strikt genomen natuurlijk belading. Daarom kun je bij een gebruikte caravan niet uitgaan van het kenteken leeggewicht.
Als Hobby een type caravan homologeert met een 1300 kg of 1500 kg as, dan kun je in het laatste geval wellicht op het typeplaatje lezen dat er een 1600 kg as onder zit. Echter de RDW zal dat niet accepteren omdat het niet in het E-document is opgenomen.
Yep, eigenlijk is voor de RDW maar één ding belangrijk namelijk het E-keurnummer.
Caravans, auto's ook, hebben een Europese typegoedkeuring. De Duitse TÜV heeft jouw model Hobby goedgekeurd en dat in een document vastgelegd. De Hobby-importeur vraagt aan de hand van dat E-nummer een kenteken aan bij de RDW, en de RDW neemt de gewichten uit het document over. Ze zien jouw caravan dus niet. Hoeft ook niet, want accessoires zijn strikt genomen natuurlijk belading. Daarom kun je bij een gebruikte caravan niet uitgaan van het kenteken leeggewicht.
Als Hobby een type caravan homologeert met een 1300 kg of 1500 kg as, dan kun je in het laatste geval wellicht op het typeplaatje lezen dat er een 1600 kg as onder zit. Echter de RDW zal dat niet accepteren omdat het niet in het E-document is opgenomen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Ledige massa / rijklare massa
Ik heb een nieuwe documentatie van Fendt voor me liggen.
Hier staat letterlijk :
De gewichten van caravans worden berekend op basis van de EG richtlijn 97/27/EG. Accessoires en uitrusting kunnen invloed hebben op het ledig gewicht en het laadvermogen.
Het gewicht van de basisuitrusting ( 100% gevulde gasflessen [2x11kg], 100 % gevulde watertank, stroomkabel) is opgenomen in de massa rijklare toestand.
Bij deze waarde moet rekening gehouden worden met het gewicht voor extra accessoires en persoonlijke uitrusting.
De technisch toelaatbare maximum aslast in beladen toestand mag in geen enkel geval worden overschreden.
Ik lees in de folder dat de basis uitrusting per model kan variëren.
Voor de Saphir, Bianco, Tendenza, Opal tm 550, en de Diamant tm 550 is dat 74 kg.
De grotere modellen is dat 91 kg
Voor de Brillant 96 kg.
Een en ander heeft te maken met de grootte van de watertank en of een reservewiel standaard is of niet.
Bij de meeste is een reservewiel geen standaard meer.
Dat was ooit bij onze Diamant wel zo.
Nu ga ik nooit rijden met een volle watertank.
In de zomer ook maar 1 flesje van 5 kg ipv 2 van 11 kg.
Mijn basisuitrusting is dus maar zo 50 kg minder dan wat de fabrikant opgeeft.
Hier staat letterlijk :
De gewichten van caravans worden berekend op basis van de EG richtlijn 97/27/EG. Accessoires en uitrusting kunnen invloed hebben op het ledig gewicht en het laadvermogen.
Het gewicht van de basisuitrusting ( 100% gevulde gasflessen [2x11kg], 100 % gevulde watertank, stroomkabel) is opgenomen in de massa rijklare toestand.
Bij deze waarde moet rekening gehouden worden met het gewicht voor extra accessoires en persoonlijke uitrusting.
De technisch toelaatbare maximum aslast in beladen toestand mag in geen enkel geval worden overschreden.
Ik lees in de folder dat de basis uitrusting per model kan variëren.
Voor de Saphir, Bianco, Tendenza, Opal tm 550, en de Diamant tm 550 is dat 74 kg.
De grotere modellen is dat 91 kg
Voor de Brillant 96 kg.
Een en ander heeft te maken met de grootte van de watertank en of een reservewiel standaard is of niet.
Bij de meeste is een reservewiel geen standaard meer.
Dat was ooit bij onze Diamant wel zo.
Nu ga ik nooit rijden met een volle watertank.
In de zomer ook maar 1 flesje van 5 kg ipv 2 van 11 kg.
Mijn basisuitrusting is dus maar zo 50 kg minder dan wat de fabrikant opgeeft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ledige massa / rijklare massa
Ik ben wel heel benieuwd wat onze caravan straks weegt op een weegbrug. Ik wil dat sowieso een keer doen zodat ik een 0-meting heb.
Re: Ledige massa / rijklare massa
Dit item blijft toch altijd een hot issue.
Wij gaan a.s. donderdag onze nieuwe Fendt 445 tfb selection ophalen, het enigste wat er tot dan op
zit als extra is de mover mijn voornemen is dan ook om de caravan gelijk te wegen nu hij nog leeg is
in de standaard vorm. We hebben de uitrusting die uit de oude caravan kwam allemaal gewogen zodat
we dus dadelijk weten wat ons nieuwe huisje gaat wegen.
Maar we zijn dus uiterst benieuwd naar het ledig gewicht a.s. donderdag
Wij gaan a.s. donderdag onze nieuwe Fendt 445 tfb selection ophalen, het enigste wat er tot dan op
zit als extra is de mover mijn voornemen is dan ook om de caravan gelijk te wegen nu hij nog leeg is
in de standaard vorm. We hebben de uitrusting die uit de oude caravan kwam allemaal gewogen zodat
we dus dadelijk weten wat ons nieuwe huisje gaat wegen.
