Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersysteem
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
RE.gif Nee, maar was een soort van pleister op de wonde voor mijn vrouw ik moest er toch een positieve draai aan geven
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
RE.gif
Owkee, ik hoop dat ze op voorhand aanneemt dat de airbags en zo werken als 't moet
Owkee, ik hoop dat ze op voorhand aanneemt dat de airbags en zo werken als 't moet
Nope, bij hogere snelheid - vraag me niet waar de grenswaarde liggen, daar zou ik ook weer in moeten duiken - zal de caravan snel gaan dansen op de beide wielen, totdat die omvalt. Bij lagere snelheden zal door de zwiep die de caravan krijgt de caravan de auto (deels) meetrekken.Micky schreef: dat is toch ook wanneer je het nodig hebt? bij een lagere snelheid gebeurd er niets met je combi als je bruut moet uitwijken, daar zijn ook genoeg test filmpjes van.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Het ATC systeem waar ik een meerprijs van €1036,- voor moet betalen wordt na verschillende telefoontjes hierover te hebben gepleegd wel voorzien van een dashboard display.
Op dit display is de werking van het systeem waar te nemen. Ik lees dat het systeem ook nauwelijks waarneembare correcties uitvoerd, zoal de auto wellicht ook doet (ook zonder aanhanger).
Wie heeft er ervaring met dit display en kan wellicht aangeven hoe vaak en of welke correcties er door het systeem worden uitgevoerd.
Mijn ervaring is dat de caravan altijd weer anders achter de auto hangt. Ondanks dat de belading uiters zorgvuldig gebeurt met daarbij de bedoeling dat deze altijd het zelfde is merk ik echt dat de combi altijd weer anders rijd.
Mijn ervaring is zelfs zo dat dit op de terugreis waarbij het wat meer op gevoel gaat, vaak lekkerder rijd dat op de heenreis (of komt dat omdat ik dan uitgerust ben )
Geeft het systeem ook een positief effect op het rijgedrag van de combi.
Op dit display is de werking van het systeem waar te nemen. Ik lees dat het systeem ook nauwelijks waarneembare correcties uitvoerd, zoal de auto wellicht ook doet (ook zonder aanhanger).
Wie heeft er ervaring met dit display en kan wellicht aangeven hoe vaak en of welke correcties er door het systeem worden uitgevoerd.
Mijn ervaring is dat de caravan altijd weer anders achter de auto hangt. Ondanks dat de belading uiters zorgvuldig gebeurt met daarbij de bedoeling dat deze altijd het zelfde is merk ik echt dat de combi altijd weer anders rijd.
Mijn ervaring is zelfs zo dat dit op de terugreis waarbij het wat meer op gevoel gaat, vaak lekkerder rijd dat op de heenreis (of komt dat omdat ik dan uitgerust ben )
Geeft het systeem ook een positief effect op het rijgedrag van de combi.
- Bijlagen
-
- image.jpeg (8.33 KiB) 2302 keer bekeken
Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersysteem
Rijgedrag verbeteren zul je echt in andere zaken moeten zoeken. ATC helpt alleen in een noodsituatie.
Ik begin nieuwsgierig te worden naar jouw combi (de nieuwe caravan weet ik al, dat is een Fendt 435)
Edit: gezien jouw (2X) bijna slingerervaring en het verhaal over rijgedrag, begin ik te denken dat jouw auto te licht is voor de caravan of dat jouw zorgvuldige belading toch niet helemaal goed is voor jouw combi. Speel daar eens wat meer mee, net zolang het altijd goed aanvoelt. Een combi moet zonder alle veiligheidsmaatregelingen gewoon goed aanvoelen en rijden.
Verzonden met Tapatalk
Ik begin nieuwsgierig te worden naar jouw combi (de nieuwe caravan weet ik al, dat is een Fendt 435)
Edit: gezien jouw (2X) bijna slingerervaring en het verhaal over rijgedrag, begin ik te denken dat jouw auto te licht is voor de caravan of dat jouw zorgvuldige belading toch niet helemaal goed is voor jouw combi. Speel daar eens wat meer mee, net zolang het altijd goed aanvoelt. Een combi moet zonder alle veiligheidsmaatregelingen gewoon goed aanvoelen en rijden.
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Ik had hetzelfde gevoel.
Vandaar mijn bericht over gewichtsverhoudingen tussen auto en caravan.
Wat voor trekauto ga je voor de caravan zetten?
Dat bepaald in hoge mate de zin of onzin van de ATC.
Vandaar mijn bericht over gewichtsverhoudingen tussen auto en caravan.
Wat voor trekauto ga je voor de caravan zetten?
Dat bepaald in hoge mate de zin of onzin van de ATC.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Dit zegt de Al-Ko website over het ATC systeem.
AL-KO ATC TRAILER CONTROL
Het anti-slingersysteem voor caravans
Het ATC anti-slingersysteem bewaakt permanent het rijgedrag van de caravan en remt de caravan bij beginnende slingerbewegingen tijdig geleidelijk af. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres registreert het systeem de uitslag en grijpt het zo nodig in. De combinatie wordt gestabiliseerd waardoor het gevaar in de kiem wordt gesmoord.Het systeem is verkrijgbaar voor nieuw- en achterafmontage voor caravans met AL-KO chassis.
AL-KO ATC TRAILER CONTROL
Het anti-slingersysteem voor caravans
Het ATC anti-slingersysteem bewaakt permanent het rijgedrag van de caravan en remt de caravan bij beginnende slingerbewegingen tijdig geleidelijk af. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres registreert het systeem de uitslag en grijpt het zo nodig in. De combinatie wordt gestabiliseerd waardoor het gevaar in de kiem wordt gesmoord.Het systeem is verkrijgbaar voor nieuw- en achterafmontage voor caravans met AL-KO chassis.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
RE.gif
Vind het toch wel een vernuftig systeem als ik de uitleg van AL-KO hier lees. Niet iedereen kan een auto aanschaffen die gewoon berezwaar is en dan gemakkelijk bij een geringe of een grotere slingering de boel weer op het rechte pad kan krijgen zonder al te grote problemen, daarom is dit voor heel veel mensen volgens mij een ideaal hulpmiddel
Het is wel zo dat de verhouding caravan/auto wel een beetje overeen moet komen en dat de belading van de caravan goed wordt voorbereid en wat het rijden betreft ook serieus wordt genomen want dit systeem kan niet alles voorkomen.
Vind het toch wel een vernuftig systeem als ik de uitleg van AL-KO hier lees. Niet iedereen kan een auto aanschaffen die gewoon berezwaar is en dan gemakkelijk bij een geringe of een grotere slingering de boel weer op het rechte pad kan krijgen zonder al te grote problemen, daarom is dit voor heel veel mensen volgens mij een ideaal hulpmiddel
Het is wel zo dat de verhouding caravan/auto wel een beetje overeen moet komen en dat de belading van de caravan goed wordt voorbereid en wat het rijden betreft ook serieus wordt genomen want dit systeem kan niet alles voorkomen.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Dan koop je een lichtere/kleinere caravan of een vouwwagen. Tis nie moeiluk....karelV schreef:Niet iedereen kan een auto aanschaffen die gewoon berezwaar is
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
RE.gif
Dit snap ik wel, maar er zijn toch veel mensen waaronder ik ook denk ik die toch met een caravan op pad willen gaan die een beetje leefbaar is qua comfort en grootte. Als ik nou naar ons kijk hebben wij een auto die relatief veel mag trekken (1900 kg.) maar een rijklaargewicht heeft van maar 1355 kg. De mtm van de auto zit plus/minus op 1950 kg. en als je daar dan die 75% van pakt dan kun en mag je een caravan van mtm 1500 kg. trekken volgens de veilige regels die de ANWB bijvoorbeeld hanteert.
Met dit gewicht van de caravan (1500 kg) is het nog zeer goed mogelijk dat je bij een uitwijkingsmanoevre toch nog van de weg geslingerd wordt, en dan is het toch wel een ideaal hulpmiddel lijkt mij.
Dit snap ik wel, maar er zijn toch veel mensen waaronder ik ook denk ik die toch met een caravan op pad willen gaan die een beetje leefbaar is qua comfort en grootte. Als ik nou naar ons kijk hebben wij een auto die relatief veel mag trekken (1900 kg.) maar een rijklaargewicht heeft van maar 1355 kg. De mtm van de auto zit plus/minus op 1950 kg. en als je daar dan die 75% van pakt dan kun en mag je een caravan van mtm 1500 kg. trekken volgens de veilige regels die de ANWB bijvoorbeeld hanteert.