Maar we zijn dus uiterst benieuwd naar het ledig gewicht a.s. donderdag
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Ledige massa / rijklare massa
Waarom laadt je niet eerst al de spullen uit je oude caravan in je nieuwe en ga dan naar een weegbrug(niet op de remmentestbank)
Dan weet je precies hoeveel gewicht je op de weg hebt staan.
Trek daar de kogeldruk af en je weet exact je asdruk.
Je weet immers t gewicht van je spullen,dat trek je eraf en hebt ongeveer je leeggewicht.
leeggewicht is alleen interessant als je n nieuwe caravan koopt en m nog in moet gaan richten,de rest van t caravan leven heb je daar niks meer aan.
Dan weet je precies hoeveel gewicht je op de weg hebt staan.
Trek daar de kogeldruk af en je weet exact je asdruk.
Je weet immers t gewicht van je spullen,dat trek je eraf en hebt ongeveer je leeggewicht.
leeggewicht is alleen interessant als je n nieuwe caravan koopt en m nog in moet gaan richten,de rest van t caravan leven heb je daar niks meer aan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
Linksom of rechtsom, komt op hetzelfde neer
Linksom of rechtsom, komt op hetzelfde neer
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: Ledige massa / rijklare massa
Ik heb in NL een caravan gekocht, waarbij op het Kentekenbewijs een rijklaar en ledig gewicht van 827 kg stond. Ik heb deze naar België geëx-/importeerd en hier is de caravan bij de keuring gewogen.
De watertanks waren leeg, de Thetford ook, er zat wel een volle gasfles in de disselbak, en verder lagen er alleen de kussens in en een fles cola van 1,5 liter in de ijskast.
Bij weging was de caravan 980 kg
Iets meer dan wat bij de RDW in de gegevens staat!
Ik denk dat dat rijklaar en ledig gewicht niet echt kloppen...
De watertanks waren leeg, de Thetford ook, er zat wel een volle gasfles in de disselbak, en verder lagen er alleen de kussens in en een fles cola van 1,5 liter in de ijskast.
Bij weging was de caravan 980 kg
Iets meer dan wat bij de RDW in de gegevens staat!
Ik denk dat dat rijklaar en ledig gewicht niet echt kloppen...
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
Welk bouwjaar is die caravan?
Van , ik dacht 1995, is het gewicht van koelkast bv en nog wat zaken niet meegenomen en komen dus bovenop het leeggewicht.
Daarnaast mag er 5 % verschil in de aangegeven gewichten zitten en dat is over het algemeen ten nadele van de belading.
Bij 827 kg is dat toch 41 kg.
Frans
Welk bouwjaar is die caravan?
Van , ik dacht 1995, is het gewicht van koelkast bv en nog wat zaken niet meegenomen en komen dus bovenop het leeggewicht.
Daarnaast mag er 5 % verschil in de aangegeven gewichten zitten en dat is over het algemeen ten nadele van de belading.
Bij 827 kg is dat toch 41 kg.
Frans
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: Ledige massa / rijklare massa
Is inderdaad bouwjaar 1995, maar je zou van het rijklaar gewicht toch verwachten dat dat inclusief die ingebouwde toebehoren is.
Op zich maakt het niet zo heel veel uit, ik hou nog genoeg laadvermogen over (ook al is er bij import ook nog 50 kg van de MTM afgesnoept), maar ik vond het wel straf.
Uiteindelijk weet je pas ècht wat het rijklaar of leeggewicht is, als je hem op de weegschaal zet!
Op zich maakt het niet zo heel veel uit, ik hou nog genoeg laadvermogen over (ook al is er bij import ook nog 50 kg van de MTM afgesnoept), maar ik vond het wel straf.
Uiteindelijk weet je pas ècht wat het rijklaar of leeggewicht is, als je hem op de weegschaal zet!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
Inderdaad meten is weten.Monster900 schreef:Uiteindelijk weet je pas ècht wat het rijklaar of leeggewicht is, als je hem op de weegschaal zet!
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif RE.gif
Nee dus. Tot ten laatste 1997 werden dat soort zaken niet meegenomen. Zeker koelkast en kachel waren in principe extra's. Dus hoorden niet bij het leeggewicht.
Nee dus. Tot ten laatste 1997 werden dat soort zaken niet meegenomen. Zeker koelkast en kachel waren in principe extra's. Dus hoorden niet bij het leeggewicht.
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: Ledige massa / rijklare massa
Dat dat niet meegerekend is bij het leeggewicht, okee, maar toch wel bij het rijklaar gewicht?
Nu het maakt niet uit. In België wordt steeds het gewicht gemeten bij de 1ste keuring na verandering van eigenaar, zo ben je steeds zeker dat het gewicht op je papieren het juiste gewicht is!
(ik dacht trouwens ooit eens opgevangen te hebben dat hier de keuringscentra vaak in het voorjaar een dag gratis caravans wegen, zodat je ook in beladen toestand weet welk gewicht er aan je trekhaak hangt!)
Nu het maakt niet uit. In België wordt steeds het gewicht gemeten bij de 1ste keuring na verandering van eigenaar, zo ben je steeds zeker dat het gewicht op je papieren het juiste gewicht is!
(ik dacht trouwens ooit eens opgevangen te hebben dat hier de keuringscentra vaak in het voorjaar een dag gratis caravans wegen, zodat je ook in beladen toestand weet welk gewicht er aan je trekhaak hangt!)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
Re: Ledige massa / rijklare massa
RE.gif
Rijklaar gewicht had men toen "nog nooit" van gehoord. Dat is iets van de laatste jaren.
Rijklaar gewicht had men toen "nog nooit" van gehoord. Dat is iets van de laatste jaren.