Met dit gewicht van de caravan (1500 kg) is het nog zeer goed mogelijk dat je bij een uitwijkingsmanoevre toch nog van de weg geslingerd wordt, en dan is het toch wel een ideaal hulpmiddel lijkt mij.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Wel heel veel geld uitgeven voor een nieuwe caravan en/of auto en bezuinigen op veiligheid? Ik ben blij dat er zulke systemen bestaan. Hopelijk nooit nodig, maar ik denk dat over enkele jaren caravans standaard worden uitgerust met een ATC o.i.d. Ik had al eind zestiger jaren veiligheidsgordels, eerst heupgordels, later driepuntsgordels, terwijl dat toen nog niet verplicht was, gelukkig nog nooit nodig gehad, maar dat geldt voor meer veiligheidssystemen. Drie kindjes op de achterbank en een vrouw op de voorstoel? Ik zou er niet lang over nadenken en eventueel wat bezuinigen op luxe.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Bij het op de markt komen van de slingerbedwingers in de koppeling werd dezelfde discussie gevoerd.
Je moest eerst gaan rijden met de slingerbedwinger op non-actief (beugel naar boven) om te zien of je de caravan wel juist beladen had (Op zich trouwens een juiste aanbeveling, maar wie doet het nog?)
Nu zie je weer dezelfde discussie ontstaan rond de ATC. En ja ieder heeft gelijk dat het niet meer mag zijn dan een hulpmiddel en je er geen vrijbrief in moet vinden om maar wat aan te modderen met de verhouding tussen auto en caravan, maar dat het in ieder geval de combinatie NIET ONVEILIGER maakt, dat zal toch iedereen van harte bevestigen.
Je moest eerst gaan rijden met de slingerbedwinger op non-actief (beugel naar boven) om te zien of je de caravan wel juist beladen had (Op zich trouwens een juiste aanbeveling, maar wie doet het nog?)
Nu zie je weer dezelfde discussie ontstaan rond de ATC. En ja ieder heeft gelijk dat het niet meer mag zijn dan een hulpmiddel en je er geen vrijbrief in moet vinden om maar wat aan te modderen met de verhouding tussen auto en caravan, maar dat het in ieder geval de combinatie NIET ONVEILIGER maakt, dat zal toch iedereen van harte bevestigen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
RE.gif
Helemaal mee eens
Helemaal mee eens
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Daar moet je mee oppassen,je gaat eerst een systeem kopen om je veiliheid te verhogen,en vervolgens plaats je een display dat je aandacht van de weg weer afleidt.leonh1973 schreef:Het ATC systeem waar ik een meerprijs van €1036,- voor moet betalen wordt na verschillende telefoontjes hierover te hebben gepleegd wel voorzien van een dashboard display.
.
je kunt beter vertrouwen op de werking ,je kunt t systeem alleen"controleren"op dat display,je kunt de werking toch niet be-invloeden.
Ik weet niet of je veel bergachtige trajecten rijdt,of gaat rijden,maar in dat geval spaarde ik nog effe door en kocht een ITBS systeem,dat heft niet alleen de slinger bedwinger op die ATC heeft,maar houd ook de oplooprem werking tegen bij het afdalen van wat steilere hellingen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
ITBS is dan wel aanzienlijk zwaarder en daar moet je dan maar net de marge voor hebben. ATC is een redelijk licht systeem.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
RE.gif
ITBS tussen de 12 en 15 kg.
ITBS tussen de 12 en 15 kg.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Aller eerst dank voor de reactie's
Mijn auto is een Peugeot 308 SW 2.0 TDI uit 2015, welk 1500kg mag trekken. Mijn uitwijk uitwijk voorval was overigens met een andere auto (Renault megane station 1.6 diesel uit 2014)
Op caravantrekker.nl geeft mijn huidige auto een prima combinatie met mijn oude en nieuwe caravan. De combinatie oude caravan met Renault megane was overigen een minder goede combi volgens deze site.
Ik probeer gewoon zo veel mogelijk info te krijgen over het systeem maar ook een beeld te krijgen over hoe snel en accuraat het systeem werkt. Dus ervaring gevraagd over de display
Rij nu 8 jaar met een caravan. Afgelopen voorjaar een stuk wegdek gehad met enorme spoorvorming. Nog nooit mee gemaakt in die 8 jaar. Hoe nauwkeurig keurig en geconcentreerd je hier ook op stuurt, er zijn hele stukken dat de caravan toch net even een ander spoor volgt dan de auto.
Totaal geen probleem verder maar wel gewoon hinderlijk. Hoe zou het Alco systeem hier mee omgaan. Zou misschien nog wel hinderlijker als de caravan bij elke ingreep 15 km/h vertraging inzet.
Mijn auto is een Peugeot 308 SW 2.0 TDI uit 2015, welk 1500kg mag trekken. Mijn uitwijk uitwijk voorval was overigens met een andere auto (Renault megane station 1.6 diesel uit 2014)
Op caravantrekker.nl geeft mijn huidige auto een prima combinatie met mijn oude en nieuwe caravan. De combinatie oude caravan met Renault megane was overigen een minder goede combi volgens deze site.
Ik probeer gewoon zo veel mogelijk info te krijgen over het systeem maar ook een beeld te krijgen over hoe snel en accuraat het systeem werkt. Dus ervaring gevraagd over de display
Rij nu 8 jaar met een caravan. Afgelopen voorjaar een stuk wegdek gehad met enorme spoorvorming. Nog nooit mee gemaakt in die 8 jaar. Hoe nauwkeurig keurig en geconcentreerd je hier ook op stuurt, er zijn hele stukken dat de caravan toch net even een ander spoor volgt dan de auto.
Totaal geen probleem verder maar wel gewoon hinderlijk. Hoe zou het Alco systeem hier mee omgaan. Zou misschien nog wel hinderlijker als de caravan bij elke ingreep 15 km/h vertraging inzet.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Dat denk ik ook Je zou in zo'n situatie de ATC uit moeten kunnen schakelen.
Wat denk je wat er met de remmen gebeurt als de caravan constant aan het remmen is?
Maar dit soort dingen zal je maar heel weinig tegen komen.
Wat denk je wat er met de remmen gebeurt als de caravan constant aan het remmen is?
Maar dit soort dingen zal je maar heel weinig tegen komen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Er is reeds melding gemaakt van iTBS dat niet alleen een antislinger functie heft maar ook beschermt tegen oververhitte remmen.
Ik zou opteren voor zulk een system en dit kiezen boven het system van ALKO dat dus enkel een antislinger is.
Dat de remmen niet overhit raken op bergafs is mijn inziens minstens even belangrijk als het niet-in-slinger gaan.
Informeer dus ook eens naar de andere systemen (er zijn hier draadjes op dit forum over).
Ik zou opteren voor zulk een system en dit kiezen boven het system van ALKO dat dus enkel een antislinger is.
Dat de remmen niet overhit raken op bergafs is mijn inziens minstens even belangrijk als het niet-in-slinger gaan.
Informeer dus ook eens naar de andere systemen (er zijn hier draadjes op dit forum over).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Ja klopt iTBS is zeker als je veel in de bergen gaat rijden zeker een betere optie.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Tussen aanzienlijk zwaar(14 kg) en redelijk licht (4 kg) zit slechts 10 kg verschil.meeder schreef:ITBS is dan wel aanzienlijk zwaarder en daar moet je dan maar net de marge voor hebben. ATC is een redelijk licht systeem.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
10kg is best wat :)
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
RE.gif
Is 10.000 gram
Is 10.000 gram
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
10 Kg? Het system zit verdeeld over de dissel, dus het gewicht van de caravan wordt niet erg veel verhoogd, en dan nog verdeeld over caravan en auto (trekhaak).
Het grote voordeel is dat je nog kan remmen na een lange afdaling... Zonder kan natuurlijk ook maar dan moet je zelf weten hoe je best ergaf rijdt met een caravan (regelmatig strekken, warmte wielen cheken...).
Je hebt de keuuze over meer veiligheid of veel mer veiligheid, dan zou ik het 2de kiezen en hetbeetje extra gewicht erbij nemen als 'collateral damage'.
Om eerlijk te zijn, ik heb geen van beide systemen maar overweeg wel het 2de te nemen. Alleen weet ik nog niet of het in België mag gemonteerd worden zonder de caravan te herkeuren (herhomologeren met een geweizigd remsysteeem).
Het grote voordeel is dat je nog kan remmen na een lange afdaling... Zonder kan natuurlijk ook maar dan moet je zelf weten hoe je best ergaf rijdt met een caravan (regelmatig strekken, warmte wielen cheken...).
Je hebt de keuuze over meer veiligheid of veel mer veiligheid, dan zou ik het 2de kiezen en hetbeetje extra gewicht erbij nemen als 'collateral damage'.
Om eerlijk te zijn, ik heb geen van beide systemen maar overweeg wel het 2de te nemen. Alleen weet ik nog niet of het in België mag gemonteerd worden zonder de caravan te herkeuren (herhomologeren met een geweizigd remsysteeem).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
2 zakjes aardappelen.meeder schreef:10kg is best wat :)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Alko ATC systeem Trailer Control is een anti-slingersyst
Die nemen we gelukkig toch niet mee ;) Eten kopen we in de supermarkten in het land van bestemming :) Snap niet dat mensen een halve supermarkt aan zooi meeslepen. ;-)